Lente discussietopic 2017

Topic gezien door 47516 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 19 feb 2017 - 11:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Armand op vr 12 mei 2017 - 22:18
Toch wel goed nieuws mbt mijn eerdere bericht vandaag over de warmte op dinsdag en woensdag. In de nieuwe runs van GFS en EC is de warmte op deze dagen weer terug met 25 graden. Er is nog steeds onzekerheid in de pluimen, maar het lijkt weer een beetje teruggedraaid gelukkig :)

Inderdaad! Ik had er ook sterk mijn twijfels bij toen beide modellen de warmste lucht vroegtijdig ons land uit bonjourde door het opdringen van het KF en de er vooruit lopende vore. Die thermische climax lijkt er dus weldegelijk te komen! Toch is de locatie van de prefrontale windsprong (weinig achtergrond stroming ook) nog enigszins in het ongewis want je ziet ook bij EC in onderstaande pluim voor woensdag nog wat spreiding. Neemt niet weg dat we t/m woensdag grotendeels in de warme lucht zitten. Als je dat dan optelt met de afgelopen dagen, hebben we toch een hele aardige periode te pakken gehad.

De afkoeling erna lijkt overigens ook minder scherp te worden aangezien de diepe noordelijke stroming er zo goed als uit is.

Arend

Citaat van: Marsel op zo 14 mei 2017 - 13:01
* Bespreking door hitteliefhebber *  ;)

Bedankt voor de waarschuwing Marsel, kan ik de kruipruimte weer gereed maken. Ik zie her en der dat het hier woensdag zelfs 27 graden kan worden en donderdag misschien ook nog wel. Nu maar hopen dat de aansluitende overgang naar koeler weer niet al te flauwtjes verloopt en de nodige lichtshows oplevert.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TMCThomas

Afkoeling is zeker een stuk minder geworden, sterker nog volgens EC Oper en control gaan we na de afkoeling stapsgewijs met per dag 1-3 graden weer omhoog tot wel 25 graden! Zou toch mooi zijn?  :D

Armand

Al vroeg warm (22 graden) zonder al te veel zon. Morgen misschien zelfs de eerste lokale 30 graden ergens in de achtertuin ;)

GeneralDuke

Zo, Eindhoven tikt al de eerste 25-er binnen!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas


Marsel

Citaat van: TMCThomas op di 16 mei 2017 - 15:45
De eerste landelijke zomerse dag is een feit! 25 graden in de bilt. http://nieuws.weeronline.nl/16-5-2017-eerste-officiele-zomerse-dag-2017-feit/

Heerlijk he :). De lucht is ook lekker droog met RV's ruim onder de 50%. Zeker met die kabbelende bries erbij gewoon fantastisch zomerweer. En morgen pakken we er nog zo'n dag bij!

TomvanHal

als het nu strakblauw was.. :( hier in denbosch gewoon dik bewolkt en benauwd. copd en astma weer dit. geef mij maar mallorca. vorige week geweest. strakblauw zomerweer elke dag, gezonde lucht en 22-28 graden.

Marsel

Citaat van: TomvanHal op di 16 mei 2017 - 16:15
als het nu strakblauw was.. :( hier in denbosch gewoon dik bewolkt en benauwd. copd en astma weer dit. geef mij maar mallorca. vorige week geweest. strakblauw zomerweer elke dag, gezonde lucht en 22-28 graden.

En toch is een RV van 38-40% bij jou in de omgeving behoorlijk laag. Vergis je niet dat 28C ook gewoon echt  warm is, zeker tov de afgelopen weken. Dat is echter heel wat anders dan klam en benauwd weer. Td liggen rond 12C (!). Maar ok, iedereen ervaart t weer anders blijkbaar.

dennis089

het was genieten! lekker in de ligstoel in de tuin op een handdoek met de zwembroek. ik ben zelfs verbrand  ::) :P

TomvanHal

Het is inderdaad raar, ja, ik ben volgens mij niet de enige die het weer nu als "benauwend" ervaart, ik hoor veel mensen in mijn omgeving al zeggen dat er maar weer snel een donderbui moet komen :)

GeneralDuke

En Volkel strijkt met de eer!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

ron12

Op en top zomers ( tropisch ) in Nijmegen 30.4 graden geweest. 8) ::)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Gerard1995

Volgens mij pikt de radar niet helemaal alle buien op momenteel, hier in Kootwijkerbroek een zeer dreigende lucht en al een paar hele dikke druppels maar niets te zien op de radar voor hier.. ;)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Marsel

Zo, het waaide vanmorgen vroeg nog even goed door zeg  :o. Werd er zelfs wakker van. Klonk zoals in de winter. Gelukkig is die ellende nog héél ver weg  ;D.
Windveldje ligt nu overigens over de kop van Noord-Holland en trekt verder noordwaarts de komende uren.

Vwb het weer t/m maandag kunnen we kort zijn: met uitzondering van vandaag prima lentweer! Morgen onder invloed van een hoogtetrog landinwaarts nog een paar (onweers)buien maar tussendoor toch vrij brede opklaringen, zeker langs de kust. Tx tussen 15 en 18C. Daarna volgen op zondag en maandag twee hele mooie dagen met temperaturen van 18-21C op zondag, en op maandag overal weer 20-25C. Daarbij veel zon en een naar zuidoost draaiende bries. Kortom prima weertje!

Arend

Nog niet eens 2 mm gevallen vandaag. :(
En na vandaag gaan we weer de oneindige droogte in, mei zal hier weer zeer droog eindigen zoals april dat ook al deed. Voor een beetje neerslag ben je tegenwoordig afhankelijk van wat slappe convectie of minimaal gedruppel vanuit oostelijke richting. Ik krijg onderhand het gevoel dat we de laatste strakke WC ergens vorig jaar definitief ten grave hebben gedragen. Vreemd genoeg heb ik nog geen enkel weerbureau een artikel zien schrijven met als kop: "Waar is de westcirculatie gebleven?" Aan de andere kant verbaast het me ook weer niet aangezien de meeste weerpopulisten het liefst zon, hoge temperaturen en droogte verkondigen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Lothiriel

Wees blij dat de WC zich even niet laat zien  :D als dat eenmaal weer begint zitten we er makkelijk een hele maand aan vast. Genoeg regen gehad hier trouwens de afgelopen 2 dagen, dus voor mij mag de zon weer komen piepen vanaf morgen  :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

TMCThomas

Nieuwe GFS is ook weer prachtig. het dipje in temperatuur is er bijna helemaal uit blijft gewoon 20+ graden! (krijg de eerste even niet groter)

een daarbij vrijwel geen regen en weinig wolken

Laat de zomer maar begin zou ik zeggen  8)

Arend

Net als je denkt dat het niet erger kan worden, komen ECMWF en CMC/GEM vanavond met onderstaande kaarten. Er lijkt volgende week naar een nieuwe climax te worden toegewerkt. Hopen maar dat de pluim enige verlichting biedt.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal