Lente discussietopic 2017

Topic gezien door 48042 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 19 feb 2017 - 11:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

vossejongk

Het was een lekker dagje vandaag! Wel weer die vervelende wind erbij waardoor je alsnog een jas nodig had...
Morgen hopelijk weer lekker :)

dennis089

helaas vandaag is het weer drie keer niks... waarom is het zo vaak dat 1 of 2 dagen lekker warm zonnig weer gevolgd moet worden door 2 weken grijzer en vaak nat of koud weer  :( elke keer als het dan weer lekker warm wordt ben je er niet aan gewend en is het bijna overleven zeg maar... nee dit jaar vind ik de lente alles behalve lenteachtig... dat die maar snel voorbij mag zijn. Als 31 jarige student wil je natuurlijk je mei vakantie kunnen genieten maar het waren twee koude grijze weken  :P :(

(ps, dat ik student ben dat heeft zo zijn redenen ^^ laten we het er maar op houden dat ik niet gelukkig was in mijn werkveld en nu als laborant een mooiere toekomst zal hebben :) )

Vanaf maandag 15 mei gaan we de zomer in!!  :D (volgens GFS en EC)
Posts samen gevoegd. Gelieve niet dubbel posten


TMCThomas

Wel een natte zomer helaas :/

AFTH14


Marsel

Daar is dan eindelijk het licht aan het eind van de spreekwoordelijke tunnel!
Ondanks dat het weerbeeld in de nabijheid van het ULL tijdens de afgelopen week lang niet door iedereen constant als zeer vervelend werd ervaren staan we nu (eindelijk) aan de vooravond van een wat langere periode met significant hogere temperaturen. Alle modellen laten grofweg eenzelfde constellatie zien waarbij vandaag en morgen met name het zuiden en deels midden van het land aanspraak kunnen maken op behoorlijk wat zon. In het noorden op beide dagen nog velden Cu/Sc vanaf de Noordzee.

De tweedeling heeft te maken met de positie van een langgerekte gordel van hogedruk boven ons land die zich uitstrekt vanuit het inmiddels zo vertrouwde Groenlandse hoog tot over C-Eur. Het moedersysteem is de afgelopen week retrograads vanaf IJsland richting Groenland getrokken en zal naar verwachting tweede helft van deze week boven de oostkust van Canada terecht komen. Het is deze evolutie, of eigenlijk de CA aan de oostflank, die er voor zal zorgen dat de luchtdruk nabij IJsland in rap tempo daalt en er op de oostelijke Atlantische oceaan voor het eerst sinds langere tijd weer eens sprake is van een logge hoogtetrog.

Dat betekent dus dat de rug boven onze omgeving de komende 48h breekt, waarna we onder invloed van lagedruk ten westen van het Europese continent komen (opgaande tak hoogtetrog). Tot die tijd blijft noord van de rug-as Cu/Sc vanaf de Noordzee het noorden binnen drijven terwijl in het zuiden de lucht droger is en de zon vrijer spel heeft. Echt warm wordt nog niet: van noord naar zuid grofweg 10-15C. Morgenmiddag zuid van de as mogelijk al 15-17C in het zuiden van het land bij een zwak oostelijk briesje.

Met het breken van de rug gaat de deur vervolgens open voor aanmerkelijk warmere en vochtigere lucht met als brongebied de omgeving van zuidwest Portugal. De luchtmassa is daar echter wel vrij lange tijd boven zee aanwezig geweest en komt donderdag met een omweg via de Golf van Biscaje achter een WF ons land binnen. Dat betekent met al dat vocht dus niet meteen zonnig en droog weer. Sterker nog, we zien dat Td's vanaf donderdag in de warme sector in rap tempo oplopen om vervolgens t/m zaterdag rond 13-14C te vertoeven. Dat levert met temperaturen van grofweg 16 tot 21C (beetje zon afhankelijk) een duidelijk zomerser gevoel op. Dieper landinwaarts, met name over de oostelijke helft, zien we redelijke onweerskansen de kop op steken op vrijdag en zaterdag.

Komende zondag staat vervolgens in het teken van de passage van het KF. Dat zien we dan vooral terug in de Td's want T850 blijft achter het systeem in de polaire lucht redelijk op niveau en gezien de toch al rappe invloed van hernieuwde hogedrukimpulsen boven C-Eur blijft de Tx dus 'gewoon' op 15-20C. De evolutie van begin volgende week is vervolgens een hele interessante.

Die hogedrukimpulsen waar ik het zojuist over had komen immers voort uit het tegen die tijd opnieuw verscherpen van de Atlantische trog. Als hetgeen de modellen nu schetsen inderdaad uitkomt zou het zomaar kunnen zijn dat we volgende week in de periode dinsdag-donderdag voor het eerst dit jaar het hittekanon kortdurend echt in stelling gebracht zien worden als we tussen enerzijds een Eurohoog en anderzijds een diepe atlantische trog terecht komen. Dat zou in theorie tot de eerste zomerse dag(en) kunnen leiden. Gezien de termijn (>168h) en de onzekerheden hieromtrent voorlopig niet meer dan een aandachtspunt, maar het zou me niets verbazen als we een behoorlijke kans van slagen hebben aangezien die signalen behoorlijk sterk zijn op dit moment (zie onderstaande pluim).

Hoe dan ook, vanaf vandaag de langzame opmars naar een langere periode met hoge(re) temperaturen en vanaf donderdag landinwaarts ook regelmatig onweerskansen. Niet het meest stabiele weertype dus, maar wel aangenaam warm. De stabilisering van begin volgende week met de mogelijke thermische climax ergens in de periode dinsdag-donderdag moeten we dan ook zeker in de gaten houden!

Murk

Kijk, op dit bericht zit ik al weken te wachten! Overigens is het uit de wind en in het zonnetje vandaag prima te doen  ;D

Armand

Bedankt voor de heldere uiteenzetting Marsel! ;)
Inderdaad eindelijk weer eens wat warmte op het programma. Zeker volgende week mogelijk wat serieuzere temperatuurwaardes die richting de Benelux worden gestuurd, al lijkt dit dan weer niet heel lang vol te houden. Maarja, geklaagd hebben we al genoeg de afgelopen periodes (en dat was eigenlijk ook niet ondenkbaar :) )

Vandaag weliswaar geen thermische hoogstanden, buiten in de wind is immers een zomerjasje geen overbodige luxe, maar in de beschutte achtertuin kon/kan men hier in het zuiden al een eerste zomertintje krijgen ;) Uit de wind, in de zon was het dus al heel erg warm en de zonkracht mag er ook al wezen deze periode van het jaar!

Morgen (in het zuiden) opnieuw een prachtige dag met veel zon en dan gaat de temperatuur ook (definitief) in de lift.

dennis089

heerlijk  :D lekker een beetje kunnen genieten vandaag! zelfs weer eens de 3,5km ronde gejogged! alles is zoveel mooier en beter en vrolijker met die warme zon en de blauwe hemel!  :D En het gaat inderdaad flink warm worden zoals t ernaar uit ziet. Ik vertrouw op Marsel zijn uiteenzetting. GFS pluim ligt nu precies gelijk met EC, flinke transporthitte op weg naar ons en dan na de 18de, rond de 19/20de mega afkoeling. Ook helemaal niet erg na zo'n bak hitte! Maar eindelijk  :D ::) :D :D :D :D



Edit 10-5;
Ongelooflijk hier in t zuiden. Met 14 graden maar het voelt alsof het 22 graden is. Zo warm :o

TMCThomas

Hier ook echt heerlijk. Windstil, helblauwe lucht en voelt erg warm!
Deze is momenteel wel gepast bij mij:  ;)

vossejongk

Citaat van: dennis089 op di 09 mei 2017 - 19:06
heerlijk  :D lekker een beetje kunnen genieten vandaag! zelfs weer eens de 3,5km ronde gejogged! alles is zoveel mooier en beter en vrolijker met die warme zon en de blauwe hemel!  :D En het gaat inderdaad flink warm worden zoals t ernaar uit ziet. Ik vertrouw op Marsel zijn uiteenzetting. GFS pluim ligt nu precies gelijk met EC, flinke transporthitte op weg naar ons en dan na de 18de, rond de 19/20de mega afkoeling. Ook helemaal niet erg na zo'n bak hitte! Maar eindelijk  :D ::) :D :D :D :D

Edit 10-5;
Ongelooflijk hier in t zuiden. Met 14 graden maar het voelt alsof het 22 graden is. Zo warm :o

Ja die zonkracht kan je nu echt goed voelen. Het is zo jammer dat die wind erbij is :(. Maar verder is het wel lekker idd :D

ron12

Aanstaande woensdag 25 graden  8) 8) bron verschillende media
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dennis089

En daarna komt de afkoeling  :o lijkt nu zelfs al op donderdag te komen. Één dag eerder. Marsel weet jij of dit een onweersovergang gaat worden of een geruisloos passage naar koelte? :(

joboy52

Citaat van: dennis089 op do 11 mei 2017 - 12:56
En daarna komt de afkoeling  :o lijkt nu zelfs al op donderdag te komen. Één dag eerder. Marsel weet jij of dit een onweersovergang gaat worden of een geruisloos passage naar koelte? :(

GFS en EC berekenen hebben afgelopen dagen opties laten zien met onstabiliteit tot 2000 J/kg op woensdag of donderdag. In de laatste kaarten weer wat geminderd. Wel wordt er een hoge shear berekent (laatst berekende waardes heb ik helaas niet). Mocht er iets van de grond komen (nadruk op mocht  ;)), dan kun je gaan denken aan een goed georganiseerd lijntje (squall). Komende dagen volgen dus

ron12

Citaat van: dennis089 op do 11 mei 2017 - 12:56
En daarna komt de afkoeling  :o lijkt nu zelfs al op donderdag te komen. Één dag eerder. Marsel weet jij of dit een onweersovergang gaat worden of een geruisloos passage naar koelte? :(
Wie weet  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Lothiriel

Hier in Vlaanderen krijgen we nu al heel erg flinke onweersbuien over ons heen. Vandaag toch wel ruim 23 graden geworden.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Armand

De (zomerse) warmte is bij de EC00 run opeens flink verminderd voor dinsdag en woensdag. GFS00 heeft het juist wel nog erin zitten, hopelijk draait de GFS06 run niet naar EC toe, maar ik ben bang...

Ook na woensdag zijn zowel GFS als EC het globaal erover eens dat we (weer) terug gaan naar een graad of 15. Kan allemaal beter, hoop dat het nog een beetje bijdraait.
Hier de EC00 pluim voor midden NL:

dennis089

Het is inderdaad weer een tegenvallende run van EC. En het past allemaal in het straatje dat het dit jaar maar niet lekker warm en zonnig weer mag worden waarbij men eens kan genieten bij een terrasje of bbq in de tuin. Die dagen zijn bijna op 1 hand te tellen wat toch uitzonderlijk is met de meteorologische zomer voor de deur.. :(

Marsel

Citaat van: dennis089 op vr 12 mei 2017 - 12:20
Het is inderdaad weer een tegenvallende run van EC. En het past allemaal in het straatje dat het dit jaar maar niet lekker warm en zonnig weer mag worden waarbij men eens kan genieten bij een terrasje of bbq in de tuin. Die dagen zijn bijna op 1 hand te tellen wat toch uitzonderlijk is met de meteorologische zomer voor de deur.. :(

Helemaal mee eens. Dit voorjaar begon zo goed, maar al snel kwam de klad erin. Erg jammer, want ook na deze heerlijke warmte krijgen we gewoon weer het vertrouwde noord Atlantische hoog terug met kille noord(west)elijke winden :(.

Overigens zie ik die thermische piek in de periode dinsdag -  donderdag steeds minder waarschijnlijk worden. Dinsdag nog een mooie warme dag maar woensdag vanuit het noordwesten de passage van de thermische vore en er achteraan meteen het KF. Alles lijkt daar op te wijzen. Daarmee is dus ook de eerste landelijke zomerse dag zo goed als zeker van tafel. Misschien dat het zuiden en zuidoosten op woensdag nog nét de tijd krijgen om voor het front uit nog richting die 25C te gaan, maar ik heb er een hard hoofd in.

Na frontpassage is het polair tot het eind van de verwachtingsperiode met Tx rondom 15C. En dan naderen we al de laatste week van mei....zie onderstaande pluim voor midden Nederland.

AFTH14

Da's toch wel een beetje een domper  :-\

Armand

Toch wel goed nieuws mbt mijn eerdere bericht vandaag over de warmte op dinsdag en woensdag. In de nieuwe runs van GFS en EC is de warmte op deze dagen weer terug met 25 graden. Er is nog steeds onzekerheid in de pluimen, maar het lijkt weer een beetje teruggedraaid gelukkig :)

Powered by EzPortal