Lente discussietopic 2017

Topic gezien door 48177 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 19 feb 2017 - 11:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Geniet van deze mooie zondag mensen! T schiet namelijk verder allemaal niet echt op met dit voorjaar. Het eerder aangehaalde ULL verpest de boel volgende week behoorlijk. Afhankelijk van de positie van de ingekrulde storingen is het in de droge gebieden smiddags vrij gemakkelijk 13-15C, mits de zon er bij is natuurlijk. Dat is dan in ieder geval een beetje winst tov de afgelopen tijd maar natuurlijk blijvend teleurstellend gezien de tijd van het jaar. Trekt er een treuzelende regenzone over, en dat gaat regelmatig gebeuren, is 't met 10C wel bekeken  >:(.
Eind komende week waarschijnlijk wel opwarmend naar 15-20C als het ULL opvult en wegzakt, maar ook dat lijkt dan weer tijdelijk want de dreiging van retrograde bewegingen van het Scandinavische hoog blijven reëel en dat zou dat in het slechtste geval begin van de tweede week van mei weer tot een polaire uitbraak vanuit het hoge noorden kunnen leiden. Signalen zijn op die termijn behoorlijk sterk wat dat betreft  :-X.

Het blijft eeuwig zonde dat dit ULL zich op deze manier ontwikkelt. Was de afsnoering minder uitgesproken of helemaal niet opgetreden had de WA op de oceaan ons hetzelfde krachtige Scandinavische hoog opgeleverd. Maar dan met gegarandeerd een warme(re) periode, een beetje zoals vorig jaar (zie pluimen van paar dagen terug), toen we begin mei een week lang de zomer in rolde. Gemiste kans dus. Maar goed, het warme seizoen duurt nog tot november ( ;D).

marco-groningen

Ik ben blij dat ik mijn vakantie al geboekt heb, want de reisbureau's zullen goede zaken doen met dit kloteweer. Vandaag tenminste nog een beetje warmte, maar daar houdt het ook al weer mee op.

Tam

Soms heb ik echt het idee in een ander land te leven als ik hier lees. Ok het is geen warm voorjaar, maar ik ervaar het zeker niet als slecht en voelt ook niet aan als een herhaling van 2013 (ik heb geen gegevens naast elkaar gelegd dus kan dat laatste mis hebben). Wat frisser,  geen verregende dagen, prima te doen.

dennis089

die koude uitbraak is met de nieuwe uitdraai van vandaag nog sterker, zowel GFS en EC komen ermee vanaf 8 mei... daarmee zijn mooie lente of zomerse dagen ver weg  ??? :'(
en dan zie je op zo'n mooie dagen zoals vandaag hoe het ook had kunnen zijn  :-\

TaL

Citaat van: Tam op zo 30 apr 2017 - 11:22
Soms heb ik echt het idee in een ander land te leven als ik hier lees. Ok het is geen warm voorjaar, maar ik ervaar het zeker niet als slecht en voelt ook niet aan als een herhaling van 2013 (ik heb geen gegevens naast elkaar gelegd dus kan dat laatste mis hebben). Wat frisser,  geen verregende dagen, prima te doen.

Het gaat er niet om of het verregend is of niet, dat valt imo inderdaad heel goed mee. Sommige dagen waren zonder wind zelf aangenaam :) Maar eens de de klok 20u slaat kan je niet meer buiten komen zonder (winter)jas en zelf met heb je soms nog koud. Als je binnen zit en je kijkt soms naar buiten zou je denken dat het zeer aangenaam is met deze lange dagen maar eenmaal je dan buiten komt kom je al bedrogen uit. Mensen willen nu eenmaal buiten komen zonder al teveel aan te doen in deze tijd van het jaar :). Op zijn minst die jas weg kunnen leggen zou al een hele verademing zijn  :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Arend

Als je de reacties zo leest lijken de meeste mensen toch de voorkeur te geven aan global warming.  :D
WRF toont vandaag een fraai neerslagkaartje voor maandag op dinsdag, zou het dan eindelijk weer eens lukken?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dennis089

Citaat van: Arend op zo 30 apr 2017 - 12:19
Als je de reacties zo leest lijken de meeste mensen toch de voorkeur te geven aan global warming.  :D
WRF toont vandaag een fraai neerslagkaartje voor maandag op dinsdag, zou het dan eindelijk weer eens lukken?

wat lukken? je wilt een neerslagbom? want die krijg je  ;D

Quote "Het is een algemeen bekend gegeven dat je pas na IJsheiligen kan beginnen met het planten in de volle grond. Omstreeks deze tijd komt in West-Europa nogal eens een schade brengende nachtvorst voor. Hij begint meestal rond 7 mei met een koude noordenwind." (bron: http://www.beleven.org/feest/ijsheiligen)

Right on time zullen we maar zeggen! Die noordenwind komt er dit jaar  :o

Arend

Citaat van: dennis089 op zo 30 apr 2017 - 13:32
wat lukken? je wilt een neerslagbom? want die krijg je  ;D

Neerslagbom? De hoeveelheden in het kaartje vind ik best meevallen, een echte neerslagbom in Nederland maak je (helaas) maar zelden mee en dan praat je voor mijn gevoel toch over hele andere aantallen liters. ;) Op dit moment is er ook nog veel onzekerheid hoe de neerslag voor morgen en overmorgen gaat uitpakken. Ik reken toch op minimaal een paar mm. :)

Citaat van: dennis089 op zo 30 apr 2017 - 13:32
Quote "Het is een algemeen bekend gegeven dat je pas na IJsheiligen kan beginnen met het planten in de volle grond. Omstreeks deze tijd komt in West-Europa nogal eens een schade brengende nachtvorst voor. Hij begint meestal rond 7 mei met een koude noordenwind." (bron: http://www.beleven.org/feest/ijsheiligen)

Right on time zullen we maar zeggen! Die noordenwind komt er dit jaar  :o

In april heeft het op vliegbasis Twente 20 nachten aan de grond gevroren. Nachtvorst is van oudsher de officiële benaming voor vorst aan de grond, maar je leest tegenwoordig veel vaker dat de term ook voor vorst in de nacht/ochtend op 1,5/2 meter hoogte wordt gebruikt. Jammer.
Vorst aan de grond hebben we hier in Twente altijd meerdere keren in mei, voor hier is dat normaal, zelfs eind mei is geen uitzondering.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TMCThomas

GEM laat de zomer ook na het weekend doorgaan! Hup GEM  :P


Helaas zijn nog maar weinig andere modellen het hier meen eens :/

vossejongk

*droom modus on* zou het :D

Arend

Sinds gisteren is hier ca. 6 mm gevallen, momenteel is het droog. Maar er lijkt nu vanuit Duitsland nog het een en ander onderweg te zijn. Ziet er goed uit al is het natuurlijk altijd afwachten wat er uiteindelijk van over blijft.

https://kachelmannwetter.com/de/regenradar
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dennis089

Citaat van: Arend op di 02 mei 2017 - 13:47
Sinds gisteren is hier ca. 6 mm gevallen, momenteel is het droog. Maar er lijkt nu vanuit Duitsland nog het een en ander onderweg te zijn. Ziet er goed uit al is het natuurlijk altijd afwachten wat er uiteindelijk van over blijft.

niks moet er overblijven  ::) genoeg regen en wolken gehad de afgelopen tijd... het is tijd voor zon  ???

Floris!

Citaat van: Tam op zo 30 apr 2017 - 11:22
Soms heb ik echt het idee in een ander land te leven als ik hier lees. Ok het is geen warm voorjaar, maar ik ervaar het zeker niet als slecht en voelt ook niet aan als een herhaling van 2013 (ik heb geen gegevens naast elkaar gelegd dus kan dat laatste mis hebben). Wat frisser,  geen verregende dagen, prima te doen.
Ik denk dat dat ook een beetje aan de locatie ligt... Ik woon in Groningen en ik heb in april echt meerdere keren op de fiets gezeten met 2 t-shirts, een trui en een winterjas en nog had ik het koud. April doet wat ie wil, dus het is niet ongebruikelijk, maar het is deze april wel heel vaak voorgekomen... Komt bij dat we de afgelopen 15 jaar in april echt enorm verwend zijn, dus dan wordt dat de nieuwe standaard. En als het dan in maart al aardig lente wordt, is de toon gezet en worden veel mensen teleurgesteld als het in april ineens weer koud wordt. April 2012 en april 2013 waren nog een stukje kouder en de 10 koudste aprils (gem. 4,6 - 6,2) komen niet in de buurt van april 2017 (gem. 8,6). Dus ja, we mogen een beetje klagen, maar zo absurd was deze maand inderdaad niet. Gek genoeg was april 2017 zelfs droog en zonnig (al heb ik dat zeker niet zo ervaren).

Tam

@Floris!

Ik heb April dan ook zo ervaren. Fris, zonnig en droog. Vaak buiten met een zomerjackie en een trui er onder. Een winterjas heb ik al een paar jaar niet meer gehaald of nodig gehad (op enkele dagen na). Ik let meer op het droge weer, zoals Arend dat ook doet. Na de buien van juni/juli 2016 was de zomer droog, zo ook de herfst van 2016 was droger dan normaal (goed te zien in onderstaand plaatje). Afgelopen winter was 25% droger dan normaal. Maart zat tegen de normaal aan qua neerslag en April was te droog. Vorige week waren de waterstanden van de Rijn en de Waal de laagste voor die periode. De vraag is of deze droge(re) trend zich doorzet naar de zomer.

Momenteel 20 tot 40 mm aan neerslagtekort: http://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/geografische-overzichten/neerslagoverschot


dennis089

volgens EC wordt het halverwege mei weer koud! de meteorologische zomer begint over 4 weken. echter van bijbehorend weer geen sprake!

TMCThomas

GFS is het er gelukkig niet mee eens  :) :P

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

EC tovert nu al een paar runs op de lange termijn toch wel wat leuke kaartjes tevoorschijn? In ieder geval weer iets om naar uit te kijken.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

marco-groningen

Citaat van: Arend op do 04 mei 2017 - 22:27
EC tovert nu al een paar runs op de lange termijn toch wel wat leuke kaartjes tevoorschijn? In ieder geval weer iets om naar uit te kijken.  :)

Regen hebben we nu wel genoeg gehad. Tijd voor lente. Van mij mag er 365 dagen per jaar regen bij jou vallen zolang het hier maar niet gebeurt.

Arend

Citaat van: marco-groningen op vr 05 mei 2017 - 11:57
Van mij mag er 365 dagen per jaar regen bij jou vallen zolang het hier maar niet gebeurt.

Deal!  ;D

Maar de vooruitzichten zijn toch niet onaardig? Morgen en zondag droog met redelijke temperaturen. Daarna ook droog bij een kouder intermezzo. Vervolgens lijken de temperaturen vanaf donderdag weer te gaan stijgen al neemt de kans op (deels convectieve) neerslag dan wel toe. Voor elk wat wils?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal