Lente discussietopic 2017

Topic gezien door 48113 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 19 feb 2017 - 11:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen22

wat een heerlijke dag tot nu toe. Lekker de eerste uren in de zon gezeten. wat wordt een mens daar vrolijk van ;D :D

Mrkos

Citaat van: TaL op ma 06 mrt 2017 - 20:58

Nee, dit zijn kaarten die we in december, januari en februari moesten zien  :( Nu resulteert dit in winter noch lente. Gelukkig is het zonnetje met zo'n situatie wel van de partij :)

Grappig, kijk even een weekje niet en las toen uw text als eerste. Morgen is het maandag en het wordt gewoon een mooie lentedag. Het kan verkeren hé....  ;D

Armand

Grappige kaarten van GFS vanavond.

28 maart een lekkere 20+ in het binnenland:


Je zou verwachten dat de warmte dan verdreven wordt door regen en onweer, maar GFS draait binnen 2 dagen naar Noordwest en laat de winter nog even tijdelijk invallen  :o


Natuurlijk lijkt dit heel onwaarschijnlijk, eerder Amerika taferelen... ;)

AFTH14

Heel vreemd, maar ook lekker  :o

TMCThomas

Citaat van: Armand op di 14 mrt 2017 - 18:59
Grappige kaarten van GFS vanavond.

28 maart een lekkere 20+ in het binnenland:

Je zou verwachten dat de warmte dan verdreven wordt door regen en onweer, maar GFS draait binnen 2 dagen naar Noordwest en laat de winter nog even tijdelijk invallen  :o

Natuurlijk lijkt dit heel onwaarschijnlijk, eerder Amerika taferelen... ;)
Dat zou toch echt wel mijn droom scenario zijn, Eerst 20 graden en dan in de sneeuw. Helaas komt dat zoals je al zij hier in Nederland vrijwel niet voor.

Armand

Citaat van: TMCThomas op wo 15 mrt 2017 - 14:52
Dat zou toch echt wel mijn droom scenario zijn, Eerst 20 graden en dan in de sneeuw. Helaas komt dat zoals je al zij hier in Nederland vrijwel niet voor.

Mij lijkt het ook best fascinerend om te zien. In maart 2013 is er wel zo'n periode geweest, wel lag toen het tijdsinterval tussen de warmte en de sneeuw wat verder uit elkaar. Hier de gegevens van het weerstation in Maastricht in maart 2013:
- 5 en 6 maart zonnig en uitgesproken warm met respectievelijk 19,1 en 18,9 graden
- 11 maart lichte sneeuwval met temperaturen onder 0 (ijsdag)!
- 12 maart stuifsneeuw met gemiddeld 11 cm sneeuw en sneeuwduinen van zelfs meer dan een halve meter hoog! Maximumtemperatuur bedroeg toen -2.9 graden en de minimumtemperatuur zelfs -11.2!
- 18 maart was alles weer verdwenen met bijna 12 graden
-  24 maart een nieuwe verrassing met 9 cm sneeuw!

Dat zijn natuurlijk sterk afwisselende weertypes, vond het best leuk toen aangezien de sneeuwhoeveelheden groot waren met ook sneeuwduinen. Als het nou om 1 centimeterje slush sneeuw ging dan hoefde het voor mij niet. Maar dit was echte, droge sneeuw. Denk dat we dit niet meer zo gauw zullen meemaken helaas ;)

Marsel

Formidabele lentedag vandaag zeg, werkelijk genieten tot en met. Morgen echter weer uit met de pret, hoewel het niet meteen slecht is overdag, wel flink frisser. De dagen erna wisselvallig. Maar de afgelopen lente-achtige periode hebben we in ieder geval binnen!

ThaGhostNL

Citaat van: Marsel op do 16 mrt 2017 - 17:37
Formidabele lentedag vandaag zeg, werkelijk genieten tot en met. Morgen echter weer uit met de pret, hoewel het niet meteen slecht is overdag, wel flink frisser. De dagen erna wisselvallig. Maar de afgelopen lente-achtige periode hebben we in ieder geval binnen!

Dat was 100% genieten en de eerste lentedag volgens de Bild.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Marsel

Toch wel weer hele aardige ontwikkelingen op de MLT en LT voor de lenteliefhebbers onder ons. Immers, al enige tijd tekent zich in de modellen een situatie af waarbij de inmiddels ingezette zonale stroming vanaf halverwege de komende week onderbroken zal worden. Met andere woorden, het stromingspatroon van nu gaat op de schop en daarmee vergroot de kans op droger, zonniger en later ook zachter lenteweer.

De eerste stap naar het blokkeren van de tijdelijke westcirculatie wordt vandaag en met name morgen langs de oostkust van Noord-Amerika gezet. Een verscherpende hoogtetrog icm snel uitdiepend laag aan de grond zet langs de oostflank van beide systemen een indrukwekkend WA patroon in de richting van Groenland in de stijgers. Zeker begin volgende week zal dat zichtbaar worden met de opbouw van een steeds meer uitgesproken rug over de noordwestelijke Atlantische oceaan tot gevolg. Het systeem zal een alliantie aangaan met het Azorenhoog en tegen de tijd dat dinsdag op de kalender staat zal er een sterke rug rond 30W gevormd zijn. De oceaan zit dan op slot.

Daar waar enerzijds WA optreedt zal de natuur altijd naar een evenwicht streven en elders koude lucht zuidwaarts transporteren. Die kou advectie (CA) treedt in dit geval op aan de oostflank van de zojuist beschreven rug en zal volgens vrijwel alle 00z output vanaf de pool op het westen van de UK gericht zijn. De daardoor uitzakkende hoogtetrog ten westen van het Europese vasteland snoert op woensdag agv doorgaande CA uiteindelijk een separaat ULL (+sfc low) boven de Golf van Biscaje en later NW-Spanje af. Het mooie daarvan is dat wij in de bovenlucht dus constant aan de oostflank van dit systeem in de opgaande tak blijven zitten.

Eea betekent dus dat we vanaf woensdag aan de grond van een westelijke stroming overschakelen op een wat meer (noord)oostelijk georiënteerd stromingspatroon. Warm wordt het daarmee niet meteen want de aanwezige luchtmassa is van polaire origine (Td +1C a +4C) maar we zullen zien dat de zon vaker tevoorschijn komt. Tx dan veelal 10-15C met grote dagelijkse gang. Tot zover zijn de ontwikkelingen op synoptische schaal vrij zeker. In een later stadium zien we echter dat de opbouw van, of eerder het verschuiven van de Atlantische rug tot over onze omgeving tot onzekerheden leidt. De locatie, vorm en sterkte van de anticycloon zowel aan de grond als in de bovenlucht is daarbij van groot belang.

Komen we aan de zuid-/westflank hebben we warm en zonnig lenteweer te pakken vanaf het volgende weekend. Komt het systeem echter boven de Noordzee/UK te liggen zitten we met steriel koeler weer opgescheept. Toch heb ik het vermoeden dat met het op slot gaan van de oceaan deze week en de evolutie naar een ULL boven Zuidwest-Europa we vanaf komende woensdag/donderdag vertrokken zijn voor een langere periode van hogedrukinvloeden waarbij initieel de temperaturen nog wat achter blijven maar later, wanneer het hoog wegzakt, een behoorlijke opwarming mogelijk is (Tx 15-20C). Ensembles lijken daar in ieder geval op dit moment wel een beetje op te hinten. Anderzijds verhindert de termijn om daar nu al bindende uitspraken over te doen. De track van het ULL en daaruit voortkomende 'high over low' constructie zal bepalend zijn voor het verloop naar warmte of koelte richting volgend weekend.
Wordt vervolgd....

Hieronder ter illustratie drie maal het ensemblemean (gemiddelde) van EC00 op woensdag, vrijdag en respectievelijk zondag. Aanvullend het  'plateau' op 850 en 500hPa vanaf eind komende week wat duidt op een blokkade bij ons in de buurt. Lijkt me al met al een hele aardige opzet nietwaar?! :)

dennis089

Ik ben het geheel ook al een paar dagen aan het volgen. Mijn vriendin heb ik al gezegd dat het woensdag al iets beter gaat worden. Maar ik kijk vooral uit naar het weekend. Daar lijken zowel de operationele en de control toch voor het warme 15+ scenario te gaan. Al met al gaat het waarschijnlijk veel aangenamer worden. En na deze bak met regen zal dan ook de lente zich definitief doorzetten in de vorm van bladgroei ????????????????????

Marsel

Citaat van: dennis089 op zo 19 mrt 2017 - 08:58
Ik ben het geheel ook al een paar dagen aan het volgen. Mijn vriendin heb ik al gezegd dat het woensdag al iets beter gaat worden. Maar ik kijk vooral uit naar het weekend. Daar lijken zowel de operationele en de control toch voor het warme 15+ scenario te gaan. Al met al gaat het waarschijnlijk veel aangenamer worden. En na deze bak met regen zal dan ook de lente zich definitief doorzetten in de vorm van bladgroei ????????????????????

De buit is alleen nog niet binnen. In de 00z output van zowel EC als gfs zitten behoorlijk wat oplossingen waarbij het hoog vanaf eind komende week verkeerd terecht komt. Dat verklaart meteen de behoorlijke spreiding aangezien er ook nog genoeg oplossingen zijn met aflandige winden en warmte. We zullen het moeten blijven volgen want als die blokkade verkeerd komt te liggen hebben we in plaats van terrasjesweer zomaar steriele kilte te pakken. Afwachten maar weer en fingers crossed  ;).

TMCThomas

Ook GEM is van de partij, warme tempraturen op korte en wat langere termijn.
De winter is wat mij betreft nu ook wel echt afgelopen, laat de lente maar komen  :D


vossejongk

Yesss het oranje komt weer in de kaarten, heerlijk :D

dennis089

Het is sowieso spannend wat ons precies te wachten staat. Ik hoop nog altijd dat we rond het weekend weer de buitenlucht in kunnen.

@marsel, nog mijn complimenten voor de uiteenzetting een paar dagen geleden. Bij het lezen van zo'n 'synoptische weergave'? (zo zie ik jullie het een en ander hier vaker noemen) waan je je al echt een beetje richting de zomer en het advectieve weer  :D

Zaterdagnacht gaan we ook weer de zomertijd in. Dat uur langer licht zal heerlijk voelen!  :D

TMCThomas

Lijkt de komende weken toch wel echt lekker weer te worden, Tempraturen stijgen langzaam naar bijna 20 graden op 30 maart volgens de ECMWF pluim.

Weinig neerslag en onder de invloed  van een hogedrukgebied vrij veel zon!


Marsel

Citaat van: TMCThomas op di 21 mrt 2017 - 13:40
Lijkt de komende weken toch wel echt lekker weer te worden, Tempraturen stijgen langzaam naar bijna 20 graden op 30 maart volgens de ECMWF pluim.
Weinig neerslag en onder de invloed  van een hogedrukgebied vrij veel zon!

Ja daar heeft het alle schijn van inderdaad. Het eerder beschreven scenario lijkt bewaarheid te worden met initieel temperaturen die nog wat achter blijven maar als het hoog aan de wandel gaat richting C-Eur zou je zomaar een paar 15-20C dagen op kunnen tekenen. Toch moeten we tot die tijd even een goed op blijven letten waar de as van het hoog daadwerkelijk komt te liggen, want er zijn nog steeds oplossingen denkbaar waarbij de as ten westen of ten zuiden gepostioneerd is en we dus aanvoer vanaf de Noordzee kunnen krijgen. Toch zal, hoe dan ook, het overwegend droge en 'open' weertype goed bevallen na de afgelopen dagen.

@Dennis, graag gedaan ;).

Arend

De derde decade van maart lijkt een voorschot te nemen op wat doorgaans de droogste maand van het jaar is: april. Een periode van 1 tot 2 weken met lekker voorjaarsweer met aangename temperaturen lijkt vanaf nu steeds waarschijnlijker. Ziet er allemaal prima uit, maar ik hoop niet dat we dit jaar weer in een eindeloos patroon van opeenvolgende hogedruk situaties belanden. Af en toe mag er ook wat ruimte zijn voor wat neerslag.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Goed, we zijn inmiddels een paar dagen verder en langzaam wat wijzer. Het kantelen van de Atlantische rug is inmiddels gaande terwijl lagedruk zich via de UK richting zuidwestelijk Europa begeeft. Het idee dat daarmee het Azorenhoog als een 'high over low' configuratie richting de UK en later mogelijk Scandinavië uitbreidt is nog steeds reëel. T/m vrijdag zijn we dan ook vertrokken voor een open weerbeeld (hoewel regionaal best eens wat velden Cu/Sc voor kunnen komen) en een oostelijk georienteerd stromingpatroon aan de grond. Tx veelal 12-15C.

Tot zover is het duidelijk maar met het weekend in zicht lopen de oplossingen uiteen (zie 00z ensembles). De vraag is namelijk even hoe het hoog zich tegen die tijd manifesteert. De oplossing met de kern ergens boven de UK en voor ons land dus Noordzee-invloeden lijkt aannemelijk. Zowel EC als GFS laten dit zien en simuleren tegelijkertijd een rug die zich richting Denemarken uitstrekt. Het venijn zit 'm in de exacte locatie en oriëntatie van de rug-as.

Zou het EC00 oper scenario uitkomen (koelste in het ens overigens) dan trekt relatief vochtige lucht om het hoog heen, noord van de as via de Noordzee richting ons land. Dat levert dan de dreiging van St op en uiteraard lagere temperaturen. Zou het GFS00 scenario bewaarheid worden komt de as wat noord(oost)elijker uit en zou het warmer en zonniger moeten blijven met een wat meer aflandige stroming (noordoost). Toch laat ook het GFS00 ENS een cluster members met het frissere EC scenario zien.

Gezien dat laatste feit moeten we er rekening mee houden dat het weekend geen thermische hoogstandjes zal laten zien, zeker gezien de nabijheid van de rug-as en dus de invloed van de Noordzee. Sterker nog, het weekend zou zelfs een lichtelijke verkilling op kunnen leveren. Je ziet die onduidelijkheid vwb exacte positie ook mooi terug in de Td pluim. Helemaal smetteloos is het dus niet. Zeker ook niet als we naar begin volgende week kijken. Ook dan blijven er opties aanwezig waarbij het hoog ongunstig blijft liggen. Wel warmen de bovenlucht dan langzaam op met dus weer wat hogere temperaturen tot gevolg.

In mijn optiek is het echter een kwestie van tijd voordat het hoog uiteindelijk aan de wandel gaat richting het zuidoosten waardoor de 'echte' warmte uiteindelijk toch op transport komt. De signalen op de wat langere termijn zijn in dat opzicht toch wel vrij sterk. Fingers crossed in dat opzicht :).

Murk

Ik kan me nog wel een periode herinneren een jaar of 10 terug, dat april en mei gortdroog waren (of in ieder geval naar mijn gevoel, ik was toen slechts een puber :P)

Weerfreak 1337

Ter aanvulling op Marsel zijn verhaal, hieronder de pluim voor de temperatuur (boven) en het dauwpunt (onder).

De onzekerheid wat betreft de positionering van de hogedrukas zoals Marsel aangaf is goed terug te zien.


Offtopic: valt me op dat de pluimen nu een uur eerder komen (9:15 / 21:15, normaal om 10:15/22:15 in de wintertijd)? Heeft de ECMWF-supercomputer een upgrade gehad? :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal