Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 3

Topic gezien door 180634 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 10 jan 2017 - 08:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: matroesjka-world op vr 03 feb 2017 - 15:49
Heb je ook zo'n ijspluim voor het noorden van het land?

Deze is voor Noordoost:


Deze is voor Noord, maar hiervoor wordt het gebied van de Wadden genomen:


Zeker het Noordelijke en Oostelijke deel van Nederland maakt een goede kans op wat koudere dagen. De ZW helft heeft net wat minder kans als de koude niet goed gaat doorstromen. Waar die grens komt te liggen blijft afwachten ;) Hoe verder naar het Noordoosten, hoe beter.

gilleeesss

Citaat van: TMCThomas op vr 03 feb 2017 - 15:16
Niet alle kaarten zijn slechter geworden kijk bijvoorbeeld naar de NavGem Die is beter geworden in de laatste kaarten.
Nieuw:


True, maar nog altijd maar nipte vorstgrens in belgie :) we zullen het wel zien

F.Fredje


Cdtj3

Citaat van: Danny op vr 03 feb 2017 - 15:46
Zal o.a. te maken hebben met de zeer lage dauwpunten. De afgelopen vorstperiode begon met zeer hoge luchtvochtigheid. Je zag dat het ijs toen nauwelijks wilde aangroeien. Pas later in de vorige vorstperiode kwam de ijs aangroei op stoom toen de lucht droger werd. Nu meteen vanaf het begin fors dalende dauwpunten.

Daarnaast is wind in eerste instantie ongunstig tot het moment dat er een laagje ijs gevormd is. Dan kan wind ook bevorderlijk zijn voor de ijs aangroei (vooral overdag). Dit omdat de warmte die het bevriezende water uitstoot dan sneller en gemakkelijker wordt afgevoerd. In de nacht kan wind eventuele afkoeling wat tegenhouden maar met een koude bovenlucht zoals de modellen nu laten zien kan het nog steeds fors vriezen ondanks eventuele wind. Met goede koude nachten en deze factoren moeten de eerste smalle slootjes en ondiepe plassen na enkele nachten (mits ze meteen dichtgevroren zijn) te belopen zijn normaal gesproken. Ik denk dat een nacht of 3 tot 4 met goede, matige vorst voor deze eerste plekken genoeg zou moeten kunnen zijn.

Klopt helemaal, wind is in eerste instantie de terugdringende factor, maar als er eenmaal een ijsvloer ligt is het heel gunstig. Hopelijk krijgen we weer een strakke ijsvloer 8)
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

GeneralDuke

Pfoe, ik was al twee weken niet meer op het forum geweest omdat ik de pluimen toentertijd interpreteerde als, nu komen de dubbele cijfers totdat de echte lente begint. Maar niets is minder waar ;D Ben benieuwd wat het wordt
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Remy

Wow,pagina 100,dit topic loopt als een trein :D Vandaag bovendien de eerste keer dit jaar dat we ook hier in de dubbele cijfers waren wat temperatuur betreft.Heerlijk weer om de knotwilgen te snoeien.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

gilleeesss

GEM is en blijft toch 10x indrukwekkender dan GFS laat zien vind ik. Maar zal wel GFS zijn die gaat uitkomen(wat ook niet slecht is, maar nja, dan denk ik eerder aan die vorige 'winterperiode')

Jan van Ooijen

Citaat van: gilleeesss op vr 03 feb 2017 - 18:05
GEM is en blijft toch 10x indrukwekkender dan GFS laat zien vind ik. Maar zal wel GFS zijn die gaat uitkomen(wat ook niet slecht is, maar nja, dan denk ik eerder aan die vorige 'winterperiode')

Denk eerder EC
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Cdtj3

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 03 feb 2017 - 18:36
Denk eerder EC

Inderdaad, EC heeft in mijn optiek dit soort situaties altijd beter te pakken. GFS lijkt nu ook weer moeite te hebben om de koude te berekenen, net als vorige keer.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Armand

Het verschil tussen GEM en GFS is dat GEM de oostelijke wind gewoon veel beter erin heeft zitten. Zeer krachtig hogedrukgebied houdt lage druk boven de Oceaan op flinke afstand en zet de deur voor koude lucht gewoon wagenwijd open:


Bij GFS ligt het hoog anders gepositioneerd waardoor er een zuidoostelijke stroming ontstaat, mede door de laagjes boven de Oceaan die hier wel wat dichterbij komen. Door deze zuidoostelijke stroming staat de deur slechts op een kiertje, waardoor er maar een beetje kou doorsijpelt met voornamelijk nachtvorst:


Al redelijk snel trekt het hoog zich ook terug het vaste land op en valt alles in de soep. EC neigde de afgelopen run ook naar dit scenario. Ik ben benieuwd of echt tot een winterse periode komt met ook ijsdagen. Zelf ga ik meer uit van een lichte winterse periode, met nachtvorst en misschien een of meerdere ijsdagen in het noordoostelijke deel van Nederland. Helaas niet echt hetzelfde waar de kaarten eerst meer kwamen, maar het is nog redelijke termijn, dus nog niets is verloren ;)

SniperEye

Met zo'n ijspluim voor het noorden is een elfstedentocht ook niet geheel ondenkbaar. Alles hangt natuurlijk af van tig andere factoren, maar zo dichtbij zijn we op voorhand lang niet meer geweest.

gilleeesss

Weet dat gfs moeilijkheden heeft om op LT de temps goed te berekenen, maar ik zie hier niet echt een forse winterpluim in, gwn kwakkel voor belgie

(ik ga weer balen, voel het al)

1ste: Prikpunt Brussel, Belgie 12z GFS
2de: Prikpunt Oost NL 12z GFS

matroesjka-world

Citaat van: Remy op vr 03 feb 2017 - 17:29
Wow,pagina 100,dit topic loopt als een trein :D


Ik voel een "Winterdiscussietopic 2016/2017 deel 4"  aankomen !!  8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Armand

EC gaat ook wat beter dan zijn voorganger op MT, het berekent een sterker hoog boven Scandinavië en een iet wat meer oostelijkere stroming.

TMCThomas

Mooie sneeuwkaarten GEM zeg:
We beginnen donderdag met een relatief zwak neerslag gebiedje:


Waarna we vanaf vrijdagnacht tot zondagmiddag eigenlijk bijna non-stop sneeuw krijgen.




Ik stem voor GEM! Dit zou ik persoonlijk toch wel heel gaaf vinden mocht dit uitkomen. 8) (natuurlijk nog wel wat aan de verre kant)
het volledige verloop kun je hier vinden: http://www.meteociel.fr/modeles/geme_cartes.php?&ech=174&mode=2&carte=0

gilleeesss

Citaat van: Armand op vr 03 feb 2017 - 19:30
EC gaat ook wat beter dan zijn voorganger op MT, het berekent een sterker hoog boven Scandinavië en een iet wat meer oostelijkere stroming.


EC idd iets beter

cekstuffertz

EC is veel beter. Laagje komt op de plek van het azorenhoog te liggen, waardoor die invloed is uitgesteld. Tevens zal dit laagje ervoor zorgen dat de kou stroom beter op gang komt. Benieuwd naar het vervolg en of het azorenhoog richting ijsland trekt.

gilleeesss

Dit is dus echt DE plaats waar altijd winter is (of het vaakst) tegenwoordig ;)

Hoog lijkt weer naar beneden te zakken op termijn. Zoals altijd deze winter

http://prntscr.com/e449jv

Edit: heb naar 2m temps gekeken van EC oper, tsjah, noord NL heeft geluk, belgie niet echt ;) kwakkel kwakkel momenteel.

Arend

Frisse EC pluimen en een strak windrichtingspluimpje voor volgende week.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

cekstuffertz

Zou het dan toch?

Na een wat teleurstellende 12z run van GFS en een teleurstellende over run van EC 12z leek het toch weer de verkeerde kant op te gaan. Maar toen was daar de pluim van de EC 12z. Als dit zo blijft staat midden en noord zaterdag al te schaatsen. GEM was ook geweldig maar die is te onrealistisch. Ben benieuwd naar de komende winterperiode. Nu nog een beetje sneeuw dinsdag en we gaan volledig de kou in!!

Powered by EzPortal