Sneeuwkansen 3, 4 en 7 april

Topic gezien door 14769 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 01 apr 2012 - 10:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Sneeuwkansen 3 en 4 april

Iedereen zit met zijn gedachte al bij heerlijk lenteweer, zeker na vorige week. Echter de lente is ver weg want zoals het er nu naar uit ziet krijgen we te maken met (natte) sneeuw. Er zit nog wel veel verschil in de modellen, de ene keer meer berekent dan de andere keer. Gisteren kwam UKMO (Engels weermodel) met bizarre kaarten, in hoeverre we dit serieus moeten nemen is mij nog steeds niet bekend. Mogelijk dat Johann wat meer duidelijkheid kan verschaffen met de high resolutiekaarten die hij tot zijn beschikking heeft. De kaarten waar UKMO gisteren mee aan kwam zetten zijn hier te zien. Gisteren berekende UKMO een slordige 14-16 centimeter sneeuw voor het noorden. De oorzaak daarvan was een laag wat met kern precies over de westkust komt afzakken.

Niet alleen UKMO komt met sneeuwopties, ook het Europees weermodel ECMWF laat telkens sneeuwkansjes zien. Ook bij het Europees weermodel is het nog niet geheel duidelijk hoeveel, wat en waar het allemaal gaat vallen. De laatste berekeningen tonen maar een heel klein beetje sneeuw. De sneeuw valt voornamelijk in het noorden, noordoosten, oosten, rond Utrecht, middenzuid Brabant en het uiterste zuidoostelijk deel van Limburg. In het zuidoosten van Limburg kan er wel eens meer dan 2 a 3 centimeter gaan vallen volgens de recente berekeningen, zie kaart hieronder.



Ook het Amerikaans weermodel GFS is er niet geheel uit, de ene berekening na de andere laat een totaal ander beeld zien. De animated gifjes zijn hier, hier en hier te zien. De voorgaande berekeningen van het Amerikaans weermodel zagen er erg goed uit voor de sneeuwliefhebbers, alle leden van de ENS zaten op -6 tot -8 graden op 1500 meter. Ook de Theta's lagen rond de 4 en de 8 graden. Gezien die waardes zou dit alleen maar in de vorm van sneeuw kunnen gaan vallen. Het wordt wederom een gevalletje van nowcasten, zoals we dat de afgelopen keren in de winter ook hebben moeten doen. Wat gaat het laagje doen, wat zullen de temperaturen op hoogte zijn en wat doen de overige factoren..... Ik hoop dat vandaag Johann tijd heeft om de high resolutie modellen te bespreken hier, deze zal dan in de tweede posting komen te staan. Momenteel is de nieuwe GFS al weer binnen aan het druppelen. Hieronder ziet u de recente neerslagsoort die door de Amerikanen berekent wordt.



Nu we toch bezig zijn, kijken we ook even op de lange termijn en dan met name naar Pasen. Zoals nu de weermodellen ervoor staan lijkt het op een natte tweede Paasdag te gaan worden. Goede vrijdag lijkt vooralsnog een aardige dag te gaan worden, wolkenvelden en opklaringen wisselen elkaar af. De temperaturen liggen ongeveer rond de 10 graden. Zaterdag zal een bewolkte dag gaan worden met neerslagkans, de temperaturen liggen dan ongeveer rond de 9 a 10 graden. Zondag, eerste Paasdag verloopt voorlopig wisselend bewolkt en bestaat er de kans op wat neerslag. De temperaturen voor eerste Paasdag zijn ongeveer 9 a 10 graden. Maar dan...... Maandag tweede Paasdag zal zoals het er nu naar uitziet in het teken van regen staan. Maar goed, dit is nog meer dan een week verder dus we moeten er weinig waarde aan hechten. De temperatuur en de neerslagpluimen zijn hier te zien.

Let op, dit is geen verwachting! Dit is het beeld wat we momenteel zien, naarmate we dichterbij komen hopen we doormiddel van kaarten een duidelijker beeld te krijgen!


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Update  -aanvulling adhv UKMO.

Zoals Jan ook al opperde gaat het wel mogelijk op een gevalletje now-casten uitdraaien. Ook vanmorgen dus die grote verschillen tussen de diverse weermodellen en ook nog eens per run. Helaas lopen de meeste hoog-resolutie modellen maar tot 72 uur zodat we nog steeds niet het "fijne" van de situatie weten. Er dus nog maar eens even UKMO naast leggen (dit model scoort over het algemeen vrij goed vwb neerslag)

UKMO komt ook vandaag weer met het laagje dat met kern precies over Nederland gaat trekken. Donderdagnacht wordt het met zijn kern precies boven Zeeland berekend. Koude lucht draait om het systeem heen (mooi op de hieronder staande Theta-E kaart te zien). Tevens wordt er door het model ook aardig wat neerslag berekend. Lokaal kan er tot 40 tot 70 mm (!) gaan vallen. Gezien de instroom van koude lucht (zie ook weer de Theta's) die uiteindelijk waarbij de stroming ook nog eens aflandig gaat worden behoort sneeuw zeer zeker  tot de mogelijkheden. Ook sluit ik een pak sneeuw niet uit. Veel zal di-do echter gaan afhangen van de precieze koers en treksnelheid van het laag (met name vwb neerslaghoeveelheden, intensiteit en sneeuwopties). 

To be continued  ;) 

Laag donderdag 5 april 00h00 met kern boven Zeeland



Neerslag 12 uur


Theta-E's , (12 °C is svg aan de grond)



hoffies

Jeetje, ik dacht al aan mijn zwembroek... :)
Twitter: @hoffnar2911

Tyshane

Goed stukje heren, ik moet zeggen dat het idd niet geheel in de lijn der verwachting lag, lol! Inderdaad na zo'n mooie lentestart wil je alleen maar meer en zo het interessante seizoen inrollen, maar niets is minder waar, we moeten nog even door deze zure en koude appel heen bijten. En wellicht nog zelfs een pak sneeuw ook in plaats van wat verdwaalde vlokken.

Tja laten we er maar gewoon van genieten, er is tenminste weer even wat aan de hand en een situatie om te volgen, al hadden we liever een onweerstopic. Ach we zitten alweer in april, dus het kan snel gaan hoor! :)

Dennis


Leon Eikenaar

brrr.

Hoop dat het weer zich snel weer verbeterd.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Jan van Ooijen

Als ik nu de recente kaart, zoals hierboven gebruikt heb dan ziet EC al geen sneeuw meer zitten. Kijken waar ze straks weer mee aankomen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

GFS nog wel hoor. Die doet er zware sneeuwval uitgooien.

Diem

Laat maar komen die sneeuw.
Heel de winter amper sneeuw gezien, dus het zou leuk zijn als ik toch nog een sneeuwpop kan maken :P

Jan van Ooijen

Helaas moet ik met de naam meteo-service in de afbeeldingen gaan werken, mogelijk kan een afbeelding niet helder zijn. Daarnet achter gekomen dat de animated gifjes ergens anders terecht zijn gekomen. Dit heb ik ontdekt door een onopvallende pixel erin te zetten. Helaas moet het zo en kan het niet anders
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

aloa

Ik zit goed voor sneeuw in de nieuwe run van GFS.  8)



Reutel

OK guys, nu is het wel weer leuk geweest met die 1 april grap...  8)

Jan van Ooijen

Hier even de nieuwste animatie gifje van het weermodel GFS

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

glenn

het veranderd telkens opnieuw nu voor belgie bijna geen sneeuw daarstraks nog matige sneeuwval het wordt gewoon nowcasten

Weatherboy

Extreme sneeuwval voor Noord-Holland nu!

Jan van Ooijen

Citaat van: Weatherboy op zo 01 apr 2012 - 22:17
Extreme sneeuwval voor Noord-Holland nu!

Sneeuw zal er denk ik wel vallen, maar de locatie is nog niet geheel duidelijk. Hoop dat Johann wat meer kan vertellen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

glenn

ik wil voor 1 keer ook nog eens sneeuw in de kempen moet die dus vallen

zorba

Sow das een flinke bom zeg! Ben benieuwd hoe eea gaat evolueren komende dagen.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Dennis

Vorstlucht in Scandi al lekker aanwezig

GekkeLeo

Dat gaat weer voor chaos zorgen bij de NS ben ik bang

Powered by EzPortal