Lente Discussietopic 2016

Topic gezien door 98577 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 19 feb 2016 - 14:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: ron12 op zo 01 mei 2016 - 10:15
Voor het eerst sinds 1997 vorst in De Bilt in Mei dan ;)

:o 1,7 graden vorst in Berkhout. Niet slecht!

Marsel

Toch gewoon al genieten van de voorpret nietwaar? Wat een vooruitzichten jongens. Heerlijk.
Wát een enorm plateau in het T850 ensemble. Mooi om die enorme sprong te zien. Het is wel even wat anders dan die triestige kille zooi van de afgelopen tijd.

TaL

Echt een grote consistentie in de modellen ook. Alsook de spreiding is vrij klein, dit wordt een heerlijke periode, dat kan je toch al met enige zekerheid zeggen :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

dondertje127

Mei begint eindelijk weer eens met heerlijk lenteweer en zomerse temperaturen in een langere periode. Heerlijk  :)
Dat is waarom mei voor mij vroeger altijd zo'n geliefd emaand was. Het mocht eens tijd worden dat mei eens een langere tijd zulk mooi weer mag opleveren! :)

Armand

Inderdaad weinig spreiding. Ook weinig neerslag in de verwachtingen. Vandaag ook een heerlijke dag met stralend blauwe luchten, daar wordt je ook gewoon vrolijk van  ;)

Armand


Bacci

Met een beetje geluk wat onweer aan het einde? Mooi weertje is wel allemaal leuk enzo maar wij weerliefhebbers willen toch ook nog een beetje actie ofnie?:D

daan197611



Gaat einderlijk eens de goede kant op.  Een paar dagen 20+  Na het weekend wordt het weer onzeker.  Maar van mij mag het nog ff lekker doorgaan zo met de 20 plussers.  Weer lekker met de boot weg :D

Armand

Citaat van: Bacci op ma 02 mei 2016 - 14:31
Met een beetje geluk wat onweer aan het einde? Mooi weertje is wel allemaal leuk enzo maar wij weerliefhebbers willen toch ook nog een beetje actie ofnie?:D

Ik hoop het wel, eerst lekker warm en dan stevig onweer. En dat dan de hele zomer door.... Dan zitten we hier helaas op de verkeerde plek ;)

Jan van Ooijen

Gewoon op en top genieten met deze temperaturen van het weekend.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zorba

Heerlijk, eindelijk die 20ers!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

SniperEye

Zondag al heerlijk gewandeld op de heide, en later nog in de tuin gezeten. Dit smaakt naar meer :)

Armand

Hier net nog onverwachts een hagelbuitje. Werd wel een beetje bang toen ik de laatste kaart van EC zag vanmorgen. Hoop dat dat een grote fout is, valt me trouwens op dat GFS ook enkele runs met dit soort kaarten kwam. Het gemiddelde van de pluimen ligt gewoon nog tussen 15 en 18 graden, dus geen paniek ;)

Unknown-user1778

Dat mag niet armand!  :o
We hebben genoeg kou gehad!
Het was wel echt genieten de afgelopen twee dagen
Bomen die eerst nog bijna geen blaadje hadden staan nu volop in de bloei :)

TaL

Ik denk dat (vooral de kustbewoners) het zal moeten hebben van deze week en dit weekend. Na maandag lijkt de stroming om te gaan naar een aanlandige component en we weten allemaal wat dit voor gevolgen kan hebben voor de kustregio's, zeker in deze tijd van het jaar en zonder een noemenswaardig warme voorgeschiedenis van het zeewater.

Wilt natuurlijk niet zeggen dat we niet voor een top verlengd weekend staan :) Enjoy  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Van Vrijdag tot Dinsdag elk dag tot 27 graden, en 14 uur zon per dag mogelijk. Op en top zomer weer verwacht, Verwachting geld voor Neder/Duits (NRW)grens gebied. Zo juist op de Duitser  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

De temperatuur voor de 12de is wel een beetje teveel van het goede, 28 graden, dat kan niet lang goed gaan

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 03 mei 2016 - 20:43
De temperatuur voor de 12de is wel een beetje teveel van het goede, 28 graden, dat kan niet lang goed gaan

Zal zo'n vaart niet lopen lijkt me. GFS12 oper ligt eenzaam bovenin het ensemble.
Sterker nog, in plaats van thermische hoogstandjes conform GFS12, krijg ik sterk het vermoeden dat we vanaf grofweg halverwege volgende week (woensdag waarschijnlijk) juist behoorlijk gaan afkoelen. Dit dan vooral door een invallend noordelijk georiënteerd stromingspatroon aan de oostzijde van een hoog boven de Atlantische oceaan. T850 blijft dan nog wel eventjes op pijl maar als er aan de grond een NNO'er staat gaat de temperatuur toch echt een stap terug, en al helemaal in behoorlijk brede kuststrook. Genieten van de dagen t/m dinsdag want daarna dus zeer waarschijnlijk koeler.

Marsel

Sjonge jonge....wat een pareltjes van een runs vannacht. Zowel EC00 als GFS00 opteren in hun opers voor een blijvend geblokkeerd patroon waarbij in dit geval de sturende druksystemen net wél goed liggen om de warmte nog langer in het land te houden. Daar waar gisteren na halverwege volgende week redelijk wat seinen op afkoeling en invallende NNO-stroming stonden staat er nu een doorstaande noordooster op de kaarten en blijft het gewoon warm en soms onweersachtig t/m vrijdag oid.

Eea is wel gevoelig voor verschuivingen, en gezien het springerige karakter van de afgelopen dagen op de LT is de onzekerheid na woensdag imo toch behoorlijk groot en blijft een invallende NNO'er een 'gevaar' tegen die tijd. Daarbij lijkt het mij, gezien de setup, in deze situatie vrij aannemelijk dat we deze warme periode eindigen met een (tijdelijk?) noordelijk georienteerd stromingspatroon. De vraag is even wanneer dit gaat gebeuren. Maar goed, dat is van (veel) latere zorg. Nu eerst maar eens genieten van licht, ontploffend groen en warmte!

Tam

toch grappig dat de max van gister het minimum van volgende week is.

Powered by EzPortal