Lente Discussietopic 2016

Topic gezien door 97737 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 19 feb 2016 - 14:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dennis089

Geweldig nieuws marsel. Dan hadden die vogels het vanochtend bij het juiste eind. Heb nu al zin om lekker in de auto te bakken of misschien zelfs wel met een zwart niet te dik vestje te wandelen als we de 12, 13 graden weten te halen bij een heerlijk zonnetje!

GeneralDuke

Wat een ontzettend saaie pluim :P
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

dondertje127

Ik hoorde op het nieuws alleen over "hier en daar wat regen" maar we hadden een uur geleden toch echt een felle hagelbui :)
Maartse buien dus vandaag?

Armand

Lekker weertje dus! Dan kunnen we ook gaan beginnen met de moestuin! (AH is precies optijd  ;D )
BTW: vanochtend zowaar nog wat sneeuwvlokjes zien vallen. Overigens met vandaag erbij 11 dagen waarop er (natte) sneeuw is gevallen hier. Lijkt misschien redelijk wat, maar slechts 2 keer kwam het tot een sneeuwlaagje van 0.5cm. Alle andere 9 dagen was er sprake van natte sneeuw of sneeuw die niet bleef liggen.

Hoop wel op wat meer (serieuze) onweersdagen dan sneeuwdagen  :P Nu staat de teller op 1. Vorig jaar 19, beetje hetzelfde verhaal als hierboven, niet spectaculair dus....

dennis089

Nog nieuws over die hoge druk opbouw.. De eerste signalen daarvan kunnen mij niet snel genoeg zich tekenen in de atmosfeer. Ook nu weer grijs en nat! Nog ff volhouden ????

TaL

Winter discussie is op slot, weer een teken dat het nu echt wel zo goed als voorbij is. Lente, bring it on!  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Bacci

Vind het wel echt een hele mooie pluim! helemaal droog en in de nacht kans op lichte vorst en dat voor een best lange periode! Dat wordt weer eindelijk sporten buiten!

Mariska

Ik haal de barbecue vast uit het vet  ;D
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Jan van Ooijen

Citaat van: Mariska op di 08 mrt 2016 - 22:11
Ik haal de barbecue vast uit het vet  ;D

Heerlijk als we GFS Oper mogen geloven :D

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GeneralDuke

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 09 mrt 2016 - 07:55
Heerlijk als we GFS Oper mogen geloven :D

Whoei :)

Meteo-service BBQ?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Mike25

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 09 mrt 2016 - 07:55
Heerlijk als we GFS Oper mogen geloven :D

Van mij mag het,heerlijk 8)

dennis089

Mooi koud helder blauw luchtje vanochtend. Zijn dit de eerste tekenen van de hogedrukopbouw marsel?

Marsel

Citaat van: dennis089 op wo 09 mrt 2016 - 09:10
Mooi koud helder blauw luchtje vanochtend. Zijn dit de eerste tekenen van de hogedrukopbouw marsel?

Wellicht, maar ik krijg meer het idee dat de aangetapte droge continentale lucht aan de voorzijde van het laagje ten zuidwesten van NL de veroorzaker van jouw opklaringen is. Wel is het zo dat dat laagje vandaag aan zowel de zuidwest- als noordoostkant wordt vergezeld door enerzijds het Azorenhoog en anderzijds een ontwikkelend hoog nabij de Baltische staten. Deze laatste is van oorsprong een rug vanuit het Russische hoog. Tussen beide anticyclonen komt na passage van het laag, met name op donderdag, een verbinding en wordt de blokkade van volgende week in de stijgers gezet. Lijkt overigens uit te gaan lopen op een fris en enigszins guur weertype met veel zon, ONO stroming, lage Td's en Tx rondom 10C.

ron12

Gaat lekker in west Frankrijk, worden nu windstoten tot 140 kilometer per uur gemeten al daar, logisch toch met zo een kaart :P 
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

EC heeft blijkwaar weer een update gehad:

http://nos.nl/artikel/2091709-de-weerman-kan-verder-vooruit-kijken.html

BTW: In elk geval de komende 10 dagen nauwelijks tot geen neerslag. Dat betekent dat de kans groot is dat maart redelijk droog gaat verlopen. KNMI voorspelde trouwens een nat voorjaar door El nino. Ben benieuwd of ze alsnog gelijk gaan krijgen (hoop het niet). Waterreservoir is goed gevuld geworden afgelopen winter, dus ik hoef geen regen voor de planten voorlopig  ;D

Jasneker

Het voorjaar is langer als de 10 dagen droog die nu voorspeld worden.
Bovendien is Nederland maar een relatief klein deel van Europa wat oppervlak betreft, in de UK plenst het nu behoorlijk..
We zullen het wel zien, maar de laatste dagen met wat meer zon doen me wel goed....;)
Nieuwe laptop mooi weer, wat willen we nog meer LOL

ron12

In Maart 2006 begon de lente 2 dagen na lente aanvang, en het werd met de dag mooier, en er volgde toen een top zomer 8)  Dat willen we. :P https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2006/maart
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Zo, daar gaan we dan!
De blokkade staat as we speak nog in de stijgers, maar het opbouwen gaat in rap tempo door. De komende 10 dagen dan ook veelal droog en rustig weer.  Afhankelijk van de hoeveelheid bewolking die in de grenslaag voorkomt/overblijft (St/Sc/Cu, zie huidige satpics als voorbeeld) is het over het algemeen ook vrij zonnig, hoewel het regionaal soms bewolkter kan zijn.
Initieel ligt het hoog aan de grond zodanig dat vanuit het (noord)oosten enigszins kille lucht aangevoerd wordt. Echter, later in de komende week wordt de kans op wat hogere temperaturen (richting 15C) iets groter als de rug-as zuidwaarts trekt. Meerdere modellen lijken hier op aan te sturen. Al met al heel aardig pril lenteweer dus.

Armand

Heerlijk zonnetje momenteel!  8)

GFS pluim gemiddelde lijkt al twee dagen richting de 15 graden te gaan op LT (regio ZO). EC pluim gemiddelde wil daar (voorlopig) nog niks van weten.

jones

Typisch dat zo'n blokkade met langdurige oostenwind weer wel kan in maart en we in de winter bijna constant met een zuidwester zaten! Achja het lijkt ons wel warm weer te gaan geven later, dus ben ik toch blij..  Eindelijk!

Powered by EzPortal