Lente Discussietopic 2016

Topic gezien door 97731 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 19 feb 2016 - 14:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

dondertje127

Ik zie wel op weer.nl dat we richting 10 á 12 graden gaan maar dat wordt per dag steeds een dag vooruit geschoven. Die temperaturen zou al een heel fijn begin zijn met dat zonnetje en weinig wind.

lander20

sommige oplossingen zijn zeer warm voor half maart maar er zijn ook veel leden die voor kouder weer gaan zeker in de 12.00u run van gfs
de hoofdrun van ec is voor 14 en 15 maart erg warm denk ik!

Marsel

Toch opvallend sterke signalen voor het ontwikkelen van een (forse) blokkade ergensin onze omgeving vanaf grofweg eind komende week en richting half maart. Onderlinge runs zijn nu nog springerig vwb de positie, vorm en sterkte van het hoog aan de grond maar dat het stromingspatroon (ook in de bovenlucht) de neiging heeft tot blokkeren lijkt duidelijk. Wellicht zijn we dan vertrokken voor een periode met wat langduriger atnicyclonale invloeden. Daarbij groeien uiteraard de mogeliijkheden op heel aardig pril lenteweer met meer zon en iets stijgende temperaturen (hoewel excessen voorlopig niet aannemelijk lijken).

Voorlopig is het, zeker gezien de brede waaier binnen de EPS output, verstandig om qua positie van het hoog aan de grond nog geen harde uitspraken te doen. Het maakt in deze tijd van het jaar nogal een verschil of het sfc hoog zich ten oosten of ten westen van ons bevindt (letterlijk een jas). Denk daarbij ook aan de onzekerheid vwb orientiatie van de rug-as. Toch ben ik al lang blij dat deze ontwikkeling zich virtueel begint af te tekenen binnen verschillende modellen. Even rust in de atmosfeer wat dat betreft. Nu maar hopen dat het niet uitloopt op een noordelijk aangepunt Bartlett hoog met koelte aan de oostflank....

Ijsbloem

 :)Marcel: en na de eerste december 2015 temperaturen kans op een kou-inval
zo rond 16 maart. Kans op winterweer ala maart 2013.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Marsel

Citaat van: Ijsbloem op zo 06 mrt 2016 - 20:10
:)Marcel: en na de eerste december 2015 temperaturen kans op een kou-inval
zo rond 16 maart. Kans op winterweer ala maart 2013.

Correct, vandaar ook mijn laatste zin. Eea is afhankelijk van waar die blokkade tegen die tijd naartoe loopt. Ik vrees er ook een beetje voor. Ik haat kou in lentemaanden en snap er echt geen snars van dat mensen daar nog opgewonden van kunnen raken.

Maar goed, termijn is enorm, en de locatie van de blokkade nog behoorlijk onzeker. Daarmee houd ik hoop op een Balkan wintertje. Laat die kou maar lekker ten oosten van ons naar het zuiden zakken.

Lothiriel

Citaat van: Marsel op zo 06 mrt 2016 - 20:39
Correct, vandaar ook mijn laatste zin. Eea is afhankelijk van waar die blokkade tegen die tijd naartoe loopt. Ik vrees er ook een beetje voor. Ik haat kou in lentemaanden en snap er echt geen snars van dat mensen daar nog opgewonden van kunnen raken.

Maar goed, termijn is enorm, en de locatie van de blokkade nog behoorlijk onzeker. Daarmee houd ik hoop op een Balkan wintertje. Laat die kou maar lekker ten oosten van ons naar het zuiden zakken.

Ach, nog eens een weekje lekker vriezen en een dikke sneeuwlaag erboven op, daar kan ik wel van genieten, ook in Maart of April. Zeker gezien December en Januari zo prut waren. Mochten we halfweg Maart nog een verrassing krijgen mag de temperatuur wat mij betreft daarna de hoogte in schieten, want ik heb ook wel nood aan wat zonneschijn :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Armand

Mij maakt temperatuur niet zo heel veel uit, maar liever toch geen vorst zonder sneeuw. Als de zon schijnt vind ik het goed, warmte komt uiteindelijk vanzelf wel.

lander20

Citaat van: Marsel op zo 06 mrt 2016 - 20:39
Correct, vandaar ook mijn laatste zin. Eea is afhankelijk van waar die blokkade tegen die tijd naartoe loopt. Ik vrees er ook een beetje voor. Ik haat kou in lentemaanden en snap er echt geen snars van dat mensen daar nog opgewonden van kunnen raken.

Maar goed, termijn is enorm, en de locatie van de blokkade nog behoorlijk onzeker. Daarmee houd ik hoop op een Balkan wintertje. Laat die kou maar lekker ten oosten van ons naar het zuiden zakken.

het is eigenlijk simpel oftewel begint de lente met onweerachtige buien en warmere temperaturen oftewel komt er nog 1 keer koude MET sneeuw(dek)!  ;D :P

Armand

EC heeft er nog eens zin in...


Moest eens in januari gebeuren, dan hadden we wat aan de hand ;)

dennis089

Zou eens tijd worden dat er wat meer zonuren komen want afgezien van een paar zonnige dagen heb ik het gevoel dat het de afgelopen 4 maanden alleen maar grijs is geweest...
Heeft niemand een statistiekje daarvan? Aantal uren zon over afgelopen periode? :)

Armand

Citaat van: dennis089 op ma 07 mrt 2016 - 14:54
Zou eens tijd worden dat er wat meer zonuren komen want afgezien van een paar zonnige dagen heb ik het gevoel dat het de afgelopen 4 maanden alleen maar grijs is geweest...
Heeft niemand een statistiekje daarvan? Aantal uren zon over afgelopen periode? :)

Februari telt anders wel meer zonuren dan normaal:

Armand

GFS is gelukkig ook bijgedraaid in de 12z run. Het is lange termijn, maar het zou wel lekker zijn  8)

Strijd is overigens nog niet gestreden lijkt me zo, hoe warm (of koud) het gaat worden valt nog lastig te zeggen. Wel lijkt er de komende tijd weinig neerslag te vallen, wat natuurlijk ook al erg fijn is ;)

Marsel

Citaat van: Armand op ma 07 mrt 2016 - 17:58
GFS is gelukkig ook bijgedraaid in de 12z run. Het is lange termijn, maar het zou wel lekker zijn  8)
Strijd is overigens nog niet gestreden lijkt me zo, hoe warm (of koud) het gaat worden valt nog lastig te zeggen. Wel lijkt er de komende tijd weinig neerslag te vallen, wat natuurlijk ook al erg fijn is ;)

Was te verwachten. GFS06 oper stond vrij eenzaam onderin het ensemble. Laten we hopen dat de blokkade in spe op een gunstige plek komt te liggen. GFS12 oper is wat dat betreft een heerlijke lenterun aan het worden. Maar laten we nog niet te vroeg oordelen over het verloop na 15 maart....eerst even de ensembles van zowel EC als GFS afwachten.

EDIT: GFS12 oper ligt hoog in het ensemble, sterker nog, is zo'n beetje de warmste oplossing. Verder veel spreiding, nog steeds.....grote onzekerheid waar na 15 maart de blokkade terecht gaat komen!

Armand

EC neigt juist weer richting de koude kant op LT. Ben benieuwd waar we op uitdraaien. In elk geval grote kans op droog, rustig weer

dennis089

perfect. nog een weekje wachten.

hesselsjoerd

Dynamische klimaat van Limburg  ;)

vossejongk

Eerste tornado van 't jaar :P

Ijsbloem

 ;) Dennis089, hier in het westen al wel een riks dagen met open' weer gehad. Heerijke blauwe
luchten met genieten in de zon afgewisseld met een maartse bui  en  tijdens zo'n bui/ wolkenstraat of in de schaduw kil.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

dennis089

Ik hoorde vanochtend zo de vogels dat ik gwn weet dat het warmere lenteweer eraan zit te komen

Marsel

Niet gek dacht ik zo?! Lijkt er toch steeds meer op dat de ontwikkelende blokkade vanaf eind deze week noord(west) van de Benelux terecht gaat komen. Daarbij regelmatig aflandige winden, veel zon en grote dagelijkse gang zonder dat warme excessen te verwachten zijn ('s nachts nog wat vorst en overdag rond 10C). De term rustig pril lenteweer lijkt me een hele aardige. Wat wel zeker lijkt is dat we vanaf donderdag vertrokken zijn voor een lange periode met hogedrukinvloeden en veelal droog weer met aanmerkelijk minder wind dat de afgelopen maanden. Niks mis mee, maar nu die temperatuur nog omhoog ;)!

Powered by EzPortal