Lente Discussietopic 2016

Topic gezien door 98548 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 19 feb 2016 - 14:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dondertje127

Het zal toch niet, die temperatuur na vrijdag?

Lothiriel

Wauw dat zuigt wel nogal :(. 10 graden in mei...
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Unknown-user1778

Citaat van: Lothiriel op za 07 mei 2016 - 17:40
Wauw dat zuigt wel nogal :(. 10 graden in mei...

haal de winterjas maar weer tevoorschijn

dondertje127

Hier was het zaterdag precies 27.0 graden. Op Wijk aan zee en Hoek van Holland na een van de warmste plekken in Nederland en zelfs van heel Europa.

Kan iemand een verklaring geven waarom tegenwoordig aan de Westkust en Westdorpe de laatste flink aantal jaren meer dan geregeld de hoogste temperaturen halen in Nederland? Heeft dat aan de kust te maken met de aangevoerde wind uit Oost-ZuidOosten te maken dat de duinen niet over kan steken? En in Westdorpe, hoe zit dat eigenlijk?

Ik vind het al die jaren al erg vreemd.

Energizer85

Citaat van: dondertje127 op zo 08 mei 2016 - 00:28
Hier was het zaterdag precies 27.0 graden. Op Wijk aan zee en Hoek van Holland na een van de warmste plekken in Nederland en zelfs van heel Europa.

Kan iemand een verklaring geven waarom tegenwoordig aan de Westkust en Westdorpe de laatste flink aantal jaren meer dan geregeld de hoogste temperaturen halen in Nederland? Heeft dat aan de kust te maken met de aangevoerde wind uit Oost-ZuidOosten te maken dat de duinen niet over kan steken? En in Westdorpe, hoe zit dat eigenlijk?

Ik vind het al die jaren al erg vreemd.

Het heeft te maken met de zandgronden in het duingebied. Bij een wind uit het oosten is er geen invloed van die koude visbak en kan de lucht boven de zandgronden sneller opwarmen dan elders..

Marsel

Wát is dit genieten zeg. Het is gewoon even een week zomer in de lente. Heerlijk ook dat droge karakter van de warmte. De 26C van gisteren voelde fantastisch aan. Nee, dit zou van mij veel langer aan mogen houden. Maar aan alle mooie perioden komt een eind. Inmiddels zijn vrijwel alle modellen het er over eens: na donderdag invallende noordstroming en enorme afkoeling. Dat zal letterlijk een jas schelen! :-X

Kres

Op dit moment is het in Nederland warmer dan in Zuid Spanje. Hebben we dat in ieder geval binnen .. :)

dondertje127

Citaat van: Energizer85 op zo 08 mei 2016 - 09:17
Het heeft te maken met de zandgronden in het duingebied. Bij een wind uit het oosten is er geen invloed van die koude visbak en kan de lucht boven de zandgronden sneller opwarmen dan elders..

Oohja vandaar. Dank voor de uitleg!

Tam

Citaat van: Tam op wo 04 mei 2016 - 10:19
toch grappig dat de max van gister het minimum van volgende week is.

Toch grappig dat het minimum van dit weekend the max van volgend weekend is

Ries

Jammer dat er zo'n keiharde wind staat, valt weinig mee te doen buiten incl fiets. Gek ook dat KNMI dan als waarneming 4 Bft aangeeft terwijl het toch zeker 6 bft is... Morgen al gauw bewolkt, zie ik, en dan nog maar helft van de temps van afgelopen dagen...dus dat waren even een paar mooie warme voorjaarsdagen...hopen dat de volgende niet al te lang wachten zijn!

jornonweer

Citaat van: Ries op zo 08 mei 2016 - 15:59
Jammer dat er zo'n keiharde wind staat, valt weinig mee te doen buiten incl fiets. Gek ook dat KNMI dan als waarneming 4 Bft aangeeft terwijl het toch zeker 6 bft is... Morgen al gauw bewolkt, zie ik, en dan nog maar helft van de temps van afgelopen dagen...dus dat waren even een paar mooie warme voorjaarsdagen...hopen dat de volgende niet al te lang wachten zijn!
waarom zo negatief? Morgen nog steeds 25-26 graden, dinsdag even wat minder met wat regen en dan woensdag,donderdag en vrijdag nog 20-25 graden met kans op onweer.. pas na vrijdag mag je beginnen klagen
Danger is real, fear is a choice.

Ries

Negatief? Realistisch: met deze wind ben ik als autoloze fietser aan huis gekluisterd. Tuurlijk is het lekker weer, dus zeker wel in de tuin gezeten maar echt de hort op kan niet. Doordeweeks is het voor mij werk werk werk. Gister was het familiedag dus heb alleen donderdag kunnen genieten (op Texel, heerlijk). Aan de pluim te zien is het morgen halverwege de middag hier bewolkt en dan is de 20 graden van de rest van de week tuurlijk heel lekker begin mei...tot het Pinksterweekend weer 10 graden is (wanneer ik net naar Terschelling wilde...gaat niet door dus). Weer is en blijft grillig hè ;) had ook nergens gelezen dat het vandaag en morgen zo zou waaien.

Floris!

Citaat van: Ries op zo 08 mei 2016 - 17:46
Negatief? Realistisch: met deze wind ben ik als autoloze fietser aan huis gekluisterd. Tuurlijk is het lekker weer, dus zeker wel in de tuin gezeten maar echt de hort op kan niet. Doordeweeks is het voor mij werk werk werk. Gister was het familiedag dus heb alleen donderdag kunnen genieten (op Texel, heerlijk). Aan de pluim te zien is het morgen halverwege de middag hier bewolkt en dan is de 20 graden van de rest van de week tuurlijk heel lekker begin mei...tot het Pinksterweekend weer 10 graden is (wanneer ik net naar Terschelling wilde...gaat niet door dus). Weer is en blijft grillig hè ;) had ook nergens gelezen dat het vandaag en morgen zo zou waaien.
Ik vind dit ronduit negatief. Als je DIT weer niet kunt waarderen, ben ik bang dat je beter kunt verhuizen naar een ander land. Als die wind er niet was, klaagt de rest van Nederland weer dat het te warm is. Dit soort dagen moet je koesteren en KEIHARD van genieten. En ook morgen wordt het prima weer...

Ries

Alsof je alleen dit soort werr zou moeten kunnen waarderen...als het 5 graden en bewlokt is ben ik ook blij als het niet hard waait en ik er op uit kan. Ik heb geen voorkeur voor warmte of kou. Lange tijd bewolking mag wel weer ns afgewisseld worden met zon, maar dagen achter elkaar onbewolkt vind ik ook saai worden. Als ik er maar met de fiets op uit kan, dus niet zo'n keiharde wind als vandaag, vind ik t best. Ik geniet van al het weer en niet alleen het warme zonnige...das wel zo gemeen naar de andere weertypes!

Mike25

O wat een lekker weertje toch de afgelopen dagen, we mogen niet klagen al gaat het hier vaak van niks naar alles ;D maar dat moeten we voor lief nemen zeg ik dan maar. Die temperatuur van de pluim einde week zal nog wel aangepast worden hoop ik :o maar we hebben nu al wel lekker voor proefje gehad met het weer 8)

Kres

En wederom is het hier in Nederland beduidend warmer dan in zuid Spanje :)

jonkheer

Citaat van: Ries op zo 08 mei 2016 - 17:46
Negatief? Realistisch: met deze wind ben ik als autoloze fietser aan huis gekluisterd. Tuurlijk is het lekker weer, dus zeker wel in de tuin gezeten maar echt de hort op kan niet. Doordeweeks is het voor mij werk werk werk. Gister was het familiedag dus heb alleen donderdag kunnen genieten (op Texel, heerlijk). Aan de pluim te zien is het morgen halverwege de middag hier bewolkt en dan is de 20 graden van de rest van de week tuurlijk heel lekker begin mei...tot het Pinksterweekend weer 10 graden is (wanneer ik net naar Terschelling wilde...gaat niet door dus). Weer is en blijft grillig hè ;) had ook nergens gelezen dat het vandaag en morgen zo zou waaien.

Er staat hier ook een behoorlijk straffe wind. Gisteravond nog wat buiten gezeten maar dat viel toch wat tegen door de wind. in het noorden is het zo en zo "koeler" dan in het zuiden en oosten en de afkoeling zal hier ook wel sneller beginnen en doorzetten met een noorderwind dan ergens elders.

Arend

Citaat van: jonkheer op ma 09 mei 2016 - 10:31
Er staat hier ook een behoorlijk straffe wind. Gisteravond nog wat buiten gezeten maar dat viel toch wat tegen door de wind. in het noorden is het zo en zo "koeler" dan in het zuiden en oosten en de afkoeling zal hier ook wel sneller beginnen en doorzetten met een noorderwind dan ergens elders.

Wind is hier momenteel ook erg (irritant) vlagerig. In combinatie met de hoge temperaturen en droge lucht, droogt het hier als een gek. Niet voor niets inmiddels al weer code rood voor het risico op natuurbranden in Gelderland en Overijssel.

http://www.natuurbrandrisico.nl/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

AFTH14

Het gaat wel hard naar beneden vrijdag, als ik de diverse berichten zo mag inschatten.

dondertje127

Jaaa ja ja! Volgens mij zijn gewoon de ijsheiligen 2 dagen opgeschoven, want de prognose.... Ziet er ineens weer rooskleurig uit na maandag :D
Het lijkt dus heel tijdelijk, die terugval!

Nu in elk geval een heeeele lekkere zwoele zomeravond, waarin de temperatuur vanavond zelfs weer iets is opgelopen zojuist. Heerlijk! :D

Powered by EzPortal