Winterdiscussietopic Deel 4 - De dooi valt in

Topic gezien door 158064 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, vr 22 jan 2016 - 19:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TimK21

Tsmperaturen nu al aan de hoge kant, verwacht morgen avond hoogstens her en der wat natte sneeuw zonder enige accumulatie, voorafgegaan en overgaand in regen.
Challenge accepted!

SniperEye

Zelfs voor mij als niet-winterliefhebber was het afgelopen dagen even genieten. Heerlijk dat zonnetje. Ik heb er bewust gebruik van gemaakt en tijdens mijn pauzes de buitenlucht opgezocht.

Btouring

Droge sneeuw in West Vlaanderen! De eerste deze winter

martijn

Opvallend dat de temperatuur in het oosten hoger is als in het westen van het land

gilleeesss

Al uur of 2-3? Lichte sneeuw hier. Blijft wel niet op alla plaatsen liggen natuurlijk en heb t gevoel dat het wel rap kan overgaan in regen eigenlijk

ron12

Wel in een heel groot gebied 0 graden nu, dat zie je niet vaak  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

J

Lichte regen hier net in Den Haag, temp stijgt behoorlijk laatste uur. Mijn weerstation geeft alweer 1.7
Ongelofelijk.. Alsof het gewoon niet mag..

Joep

Opvallende winterse run van UKMO op korte termijn

Unknown-user1778

Citaat van: SniperEye op do 18 feb 2016 - 07:14
Zelfs voor mij als niet-winterliefhebber was het afgelopen dagen even genieten. Heerlijk dat zonnetje. Ik heb er bewust gebruik van gemaakt en tijdens mijn pauzes de buitenlucht opgezocht.

Het was idd heerlijk weer. Echt van die dagen dat ik gwn weer kan genieten van het leven. Graag buiten ben etc. Helaas was het maar voor korte duur en komt nu de regen en depressieve weersetting weer volledig terug. Waarom moet het hier altijd bewolkt zijn buiten de zomermaanden om :'(

karst

Dordrecht heeft weer de hoofdprijs van deze horrerwinter : REGEN

Bacci

Hier al een lange tijd af en toe wat natte sneeuw en lichte regen, nu lijkt de neerslag wat te intensiveren.

pietjelol

Hier nu een combi van wat korrelhagel/motsneeuw bij en temperatuur van 1,8 graden

TimK21

We doen net met z'n allen of het weer heel verrassend is dat het voor 80% regen gaat zijn, maar let gewoon op de temperaturen voordat de neerslag arriveert en je weet al genoeg. Het mag een feit zijn dat modellen gewoon erg veel moeite hebben wanneer het op sneeuwverwachtingen aankomt en 50/50 verwachtingen zoals elke keer deze winter vallen steevast de verkeerde kant op. Dat zou op een gegeven moment toch door moeten dringen en onze verwachtingen aanpassen. Nu doet iedereen steeds erg verontwaardigd, terwijl je het gewoon dagen van tevoren kan zien aankomen.
Challenge accepted!

hangtime

En het regenseizoen is weer begonnen... oh dat was het al in september.. duurt wel erg lang ;(

Die knmi Guidance maakt mensen ook lekker met niets.

Droge sneeuw voor het oosten? Hoe dan? Veel te warme ondergrond voor.
Wensvoorspellingen volgens mij.

Armand

Hier in Nederland zijn we gezien de hoogteligging en de Noordzee vrijwel nooit zeker van sneeuw. We liggen steeds op de grens. Voor weermodellen is het dan ook knap lastig om te voorspellen wat er in de werkelijkheid gaat gebeuren. De kans is dan ook aanwezig dat ze belangrijke factoren nèt iets anders bereken. Vaak is dat in ons nadeel (ze berekenen dan sneeuw, maar dat komt niet), dit komt omdat er voor sneeuw veel meer factoren aanwezig moeten zijn dan voor regen. Modellen houden niet (genoeg) rekening met enkele factoren en dan kom je al gauw in de virtuele sneeuw terecht. Overigens is dit niet vreemd, want wat we natuurkundig onder een model verstaan is 'een vereenvoudige weergave van de werkelijkheid'.

Echter zitten de modellen er vandaag niet eens zo ver vanaf. Vanochtend (natte) sneeuw in voornamelijk West-Vlaanderen en de neerslag ging in de loop van de ochtend steeds meer over in natte sneeuw/regen waardoor voor andere regio's de kans op een sneeuw(dek) klein is. Dit was voorspeld. De verwachting is nu dat er steeds minder van de neerslag over gaat blijven en dat vooral in de loop van de avond de kans op (natte) sneeuw weer gaat toenemen. Al lijkt dat niet al te spectaculair te worden, omdat er dus nauwelijks neerslag overblijft.

GeneralDuke

Citaat van: Armand op do 18 feb 2016 - 16:05
(...)

Echter zitten de modellen er vandaag niet eens zo ver vanaf. Vanochtend (natte) sneeuw in voornamelijk West-Vlaanderen en de neerslag ging in de loop van de ochtend steeds meer over in natte sneeuw/regen waardoor voor andere regio's de kans op een sneeuw(dek) klein is. Dit was voorspeld. De verwachting is nu dat er steeds minder van de neerslag over gaat blijven en dat vooral in de loop van de avond de kans op (natte) sneeuw weer gaat toenemen. Al lijkt dat niet al te spectaculair te worden, omdat er dus nauwelijks neerslag overblijft.

Langs de treinverbinding Nijmegen-Utrecht lag vanochtend op heel wat plekken sneeuw in het bos, dus die is inderdaad wel degelijk gevallen.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Joep

KNMI Guidance

Neerslag:

In het ZW/W meest lichte neerslag. Overwegend regen en natte sneeuw. In de avond neemt, naarmate het neerslaggebied langzaam verder landinwaarts komt, de kans op (natte) sneeuw toe.  Tegelijkertijd neemt de activiteit dan sterk af en is het de vraag in hoeverre er sneeuw blijft liggen. NESO (zowel Hirlam als Harmonie) laten pas in de tweede helft van de avond en in de nacht een echt (droog) sneeuwsignaal zien. Cruciaal is de vraag of de laag onderin weer kans krijgt om genoeg af te koelen. We gaan er nu vanuit dat dat eigenlijk alleen in het oosten/noordoosten en evt. boven Veluwe en Limburgse heuvels kan gebeuren. In de rest van het land veel teveel bewolking om het nog te laten afkoelen.

TMCThomas

Dat het in het westen kouder is dan in het oosten heb ik deze "winter" ook nog nauwelijks gezien.

Bacci

Even terug naar de lange termijn, iets kouder dan normaal, de zon zullen we weer vaker zien maar ook de kans op winterse neerslag en nachtvorst neemt toe.


Bacci

Neerslag intensiveert weer vanuit het westen met dalende temperaturen, iemand al wat gezien?

Powered by EzPortal