Winterdiscussietopic Deel 4 - De dooi valt in

Topic gezien door 158034 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, vr 22 jan 2016 - 19:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Nu het bijna lente wordt, gaat het van het noordwesten uit steeds meer afkoelen de laatste weken. Eerste plaatje van 2 weken geleden, twee de van vorige week.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Extremissimorum

Citaat van: Arend op ma 15 feb 2016 - 23:18
Het zou fijn zijn wanneer het KNMI haar stations zou voorzien van een webcam. Het zal er in verband met de kwetsbaarheid van de locaties wel niet van komen, maar het zou leuk zijn om de condities, waaronder de metingen worden verricht, live te kunnen waarnemen.

Ik kan, als ik wil, zo bij weerstation Berkhout komen. Maar om het werkelijke meetgerei staan hekken (en schapen!), dus ik zou geen bezwaren zien om een webcam te plaatsen. Hoe weten ze trouwens hoe bewolkt het is op elk station? Puur de satellietbeelden?

Extremissimorum

Vandaag kunnen er hellmannpunten gescoord worden. Plaatselijk -6, vandaag niet warmer dan +4/5, en het is langer nacht dan dag. Moet lukken, zou je zeggen.

Arend

Citaat van: Extremissimorum op di 16 feb 2016 - 09:21
Ik kan, als ik wil, zo bij weerstation Berkhout komen. Maar om het werkelijke meetgerei staan hekken (en schapen!), dus ik zou geen bezwaren zien om een webcam te plaatsen.

Ik denk dat men niet teveel ongewenste aandacht voor de locaties van de weerstations wil, verder zie ik eigenlijk ook geen bezwaar tegen het plaatsen van webcams. Mogelijk dat het kostenplaatje ook een rol speelt.

Citaat van: Extremissimorum op di 16 feb 2016 - 09:21
Hoe weten ze trouwens hoe bewolkt het is op elk station? Puur de satellietbeelden?

Daar hebben ze tegenwoordig een heel mooi meetinstrument voor. Je leest er alles over via de link.

http://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/licht-op-wolken-toepassing-van-de-lidar-in-de-meteorologie
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Harmonie heeft er wel zin in, strenge vorst mogelijk aankomende nacht



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Rayonhoofd

"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Maxim

sneeuwkansen in de nacht van donderdag naar vrijdag of zie ik dat fout? (gfs)

Eric

Citaat van: Rayonhoofd op di 16 feb 2016 - 14:06
Ik zie allen maar matige vorst, Jan. ???
Is op 2 meter, ik denk dat Jan strenge vorst ziet op klomphoogte?

Armand

Citaat van: Maxim op di 16 feb 2016 - 14:41
sneeuwkansen in de nacht van donderdag naar vrijdag of zie ik dat fout? (gfs)

Voor de Ardennen wel denk ik. De rest moet het hooguit met wat natte sneeuw doen verwacht ik


In het weekend even een thermische opleving, om daarna weer terug naar normalere waardes te gaan. Als alles goed zit zijn eens een keer wat winterse buien mogelijk, meer niet waarschijnlijk.

Jan van Ooijen

Citaat van: Rayonhoofd op di 16 feb 2016 - 14:06
Ik zie allen maar matige vorst, Jan. ???

Kan nog eens heel anders uit gaan pakken met die helderheid vannacht
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Citaat van: Arend op di 16 feb 2016 - 10:01
Ik denk dat men niet teveel ongewenste aandacht voor de locaties van de weerstations wil, verder zie ik eigenlijk ook geen bezwaar tegen het plaatsen van webcams. Mogelijk dat het kostenplaatje ook een rol speelt.

Daar hebben ze tegenwoordig een heel mooi meetinstrument voor. Je leest er alles over via de link.

http://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/licht-op-wolken-toepassing-van-de-lidar-in-de-meteorologie

Dank voor de link. Wat zijn ze toch knap tegenwoordig!  :P

Wat een prachtige winterdag vandaag! En morgen weer.

Global warming

Citaat van: Extremissimorum op di 16 feb 2016 - 17:07
Dank voor de link. Wat zijn ze toch knap tegenwoordig!  :P

Wat een prachtige winterdag vandaag! En morgen weer.

Het was prachig weer maar noemen wij +6 nog steeds winterweer?

Bacci

Vind het wel een fijn gevoel dat het weer wat langer licht blijft, dacht er eerst anders over. En wat het gevoel nog zo beter maakt is dat het sterk aan het afkoelen is met kans op strenge vorst vannacht! Nou ik denk niet dat we dit hebben zien aankomen, toch nog even echt winters!

Armand

Citaat van: Bacci op di 16 feb 2016 - 18:10
Vind het wel een fijn gevoel dat het weer wat langer licht blijft, dacht er eerst anders over. En wat het gevoel nog zo beter maakt is dat het sterk aan het afkoelen is met kans op strenge vorst vannacht! Nou ik denk niet dat we dit hebben zien aankomen, toch nog even echt winters!

Klopt heb ik ook, maar elke periode heeft ook zijn charmes.
Nu is het echt de tijd van de opwarmende lentezon, lengende dagen, tot leven komen van de natuur, maar toch ook nog een enkele keer een stevige uithaal van de winter (in dit geval de matige nachtvorst) of de gure, ijskoude noordenwind. En helaas zitten er ook nog dagen tussen waarbij het aan een stuk door regent en waar eigenlijk niemand vrolijk van wordt...

Nu weer flink afkoelend, onder een bijna windstille hemel. Op enkele plaatsen in de schaduw heeft het laagje ijs op de plassen het overleeft. In het Heuvelland nog enkele sneeuwresten, tot een goed pak sneeuw in Vaals. Ook op de Veluwe nog sneeuw(resten). Goed te zien op deze prachtige satellietkaart:

Extremissimorum

Citaat van: Global warming op di 16 feb 2016 - 17:36
Het was prachig weer maar noemen wij +6 nog steeds winterweer?

Nee, maar dat zeg ik ook niet. Ik zei: 'winterdag'. Daarmee bedoel ik 'dag in het winterseizoen'. En volgena mij is het nu nog wel steeds winterseizoen.

Het was nog best frisjes vandaag. Maar het mag van mij een stuk kouder!

TMCThomas


Na 2 dagen van 9 graden lijkt de tempratuur (Volgens de pluim) Naar zo'n 6 graden overdag en 's nachts de temperatuur rond het vriespunt.

vossejongk

Weer een enorme plens water.. houd het dan nooit eens op? 1-2 dagen mooi weer en daarna weer wind en regen. Wat een schijtwinter  :'(

Global warming

Citaat van: Bacci op di 16 feb 2016 - 18:10
Vind het wel een fijn gevoel dat het weer wat langer licht blijft, dacht er eerst anders over. En wat het gevoel nog zo beter maakt is dat het sterk aan het afkoelen is met kans op strenge vorst vannacht! Nou ik denk niet dat we dit hebben zien aankomen, toch nog even echt winters!

De vorst is rond middernacht nog niet eens matig laat staan streng!


zwoof

Citaat van: Global warming op wo 17 feb 2016 - 00:05
De vorst is rond middernacht nog niet eens matig laat staan streng!

Harmonie heeft in de laatste run nu toch tot min 10 staan in de vroege ochtend. Kan maar zo tot strenge vorst komen hier en daar. 





Powered by EzPortal