Winterdiscussietopic Deel 4 - De dooi valt in

Topic gezien door 158042 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, vr 22 jan 2016 - 19:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Nieuwe run Hirlam aanstaande zondag met winterse neerslag?

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Zaterdag lijkt grotendeels droog te blijven volgens de laatste kaarten. Zondag voorafgaand aan het front mogelijk wat winterse neerslag, overdag waarschijnlijk regen, regionaal misschien nog steeds wat winterse neerslag. In de nacht naar maandag afnemende neerslagkansen, maar dan wel grotere kans op winterse neerslag.

GFS berekent dan zelfs voor vrijwel het hele land winterse neerslag:

TMCThomas

Ondanks dat ik weet dat de kans klein is. Begin ik me al wel weer te verheugen op de komende dagen.

Vincent

Citaat van: Armand op vr 12 feb 2016 - 11:31
Zaterdag lijkt grotendeels droog te blijven volgens de laatste kaarten. Zondag voorafgaand aan het front mogelijk wat winterse neerslag, overdag waarschijnlijk regen, regionaal misschien nog steeds wat winterse neerslag. In de nacht naar maandag afnemende neerslagkansen, maar dan wel grotere kans op winterse neerslag.

GFS berekent dan zelfs voor vrijwel het hele land winterse neerslag

Sneeuwgrens ligt ook behoorlijk laag volgens mij zondag?  :)

Johannes96

Brrr dichte mist en nog steeds maar 1.3 graden  :o

Unknown-user1778

Heerlijk weer in Limburg! De lente is begonnen!  :D

Armand

Citaat van: Vincent op vr 12 feb 2016 - 12:30
Sneeuwgrens ligt ook behoorlijk laag volgens mij zondag?  :)

Heb wel GFS kaarten van de vorstgrens, bijna hetzelfde ;)

In de ochtend ligt deze het laagst, in het noorden gaat het waarschijnlijk gewoon vriezen. Tijdens de aanvang van het front ligt de vorstgrens nog steeds laag, rond 200 meter:


In de middag zal deze weer iets stijgen


Zeker tijdens intensiviere neerslag is (natte) sneeuw dus mogelijk. Alleen vraag ik me af of het allemaal wel zo intensief gaat worden, denk eerder aan lichte neerslag.

Vincent

Citaat van: Armand op vr 12 feb 2016 - 13:49
Heb wel GFS kaarten van de vorstgrens, bijna hetzelfde ;)

In de ochtend ligt deze het laagst, in het noorden gaat het waarschijnlijk gewoon vriezen. Tijdens de aanvang van het front ligt de vorstgrens nog steeds laag, rond 200 meter

In de middag zal deze weer iets stijgen

Zeker tijdens intensiviere neerslag is (natte) sneeuw dus mogelijk. Alleen vraag ik me af of het allemaal wel zo intensief gaat worden, denk eerder aan lichte neerslag.

Zo extreem als GFS niet inderdaad. Denk meer een mix van natte sneeuw met een enkele echte vlok.

Bacci

Eerste sneeuwsignaal in de nacht naar zondag. Het zuiden van Limburg heeft daarvoor ook nog (natte) sneeuwkansjes, wat KNMI nu ook al aangeeft:

Zaterdag overdag zijn er eerst zonnige perioden. In de loop van de dag komt er meer bewolking, maar het blijft vrijwel overal droog. Zaterdagavond kans op regen of natte sneeuw langs onze zuidgrens. De middagtemperaturen liggen rond de 6 graden. Er staat een zwakke tot matige oostelijke wind. Later op de dag neemt de wind op de Wadden toe naar vrij krachtig. (Bron: KNMI)


Bacci

HiRLAM geeft voor het zuidoosten (natte) sneeuw in de nacht naar zondag.

En GFS komt pas met een echte verassing! regen overgaand in sneeuwval van oost naar west. Met in het oosten best een kans op een sneeuwdek.
Weet niet hoeveel waarde ik hier aan moet hechten, iemand meer info hierover?

Bacci


Armand

Citaat van: Bacci op vr 12 feb 2016 - 19:27
HiRLAM geeft voor het zuidoosten (natte) sneeuw in de nacht naar zondag.

En GFS komt pas met een echte verassing! regen overgaand in sneeuwval van oost naar west. Met in het oosten best een kans op een sneeuwdek.
Weet niet hoeveel waarde ik hier aan moet hechten, iemand meer info hierover?

Als ik verschillende modellen bekijk, kom ik tot deze conclusie:
In de loop van de nacht za-zo trekt een niet al te sterk neerslagfront vanuit het zuiden het land binnen. Door de juiste timing kan het in eerste instantie (natte) sneeuw zijn. In de loop van zondag trekt het front verder en komt uiteindelijk ergens in NL tot stilstand. Door de oplopende temperatuur verwacht ik voornamelijk regen / natte sneeuw. Later beweegt het front verder zuidoostwaards met dan weer toenemende sneeuwkansen voor het oosten. Of het daar dan ook tot een sneeuwdekje komt zondag / maandag id altijd even afwachten. Ik schat de kans niet al te groot

Bacci

Nieuwe GFS geeft zelfs nog meer sneeuw voor aanstaande zondag...

Energizer85

Ik vind dat we dat wel eens verdienen... Een meevaller cq verrassing na al die wintertegenvallers ????

Jan van Ooijen

Guidance

Op de occlusie boven de Noordzee nog wat lichte buiigheid, blijft ten noorden van het vasteland. Verder vanochtend droog. Vanaf tweede helft van de middag in het zuiden van lichte regen. Hirlam/EC liggen dicht bij elkaar, Harmonie is wat rustiger. We volgen vooralsnog scenario Hirlam. Aandachtspunt is de neerslagsoort. Hirlam Neso geeft signaal voor regen of natte sneeuw, in de nacht op steeds meer plaatsen natte sneeuw of sneeuw. In de loop van de dag gaat Neso weer over naar regen of natte sneeuw. HarmonieNeso bevestigd beeld nu. Afgaande op de progtemps van Hirlam en EC is natte sneeuw/sneeuw bij temperaturen van 1 a 2 graden boven nul en natte bol temperaturen rond of net boven nul. Harmonie is net een fractie kouder en geeft een iets sterker sneeuwsignaal in Neso. Neerslagintensiteiten zijn over het algemeen minder dan 1 mm per uur. Op dit moment schatten we in dat de kans op accumulatie, zeker op de weg, klein is.(ondanks dat de sneeuwdekplaatjes van Harmonie fors zijn).
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Volgens GFS zou het nu 2 tot 4 graden moeten zijn, maar op Zeeland na is het overal onder 2 graden. En dat met dikke bewolking! (Hier in het zuiden dan)

Joep

GFS zondagnacht
EC wil niets weten van enige sneeuw


Joep

Wordt het regen of smeltende sneeuw?

13-02-2016 door Reinier van den Berg


Opnieuw buigen de meteorologen in onze weerkamer zich over de vraag: wordt het alleen maar regen, of komt het ook tot (smeltende) sneeuw.

Het is voor de meeste winterliefhebbers de winter van 'net niet'. In de noordoostelijke provincies heeft het in januari wel even serieus gewinterd, maar in de rest van het land viel het tot dusver allemaal behoorlijk tegen. Zeker wat betreft sneeuwval. Een paar keer kwam het tot natte sneeuw. Zoals bijvoorbeeld op zaterdag 16 januari. Toen stopte het met sneeuwen op het moment dat het net een klein beetje wit begon te worden. Krijgen we morgen een herhaling?

Winterse luchtdrukverdeling


Op zich kunnen we nu wel spreken van een redelijk winterse luchtdrukverdeling. De straalstroom ligt vrij zuidelijk. Depressies trekken in hoofdzaak zuid van ons land langs. We bevinden ons duidelijk aan de koude kant van de lagedrukgebieden. Maar er is geen brongebied met echt koude lucht voorhanden ten noorden of oosten van ons. Dus al waait de wind soms even uit het noorden of oosten, dat betekent momenteel niet dat het meteen echt gaat winteren. Morgen zien we een langgerekt lagedrukgebied met een hoofdkern boven Duitsland en een secundaire kern boven Bretagne. Wij bevinden ons in een noordoostelijke stroming, terwijl de neerslag van het systeem tot over ons land reikt. Was er wel koude lucht voorradig geweest, dan zou het morgen een leuke sneeuwdag zijn geworden.

Het begint met regen


Later deze zaterdagmiddag en vanavond trekt een eerste neerslagzone vanuit het zuiden het land binnen. De intensiteit van de neerslag is licht en voor sneeuw is het net niet koud genoeg. Dus voor vanavond en vannacht lijkt regen de meest waarschijnlijke neerslagvorm. Met het passeren van het lagedrukgebied begint de naar noordoost krimpende wind wel iets koudere lucht aan te voeren. Tegelijkertijd komt de neerslagzone boven Nederland tot stilstand. En dan is het de vraag of alle puzzelstukjes op de juiste plaats vallen om toch ook her en der natte sneeuw te krijgen.

Smeltende sneeuw

Eigenlijk is de term smeltende sneeuw beter dan de term natte sneeuw. Soms kan sneeuw nat aanvoelen terwijl de temperatuur op 0 graden of iets lager ligt. Het kan ook gebeuren, in droge lucht, dat sneeuw droogt lijkt te zijn terwijl het bijvoorbeeld 2 graden dooit. Smeltende sneeuw geeft beter weer waar het om gaat in veel situaties. Zoals die van morgen. Want het is volkomen zeker dat het morgen op bijvoorbeeld 500 meter hoogte echt sneeuwt. Maar als de sneeuwvlokken de onderste  paar honderd meter bereiken, waar het kwik boven nul ligt, smelten de vlokken. Geheel, of gedeeltelijk.

Dakraamsneeuw en lantaarnpaal staren


Als de sneeuwvlokken bijna geheel zijn gesmolten als ze het aardoppervlak bereiken, kunnen we nog amper van sneeuw spreken. Voor veel mensen regent het dan gewoon. Maar bijvoorbeeld op de autoruit of een dakraam is dan soms toch te zien, dat de uiteenspattende druppels nog wat vaste bestanddelen bevatten. De laatste ijskristallen waar de oorspronkelijke sneeuwvlok uit bestond. Als het donker is kan men in het licht van een lantaarnpaal soms zien, dat de regendruppels niet normaal recht naar beneden vallen. Maar iets vertraagd en meer zigzaggend naar beneden komen. Ook dat kan een aanwijzing zijn dat er nog net een beetje sneeuw in de regendruppels zit.

Temperatuurdiagram

In de weerkamer pakken we er specifieke informatie bij. Zoals verticale temperatuurprofielen. Die worden berekend op basis van de weermodellen zoals het ECMWF. Op het diagram van Hupsel, in  de Achterhoek, zien we morgenochtend om 7 uur een 0-gradengrens op circa 250 meter. Om 1 uur 's middags is het 0-gradenniveau iets gestegen, tot bijna 400 meter. Vallende sneeuwvlokken die onder dit 0-gradenniveau komen, zijn niet meteen gesmolten. Dat kan zo een 100 tot 300 meter duren. Afhankelijk van onder meer de grootte van de sneeuwvlokken. Bovendien zal het smeltproces de laag onder het 0-gradenniveau afkoelen. In feite zakt het smeltniveau. Dit gaat des te beter als de neerslagintensiteit groter is. Bij zware sneeuw kan de smeltlaag wel 500 meter dalen in extreme omstandigheden.

Sneeuwvalgrens

In de berekeningen van het ECMWF worden smeltproces en neerslagintensiteit meegenomen in het bepalen van de hoogte tot waarop het echt sneeuwt. De sneeuwvalgrens. Deze bedraagt halverwege de ochtend in ons land in het algemeen zo'n 200 tot 300 meter. Dat verscheelt niet eens veel van het 0-gradenniveau. Omdat de berekende neerslagintensiteit licht is. Per 6 uur valt er slechts 1 tot 2 millimeter. In de middag ligt de sneeuwvalgrens op 300 tot 400 meter. Ook dan is de neerslagintensiteit licht, tot 3 millimeter per 6 uur in Limburg. In de praktijk is het zo, dat er bij een berekende sneeuwvalgrens van 300 meter dakraamsneeuw mogelijk is. Dus dat gaat het morgen sowieso wel worden op een aantal plaatsen.

Andere modellen

Het ligt morgen allemaal erg subtiel. Het kleinste verschil, in neerslagintensiteit of aanvoer van iets koudere lucht, kan grote gevolgen hebben. Ieder model komt, zoals altijd, ook met enigszins uiteenlopende resultaten. In een gewone situatie met alleen maar regen doet dat er niet eens zo veel toe. Maar nu kan een verschil van 1 graad zo maar een groene of een witte wereld opleveren. In de huidige verwachting gaan we er van uit, dat het in ieder geval tot smeltende sneeuw komt. Niet overal, maar alleen daar waar de neerslag net even iets serieuzer doorzet.

Toch aanwitten?


In zulke marginale sneeuwsituaties kan het hoogteverschil uiteraard ook een factor zijn om rekening mee te houden. In de Ardennen kan het morgen gemakkelijk tot sneeuw komen. Daar wordt het echt wel wit. Misschien dat de Limburgse heuvelen ook een aanwitting kunnen bereiken. Zelfs de hogere delen van de Veluwe maken morgen net wat meer kans dan bijvoorbeeld de rest van Gelderland op smeltende sneeuw die wat beter zichtbaar is. Hoe dan ook, winters gezien wordt het waarschijnlijk weer zo een situatie van 'net niet', maar tegelijkertijd is het toch ook wel weer een beetje spannend. Zeker voor de meteorologen in de weerkamer.

Armand

Citaat van: Joep op za 13 feb 2016 - 11:53
GFS zondagnacht
EC wil niets weten van enige sneeuw



Valt me op dat EC op zeer korte termijn best vaak afwijkt van de rest. Weermodellen kunnen een situatie nooit precies aangeven, in dit geval is dat eigenlijk wel nodig om zekerheid te krijgen. Het lijkt mij beter om geen model meer te volgen, vanaf nu is het gewoon 'geluk' hebben dat alles op z'n plaats valt. Weermodellen hebben aangegeven dat het best wit kan worden, maar regen is ook reƫel. Wat het gaat worden weet niemand. Dat krijg je met onze winters en hoogteligging. Stel Nederland lag overal 300 meter hoger, dan was er veel meer zekerheid. Ik denk daarom ook dat op het hoogste puntje bij Vaals maandagmorgen sneeuw zal liggen.

Stephanie

Volgens de radar zou er in het zuiden al (natte) sneeuw moeten vallen, kan iemand dat bevestigen?
De neerslag komt ook veel eerder dan verwacht geloof ik?

Powered by EzPortal