Winterdiscussietopic Deel 4 - De dooi valt in

Topic gezien door 158051 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, vr 22 jan 2016 - 19:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ron12

Maand Maart is de afgelopen 30 jaar 1.3 graden warmer geworden. Van 5.5 naar 6.8 graden https://nl.wikipedia.org/wiki/Maart Alleen 2013 leek een beetje op winter van de afgelopen 45 jaar ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Unknown-user1778

Van mij mag de winter over en sluit. Wat een grijze griezel winter was dit zeg... Het is vandaag weer eens lekker een beetje zonnig en gelijk zit ik in me auto op het veld de straaltjes mee te pikken! Er is niks heerlijkers dan die zon en ik kan niet wachten tot maart ons gaat verwennen met de eerste zonnige 15+ graden dagen. Daar verlang ik naar.

Unknown-user1778

Die warmte op je gezicht van de zon. Die is zo fijn!

Hector Pascal

Citaat van: dondertje127 op do 11 feb 2016 - 02:38
Sinds wanneer is maart een wintermaand?

Ik hoop dat Joep met die kaarten gelijk krijgt met die sneeuwkaarten van volgende week. Weekend lijkt helaas nergens naar, das zeer lokaal eventjes. Februari mag nog wel winters worden van mij, voordat dat voorjaar begint. Maart mag van mij ook nog winters zijn. Ik heb wel meer zachte winters op rij meegemaakt. Nederland kent vaak niet anders dan talloze zachte winters op rij. Die 4 STRENGE winters op rij is juist uitzonderlijk tussen 2009 en 2013.
Je hebt het over 4 strenge winters. Dat betekent dat het Hellmann getal boven de 300 uit moet komen. Dat komt zeer zelden voor. Die vier "strenge" winters waar jij het over hebt vallen in de categorie normaal, dus geen strenge winters.
Nul bestaat niet.

Bacci

Citaat van: dennis089 op do 11 feb 2016 - 10:54
Van mij mag de winter over en sluit. Wat een grijze griezel winter was dit zeg... Het is vandaag weer eens lekker een beetje zonnig en gelijk zit ik in me auto op het veld de straaltjes mee te pikken! Er is niks heerlijkers dan die zon en ik kan niet wachten tot maart ons gaat verwennen met de eerste zonnige 15+ graden dagen. Daar verlang ik naar.

Het is juist omdat het nu kouder is dat het weer eindelijk zonnig is. Zachter weer wil je nu niet hebben! dan moet je wachten tot April.

TimK21

Laten we realistisch zijn; zaterdag géén sneeuw, kaartjes worden weer met de dag minder. Donderdag gaat ook niet gebeuren, te warm en dat zal bij de runs tegen die tijd wel blijken.
Challenge accepted!

jones


dondertje127

Citaat van: Hector Pascal op do 11 feb 2016 - 11:08
Je hebt het over 4 strenge winters. Dat betekent dat het Hellmann getal boven de 300 uit moet komen. Dat komt zeer zelden voor. Die vier "strenge" winters waar jij het over hebt vallen in de categorie normaal, dus geen strenge winters.

Dat zijn maar cijfertjes die door "correcte regelneefjes" verzonnen zijn. Veel en soms zeer) strenge vorst en sneeuw is voor mij een strenge winter. Wie bepaald nou aan de hand van cijfertjes of het een strenge winter is of niet? Ik vind dat zo'n onzin. Een strenge wi ter beleef je zelf. Ja, of niet natuurlijk als je je aan de "regels" houdt. Zo hou je geen strenge winter meer over ;)

Volgens mij waren er jaren bij die iets onder normaal waren toch? Tenminste wat ik me herinner. Ik vond het strenge winters. Die Hellmann kan me de pot op :)

lander20

donderdag gaan we dan toch nog eens sneeuw zien? ben echt benieuwd nu lol  :P :-\

Hector Pascal

Citaat van: dondertje127 op do 11 feb 2016 - 14:36
Dat zijn maar cijfertjes die door "correcte regelneefjes" verzonnen zijn. Veel en soms zeer) strenge vorst en sneeuw is voor mij een strenge winter. Wie bepaald nou aan de hand van cijfertjes of het een strenge winter is of niet? Ik vind dat zo'n onzin. Een strenge wi ter beleef je zelf. Ja, of niet natuurlijk als je je aan de "regels" houdt. Zo hou je geen strenge winter meer over ;)

Volgens mij waren er jaren bij die iets onder normaal waren toch? Tenminste wat ik me herinner. Ik vond het strenge winters. Die Hellmann kan me de pot op :)
Maar die regels zijn nu net zo hard nodig om te kunnen bepalen of iets streng dan wel koud is. Je geeft zelf al aan dat als je een keer strenge vorst hebt en sneeuw dat het dan al een strenge winter is. Dat is dus allemaal persoonlijk en heb je helemaal niets aan. Vandaar dat er "regels" zijn opgesteld om te bepalen of een winter streng is of niet. Persoonlijk waren het goede winters, maar qua score lagen ze nou eenmaal te laag. Deze regels zijn echt nodig, anders praten mensen langs elkaar heen.

Nul bestaat niet.

Armand

Zo jammer dat dat duikend laagje gevolgd door hoge druk dit weekend en volgende week niet wat eerder in de winter was gekomen... Dan had je meer kou-voorraad in het oosten en was er waarschijnlijk 99% kans dat alle neerslag dan als sneeuw viel, daarna de diepvries in!
Helaas zijn die omstandigheden nu niet van toepassing. Dat betekent in weekend voornamelijk wat regen, zondag mogelijk wat (natte) sneeuw in het binnenland. Maandag is er ook nog een neerslagsignaal, wel enigszins kleiner dan zaterdag/zondag, maar maandag is dan de kans op (natte) sneeuw groter doordat we achter het lagedrukgebied zitten. Daarna enkele dagen licht-winters, 's nachts waarschijnlijk vorst. Met een lekker opwarmend zonnetje kan het uit de wind lekker aanvoelen. Richting donderdag/vrijdag lijkt er een 'dooiaanval' te komen die met sneeuw gepaard kan gaan, zeker is dit natuurlijk nog niet ;)

Bacci


Joep

Sneeuw donderdag bij ec weg maar nu komt inderdaad  gfs er mee :)

Ijsbloem

Armand, dooiaanval?  ._._._._moet er eerst wel een vorstperiode komen en die komt er niet.
Wel weer bij onze Amerikaanse vrienden, daar weer wel natuurlijk .
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Armand

Citaat van: Ijsbloem op do 11 feb 2016 - 21:40
Armand, dooiaanval?  ._._._._moet er eerst wel een vorstperiode komen en die komt er niet.
Wel weer bij onze Amerikaanse vrienden, daar weer wel natuurlijk .

Daarom zette ik het ook tussen haakjes, het verdrijft de koudere lucht.

dondertje127

Citaat van: Hector Pascal op do 11 feb 2016 - 14:58
Maar die regels zijn nu net zo hard nodig om te kunnen bepalen of iets streng dan wel koud is. Je geeft zelf al aan dat als je een keer strenge vorst hebt en sneeuw dat het dan al een strenge winter is. Dat is dus allemaal persoonlijk en heb je helemaal niets aan. Vandaar dat er "regels" zijn opgesteld om te bepalen of een winter streng is of niet. Persoonlijk waren het goede winters, maar qua score lagen ze nou eenmaal te laag. Deze regels zijn echt nodig, anders praten mensen langs elkaar heen.

Nee beste Hector Pascal. Ik heb niet gezegd dat ik het heb over 'een keertje' strenge vorst, maar dat er geregeld strenge vorst voorkwam afgewisseld met lichte tot matige vorst en vaker dan eens naar strenge tot zeer strenge vorst. Nja ook weleens boven nul natuurlijk eerlijk is eerlijk. Wel opletten hè? :P

Ik vind die regeltjes maar stom. Lekker puh!

Bacci

Zo das alweer lang geleden dat het vriest :) Prachtig helder ook en heerlijk fris! Oh man, van mij mag het elke nacht zo zijn.

Hector Pascal

Citaat van: dondertje127 op vr 12 feb 2016 - 00:54
Nee beste Hector Pascal. Ik heb niet gezegd dat ik het heb over 'een keertje' strenge vorst, maar dat er geregeld strenge vorst voorkwam afgewisseld met lichte tot matige vorst en vaker dan eens naar strenge tot zeer strenge vorst. Nja ook weleens boven nul natuurlijk eerlijk is eerlijk. Wel opletten hè? :P

Ik vind die regeltjes maar stom. Lekker puh!
Ik let wel op, vandaar mijn reactie. Je stelling klopte gewoon niet van 4 strenge winters. En als je regelmatig strenge tot zeer strenge vorst hebt, dan kom je vanzelf in een koude tot zeer koude winter terecht, maar niet in het geval van de winters 2009-2013. En over die regeltjes, die kun je stom vinden, maar zijn hard nodig. Als iedereen zijn eigen regels hanteerde zou het een mooie rotzooi worden.
Maar laten we nu maar naar de toekomst gaan kijken, volgend jaar nieuwe kansen...
Nul bestaat niet.

Remy

Iedereen kan vinden wat die wil.Voorlopig is het hier koud met aanvriezende mist.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Marsel

Heren, laten we het niet constant hebben over het nut van regeltjes. Ze zijn er simpelweg, en daar dienen we ons aan te houden.
Ontopic verder!

Voor winterliefhebbers lijkt de komende week toch een paar lichtpuntjes te bezitten. Met name dinsdag t/m donderdag doen, gezien de 00Z EPS output, winters aan met redelijk wat zon en koele lucht. 's Nachts lichte vorst, overdag een paar graden in de plus maar voor het gevoel duidelijk kouder door toedoen van lage Td's. De genoemde dagen zouden nog wel eens fraai kunnen gaan verlopen, mits er niet teveel bewolking in de grenslaag wordt gevormd boven warme wateroppervlakken (Cu/Sc) of mist/St boven land gedurende de nachten.

Powered by EzPortal