Winterdiscussietopic Deel 4 - De dooi valt in

Topic gezien door 158411 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, vr 22 jan 2016 - 19:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bacci

Bovenlucht is echt koud, hier net dikke hagel in Amsterdam.

dondertje127

Zojuist het geluk dat ik wakker werd om 7 uur om nog een best dikke laag sneeuw te zien op auto's. Ook daken zijn nog wat wit en op struiken, en ook op de stoep tegen de tuintjes aan waar het zich niet kon uitspreiden maar alleen ophoopte.

Jammer dat ik net na de sneeuwval wakker werd, maar gelukkig zag ik nog het resultaat ervan. Ik heb ook al webcambeelden teruggekeken, de straten waren zeiknat en niet wit. Het was net aan.

Edit: Ook het gras in tuinen waren wit.

Joep

Een omvangrijk Atlantisch lagedrukgebied bereikt in het weekeinde West-Europa. Het weerbeeld blijft licht wisselvallig. Na het weekeinde gaat de temperatuur tijdelijk naar beneden en neemt de kans op lichte vorst toe. Hoe nat was 2015?

Boven de Atlantische Oceaan vormt zich een nieuw en omvangrijk lagedrukgebied. Het zwaartepunt van het complexe systeem wordt tijdens het Valentijnsweekeinde boven West-Europa verwacht en daarna koerst het laag naar Italië en de Balkan. Vanwege de vrij zuidelijke ligging van de straalstroom trekken de meeste fronten en (rand)storingen zuid van Nederland langs. Daardoor zijn er vaker droge perioden maar helemaal neerslagvrij wordt het de komende tijd niet. Verder bevinden wij ons veelal in polaire lucht. Dat betekent iets lagere temperaturen met in de nacht en ochtend lokaal een graadje vorst.

Begin volgende week stelt zich aan de voorzijde van een naderende hogedrukzone een noordelijke stroming in. De koude luchtlaag wordt dan dikker waardoor de kans op lichte vorst toeneemt. Onder de as van de hogedrukzone kan het in de nacht van dinsdag op woensdag (16-17 februari) 2 tot 5 graden gaan vriezen. Aan het eind van volgende week keert de zachte lucht waarschijnlijk weer terug (zie pagina Pluim).

Rond een complex lagedruksysteem boven het Noordzeegebied en Scandinavië wordt vandaag onstabiele lucht naar ons land getransporteerd. Daarin bevinden zich gebieden met buiige regen die door (hoogte)troggen en frontale restanten worden geactiveerd. Vanwege kou op hoogte (500 hPa -35º) kwam het eerder in de nacht in het noorden tot onweer. De temperatuur komt uit op 6 tot 7 graden en de later naar west tot noordwest ruimende wind wordt aan de kust krachtig tot hard. Morgen is er kans op nog een enkele bui maar nu en dan schijnt ook de zon.

Jan Visser

Armand

Zo jammer eigenlijk, de druksystemen liggen in het weekend best goed voor sneeuw. Helaas is er geen koude lucht in de buurt en zal de meeste neerslag als regen of soms wat natte sneeuw gaan vallen. Daarna paar daagjes wat nachtvorst en dan weer terug warm. Ook in februari wil het helaas niet lukken...

Jan van Ooijen

Citaat van: Armand op wo 10 feb 2016 - 10:31
Zo jammer eigenlijk, de druksystemen liggen in het weekend best goed voor sneeuw. Helaas is er geen koude lucht in de buurt en zal de meeste neerslag als regen of soms wat natte sneeuw gaan vallen. Daarna paar daagjes wat nachtvorst en dan weer terug warm. Ook in februari wil het helaas niet lukken...

Ach, kan niet altijd mee zitten. Op naar volgend jaar want dan krijgen we wel meer winter dan we in de afgelopen 3 jaar bij elkaar hebben gehad ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 10 feb 2016 - 10:39
Ach, kan niet altijd mee zitten. Op naar volgend jaar want dan krijgen we wel meer winter dan we in de afgelopen 3 jaar bij elkaar hebben gehad ;)

Ik hoop het, je zou denken: kan toch bijna niet, vier zeer zachte winters op rij.

zorba

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 10 feb 2016 - 10:39
Ach, kan niet altijd mee zitten. Op naar volgend jaar want dan krijgen we wel meer winter dan we in de afgelopen 3 jaar bij elkaar hebben gehad ;)

Lol, dat is met 1 week vorst al bewerkstelligt :D
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Edwin

Met om en nabij een week dag en nacht vorst en sneeuw heb je dat inderdaad. Verder gewoon lente, zomer, herfst en herfst.
Never Stop Exploring

Extremissimorum

Flinke plens hier net met zo nu en dan hagelsteentjes.

Bacci

Yooo ik ben allang blij dat we van die wind af zijn!! en die vieze zachte lucht!! nu wordt de lucht tenmiste wat frisser en hopelijk krijgen we nog een beetje nachtvorst om de lucht een beetje op te schonen. Lekker rustig weer in ieder geval in vergelijking met afgelopen tijd, vandaag eerst nog een paar pittige buien.

P.S. Een pittige buiengebied zakt nu naar het zuidoosten, wellicht daar wat natte sneeuw (en met een beetje geluk dat het tijdelijk wat wit wordt).
Vooral voor Limburg kan het best interessant worden aangezien de temperatuur daar aan de lage kant zit.

Joep

Volgende week donderdag leuke sneeuwkaarten EC
(wel nog erg ver weg :)


Armand

Citaat van: Bacci op wo 10 feb 2016 - 15:19
Yooo ik ben allang blij dat we van die wind af zijn!! en die vieze zachte lucht!! nu wordt de lucht tenmiste wat frisser en hopelijk krijgen we nog een beetje nachtvorst om de lucht een beetje op te schonen. Lekker rustig weer in ieder geval in vergelijking met afgelopen tijd, vandaag eerst nog een paar pittige buien.

P.S. Een pittige buiengebied zakt nu naar het zuidoosten, wellicht daar wat natte sneeuw (en met een beetje geluk dat het tijdelijk wat wit wordt).
Vooral voor Limburg kan het best interessant worden aangezien de temperatuur daar aan de lage kant zit.

Nou dat weet ik nog niet zeker ;)
Temperatuur is al aan de lage kant doordat we hier de hele tijd met een buienlijntje te maken hadden. Nu droog en licht oplopend. Kan natuurlijk wel iets kouder worden dadelijk doordat de neerslag wat intensiever lijkt en door het wegzakken van de zon. Van mij mag er wel nog wat natte sneeuw vallen, beter dan regen natuurlijk :D

Bacci


Armand

Citaat van: Bacci op wo 10 feb 2016 - 16:31
Ben benieuwd Armand! Keep me updated! ;)

Het is regen helaas. Temperatuur eigenlijk de hele dag een paar graden te hoog. Was het nu 4 graden kouder dan hadden we 10.3 cm gehad ipv 10.3 mm regen

lander20

zaterdag nog sneeuwkansen? waarschijnlijk niet? :P nja zie je het al gebeuren allemaal in maart en deels april veel sneeuw en koude? wanneer de lente zou moeten beginnen ...  :-X

Bacci

Citaat van: lander20 op wo 10 feb 2016 - 18:22
zaterdag nog sneeuwkansen? waarschijnlijk niet? :P nja zie je het al gebeuren allemaal in maart en deels april veel sneeuw en koude? wanneer de lente zou moeten beginnen ...  :-X

Van mij mag het! Nog 2 wintermaanden te gaan dus.

Ijsbloem

 8) Dat zegt ook mijn voorgevoel, nu het te laat is voor schaatsplezier cq
wat langduriger winterweer komen de Scandihogen  weer tevoorschijn.
Overigens volgens CFS een maand zonder grote temp. afwijking t.g.v normaal.

V.w.b winter '17 - 18._.Ook positief over maarrrr._.4 zachte winters op rij is vaker
voorgekomen.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Joep


Bacci

Volgende week kan het best even koud worden.


dondertje127

Citaat van: Bacci op wo 10 feb 2016 - 20:20
Van mij mag het! Nog 2 wintermaanden te gaan dus.

Sinds wanneer is maart een wintermaand?

Ik hoop dat Joep met die kaarten gelijk krijgt met die sneeuwkaarten van volgende week. Weekend lijkt helaas nergens naar, das zeer lokaal eventjes. Februari mag nog wel winters worden van mij, voordat dat voorjaar begint. Maart mag van mij ook nog winters zijn. Ik heb wel meer zachte winters op rij meegemaakt. Nederland kent vaak niet anders dan talloze zachte winters op rij. Die 4 STRENGE winters op rij is juist uitzonderlijk tussen 2009 en 2013.

Powered by EzPortal