Winterdiscussietopic Deel 4 - De dooi valt in

Topic gezien door 158044 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, vr 22 jan 2016 - 19:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

dondertje127

Citaat van: Zomerliefde op za 06 feb 2016 - 11:13
Op naar de zomer!!

Dat mag van mij ook wel nu. Er komt geen winter meer.

Net wel een behoorlijk onweer rondom Dortmünd en op andere plaatsen in Duitsland. Jammer dat we het hier niet hebben.

Hector Pascal

@ Armand
Jij zegt:"Doordat we dan al midden in februari zitten is het erg moeilijk om echt sneeuw te krijgen, laat staan dat het blijft liggen."
Dat slaat dus nergens op. Het heeft meer te maken met is het koud en zijn de bovenluchten koud genoeg.
Nul bestaat niet.

Joep


dondertje127

Ik kan me begin maart 2005 zelfs nog herinneren. Een heel dik pak sneeuw tot tientallen centimeters hoog. Volgens mij viel in het Noorden zelfs lokaal 50 cm. En ik beb genoeg februari's gezien met veel sneeuw, ook in de winter van 2009/2010 en de daaropvolgende 3 winters :)

Edit:

@Joep

Ikke :)

Armand

Citaat van: Hector Pascal op ma 08 feb 2016 - 16:39
@ Armand
Jij zegt:"Doordat we dan al midden in februari zitten is het erg moeilijk om echt sneeuw te krijgen, laat staan dat het blijft liggen."
Dat slaat dus nergens op. Het heeft meer te maken met is het koud en zijn de bovenluchten koud genoeg.

Daar kun je je erg in vergissen hoor. Er moeten nu nog meer factoren juist zijn. Toenemende zonkracht is een hels probleem. Stel dat het licht sneeuwt, met temperaturen onder 0, dan kan de zon er zelfs voor zorgen dat de grondtemperatuur boven 0 blijft, daar is vaak maar zonkracht 0.5 voor nodig en dat heb je snel bereikt bij lichte sneeuwval helaas ;)

joboy52

GFS 12 komt met een hoge luchtdruk rond 19 februari, rond de 1050 hPa.

matroesjka-world

Citaat van: dondertje127 op ma 08 feb 2016 - 16:42
Ik kan me begin maart 2005 zelfs nog herinneren. Een heel dik pak sneeuw tot tientallen centimeters hoog. Volgens mij viel in het Noorden zelfs lokaal 50 cm. En ik beb genoeg februari's gezien met veel sneeuw, ook in de winter van 2009/2010 en de daaropvolgende 3 winters :)


Klopt, we hadden toen een dikke halve meter sneeuw begint maart in 2005. Heel het noorden was ontregeld. Het viel in de vroege ochtend tussen 4 en 7 uur, aan 1 stuk door sneeuwde het. Binnen 3 uurtjes tijd lag er een halve meter sneeuw. Zou dat ooit nog eens mogen gebeuren a.u.b.? ::)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Armand

Veel regen, of ook sneeuw?
We komen morgen dinsdag op het grensvlak tussen warme en koude lucht, waardoor het flink gaat regenen. Op verschillende plaatsen kan er tot 20 liter per vierkante meter en plaatselijk zelfs nog wat meer. Eens de depressie gepasseerd is, komt er koudere lucht binnengesijpeld vanuit het westen. In de hogere atmosfeer is dat vooral merkbaar met temperaturen die richting -5 graden zakken op 1500 meter. Dat is voldoende om ook aan de grond enige tijd natte sneeuw te geven, ook in het laagland. In de Ardennen geeft dit vanaf een zekere hoogte sneeuw, die ook blijft liggen. Zeker wanneer de neerslag intens genoeg is, kan de koude lucht gemakkelijker tot beneden geraken en kan er soms echte sneeuw vallen tot in het laagland, dus ook in Vlaanderen. We verwachten we dat die, als die dan al valt, niet gaat blijven liggen door de te warme bodem. Na de storing zitten in de polaire maritieme lucht, waarbij de onstabiliteit aanleiding geeft tot winterse buien. Vooral woensdag hebben we hier mee te maken.

Aldus Meteoservices.

Joep

Ec geeft ook sneeuw aan morgen middag/avond

Hector Pascal

Citaat van: Armand op ma 08 feb 2016 - 17:17
Daar kun je je erg in vergissen hoor. Er moeten nu nog meer factoren juist zijn. Toenemende zonkracht is een hels probleem. Stel dat het licht sneeuwt, met temperaturen onder 0, dan kan de zon er zelfs voor zorgen dat de grondtemperatuur boven 0 blijft, daar is vaak maar zonkracht 0.5 voor nodig en dat heb je snel bereikt bij lichte sneeuwval helaas ;)
Onzin. Lichte sneeuw en zon komt niet heel vaak voor en zelfs dan.
Nul bestaat niet.

Edwin

Gelukkig nadert maart wel en en gaat de zon steeds langer schijnen. Continu die wind en regen ben ik behoorlijk klaar mee en winter wordt het hier toch niet.
Never Stop Exploring

Armand

Citaat van: Hector Pascal op ma 08 feb 2016 - 22:15
Onzin. Lichte sneeuw en zon komt niet heel vaak voor en zelfs dan.

Bedoelde hiermee dat ondanks de sneeuwval en de bewolking, de zon al sterk genoeg is de bodem zodanig op te warmen dat de sneeuw overdag niet makkelijk blijft liggen, alleen tijdens hogere intensiteit. Heb dit een aantal jaren geleden meermaals meegemaakt. In februari en maart ben je gewoon veel zekerder als de sneeuw tijdens 'de donkere uren' valt. Dat wilde ik bereiken.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is om een sneeuwdek overdag te krijgen in deze maanden, maar dan moeten veel meer factoren juist zijn en dat gebeurt niet vaak. ;)

TMCThomas


Moet zeggen dat ik van de pluim nog niet erg warm of koud word.

Jan van Ooijen

Bij het laag vooral regen, kans op natte sneeuw is op deze termijn niet helemaal uit te sluiten. Harmonie komt tevens met een onweerssignaal. Dit wordt ook berekend op de plekken met stabiele opbouw, dus is het gevolg van veel graupel in de luchtkolom. De warme lucht met wel enkele forse onweersbuien (aardig wat schering) lijkt niet over ons land te bewegen. Bij de woensdagtrog vooral regen, dieper landinwaarts ook natte sneeuw. De komende 48 uur is de kans groot dat er op veel plaatsen in de zuidelijke en oostelijke provincies 10-30 mm valt.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Ook zaterdag een leuk laagje om in de gaten te houden, voorlopig gaat die goed





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Mag allemaal iets zuidelijker haha, volgens mij morgenochtend ook sneeuwkansen voor ZO?

Jan van Ooijen

Citaat van: Armand op di 09 feb 2016 - 08:49
Mag allemaal iets zuidelijker haha, volgens mij morgenochtend ook sneeuwkansen voor ZO?

Zal zich eerder beperken tot de Ardennen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

EC oper komt weer met een paar graadjes vorst...

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

In de Ardennen gaat het lekker nu, zware (natte) sneeuwval!

Bacci

Nieuwste pluim is niet slecht. Temperatuur rond of iets onder normaal met toenemende kans op winterse neerslag en nachtvorst.


Powered by EzPortal