Winterdiscussietopic Deel 4 - De dooi valt in

Topic gezien door 158041 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, vr 22 jan 2016 - 19:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Zomerliefde

Citaat van: ron12 op zo 07 feb 2016 - 18:49
Rusland deze maand 13 graden boven normaal te warm en een plaatje wereld wijd, kijk naar de Noordpool  :o
Had el Nino ook invloed op Rusland?

lander20

 ??? wow das wel erg veel!

gfs 18.00u ziet er nog best goed uit eigenlijk :)

Erik V

Zo zo, pagina15 alweer in dit topic. Gaat hard ????.
Nee, triest voor ons winterliefhebbers.. Ik hoop echt op nog een beetje winter en dan nu met name op mijn vakantieadres in het Sauerland. Beetje sneeuw zo fijn zijn zo over een kleine 2 weken.

Bacci

Uhm ik heb even een tijdje niet het weer gevolgd, en ik bekijk net de nieuwste pluim en ik zie zowaar sneeuwkansen nota bene aanstaande dinsdag al!

Dacht dat jullie het hier wel over zouden hebben... ???

KNMI heeft de temperaturen ook al bijgewerkt van 6 tot 8 naar 5 tot 7.

Op wintersportweerman.nl hebben ze het er wel over en de stemming begint ook optimistischer te worden, wordt het toch nog spannend en gaan we hier de komende dagen misschien ook wel weer helemaal los?, we zullen zien.


Iedereen heeft de winter al afgeschreven? zul je net zien dat dan koning winter weer zin heeft om langs te komen.

Erik V

Ik zie ook helemaal geen pluimen voorbij komen hiero. Het is echt stil hier.

Bacci

Citaat van: Bacci op vr 05 feb 2016 - 13:36
Ik denk dat we volgende week wel wat winterse neerslag (korrel hagel en/of natte sneeeuw) kunnen zien, wellicht een kleine kans (5-10%) op wat meer. In ieder geval hopen op een wat meer open weertype met af en toe zon en mooie buienluchten.

Ik heb het een paar dagen terug al naar voren gebracht, en die kleine kans op wat meer is inmiddels gestegen.

Alleen Armand is hier nog een beetje wakker?  ;D


Armand

Citaat van: Bacci op ma 08 feb 2016 - 02:03
Ik heb het een paar dagen terug al naar voren gebracht, en die kleine kans op wat meer is inmiddels gestegen.

Alleen Armand is hier nog een beetje wakker?  ;D



Winterse buien kunnen best wel eens gaan voorkomen deze week inderdaad. Zowel GFS als EC geven dit meerdere runs aan. Ik verwacht niet dat veel zal voorstellen, kans op echt winters is klein, maar er zitten toch leuke situaties tussen.

Extremissimorum

Zolang de temperatuur nog 5-7 graden is zal een kleine kans op winterse neerslag niet veel voorstellen behalve wat natte sneeuw of hagel.

Er is wel een daling in temperatuud op te merken.

JerryL

Bron: Telegraaf.nl

Eerst storm, later kouder

SOEST -
Het gaat later vandaag opnieuw stormen. Afgelopen nacht stormde het af en toe al aan onze kust met uitschieters tot ruim 100 km per uur. In de ochtend luwen wind en neerslag iets. Vanmiddag volgen er buien met hagel en onweer en wakkert de wind opnieuw aan.
Aan zee is windkracht 9 mogelijk en ook boven land komen zeer zware windstoten voor tussen 75 en 100 km per uur. De carnavalsstorm laat ook de vele optochten niet ongemoeid. Mogelijk worden meerdere festiviteiten in de loop van vandaag geannuleerd. De storm zal vanmiddag en ook een deel van de avond aanhouden. Ook de avondspits krijgt het daardoor zeer zwaar.
De komende dagen wordt het langzaam maar zeker kouder. Er vallen iedere dag wel enkele buien die later gepaard gaan met hagel en sneeuw. Morgen kan een storing in het zuidoosten mogelijk enige tijd natte sneeuw veroorzaken, elders regent het. Het wordt 5-8 graden.
Tegen, in en na het weekeinde lijkt het kouder en kouder te worden. De wind heeft de neiging onder hogedrukinvloed ten noorden van ons naar het oosten te draaien. Er kunnen winterse buien vallen en in de nacht en ochtend zou het tot lichte vorst kunnen komen. De straalstroom lijkt zich meer zuidwaarts te verplaatsen zodat we in koudere lucht terechtkomen.

..........
Nou, we gaan het meemaken. De Telegraaf heeft een kleine anderhalve week terug ook al wat bombarie gemaakt over zogenaamd winterweer, toen kwam  het er niet van. Misschien treffen we het ditmaal beter.

Hector Pascal

Citaat van: JerryL op ma 08 feb 2016 - 08:43
Bron: Telegraaf.nl

Eerst storm, later kouder

SOEST -
Het gaat later vandaag opnieuw stormen. Afgelopen nacht stormde het af en toe al aan onze kust met uitschieters tot ruim 100 km per uur. In de ochtend luwen wind en neerslag iets. Vanmiddag volgen er buien met hagel en onweer en wakkert de wind opnieuw aan.
Aan zee is windkracht 9 mogelijk en ook boven land komen zeer zware windstoten voor tussen 75 en 100 km per uur. De carnavalsstorm laat ook de vele optochten niet ongemoeid. Mogelijk worden meerdere festiviteiten in de loop van vandaag geannuleerd. De storm zal vanmiddag en ook een deel van de avond aanhouden. Ook de avondspits krijgt het daardoor zeer zwaar.
De komende dagen wordt het langzaam maar zeker kouder. Er vallen iedere dag wel enkele buien die later gepaard gaan met hagel en sneeuw. Morgen kan een storing in het zuidoosten mogelijk enige tijd natte sneeuw veroorzaken, elders regent het. Het wordt 5-8 graden.
Tegen, in en na het weekeinde lijkt het kouder en kouder te worden. De wind heeft de neiging onder hogedrukinvloed ten noorden van ons naar het oosten te draaien. Er kunnen winterse buien vallen en in de nacht en ochtend zou het tot lichte vorst kunnen komen. De straalstroom lijkt zich meer zuidwaarts te verplaatsen zodat we in koudere lucht terechtkomen.

..........
Nou, we gaan het meemaken. De Telegraaf heeft een kleine anderhalve week terug ook al wat bombarie gemaakt over zogenaamd winterweer, toen kwam  het er niet van. Misschien treffen we het ditmaal beter.
De Telegraaf moet eens stoppen met die onzin. Elke keer maar weer dat sensationele opzoeken. Die weerberichten van de Telegraaf kloppen zelden, misschien is dat een teken om maar geen "weerberichten" meer te plaatsen.
Nul bestaat niet.

Unknown-user1778

met een west circulatie zal het echt niet gaan winteren. ik verwacht dan ook niet meer dan wat koude nachttemps tussen de 2 en 5 graden. vanaf maart komt de lente.

Jan van Ooijen

GFS komt wel met sneeuwkansjes de 13de
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Bacci

Citaat van: Armand op ma 08 feb 2016 - 06:56
Winterse buien kunnen best wel eens gaan voorkomen deze week inderdaad. Zowel GFS als EC geven dit meerdere runs aan. Ik verwacht niet dat veel zal voorstellen, kans op echt winters is klein, maar er zitten toch leuke situaties tussen.

Inderdaad, het zal wel bij winterse buien blijven denk ik. Misschien dat er zich nog een leuke situatie ontwikkeld.
Dacht dat de pluim op de koudere toer ging maar blijft toch gewoon rond normaal liggen.

GeneralDuke

Citaat van: Bacci op ma 08 feb 2016 - 11:16
Inderdaad, het zal wel bij winterse buien blijven denk ik. Misschien dat er zich nog een leuke situatie ontwikkeld.
Dacht dat de pluim op de koudere toer ging maar blijft toch gewoon rond normaal liggen.

Ach normaal is al heel wat :)
Sneeuwdekje zal m wel niet meer worden
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

matroesjka-world

Citaat van: Bacci op ma 08 feb 2016 - 01:32
Uhm ik heb even een tijdje niet het weer gevolgd, en ik bekijk net de nieuwste pluim en ik zie zowaar sneeuwkansen nota bene aanstaande dinsdag al!

Bedoel je met aanstaande dinsdag morgen?
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Bacci

Citaat van: matroesjka-world op ma 08 feb 2016 - 12:08
Bedoel je met aanstaande dinsdag morgen?

Ja, gisteren was er nog een redelijke kans op tijdelijk wat (natte) sneeuw, maar het stelt nu niet veel voor.

Hector Pascal

Citaat van: Bacci op ma 08 feb 2016 - 12:27
Ja, gisteren was er nog een redelijke kans op tijdelijk wat (natte) sneeuw, maar het stelt nu niet veel voor.
Zoals het er nu voor staat zou zondag nog wel eens sneeuw kunnen gaan brengen, maar zoals altijd met sneeuwvoorspellingen komen deze zelden tot nooit uit. Maar toch het weekend maar in de gaten houden, hebben we toch iets om naar uit te kijken...
Nul bestaat niet.

Joep

Winterse neerslag is zeker mogelijk of het blijft liggen is de vraag inderdaad

Joep

Citaat van: Hector Pascal op ma 08 feb 2016 - 09:43
De Telegraaf moet eens stoppen met die onzin. Elke keer maar weer dat sensationele opzoeken. Die weerberichten van de Telegraaf kloppen zelden, misschien is dat een teken om maar geen "weerberichten" meer te plaatsen.
Klopt aardig hoor wat de Telegraaf zegt rondom het weekend in de nacht en ochtend inderdaad lichte nachtvorst mogelijk en kans op winterse buien.
Tenminste volgens GFS

Armand

GFS is inderdaad redelijk winters. Oper ligt ook redelijk onderin in de pluim. EC is toch wat minder winters. Doordat we dan al midden in februari zitten is het erg moeilijk om echt sneeuw te krijgen, laat staan dat het blijft liggen. Dus ik zou zeggen: Voornamelijk regen(buien), een enkele keer tijdens de nacht/ochtend wat winterse neerslag of tijdens een stevige bui. Als het opklaart kan het ook even onder 0 komen. Sneeuw(buien) zoals de kaarten van GFS doen geloven zullen niet op grote schaal gaan voorkomen denk ik.

Toch kan het als alles meezit even tot sneeuw komen, maar die kans is dus redelijk klein. Hier even een aantal situaties zoals GFS voorspeld:

Woensdagnacht/morgen; EC komt hier overigens ook mee. Dan voornamelijk voor het zuidoosten.


Vrijdag; zoals Joep eerder al aangaf, door een laagje. Koers is nu nog lang niet zeker, dus dat blijft nog afwachten.

Zaterdag: Zelfde verhaal als vrijdag, een laagje waarvan de koers nog tig runs kan veranderen


Zondag: Een lagedrukgebied boven Denemarken kan nog zorgen voor wat (sneeuw)buitjes in de kustregio's.


Kort samengevat: Kans op sneeuwval is erg klein. Winterse neerslag is tijdens juiste omstandigheden zeker mogelijk. Posititie van lagedrukgebieden is echter bepalend, deze factor is erg onzeker dus kunnen we nog niet met zekerheid zeggen waar het precies al dan niet tot winterse neerslag kan komen!

Powered by EzPortal