Winterdiscussietopic Deel 4 - De dooi valt in

Topic gezien door 158032 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, vr 22 jan 2016 - 19:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: Zynex op vr 05 feb 2016 - 17:32
Wel bizar al 3 jaar geen winter meer hier.

Gezien het hellmann verloop de laatste 100 jaar, kan ik dit nog niet bizar noemen. Er zijn wel vaker een aantal zachte winters achter elkaar geweest.  Er kunnen deze winter overigens ook nog steeds hellmannetjes bij komen, al zie ik het 123 nog niet gebeuren.  Volgen jaar misschien beter?  ;)




lander20

dit word je echt beu man! pfft als de winter niet wil komen laat dan de lente maar komen met de eerste onweerachtige buien en dan snel gevolgd door pittige onweersbuien in de zomer :)

Oxize

Ja, we mogen binnenkort de Lente topic alweer starten :). Op naar het onweer seizoen!
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Houten

Citaat van: Oxize op vr 05 feb 2016 - 23:07
Ja, we mogen binnenkort de Lente topic alweer starten :). Op naar het onweer seizoen!
Maandag al weer kansen op onweer

Marsel

Dit is dus precies waarom ik een gruwelijke hekel heb aan het winterhalfjaar. 9 van de 10 keer komt dit seizoen in onze contreien überhaupt niet van de grond en heerst er op de weerfora een grafsfeer...en dat maanden achtereen, bah! In mijn ogen is dat lullige slagingspercentage van de winter te minimaal om elk jaar weer naar dat 'spookseizoen' uit te kunnen kijken.

Sterker nog, ik kijk er inmiddels helemaal niet meer naar uit, hoewel ik vroeger in oktober al met spanning vooruit kon kijken. Maar na de ene teleurstelling na de andere leert men om dit donkere seizoen snel weg te stoppen. Eigenlijk is het in de meerderheid van de gevallen gewoon triestigheid, een half jaar herfst waarbij de maanden december t/m februari de kroon spannen als het gaat om somberheid.

Nu de dagen flink lengen merk ik aan mijzelf dat ik weer opleef. Als straks het eerste groen ontluikt en we weer regelmatig boven die 15C uitkomen kunnen we weer opgelucht ademhalen: we hebben weer een gedrocht overleefd. Ik zal binnenkort de tijd nemen om het lentetopic te openen.

Armand

Ik ben het helemaal met je eens Marsel, maar toch blijf ik elk jaar hopen op 'de winter'. Als het allemaal niet lukt dan is het inderdaad een vervelend seizoen, ook bij lente zomer herfst, maar de winter lukt gewoon vaker niet. Dat is gewoon een feit en hij komt elk jaar weer terug om te proberen en elk jaar heb ik dan toch weer hoop... Het seizoen moet toch passeren ;)

Extremissimorum

Citaat van: Marsel op za 06 feb 2016 - 08:17
Dit is dus precies waarom ik een gruwelijke hekel heb aan het winterhalfjaar. 9 van de 10 keer komt dit seizoen in onze contreien überhaupt niet van de grond en heerst er op de weerfora een grafsfeer...en dat maanden achtereen, bah! In mijn ogen is dat lullige slagingspercentage van de winter te minimaal om elk jaar weer naar dat 'spookseizoen' uit te kunnen kijken.

Sterker nog, ik kijk er inmiddels helemaal niet meer naar uit, hoewel ik vroeger in oktober al met spanning vooruit kon kijken. Maar na de ene teleurstelling na de andere leert men om dit donkere seizoen snel weg te stoppen. Eigenlijk is het in de meerderheid van de gevallen gewoon triestigheid, een half jaar herfst waarbij de maanden december t/m februari de kroon spannen als het gaat om somberheid.

Nu de dagen flink lengen merk ik aan mijzelf dat ik weer opleef. Als straks het eerste groen ontluikt en we weer regelmatig boven die 15C uitkomen kunnen we weer opgelucht ademhalen: we hebben weer een gedrocht overleefd. Ik zal binnenkort de tijd nemen om het lentetopic te openen.

Is het zo erg? Ik meen mij nog wel voor 2014 goede, soms heel goede winters te herinneren. Altijd wel tenminste één keer een winterperiode. De afgelopen jaren, nog steeds bezig, zijn, toegegeven, wel belabberd. Maar misschien krijgen we toch een sneeuwrijk maart. Dan moet er wel heel snel iets gebeuren in de voorbereiding.

Toch blijf ik de winter, ondanks de frustratie, een van de mooiste ( :P ) seizoenen vinden omdat je elke dag weer in spanning naar de pluimen en opers zit te kijken. Dat is toch anders in de lente, wanneer het niet écht koud kan worden, ook niet écht warm, geen échte stormen of onweer, maar wel écht saai, rustig weer.

De zomer en herfst daarentegen...  ::)


ron12

Als elke maand dit jaar 3 graden warmer gaat verlopen als normaal, dan krijgen we een top zomer, Februari zit nu al op boven het maand gemiddelde temperatuur van Maart https://weerstatistieken.nl/hellmann  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

GeneralDuke

Citaat van: zwoof op vr 05 feb 2016 - 20:50
Gezien het hellmann verloop de laatste 100 jaar, kan ik dit nog niet bizar noemen. Er zijn wel vaker een aantal zachte winters achter elkaar geweest.  Er kunnen deze winter overigens ook nog steeds hellmannetjes bij komen, al zie ik het 123 nog niet gebeuren.  Volgen jaar misschien beter?  ;)

Vanaf 1980 zie je een duidelijke daling in de hoogste hellmannpieken. Hopelijk wordt die binnenkort eens doorbroken... :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TaL

Citaat van: Extremissimorum op za 06 feb 2016 - 10:58
Is het zo erg? Ik meen mij nog wel voor 2014 goede, soms heel goede winters te herinneren. Altijd wel tenminste één keer een winterperiode. De afgelopen jaren, nog steeds bezig, zijn, toegegeven, wel belabberd. Maar misschien krijgen we toch een sneeuwrijk maart. Dan moet er wel heel snel iets gebeuren in de voorbereiding.

Toch blijf ik de winter, ondanks de frustratie, een van de mooiste ( :P ) seizoenen vinden omdat je elke dag weer in spanning naar de pluimen en opers zit te kijken. Dat is toch anders in de lente, wanneer het niet écht koud kan worden, ook niet écht warm, geen échte stormen of onweer, maar wel écht saai, rustig weer.

De zomer en herfst daarentegen...  ::)

Och ja, niemand zit denk ik te wachten op een sneeuwrijke en koude maart als de wintermaanden zelf niets of nauwelijks iets opgeleverd hebben. Het zeewater is nu warmer dan normaal en het zou jammer zijn dat we die voorsprong zouden weggeven in een maand waarin het ook al goed warm kan zijn.

Nee, voor mij is deze winter 2015-2016 over and out. Ik wil geen vlok sneeuw meer zien tot eind november, laat die 15+ graden maar komen  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Global warming

Interessant artikel ; http://www.weer.nl/nieuws/detail/2016-02-06-noordpoolwinter-extreem-zacht/

Als je dacht dat wij een warme winter beleven lees dit eens!

CiteerSpitsbergen

Verloopt de winter bij ons recordzacht, op Spitsbergen weten de bewoners waarschijnlijk helemaal niet wat ze meemaken. Spitsbergen is op 78 graden Noorderbreedte, gelegen in de Barentszzee,  de meeste noordelijke bewoonde plek op aarde. De winters zijn er doorgaans bitterkoud. Zo is de gemiddelde januaritemperatuur er -13 graden! Maar in de afgelopen maand kwam de temperatuur niet lager dan -11,9 graden. Een volle graad warmer dan de gemiddelde maandtemperatuur. Nog extremer: de afwijking over de hele maand januari was ruim 11 graden ten opzichte van de norm. Nog veel extremer dan de zeldzaam grote afwijking van ruim 6 graden die wij afgelopen december in eigen land meemaakten.

J

Ach, het is ook gewoon domme pech. Het valt niet goed. Heb op zich wel hoop op een goede winter binnen drie jaar. Niet meteen horror 63  natuurlijk, maar een leuk wintertje a la 2009/2010 moet er echt nog wel inzitten. Hoe meer we naar 2020 gaan hoe meer er een zonnevlekkenminimum komt, ben ook benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

4seasons

Winter gerelateerd bericht  :o


Zeker vijf doden en twaalf gewonden na lawine in Tirol

Twaalf mensen zijn zaterdag in Tirol onder een lawine terechtgekomen. Bij het incident zijn zeker vijf mensen om het leven gekomen. 

De slachtoffers maakten onderdeel uit van twee groepen mensen met vijftien Tsjechische skiërs en drie skileraren. Het is nog onduidelijk hoe de andere skiërs eraan toe zijn. De reddingsdiensten proberen de bedolven personen met man en macht te bereiken, meldt de Oostenrijkse krant Kronen Zeitung.

"De lawine in Wattener Lizum was enorm en zorgde ervoor dat nog meer sneeuwlagen naar beneden kwamen", zei een woordvoerder van de lawinewaarschuwingsdienst in het gebied. De lawine zou twee kilometer breed en vijf meter hoog zijn geweest.

In Tirol geldt zaterdag lawinewaarschuwing 3 op een schaal van vijf. Aan het begin van de middag waren er al negen lawines geteld, waarbij één persoon lichtgewond raakte.


Bron:
Nu.nl / ANP



4seasons

Via het Oostenrijkse Persbureau APA:


De 5 doden betreffen Tjechen.

De lawine had een breedte van 2 kilometer en 5 meter hoog.



CiteerFünf tschechische Wintersportler sind am Samstag in Wattenberg (Bezirk Innsbruck Land) in der Wattener Lizum von einer großen Lawine verschüttet worden und konnten nur noch tot geborgen werden. Die Skitourengeher waren Mitglieder von zwei Gruppen bestehend aus insgesamt 17 Personen, die zur Lizumer Hütte aufsteigen wollten und alle von der Lawine erfasst wurden.

Wie viele der Lawinenopfer bereits geborgen wurden, stand vorerst nicht fest. Allerdings hieß es seitens der Polizei, dass neben den Todesopfern auch mehrere Personen verletzt in die umliegenden Krankenhäuser eingeliefert wurden.

Die Lawine war gegen 12.30 Uhr ausgelöst worden und soll laut ORF Tirol zwei Kilometer breit und fünf Meter hoch gewesen sein. Das Lawinenunglück ereignete sich auf dem Truppenübungsgelände des österreichischen Bundesheeres, das abseits von Übungen auch von Skitourengehern genutzt werden darf.

Im Einsatz standen die Ortsgruppen Tux, Wattens und Mayrhofen der Bergrettung mit zahlreichen Lawinenhunden, zwei Notarzthubschrauber, ein Helikopter des Innenministeriums und einer des Bundesheeres sowie zahlreiche Einsatzkräfte der Balulichtorganisationen.

In Tirol herrschte am Samstagvormittag Lawinenwarnstufe "3" auf der fünfteiligen Skala. Bis 14.15 Uhr wurden bereits neun Lawinenabgänge gemeldet, ein Großteil der verschütteten Personen konnte sich selbst aus den Schneemassen befreien oder wurde unverletzt geborgen. Im Pitztal zog sich ein Skifahrer leichte Verletzungen zu, er wurde von einem Lawinensuchhund unter den Schneemassen geortet und rechtzeitig befreit.

In Weerberg (Bezirk Schwaz) gab es indes durch eine Lawine im Bereich der Weidener Hütte oberhalb des Hobarjochs eine weitere verletzte Person. Laut Auskunft der Polizei Schwaz wurde das Opfer von den Schneemassen verschüttet. Es wurde geborgen und verletzt in das Krankenhaus Schwaz gebracht. Ob es sich dabei um eine Frau oder einen Mann handelte, war vorerst unklar.

Das Lawinenopfer war Polizeiangaben zufolge mit einer Gruppe von Skifahrern im freien Skigelände unterwegs, als sich gegen 14.00 Uhr eine Lawine löste. Ein Wintersportler wurde mitgerissen, die anderen blieben unverletzt.

Durch den Temperaturanstieg ist die Lawinengefahr in Tirol und Vorarlberg zwar etwas zurückgegangen, in höheren Lagen wird sie von den Experten aber noch immer als "erheblich" (Stufe "3" der fünfteiligen Skala) beurteilt. In Vorarlberg könne bereits ein einzelner Wintersportler im Neu- und Triebschnee eine Lawine auslösen.

Gefahrenstellen für trockene Lawinen sind in Vorarlberg Landeswarnzentrale vor allem oberhalb von rund 2.000 Metern, in Steilhängen, eingewehten Rinnen und Mulden zu finden. Umfang und Größe dieser Stellen würden mit Windeinfluss im Tagesverlauf sogar noch zunehmen, teilte die Landeswarnzentrale mit. Mit zunehmender Erwärmung durch die Sonne seien auch Lawinenselbstauslösungen möglich. Zudem könnte die Altschneedecke in sehr steilen Hängen vor allem an schneeärmeren Stellen und an Übergangsbereichen gestört werden. Wenn Lawinen in den Basisschichten anbrechen oder diese durchbrechen, könnten sie sogar größere Ausmaße annehmen, warnten die Experten.

In Tirol waren laut Lawinenwarndienst am Samstag vor allem in hohen Lagen die kürzlich entstandenen Triebschneeansammlungen sehr störanfällig, außerdem blieb die Gefahr von Gleitschneelawinen bestehen. Die Störanfälligkeit, der Umfang und die Mächtigkeit der Triebschneeansammlungen nahmen mit der Seehöhe zu, so die Experten. Mit Erfahrung in der Lawinenbeurteilung ließen sich diese Gefahrenstellen aber "leicht erkennen und ausweichen".

Schwieriger einzuschätzen seien hingegen bodennahe Schwachschichten, die als Gleitfläche für Schneebrettlawinen dienen könnten. Vermehrt war dies im schattigen Gelände oberhalb von rund 2.300 Metern, in besonnten Hängen oberhalb von etwa 2.500 Metern in inneralpinen Regionen möglich. Aufpassen sollte man vor allem im Bereich von schneearmen Stellen, dort sei die Gefahr, eine Lawine auszulösen, am größten, hieß es.


https://www.apa.at/News/6228057760/mindestens-fuenf-tote-bei-lawinenabgang-in-tirol.html



Ries

Citaat van: Global warming op za 06 feb 2016 - 15:30
Interessant artikel ; http://www.weer.nl/nieuws/detail/2016-02-06-noordpoolwinter-extreem-zacht/

Als je dacht dat wij een warme winter beleven lees dit eens!
Jemig, kunnen ze daar eens beter Nederlands gaan leren?! "Meeste noordelijke bewoonde plek"...of zijn (hoofd)redacteur(s) wegbezuinigd?

Ries

Citaat van: Extremissimorum op za 06 feb 2016 - 10:58
Is het zo erg? Ik meen mij nog wel voor 2014 goede, soms heel goede winters te herinneren. Altijd wel tenminste één keer een winterperiode. De afgelopen jaren, nog steeds bezig, zijn, toegegeven, wel belabberd. Maar misschien krijgen we toch een sneeuwrijk maart. Dan moet er wel heel snel iets gebeuren in de voorbereiding.


Laatste jaren is het gevoelsmatig wel vaak zo, terwijl er toch ook bizarre dingen gebeuren: 3 jaar geleden nog 20 of 30x sneeuwval waarvan het meeste blijft liggen, 2 jaar geleden IJsheiligen nog onheilig verklaard door nachtvorst erna...dus er zijn wel winterse taferelen maar het zijn anomalieën op iets hier in NL wat ik ook al jaren angstvallig "een half jaar herfst" noem...in sept-nov prachtig, geen probleem, maar dec-febr/maart... En toch heb ik altijd weer die jongensachtige hoop op meters sneeuw wekenlang  ;D en elk jaar koop ik wel iets extra warms voor als die horrorwinter komt en dat blijf ik vast doen  ;D Dit jaar wel muts en handschoenen aan gehad itt vorig jaar!

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

Toch wel verschillende sneeuwkansjes verspreid over het land in de nieuwe GFS run. Ook enkele laagjes trekken weer ten zuiden, maar omdat we inmiddels al in februari zitten, moet ook werkelijk alles goed vallen willen we dan nog sneeuw krijgen. Zo'n situatie begin januari was veel sneeuwzekerder, maar echt kansloos is het ook weer niet.

ron12

Rusland deze maand 13 graden boven normaal te warm en een plaatje wereld wijd, kijk naar de Noordpool  :o
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal