Winterdiscussietopic Deel 4 - De dooi valt in

Topic gezien door 158057 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, vr 22 jan 2016 - 19:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

ron12

Dus je heb er niets aan deze kaart :'( Maar aan de andere kant blijft er hoop, situatie die zich nu ontwikkeld zelfde als in 1956,1985,2012 toen volgende er een te koude februari  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Gevonden op internet temperatuur verloop 1956,2012
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op za 30 jan 2016 - 09:27
Inderdaad, iedereen loopt maar leip te zoeken voor een beetje winter. Roep al heel de tijd dat we eens een keer die SSW aan de kanten moeten zetten omdat er toch niets van uit komt, komt er toch wat van dan zitten we alweer in maart of april. Deze kaarten moet je in december hebben en niet nu.

Ghehe. Het klassieke strohalm grijpen is weer begonnen inderdaad. Men weet van gekheid niet meer welke bronnen aangeboord dienen te worden. Toch al behoorlijke ontreddering bij winterminnend Nederland. Totale teleurstelling als ook deze winter zich in de rij met twee voorgaande winters voor de kassa 'zeer zacht' zal gaan voegen.

Begrijpelijk hoor die frustratie, onmacht en wanhopige stemming maar we moeten toch echt realistisch zijn: ook de eerste week van februari, en waarschijnlijk nog wel meer, valt ten prooi aan zacht weer. Dan hebben we nog maar een krappe 3 weken. De tijd dringt.....want eenmaal in maart moet het steeds extremer worden wil je nog significant winterweer mee kunnen pakken ivm hogere zonnestand.

Armand

Het is inderdaad al te laat voor nog een landelijke winterse periode, dan had er minstens nu al voorbereidend werk gedaan moeten worden. CFS zit weer bij het goede einde met voor december, januari en februari een positieve afwijking van de temperatuur ten opzichte van normaal. Hier kwamen ze eind zomer al mee, dus we kunnen stellen dat de verwachte voorspelling van CFS in september in grote lijnen uitgekomen is. (daar was ik best benieuwd naar ;) )

Nu wil ik een volgend onderzoekje starten door nu te kijken naar de verwachting van CFS voor mei, juni, juli. Nou daar wordt ik eerlijk gezegd niet vrolijk van, want voor alle drie de maanden voorspelt CFS juist een negatieve afwijking van de temperatuur ten opzichte van normaal. Termijn is nog lang, ik wil natuurlijk nog geen conclusies trekken, maar deze gegevens gebruiken op in de zomer daadwerkelijk te kijken of het is uitgekomen, aangezien het deze winter toch redelijk in de goede buurt zat!

Lothiriel

Dat is inderdaad wel typisch Nederlands/Belgisch weer: te zacht in de winter en te koel in de zomer. Ik zelf ben geen fan van enorme extremen maar als dit is wat 'opwarming' voor ons contreien inhoudt dan vind ik dat enorm jammer :p.

Ik zou het inderdaad dus liever omgekeerd zien. Onze winters mogen wel wat koeler en de zomers wat warmer :D
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

xzaz

Nee nee nee, het is over; ik ga weer in m'n zomerslaap en zie jullie de volgende winter weer terug  ;D Adios!
De winter is nog niet eens begonnen!

Unknown-user1778

2 vorstdaagjes deze winter.
en alweer die extreme scheiding meegemaakt van sneeuw op de A76 tot aan brunssum, en erna regen  :o

TaL

Citaat van: Armand op za 30 jan 2016 - 11:17
Het is inderdaad al te laat voor nog een landelijke winterse periode, dan had er minstens nu al voorbereidend werk gedaan moeten worden. CFS zit weer bij het goede einde met voor december, januari en februari een positieve afwijking van de temperatuur ten opzichte van normaal. Hier kwamen ze eind zomer al mee, dus we kunnen stellen dat de verwachte voorspelling van CFS in september in grote lijnen uitgekomen is. (daar was ik best benieuwd naar ;) )

Nu wil ik een volgend onderzoekje starten door nu te kijken naar de verwachting van CFS voor mei, juni, juli. Nou daar wordt ik eerlijk gezegd niet vrolijk van, want voor alle drie de maanden voorspelt CFS juist een negatieve afwijking van de temperatuur ten opzichte van normaal. Termijn is nog lang, ik wil natuurlijk nog geen conclusies trekken, maar deze gegevens gebruiken op in de zomer daadwerkelijk te kijken of het is uitgekomen, aangezien het deze winter toch redelijk in de goede buurt zat!

Had ik ook al gezien die koudere temps dan normaal maar ergens had ik dat wel verwacht héhé. Nu ja, CFS mag nu wel gelijk krijgen, ik neem het nog steeds met een korreltje zout. Als ze 10 jaar lang non-stop correct kunnen voorspellen bij seizoensverwachtingen dan ga ik er eens op voortgaan ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

matroesjka-world

Citaat van: ron12 op za 30 jan 2016 - 09:59
Dus je heb er niets aan deze kaart :'( Maar aan de andere kant blijft er hoop, situatie die zich nu ontwikkeld zelfde als in 1956,1985,2012 toen volgende er een te koude februari  ;)


Ik teken ervoor Ron en hoop met je mee !!  8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Lothiriel

Al 2 dagen gietende regen, en enorm onaangenaam met temperaturen rondom 6-7 graden. Wie hiervan kan genieten is toch een specialleke :P
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Global warming

Citaat van: Lothiriel op za 30 jan 2016 - 14:03
Al 2 dagen gietende regen, en enorm onaangenaam met temperaturen rondom 6-7 graden. Wie hiervan kan genieten is toch een specialleke :P

Maandag weer 13 graden  :)  De eerste volle week van de laatste wintermaand ook veel te zacht met minimum temperaturen die met gemak boven de gemiddelde maximum temperaturen komen.

Er is ook helemaal geen serieuze kou voor handen. Moskou/Helsinki enz. allemaal kwakkelweer de komende 10 dagen.

Dit was weer een winter die past in het rijtje van de zeer zachte winters van de 21e eeuw.

Vlug afsluiten en hopen op een zonnig en warm voorjaar.

Stephanie

Ik zag zowaar lammetjes in de wei daarnet!

Eric

Hebben we een keer de hoofdprijs qua neerslag........ is 't regen........ 

Bacci

Zul je net zien dat alles wel goed valt in Maart en April, misschien dat we net eind februari en begin maart een koude periode krijgen.

winter67

AO toch minder positief geworden begin februari. Winter zit er tot de 13e niet in wc is te sterk

Armand

Zonet de eerste flits en donder van 2016 waargenomen.

TMCThomas

Temperatuur daalt hier trouwens wel als een speer.
Op het moment 3,6 graden

Eric

Citaat van: Armand op za 30 jan 2016 - 18:34
Zonet de eerste flits en donder van 2016 waargenomen.
Check! 18.32uur dichtbij!

Ries

Citaat van: Stephanie op za 30 jan 2016 - 15:32
Ik zag zowaar lammetjes in de wei daarnet!
Ik heb al heel wat eenden en koeten zien paren...

Svanos

Momenteel hagelt het hier... Winters buitje... Altijd leuk???? Was dit verwacht trouwens?
Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

Powered by EzPortal