Winterdiscussietopic Deel 4 - De dooi valt in

Topic gezien door 158193 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, vr 22 jan 2016 - 19:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Noordoosten mag blij zijn met een beetje natte sneeuw i  de nacht van zaterdag op zondag. Voor de rest een bak regen en veel wind.

Nu ook al veel wind trouwens! :o

ace

Citaat van: glenn op vr 29 jan 2016 - 06:07
Na het zien van de nieuwste weerkaarten bij onderandere GFS zie ik het in de nacht van zaterdag op zondag plaatselijk wel tot een sneeuwdekje komen (tijdelijk)

Dat is te hopen....dat van die sneeuwkansjes, want anders worden dit soort plaatjes de illustratie van deze (sneeuw)winter

JerryL

Nog dik twee maanden winter, en tot mei kan het sneeuwen. Laten we hierop maar onze hoop vestigen dan. Anders geldt voor deze winter: het waren 4 fantastische dagen.

Johannes96

Citaat van: JerryL op vr 29 jan 2016 - 13:04
Nog dik twee maanden winter, en tot mei kan het sneeuwen. Laten we hierop maar onze hoop vestigen dan. Anders geldt voor deze winter: het waren 4 fantastische dagen.

5 ijsdagen gehad hier ;)

Joep

De ontwikkeling wordt zeker niet gedekt door een meerderheid van de modellen (slechts 5 a 10%), maar wel al een aantal runs geschetst door wat het belangrijkse model wordt genoemd de oper van EC.

En dan doel ik op een toch wel markante overgang naar weer kouder weer zo tegen midden volgende week.
Geplaatste kaart laat dit al zien met vrij zuidelijke lagedruk en hierdoor instroom koudere lucht door meer continentale aanvoer , en in dit scenario volgt de dagen daarop een patroon met lagedruk boven Scandinavie en hogedruk ten westen waardoor wij met een NW/N aanvoer te maken gaan krijgen met polaire luchtsoorten en hierdoor weer nachtelijke vorst en kans op winterse neerslag.

Tot die tijd, daarover zijn alle modellen het eens, houden we sterk wisselvallig en ook zacht weer met af en toe ook veel wind, met vooral komend weekend flinke hoeveelheden regen.

Mvg, Ronald de Wildt

Joep

Het is allemaal geen hele sterke en klassieke wintersetting met scandihoog etc.
maar op het einde van de GFS run toch wel kouder en kansen op sneeuw nemen toe.


lander20

de verwachting van de AO index blijft negatief tot eind maart tussen de -1 en de -3!

Armand

Citaat van: Joep op vr 29 jan 2016 - 15:20
Het is allemaal geen hele sterke en klassieke wintersetting met scandihoog etc.
maar op het einde van de GFS run toch wel kouder en kansen op sneeuw nemen toe.



Termijn is inderdaad wel heel erg lang. Valt me op dat de laatste kaart(en) van elke GFS run redelijk winters zijn, maar dat het steeds niet echt dichterbij komt, blijft steeds bij die laatste 1 of 2 kaarten...

Joep

Citaat van: lander20 op vr 29 jan 2016 - 15:33
de verwachting van de AO index blijft negatief tot eind maart tussen de -1 en de -3!
Er schijnt ook een Polar Vortex split te ontstaan lees ik op twitter mogelijk hierdoor meer kansen op winterweer?



Joep

De bakken regen die bij ons dit weekend gaan vallen komen uit een 6000 km lange band
Nu maar hopen dat niet die hele band over ons heen komt :)


Armand

Hoop nog steeds op een mooie winterse periode met vorst en sneeuw. Wordt wel steeds onwaarschijnlijker doordat we aan de deur van februari staan en mijn scenario nog niet echt in de pluimen terug te vinden valt.

Wel kan het nog wat gaan kwakkelen, met temperaturen meestal boven 0 en soms wat (natte) sneeuw. Daar ben ik eigenlijk niet echt voorstander van, omdat dat (hier) zelden tot een mooi sneeuwdekje leidt, eerder als het tot sneeuw komt zo'n slush-laag wat 's nachts bevriest... Is natuurlijk wel enige vorm wat winter, beter dan regen en zacht weer ;)

Mag van mij dan onder 3 graden komen óf boven 12 graden met flink wat zon. Daartussen liever niet :P

Extremissimorum

Citaat van: Armand op vr 29 jan 2016 - 17:48
Hoop nog steeds op een mooie winterse periode met vorst en sneeuw. Wordt wel steeds onwaarschijnlijker doordat we aan de deur van februari staan en mijn scenario nog niet echt in de pluimen terug te vinden valt.

Wel kan het nog wat gaan kwakkelen, met temperaturen meestal boven 0 en soms wat (natte) sneeuw. Daar ben ik eigenlijk niet echt voorstander van, omdat dat (hier) zelden tot een mooi sneeuwdekje leidt, eerder als het tot sneeuw komt zo'n slush-laag wat 's nachts bevriest... Is natuurlijk wel enige vorm wat winter, beter dan regen en zacht weer ;)

Mag van mij dan onder 3 graden komen óf boven 12 graden met flink wat zon. Daartussen liever niet :P

En storm? Ook leuk... als je binnen bent.

Alhoewel, zuidwesten van Noorwegen krijgt vanavond te maken met orkaanwinden en windstoten tot 200 (!) km/u! Beetje te veel van het goede/slechte.

Joep

Tussen de 45 en 70 mm regen t/m maandag morgen

TaL

Citaat van: Joep op vr 29 jan 2016 - 18:19
Tussen de 45 en 70 mm regen t/m maandag morgen

Is tem maandag 8 februari ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Joep


Ijsbloem

 ;) Lander20,
Aan die lage NAO en AO hebben we in januari ook niet veel gehad.
Zou mij dan ook niets verbazen als de hogedrukgebieden op de verkeerde plaats
komen te liggen, m.a.w  - Balkanwintertje en hier misschien een prikje.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.


TaL

Als die SSW er komt tegen 14 feb zouden we de effecten moeten voelen tegen maart. Wat een onzin, ik heb het idee dat veel mensen wanhopig beginnen te worden om nog winter te krijgen ;)

En ja in februari kan het nog goed winteren, maar de eerste week mogen we wss al afschrijven. Dan schieten er nog 3 weken over. En zeg nu zelf, als het in de winter zelf niet kan, wil je het toch ook niet meer in maart? ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Armand

Ik denk dat de komende weken wel eens kletsnat en winderig zullen blijven. Er lijkt zich een groot lagedrukgebied boven GB te vestigen, waardoor wij in de (zuid)westelijke aanvoer blijven zitten. Voorlopig dus geen winter, maar ook geen voorjaar.

Jan van Ooijen

Citaat van: TaL op vr 29 jan 2016 - 23:50
Als die SSW er komt tegen 14 feb zouden we de effecten moeten voelen tegen maart. Wat een onzin, ik heb het idee dat veel mensen wanhopig beginnen te worden om nog winter te krijgen ;)



Inderdaad, iedereen loopt maar leip te zoeken voor een beetje winter. Roep al heel de tijd dat we eens een keer die SSW aan de kanten moeten zetten omdat er toch niets van uit komt, komt er toch wat van dan zitten we alweer in maart of april. Deze kaarten moet je in december hebben en niet nu
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal