Wolken, maar heb ik het goed

Topic gezien door 7196 bezoekers
Gestart door Mariska, di 16 jun 2015 - 22:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mariska

Sinds een paar dagen ben ik bezig om 'Het weer boekje' te lezen. Dat begint heel erg mooi met alle soorten wolken. Nu liep ik gisteren over de Strabrechtse heide en heb ik wat foto's gemaakt met wat bewolking erop. Zouden jullie mij kunnen helpen/corrigeren wanneer ik het fout heb?

Cumulus humilis en cumulus fractus?
Sunset Strabrecht Heath by Mariska van der Kolk, on Flickr

Cumulus fractus met cirrus hogerop?
Sunset Strabrecht Heath by Mariska van der Kolk, on Flickr

Ik neem aan cirrus, maar voor mijn gevoel is deze niet zo vederig. Rechts (boven het rechter boompje) is nog iets van een bijzonachtig iets te zien tussen de bewolking door?
Sunset Strabrecht Heath by Mariska van der Kolk, on Flickr

Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Tyshane

Dat lijkt wel humilis, fractus & cirrus ja. Prachtige plaatjes weer by the way.  ;)

Giso84

Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Jelte

Als je een Apple telefoon hebt kun je Cloudspotter van de Cloud Appreciation Society downloaden (gratis) en dan doe je een soort game met veel andere mensen om zoveel mogelijk types wolken te fotograferen met je telefoon. Experts beoordelen dan of je de juiste wolk hebt benoemd (nouja, met een beetje een korreltje zout, ik ben het er niet altijd mee eens) en hoe zeldzamer de wolk, hoe meer sterren je krijgt. Erg verslavend volgens de mensen die ik ken, maar ik heb geen Apple. Hoe dan ook... aanrader!

Tyshane

Citaat van: Jelte op vr 19 jun 2015 - 12:25
Als je een Apple telefoon hebt kun je Cloudspotter van de Cloud Appreciation Society downloaden (gratis) en dan doe je een soort game met veel andere mensen om zoveel mogelijk types wolken te fotograferen met je telefoon. Experts beoordelen dan of je de juiste wolk hebt benoemd (nouja, met een beetje een korreltje zout, ik ben het er niet altijd mee eens) en hoe zeldzamer de wolk, hoe meer sterren je krijgt. Erg verslavend volgens de mensen die ik ken, maar ik heb geen Apple. Hoe dan ook... aanrader!

Goed dat je het aangeeft! :)

Inderdaad voorlopig alleen voor Iphone, maar ze gaan ook voor andere operating systems aan de slag. Omdat ze met een klein team werken kunnen ze maar één systeem per keer ontwikkelen, via dit formulier proberen ze erachter te komen waar de meeste behoefte aan is, dus indien je interesse hebt en geen Iphone, geef dan hier je voorkeur aan:
https://docs.google.com/forms/d/1YdcWiGhnHNMdjeUXpAq-NOLSj6Jj9moQNij4k8-qDIs/viewform?fbzx=401927942395961304

:)

Mariska

Citaat van: Jelte op vr 19 jun 2015 - 12:25
Als je een Apple telefoon hebt kun je Cloudspotter van de Cloud Appreciation Society downloaden (gratis) en dan doe je een soort game met veel andere mensen om zoveel mogelijk types wolken te fotograferen met je telefoon. Experts beoordelen dan of je de juiste wolk hebt benoemd (nouja, met een beetje een korreltje zout, ik ben het er niet altijd mee eens) en hoe zeldzamer de wolk, hoe meer sterren je krijgt. Erg verslavend volgens de mensen die ik ken, maar ik heb geen Apple. Hoe dan ook... aanrader!

Bedankt voor de tip!

Alleen jammer dat het nog niet voor Android is.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Marsel

Eerste foto lijkt me eerder een veld oplossende Stratocumulus. Typisch voor dit type bewolking zijn de 'platte scholletjes'. Cumulus humilis heeft een iets diepere ontwikkeling.
Is die tweede foto overigens niet gewoon wat later gemaakt tov de eerste foto? Oftewel is dat ook niet simpelweg de laatste adem van een veld stratocumulus?

Verder, zoals gebruikelijk, hele mooie platen hoor! Sfeervol ook.

Tyshane

Citaat van: Mariska op vr 19 jun 2015 - 15:22
Bedankt voor de tip!

Alleen jammer dat het nog niet voor Android is.

Even geduld!  ;D

Mariska

Citaat van: Marsel op vr 19 jun 2015 - 16:35
Eerste foto lijkt me eerder een veld oplossende Stratocumulus. Typisch voor dit type bewolking zijn de 'platte scholletjes'. Cumulus humilis heeft een iets diepere ontwikkeling.
Is die tweede foto overigens niet gewoon wat later gemaakt tov de eerste foto? Oftewel is dat ook niet simpelweg de laatste adem van een veld stratocumulus?

Verder, zoals gebruikelijk, hele mooie platen hoor! Sfeervol ook.

Voor stratocumulus leken ze mij veel en veel te laag hangen. Tenzij stratocumulus zo ver naar beneden kan zakken?

De eerste foto is meer naar het oosten toe, de andere naar het zuiden en een stuk later.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Marsel

Citaat van: Mariska op vr 19 jun 2015 - 21:57
Voor stratocumulus leken ze mij veel en veel te laag hangen. Tenzij stratocumulus zo ver naar beneden kan zakken?

De eerste foto is meer naar het oosten toe, de andere naar het zuiden en een stuk later.

Nu weet ik natuurlijk niet precies hoe hoog de betreffende wolkenlaag zich daadwerkelijk bevond, maar als je er vanuit gaat dat Stratocumulus veelal aanwezig is tussen 1500 en 6000ft lijkt me niet dat de gefotografeerde bewolking 'te laag' kan hangen. Stratus valt af (daar hangt eea te hoog voor) en zuiver Cumulus ook (te 'plat').
Dan blijft er, gezien de foto's, weinig meer over. De kleuren en de ruimtelijke vorm alsmede de uitgestrektheid van het geheel sluit perfect aan bij ons meest voorkomende wolkentype: stratocumulus.

Tyshane

Citaat van: Marsel op vr 19 jun 2015 - 22:35
Nu weet ik natuurlijk niet precies hoe hoog de betreffende wolkenlaag zich daadwerkelijk bevond, maar als je er vanuit gaat dat Stratocumulus veelal aanwezig is tussen 1500 en 6000ft lijkt me niet dat de gefotografeerde bewolking 'te laag' kan hangen. Stratus valt af (daar hangt eea te hoog voor) en zuiver Cumulus ook (te 'plat').
Dan blijft er, gezien de foto's, weinig meer over. De kleuren en de ruimtelijke vorm alsmede de uitgestrektheid van het geheel sluit perfect aan bij ons meest voorkomende wolkentype: stratocumulus.

Ik denk dat je daarin wel eens gelijk kan hebben, puur op de vorm afgaan daar red je het niet mee. ;)

Tyshane

Citaat van: Mariska op vr 19 jun 2015 - 21:57
Voor stratocumulus leken ze mij veel en veel te laag hangen. Tenzij stratocumulus zo ver naar beneden kan zakken?

De eerste foto is meer naar het oosten toe, de andere naar het zuiden en een stuk later.

Wat voor camera en lens heb je eigenlijk gebruikt?! Heerlijk sfeertje die pics...  ;)

Jelte

Citaat van: Tyshane op za 20 jun 2015 - 10:42
Wat voor camera en lens heb je eigenlijk gebruikt?! Heerlijk sfeertje die pics...  ;)

Iets met HDR capabilities zo te zien!

Mariska

Citaat van: Tyshane op za 20 jun 2015 - 10:42
Wat voor camera en lens heb je eigenlijk gebruikt?! Heerlijk sfeertje die pics...  ;)

Een 5D MkII met een 24-105mm F4 L IS. Vaak gebruik ik ook nog een 15mm Fisheye 17-40mm F4 L en een 70-200mm F4 L IS. Dat is eigenlijk onze standaard wandelset (mijn vriend fotografeert ook). Ik heb nog lichtsterker spul liggen voor mijn sportfotografie, maar om dat mee te nemen tijdens het wandelen wordt een beetje zwaar.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Mariska

Citaat van: Jelte op za 20 jun 2015 - 14:07
Iets met HDR capabilities zo te zien!

Deze foto's zijn belichtingstrapjes. Echte HDR's zijn het ook niet (werk ze op die manier niet uit, is mij té). Maar soms gebruik ik ook ND-filters, grijsverloopfilters, polafilter of mijn Big Stopper (is een ND-filter van 10 stops).
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Mariska

Citaat van: Marsel op vr 19 jun 2015 - 22:35
Nu weet ik natuurlijk niet precies hoe hoog de betreffende wolkenlaag zich daadwerkelijk bevond, maar als je er vanuit gaat dat Stratocumulus veelal aanwezig is tussen 1500 en 6000ft lijkt me niet dat de gefotografeerde bewolking 'te laag' kan hangen. Stratus valt af (daar hangt eea te hoog voor) en zuiver Cumulus ook (te 'plat').
Dan blijft er, gezien de foto's, weinig meer over. De kleuren en de ruimtelijke vorm alsmede de uitgestrektheid van het geheel sluit perfect aan bij ons meest voorkomende wolkentype: stratocumulus.

Dan houden wij het op stratocumulus :) Het zal nog wel even gaan duren eer ik al die wolkjes uit elkaar kan houden. Er zijn gewoon teveel mogelijkheden bij bepaalde typen wolken  :).
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Jelte

Citaat van: Mariska op zo 21 jun 2015 - 11:19
Deze foto's zijn belichtingstrapjes. Echte HDR's zijn het ook niet (werk ze op die manier niet uit, is mij té). Maar soms gebruik ik ook ND-filters, grijsverloopfilters, polafilter of mijn Big Stopper (is een ND-filter van 10 stops).

Wat bedoel je met belichtingstrapjes?

Mariska

Bracketing is een andere naam ervoor.

Ik kan instellen op mijn camera dat hij drie foto's neemt. De een laat ik de foto onderbelichten, de ander neutraal en de laatste foto is overbelicht.
Van de onderbelichte foto gebruik ik de lucht, van de neutrale weer andere delen van de foto en de overbelichte foto gebruik ik voor de voorgrond.
Met Photoshop teken ik dit over elkaar heen. Waardoor de voorgrond mooi belicht is en de lucht niet overbelicht is.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is (zit nu even snel op mijn mobiel te typen).
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Tyshane

Citaat van: Mariska op zo 21 jun 2015 - 11:16
Een 5D MkII met een 24-105mm F4 L IS. Vaak gebruik ik ook nog een 15mm Fisheye 17-40mm F4 L en een 70-200mm F4 L IS. Dat is eigenlijk onze standaard wandelset (mijn vriend fotografeert ook). Ik heb nog lichtsterker spul liggen voor mijn sportfotografie, maar om dat mee te nemen tijdens het wandelen wordt een beetje zwaar.

Dank voor je reactie! Mooie set gear zo bij elkaar.  ;)

Leuk dat je vriend ook fotografeert, mijn vriendin fotografeert ook en dat maakt het des te leuker als we samen op pad zijn in de natuur; voor foto's van dieren, het weer, alles dat interessant is voor een mooie foto. Ik dacht al even of je inderdaad bracketing had toegepast, het licht is zo mooi toegepast en je ziet duidelijk het sfeertje zoals je dat daadwerkelijk op de 'gouden uurtjes', met die warme gloed, waarneemt. Mooi gedaan.  :)

Mariska

Citaat van: Tyshane op zo 21 jun 2015 - 14:43
Dank voor je reactie! Mooie set gear zo bij elkaar.  ;)

Leuk dat je vriend ook fotografeert, mijn vriendin fotografeert ook en dat maakt het des te leuker als we samen op pad zijn in de natuur; voor foto's van dieren, het weer, alles dat interessant is voor een mooie foto. Ik dacht al even of je inderdaad bracketing had toegepast, het licht is zo mooi toegepast en je ziet duidelijk het sfeertje zoals je dat daadwerkelijk op de 'gouden uurtjes', met die warme gloed, waarneemt. Mooi gedaan.  :)

Fijn he, zo'n gezamenlijke hobby :). Dat maakt het leven een stuk leuker als je samen op pad kunt. Wij combineren het fotograferen vaak met wandelingen, het liefst in de bergen.
Al hebben mijn vriend en ik ook wel andere interessegebieden. Hij is meer de concertfotograaf en ik de sportfotograaf met de natuur als gezamenlijke interesse.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Powered by EzPortal