Mis een lijstje met afkortingen

Topic gezien door 3653 bezoekers
Gestart door Mariska, wo 10 jun 2015 - 23:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mariska

Inmiddels hang ik al een tijdje rond op het forum. Het valt mij op dat er een hoop afkortingen en terminologie wordt gebruikt. Dat is an sich hartstikke prima, maar ik mis hier op het forum een overzichtelijk lijstje op alfabetische volgorde met wat die afkortingen betekenen.
Ik neem als voorbeeld het topic over 'Onweerskansen 12 juni'. Daarin kom ik o.a. de volgende afkortingen tegen:

- KF (Kou front?)
- Td's
- Ci (neem aan Cirrus wolken)
- SRH
- SFC-low
- Tx
- EML-achtige opbouw
- ULL
- Theta's
- T850

Ik zou het persoonlijk heel erg fijn vinden als er een overzichtelijke lijst zou komen met de afkortingen op alfabetische volgorde. Dan is het in een oogopslag duidelijk met wat er bedoeld wordt. Nu zoek ik mij eigen rot op het forum in andere lange lappen tekst en vind ik soms nog niet wat ik weten wil waardoor die teksten voor mij een groot abacadabra gehalte blijven houden en waar ik echt geen eind aan kan breien.
Zou iemand eens zo lief willen zijn om zon lijst te maken? Dan kan ik er ook eens een goed einde aan breien :)
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

ThaGhostNL

Dat is een hele goede opmerking welke wij gaan realiseren. Kan geen belofte maken hoe snel dit zal gebeuren, maar er wordt aan gewerkt.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Wilfred Janssen

Hallo Mariska,

Een tekst wordt inderdaad niet heel begrijpelijk als er met onbekende afkortingen wordt gesmeten. Echter worden deze afkortingen niet voor niks gebruikt, omdat het verhaal anders nog veel langer wordt. Maar je hebt geluk: vrijwel alle afkortingen zijn zeer voor de hand liggend! Als je ze ziet dan denk je "oja, tuurlijk".

Ik ben bereid om eens zo'n lijst te maken met alle gebruikelijke afkortingen die je vaker gaat zien. Hier alvast wat voorbeelden:

SFC-low: Surface-low, oftewel lagedrukgebiedje aan het oppervlak.
SRH: Storm Relative Helicity, een kinematische parameter die de windopbouw onderin deels uitdrukt in een getal.
KF/WF/OCC: Koufront/Warmtefront/Occlusiefront
ULL: Upper Level Low, hoogtelaag
T850: Temperatuur op 850hPa
Tx: Maximumtemperatuur, afkorting van Tmax eigenlijk

Zo zijn er nog veel meer. Wellicht kun je morgen al een dergelijk lijstje verwachten!
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

zorba

Citaat van: Tha-Ghost op do 11 jun 2015 - 00:09
Dat is een hele goede opmerking welke wij gaan realiseren. Kan geen belofte maken hoe snel dit zal gebeuren, maar er wordt aan gewerkt.

We zijn al druk aan het discussiƫren hoe we dit gaan implementeren. Maar het gaat zeker komen!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

ThaGhostNL

Citaat van: Wilfred Janssen op do 11 jun 2015 - 00:10
Hallo Mariska,

Een tekst wordt inderdaad niet heel begrijpelijk als er met onbekende afkortingen wordt gesmeten. Echter worden deze afkortingen niet voor niks gebruikt, omdat het verhaal anders nog veel langer wordt. Maar je hebt geluk: vrijwel alle afkortingen zijn zeer voor de hand liggend! Als je ze ziet dan denk je "oja, tuurlijk".

Ik ben bereid om eens zo'n lijst te maken met alle gebruikelijke afkortingen die je vaker gaat zien. Hier alvast wat voorbeelden:

SFC-low: Surface-low, oftewel lagedrukgebiedje aan het oppervlak.
SRH: Storm Relative Helicity, een kinematische parameter die de windopbouw onderin deels uitdrukt in een getal.
KF/WF/OCC: Koufront/Warmtefront/Occlusiefront
ULL: Upper Level Low, hoogtelaag
T850: Temperatuur op 850hPa
Tx: Maximumtemperatuur, afkorting van Tmax eigenlijk

Zo zijn er nog veel meer. Wellicht kun je morgen al een dergelijk lijstje verwachten!

We hebben besloten dit in een speciale WeerWiKi te gaan verwerken op onze index pagina.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Mariska

Citaat van: Tha-Ghost op do 11 jun 2015 - 00:09
Dat is een hele goede opmerking welke wij gaan realiseren. Kan geen belofte maken hoe snel dit zal gebeuren, maar er wordt aan gewerkt.

Citaat van: Wilfred Janssen op do 11 jun 2015 - 00:10
Een tekst wordt inderdaad niet heel begrijpelijk als er met onbekende afkortingen wordt gesmeten. Echter worden deze afkortingen niet voor niks gebruikt, omdat het verhaal anders nog veel langer wordt. Maar je hebt geluk: vrijwel alle afkortingen zijn zeer voor de hand liggend! Als je ze ziet dan denk je "oja, tuurlijk".

Ik ben bereid om eens zo'n lijst te maken met alle gebruikelijke afkortingen die je vaker gaat zien. Hier alvast wat voorbeelden:

SFC-low: Surface-low, oftewel lagedrukgebiedje aan het oppervlak.
SRH: Storm Relative Helicity, een kinematische parameter die de windopbouw onderin deels uitdrukt in een getal.
KF/WF/OCC: Koufront/Warmtefront/Occlusiefront
ULL: Upper Level Low, hoogtelaag
T850: Temperatuur op 850hPa
Tx: Maximumtemperatuur, afkorting van Tmax eigenlijk

Zo zijn er nog veel meer. Wellicht kun je morgen al een dergelijk lijstje verwachten!

Jullie zijn toppers! Dat er niet meteen een hele lijst kan komen te staan begrijp ik. Het kost tijd, en tijd is er niet altijd.

Bij Tx zeg ik inderdaad 'Oh, ja!'. Toen ik het postte viel dat kwartje ineens haha.
Dat er afkortingen zijn snap ik. Het is geen doen als je echt alles uit zou moeten schrijven, daar ben ik het hartstikke mee eens.
Sommige van deze afkortingen wist ik nog niet. Kan ik mooi morgen weer verder leren op het forum nu ik weet wat ze betekenen. Ooit zal ik het eens gaan snappen  :)
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Mariska

Citaat van: Tha-Ghost op do 11 jun 2015 - 00:24
We hebben besloten dit in een speciale WeerWiKi te gaan verwerken op onze index pagina.

Dat zou helemaal fantastisch zijn! Jullie zijn goed bezig hier, dat mag ook eens gezegd worden  :)
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

GeneralDuke

Td is dauwpuntstemperatuur.

Citaat van: zorba op do 11 jun 2015 - 00:17
We zijn al druk aan het discussiƫren hoe we dit gaan implementeren. Maar het gaat zeker komen!

Misschien is het een idee om afkortingen in een post te herkennen, en dat er bij een mouse-hover een klein tekstvakje ontstaat met de lange naam?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Powered by EzPortal