Wolken, maar heb ik het goed

Topic gezien door 7194 bezoekers
Gestart door Mariska, di 16 jun 2015 - 22:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jelte

Citaat van: Mariska op zo 21 jun 2015 - 14:21
Bracketing is een andere naam ervoor.

Ik kan instellen op mijn camera dat hij drie foto's neemt. De een laat ik de foto onderbelichten, de ander neutraal en de laatste foto is overbelicht.
Van de onderbelichte foto gebruik ik de lucht, van de neutrale weer andere delen van de foto en de overbelichte foto gebruik ik voor de voorgrond.
Met Photoshop teken ik dit over elkaar heen. Waardoor de voorgrond mooi belicht is en de lucht niet overbelicht is.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is (zit nu even snel op mijn mobiel te typen).

Ja hoor, dat is zeker duidelijk!
Dat valt toch onder de categorie HDR (High Dynamic Range) oftewel: foto's waarvan de belichting zo is aangepast dat de plekken die normaal gesproken onderbelicht of overbelicht zouden zijn toch vallen binnen een normale helderheid.
Ik snap wel wat je bedoelt met dat het niet HDR is in de zin van de enorm gestylede foto's die je soms ziet. Dat gaat wat over the top inderdaad, maar toch valt het onder het kunstmatig opkrikken van het dynamisch bereik van je camera, dus HDR.
En als je het goed doet... (naar mijn smaak in ieder geval) zie je amper dat het HDR is maar valt je simpelweg op dat het wel een heel mooie foto is. Ik maak voor mijn werk vaak interieurfoto's en als ik het verkeerd doe ziet alles er nep uit, als ik het niet doe dan ziet het er niet aantrekkelijk uit, maar als ik het goed doe dan wil je gewoon zelf in zo'n interieur zitten. Dan is het bijzonder aantrekkelijk. Net zoals in jouw onderste foto. Dan denk je 'daar wil ik ook lopen', terwijl je het met een normale foto (laat staan van je mobieltje) die sfeer nooit zo zou kunnen vastleggen.
Tip: als je alles handmatig invult geeft dat een prachtig beeld, maar er is ook software die dat automatisch doet. Ik ben geen fan van de HDR functie van Photoshop en andere populaire software doet het ook niet bij mij, maar SNS HDR Pro werkt wel erg lekker als je de juiste settings eenmaal weet te vinden. Dat geeft echt een mooi natuurlijk resulaat. Dat scheelt een hoop werk ten opzichte van handmatig.

GeneralDuke

Terug naar de wolken, zouden de dingen op de derde foto niet ook cirrostratus kunnen zijn?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Powered by EzPortal