Stormkansen 30 en 31 maart

Topic gezien door 14850 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 30 mrt 2015 - 16:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: dondertje127 op di 31 mrt 2015 - 22:32
De hoogste windsnelheid was ergens aan de kust met iets van 132 of 134 km/h hoorde ik op het nieuws? Weet niet meer precies de plek. Dat komt neer op volle windkracht 12. In Velp/Arnhem was de hoogste windstoot 92,3 km/u, dat overeenkomt met windkracht 10.

Met name tussen 9.00 en 17.00 uur was windkracht 9 (bijna?) een uurgemiddelde alleen al en vooral in het eerste uur, en daarna ook weer stormkrachten na korte tijd windkracht 8 tussendoor. Maar dan is kracht 9 toch het uurgemiddelde en mag men het oprecht een echte storm noemen, als het mestentijds in al die tijd windkracht 9 was gemiddeld die uren? Volgens mij al als het al slechts 1 uur beslaat?

Windstoten moet je niet meten in Beaufort. Volle windkracht 12? Onzin. 134 km/u is er gemeten in Hoek van Holland en dat is een zeer zware windstoot.

De indicatie voor storm is 9 Beaufort, dat is, 10 minuten lang een gemiddelde windsnelheid gelijk aan windkracht 9. Uiteraard kan het dan soms harder en soms zachter waaien, als het maar gemiddeld windkracht 9 is, wat gelijk staat aan 75 km/u.

SniperEye

Voor lokale begrippen was het een flinke woei gisteren. In mijn omgeving desondanks gelukkig geen grote schade. Het was wel anders geweest als de bomen flink in het blad hadden gezeten.

Wertha

Aantal onweersdagen 2024: 3 | 2023: 17 | 2022: 21

Marsel

Citaat van: Extremissimorum op wo 01 apr 2015 - 16:08
Windstoten moet je niet meten in Beaufort. Volle windkracht 12? Onzin. 134 km/u is er gemeten in Hoek van Holland en dat is een zeer zware windstoot.

De indicatie voor storm is 9 Beaufort, dat is, 10 minuten lang een gemiddelde windsnelheid gelijk aan windkracht 9. Uiteraard kan het dan soms harder en soms zachter waaien, als het maar gemiddeld windkracht 9 is, wat gelijk staat aan 75 km/u.

Klopt. Daarbij moet ik wel even aangeven dat sinds jaar en dag een storm altijd op het uurgemiddelde juist wel of juist niet de boeken in gaat. Louter het uurgemiddelde is dus belangrijk voor een windveld met stormkracht om ook daadwerkelijk als storm de boeken in te gaan.

Probleem met dat 10min gemiddelde is namlijk dat anders een zomers MCS met enige tijd veel wind in theorie ook als 'storm' de geschiedenis in zou kunnen gaan. En dat moeten we niet hebben ;).

Extremissimorum

Citaat van: Marsel op wo 01 apr 2015 - 20:21
Klopt. Daarbij moet ik wel even aangeven dat sinds jaar en dag een storm altijd op het uurgemiddelde juist wel of juist niet de boeken in gaat. Louter het uurgemiddelde is dus belangrijk voor een windveld met stormkracht om ook daadwerkelijk als storm de boeken in te gaan.

Probleem met dat 10min gemiddelde is namlijk dat anders een zomers MCS met enige tijd veel wind in theorie ook als 'storm' de geschiedenis in zou kunnen gaan. En dat moeten we niet hebben ;).

Mee eens, voor mijn uitleg gebruikte ik slechts info van KNMI. Maar volgens mij klopt dat niet eens meer, gemiddelde windsnelheid over 10 minuten als indicatie. Anders zouden we gisteren te maken hebben gehad met een zware storm, 10 Bft.

Correctie: van een zware storm is sprake bij een gemiddelde windsnelheid van boven de 24,5 m/s tijdens een uur, niet 10 minuten.

Weerfreak 1337

Er heeft gister dus wel degelijk zware storm gestaan(valt te verwaarlozen). Hij gaat alleen niet de Geschiedenisboeken der Weerkunde in :P (Dan heb je dus een uur lang een gemiddelde snelheid nodig die overeenkomt met de stormcategorie, 9 t/m 12bft).

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal