Lente Discussietopic 2015

Topic gezien door 139954 bezoekers
Gestart door Marsel, za 21 feb 2015 - 10:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Lente Discussietopic 2015

Ondanks dat er op het moment van schrijven nog nauwelijks zicht is op weer met lenteachtige trekjes, glijdt het koude seizoen langzaam aan ons voorbij en naderen we de eerste voorjaarsmaand met rasse schreden. De dagen lengen inmiddels al flink, de zon wordt met de dag sterker en zo af en toe kunnen we al een glimp van de langzaam tot leven komende natuur opvangen.

Bovendien, met nog maar ruim een week op de kalender begint de tijd voor 'koning winter' te dringen. Nog even en dan sluiten we het boek van de meteorologische winter 2014-2015 definitief. Een zachte winter zonder extremen, een winter die waarschijnlijk snel in de vergetelheid zal raken.
Daarom, nu zo vlak voor het begin van de meteorologische lente, de definitieve opening van het lente discussietopic voor 2015. Er staat bewust geen nummer in de titel ('deel 1' bijvoorbeeld) aangezien de ervaring leert dat de lente relatieve rust op weerfora als deze brengt. De meteorologische lente duurt overigens van 1 maart t/m 31 mei.

In dit topic is er ruimte om het wel en wee van de komende lente te bediscussieeren, ervaringen uit te wisselen, verwachtingen te lezen en vooral gezamenlijk te genieten van de terugkerende warmte en licht. Hoewel de lente van dit jaar waarschijnlijk niet aan die van vorig jaar kan tippen (2014 staat immers op de 2e plaats sinds begin van de metingen met gemiddeld 11.2C, achter 2007 met 11.7C), laten we vooral hopen op een heerlijk warm en meteorologisch interessant voorjaar!

Tyshane

Ook altijd weer leuk als het lentetopic wordt geopend. Markeert weer een nieuwe periode. Mooie intro Marsel, je weet het goed te omschrijven. Het wintertje is helaas niet echt gekomen helaas, dan maar op naar de lente. Hopelijk net als vorig jaar een vroege start met veel zon en fijne temperaturen. Ik ben er wel weer aan toe. Doet een mens goed. :)

Edwin

Hoewel de lente van dit jaar waarschijnlijk niet aan die van vorig jaar kan tippen (2014 staat immers op de 2e plaats sinds begin van de metingen met gemiddeld 11.2C, achter 2007 met 11.7C)....

??

Hij moet nog beginnen ;) beetje voorbarige conclusie
Never Stop Exploring

Marsel

Citaat van: Edwin op za 21 feb 2015 - 11:25
Hoewel de lente van dit jaar waarschijnlijk niet aan die van vorig jaar kan tippen (2014 staat immers op de 2e plaats sinds begin van de metingen met gemiddeld 11.2C, achter 2007 met 11.7C)....

??

Hij moet nog beginnen ;) beetje voorbarige conclusie

Wellicht.
Ik hoop met je mee op een verbetering van het record van 2007 ;). Dat zou wat zijn. Al zijn dat toch wel echt excessen in ons klimaat hoor, vandaar mijn 'voorbarige' conclusie. De kans dat we iets dergelijks dit jaar nogmaals presteren is niet gek groot maar nimmer uit te sluiten inderdaad...
We wachten het rustig af.

Extremissimorum

Grappig, ik lees nu dit topic terwijl er buiten zeer natte sneeuwvlokken vallen. Maar inderdaad, we kunnen nu beter kijken naar de lente dan naar de winter..

Edwin

Vorig jaar viel de zomer juist tegen, niet alleen gevoelsmatig, maar ook statistisch gezien was die onder de maat. Ik heb me er zelf niet aan geergerd en ben snel tevreden met 25 graden en zo nu en dan stevig onweer, maar de echte warmte liefhebbers mochten best klagen. Dit zeg ik omdat juist de lente de afgelopen jaren (op 2 jaar geleden na) vaak heel goed uitpakt, en daarom misschien ook wel hoge verwachtingen schept voor de maanden erna.
Never Stop Exploring

Extremissimorum

Citaat van: Edwin op za 21 feb 2015 - 12:05
Vorig jaar viel de zomer juist tegen, niet alleen gevoelsmatig, maar ook statistisch gezien was die onder de maat. Ik heb me er zelf niet aan geergerd en ben snel tevreden met 25 graden en zo nu en dan stevig onweer, maar de echte warmte liefhebbers mochten best klagen. Dit zeg ik omdat juist de lente de afgelopen jaren (op 2 jaar geleden na) vaak heel goed uitpakt, en daarom misschien ook wel hoge verwachtingen schept voor de maanden erna.

De afgelopen zomer is altijd nog beter geweest dan de afgelopen twee winters (inclusief 2014-2014) bij elkaar...

*Mopper, mopper* :-X

dondertje127

Citaat van: Edwin op za 21 feb 2015 - 12:05
Vorig jaar viel de zomer juist tegen, niet alleen gevoelsmatig, maar ook statistisch gezien was die onder de maat. Ik heb me er zelf niet aan geergerd en ben snel tevreden met 25 graden en zo nu en dan stevig onweer, maar de echte warmte liefhebbers mochten best klagen. Dit zeg ik omdat juist de lente de afgelopen jaren (op 2 jaar geleden na) vaak heel goed uitpakt, en daarom misschien ook wel hoge verwachtingen schept voor de maanden erna.

Vorig jaar de zomer tegen? Naar mijn weten was 2014 een fantastische zomer, op een aantal weken in augustus na. Ik heb op 2 augustus (de eerste week was nog wel heel mooi) nog in zee gezwommen in Zandvoort :)
Toen was het behoorlijk heet, want ik zwem niet sneller buiten dan wanneer het ongeveer 28+ is :D

Juni en Juli waren twee zeer mooie zomermaanden, en ook september heeft weer prachtig, soms nazomers weer opgeleverd. Zelfs in oktober was het vaak prachtig weer, zo veel zelfs dat het me begon te vervelen aan gebrek bij extreme buien :P
Ben je niet in de war met de zomer van 2013?

Bovendien was ik me net aan het instellen op de lente, want ik zie al soms katjes aan de bomen, krokussen langzaam opbloeien waarvan soms de gele blaadjes al, vogeltjes die zingen al ik weet niet hoelang en het is langer licht en ook de zon voel je weer krachtiger worden. Maar ik wist, maart staat nog voor de deur en ook dan weer kans op de welbekende maartse buien. Maar plots doken deze maand al weer winterse buien op. Toch weer even beetje licht onderdrukt dat voorjaarsgevoel, maar deels ook niet omdat het een beetje overeenkomt met maartse buien.

Extremissimorum

Citaat van: dondertje127 op za 21 feb 2015 - 16:05
Vorig jaar de zomer tegen? Naar mijn weten was 2014 een fantastische zomer, op een aantal weken in augustus na. Ik heb op 2 augustus (de eerste week was nog wel heel mooi) nog in zee gezwommen in Zandvoort :)
Toen was het behoorlijk heet, want ik zwem niet sneller buiten dan wanneer het ongeveer 28+ is :D

Juni en Juli waren twee zeer mooie zomermaanden, en ook september heeft weer prachtig, soms nazomers weer opgeleverd. Zelfs in oktober was het vaak prachtig weer, zo veel zelfs dat het me begon te vervelen aan gebrek bij extreme buien :P
Ben je niet in de war met de zomer van 2013?

Bovendien was ik me net aan het instellen op de lente, want ik zie al soms katjes aan de bomen, krokussen langzaam opbloeien waarvan soms de gele blaadjes al, vogeltjes die zingen al ik weet niet hoelang en het is langer licht en ook de zon voel je weer krachtiger worden. Maar ik wist, maart staat nog voor de deur en ook dan weer kans op de welbekende maartse buien. Maar plots doken deze maand al weer winterse buien op. Toch weer even beetje licht onderdrukt dat voorjaarsgevoel, maar deels ook niet omdat het een beetje overeenkomt met maartse buien.

Precies, die van 2013 denk ik. En onweer is ook mooi!

Dondertje! Je hebt je account weer gevonden, zie ik!

Wertha

Bij het lezen van de OP al kriebels in mijn buik! (en ook wel in mijn neus ;))
Aantal onweersdagen 2024: 3 | 2023: 17 | 2022: 21

WeermetPutman

De winter was erg k*t, laten we hopen dat de lente ons veel mooi weer brengt:D

Eifel

Citaat van: WeermetPutman op ma 23 feb 2015 - 02:09
De winter was erg k*t, laten we hopen dat de lente ons veel mooi weer brengt:D
Beetje overdreven. Was een betere winter dan 2013-2014  ;)

Extremissimorum

Citaat van: Eifel op ma 23 feb 2015 - 14:47
Beetje overdreven. Was een betere winter dan 2013-2014  ;)

Relatief gezien is het beter dan vorig jaar, absoluut is het nog steeds een baggerwinter geweest. Laten we eerlijk zijn.

Lente begint stormachtig. Benieuwd of het nog meer wordt! Estofex komt met level 2 voor delen van Schotland en Ierland voor storm. Hier valt het mee.

Weerfreak 1337

De vorige zomer was geweldig! Juni was normaal, juli (veel) te warm en augustus was zeer onweersrijk (oke, wel vooral in de kustprovincies). Plaatselijk kan de ervaring van een bepaald seizoen natuurlijk behoorlijk verschillen.  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

Citaat van: Weerfreak op ma 23 feb 2015 - 21:52
De vorige zomer was geweldig! Juni was normaal, juli (veel) te warm en augustus was zeer onweersrijk (oke, wel vooral in de kustprovincies). Plaatselijk kan de ervaring van een bepaald seizoen natuurlijk behoorlijk verschillen.  :)

Beetje de kleine broer van de zomer van 2006 ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marsel

Citaat van: TaL op ma 23 feb 2015 - 21:55
Beetje de kleine broer van de zomer van 2006 ;)

Dat was me nog eens een zomer.
Vooral juli was toen een echte schroeimaand. Ik geloof uiteindelijk 5 graden boven de normaal met twee landelijke hittegolven....tja, dat waren nog eens tijden. Augustus was vervolgens de meest onweersrijke (20-25 onweersdagen) en natte maand (lokaal >300mm) die ik tot op heden mee heb gemaakt. Bijkomend voordeel: warme Noordzee en dus ondanks de vele (onweers)buien in augustus vrij aardige temperaturen.

Toch gaat mijn voorkeur uit naar een zomer ala 2003. Dát was pas schroeien voor langere tijd! Kan me nog ochtenden in de eerste helft van augustus herinneren met mist in de ochtend terwijl het 22 graden was....
Dan weet je het zeker: dit is een grote zomer.

Laten we een op een zomer hopen die een combinatie is van beide hierboven genoemde zomers, zodat we dit jaar eindelijk eens 1947 van z'n troon af kunnen stoten.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op wo 25 feb 2015 - 10:06
Dat was me nog eens een zomer.
Vooral juli was toen een echte schroeimaand. Ik geloof uiteindelijk 5 graden boven de normaal met twee landelijke hittegolven....tja, dat waren nog eens tijden. Augustus was vervolgens de meest onweersrijke (20-25 onweersdagen) en natte maand (lokaal >300mm) die ik tot op heden mee heb gemaakt. Bijkomend voordeel: warme Noordzee en dus ondanks de vele (onweers)buien in augustus vrij aardige temperaturen.

Toch gaat mijn voorkeur uit naar een zomer ala 2003. Dát was pas schroeien voor langere tijd! Kan me nog ochtenden in de eerste helft van augustus herinneren met mist in de ochtend terwijl het 22 graden was....
Dan weet je het zeker: dit is een grote zomer.

Laten we een op een zomer hopen die een combinatie is van beide hierboven genoemde zomers, zodat we dit jaar eindelijk eens 1947 van z'n troon af kunnen stoten.

Mist bij 22 graden.... Nondejus. 100% luchtvochtigheid bij die temperatuur, dat moet benauwd zijn geweest zeg. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

Citaat van: Marsel op wo 25 feb 2015 - 10:06
Dat was me nog eens een zomer.
Vooral juli was toen een echte schroeimaand. Ik geloof uiteindelijk 5 graden boven de normaal met twee landelijke hittegolven....tja, dat waren nog eens tijden. Augustus was vervolgens de meest onweersrijke (20-25 onweersdagen) en natte maand (lokaal >300mm) die ik tot op heden mee heb gemaakt. Bijkomend voordeel: warme Noordzee en dus ondanks de vele (onweers)buien in augustus vrij aardige temperaturen.

Toch gaat mijn voorkeur uit naar een zomer ala 2003. Dát was pas schroeien voor langere tijd! Kan me nog ochtenden in de eerste helft van augustus herinneren met mist in de ochtend terwijl het 22 graden was....
Dan weet je het zeker: dit is een grote zomer.

Laten we een op een zomer hopen die een combinatie is van beide hierboven genoemde zomers, zodat we dit jaar eindelijk eens 1947 van z'n troon af kunnen stoten.

En dan graag een winter zoals (1946-)1947! ;)
Dan is iedereen tevreden!

Tyshane

En de meteorologische lente is begonnen! Yesss! 8) Hopen dat de kansen op wat beter weer cq hogere temperaturen volgend weekend bewaarheid worden. Al begint het maar met een graadje of 12, wat zon en weinig wind... ;)

Jan van Ooijen

Eerste lente-achtige temperaturen voor volgende week? Amerikaans weermodel komt met 14-16 graden  8)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal