Winter discussietopic 2014/2015 deel 7

Topic gezien door 272763 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 28 jan 2015 - 08:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op do 05 feb 2015 - 09:30
Deel 8 is er ook al weer, deze blijft echter op slot tot morgen: http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,5514.msg98363.html#msg98363

Denk dat je 'm ook wel gesloten kunt laten Jan ;).
De uitbraak van kou is teveel oostwaarts gericht. BIj ons dus een schampschot waarbij het hoog boven de UK (Barlett) zowel aan de grond als  in de bovenlucht snel de scherpe kantjes afvlakt. Met andere woorden: gewoon teveel anticyclonale invloeden.
Ik zie het met die synopithsche setting (zowel in EC als GFS overigens) dan ook niet tot diepe winterse convectie (met een evt sneeuwdek) komen. Sterker nog, nauwelijks neerslag in de 00z output.

Enige waar je dan nog op zou kunnen hopen is dat het hele patroon een kleine 500km westwaarts uitkomt, met dus vol de koude uitstroom op de Benelux gericht. Maar die kans is, gezien de EPS ouput, niet gek groot.

Der RoX

Marsel, als jij in % zou moeten uitdrukken hoe groot die kans is dat zo'n gebied 500 km "opschuift", wat zou je dan zeggen?
WiNtEr!!11!1!@

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op do 05 feb 2015 - 10:26
Denk dat je 'm ook wel gesloten kunt laten Jan ;).
De uitbraak van kou is teveel oostwaarts gericht.



Gaat mij ook om de sneeuwkansjes, de echte kou wordt met de dag kleiner
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Eendagseend

Ligt hier een flinterdun heel gebroken poederlaagje op straat, stoep, schuine daken. Op platte daken en op een dichte heg ligt iets meer sneeuw (dikkere poederlaag). Het stelt niet veel voor, maar toch weer een sneeuwedagje erbij, dat dan wel.
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

Nopie

We hebben in ieder geval al meer sneeuw en vorst gehad als vorige winter. Wie weet dat volgende winter eindelijk weer wat kouder gaat worden. Er lijkt toch telkens een tendens in te zitten, zachte winters op een en dan weer gevolgd door wat koudere.

Hier in Leiden een cm of 2 nog even genieten van misschien wel de laatste sneeuw van het seizoen.

SniperEye

Citaat van: Jan van Ooijen op do 05 feb 2015 - 10:36
Gaat mij ook om de sneeuwkansjes, de echte kou wordt met de dag kleiner

Ik kon me al niet voorstellen dat jij een echt winterse setting nog zou zien zitten ;) Ik zie jou, Marsel en Johann toch wel als hoofdrolspelers in de winter verwachtingen. Ik ben daarom vooral benieuwd naar Johann zijn visie.

Ik ben helemaal klaar met deze winter. Elke dag regen, of smeltende sneeuw die weer vastvriest in de nacht waardoor in de ochtend gladde wegen. Niet echt prettig wanneer je naar het werk gaat op de fiets.

Marsel

Citaat van: der rox op do 05 feb 2015 - 10:32
Marsel, als jij in % zou moeten uitdrukken hoe groot die kans is dat zo'n gebied 500 km "opschuift", wat zou je dan zeggen?

Pfoe, de oper is op komende zaterdag al een van de koudere oplossingen. Gezien de consistentie in de afgelopen runs, en ook de grote overeenkomsten van tussen de verschillende modellen, <25% imho.

Extremissimorum

Citaat van: Nopie op do 05 feb 2015 - 10:46
We hebben in ieder geval al meer sneeuw en vorst gehad als vorige winter. Wie weet dat volgende winter eindelijk weer wat kouder gaat worden. Er lijkt toch telkens een tendens in te zitten, zachte winters op een en dan weer gevolgd door wat koudere.

Hier in Leiden een cm of 2 nog even genieten van misschien wel de laatste sneeuw van het seizoen.

Ik meen te onthouden dat het een cyclus is van 7 warme en 4 koude winters. Als dat klopt (de koude winters kloppen i.i.g. wel) moeten we nog 5 warme winters doorstaan...

Zynex

2 verschrikkelijke winters op een rij. Volgend jaar moet goed komen hoop ik!

Streamertje

Opnieuw een sneeuwbui hier met grote vlokken. Er ligt inmiddels een cm of 3-4

xzaz

Citaat van: Weerfreak op wo 04 feb 2015 - 20:35
Is een prima statement.

Als strandtenthouder of als eigenaar van een recreatiebedrijf lijkt mij enig verstand van zaken over het weer wel van grote waarde. ;)

Als je kijkt met welke "kulle" argumenten die strandtenthouders komen...
Enige verstand van zaken is nog anders dan een opleiding / cursus meteorologie volgen. Over de argumenten waar de strandtenthouders mee aan komen zetten houd ik even buiten beschouwing.

Als je een verwachting of voorspelling levert moet je er niet gek van opkijken wanneer mensen daar kritiek op hebben. Het voorspellen / verwachten van het weer is wel een beroep en dus heb je verantwoordelijkheid.

Het is het zelfde argument als je je auto naar een garage brengt hij wordt gerepareerd, weer kapot gaat en dat de garagehouder tegen je zegt; als je weet hoe lastig het is moet je maar een cursus of opleiding automonteur gaan volgen.
De winter is nog niet eens begonnen!

DSDLimburg

lekker fris buiten op het moment,
seizoen 2018/2019

Caps

Citaat van: xzaz op do 05 feb 2015 - 12:16
Enige verstand van zaken is nog anders dan een opleiding / cursus meteorologie volgen. Over de argumenten waar de strandtenthouders mee aan komen zetten houd ik even buiten beschouwing.

Als je een verwachting of voorspelling levert moet je er niet gek van opkijken wanneer mensen daar kritiek op hebben. Het voorspellen / verwachten van het weer is wel een beroep en dus heb je verantwoordelijkheid.

Het is het zelfde argument als je je auto naar een garage brengt hij wordt gerepareerd, weer kapot gaat en dat de garagehouder tegen je zegt; als je weet hoe lastig het is moet je maar een cursus of opleiding automonteur gaan volgen.

Juist, helemaal mee eens

DSDLimburg

Er valt hier toch redelijk iets aan mot sneeuw, maar niks te zien op de rader?
seizoen 2018/2019

Vincent


Armand

Net toch even stevige poedersneeuw gehad! Het zicht werd even erg slecht en het viel met bakken uit te lucht! Helaas waren de vlokken zo klein dat het er nu buiten uitziet alsof er een grote bus poedersuiker ontploft is, er ligt dus een dun waasje overal :)

Wat nog interessanter was, was dat de temperatuur even flink kelderde, voor de poedersneeuw was het 0,2 graden, tien tot vijftien minuten later -1,4 en actueel weer -0,4 bij een wat lichtere hemel en een beetje motsneeuw.

Bacci

Citaat van: xzaz op do 05 feb 2015 - 12:16
Enige verstand van zaken is nog anders dan een opleiding / cursus meteorologie volgen. Over de argumenten waar de strandtenthouders mee aan komen zetten houd ik even buiten beschouwing.

Als je een verwachting of voorspelling levert moet je er niet gek van opkijken wanneer mensen daar kritiek op hebben. Het voorspellen / verwachten van het weer is wel een beroep en dus heb je verantwoordelijkheid.

Het is het zelfde argument als je je auto naar een garage brengt hij wordt gerepareerd, weer kapot gaat en dat de garagehouder tegen je zegt; als je weet hoe lastig het is moet je maar een cursus of opleiding automonteur gaan volgen.

Ja logisch, maar we blijven mensen toch?
Deze discussie kan eindeloos doorgaan, omdat mensen fouten maken en mensen altijd kritiek leveren.

grizzrh

Het is hier alweer -1c ;D jammer dat de vooruitzichten zo slecht zijn in de pluim..
Doenrade, Limburg

Joshoon

Hier nog een dikke 1,2 graden die de sneeuw doet wegsmelten :(

DSDLimburg

voor Limburg misschien nog wat kleine sneeuw buitjes vanuit Duitsland? http://www.niederschlagsradar.de/
seizoen 2018/2019

Powered by EzPortal