Winter discussietopic 2014/2015 deel 3

Topic gezien door 195334 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 07 dec 2014 - 21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

PatrickM

Met kerst zelfs kans op een klein beetje vorst. Is het in ieder geval een klein beetje winters. ::)

Reutel

Nice! Ik voel al een "sneeuwstorm des deauds" topic aankomen op GS..  ::)

lans

Ik vertrek zaterdag nacht naar Engeland (zuidoost) spannend dus of die sneeuw storm er komt hoop dat de wegen een beetje goed blijven. is er ook een sneeuw kaart voor in Engeland? Alvast bedankt
achterhoek

Jan van Ooijen

Citaat van: lans op ma 22 dec 2014 - 11:04
Ik vertrek zaterdag nacht naar Engeland (zuidoost) spannend dus of die sneeuw storm er komt hoop dat de wegen een beetje goed blijven. is er ook een sneeuw kaart voor in Engeland? Alvast bedankt

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Koen-IJM

Ziet er allemaal goed uit, maar hou toch nog een slag om de arm.  ;)
Wel geruststellend dat de kaarten al een aantal dagen geleden een weersverandering zagen aankomen rond de 26e en dat dat er nu nog steeds inzit. Ik zeg laat maar komen de winter. Vorige winter was niks en dit is de ideale periode voor een winterinval  :D

GFS 6Z is wel bagger.

gilleeesss

Ik vind EC beter worden en GFS slechter worden??? typisch :-) Pluim van gfs maar afwachten :d

bliksems

oeps..gfs 6h laat het laagje niet onder nederland trekken..
maar gelukkig is 6h ook een pubrun ;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

gilleeesss

Citaat van: bliksems op ma 22 dec 2014 - 11:24
oeps..gfs 6h laat het laagje niet onder nederland trekken..
maar gelukkig is 6h ook een pubrun ;)

GFS laat het al verschillende keren NIET onder , zelf niet meer in d buurt van benelux trekken :) en maar niet over de GFS (parallel) spreken :D

winter

Overzicht andere weermodellen.
UKMO laat het laagje boven Nederland voorbij gaan --> Kern richting Denemarken.
GEM laat het laagje zelfs naar Noorwegen gaan met een dramatisch vervolg (al liggen er kansen rond nieuwjaar) --> we komen waarschijnlijk in zuidwesten winden terecht.
NAVGEM laat het laagje over Noord-Nederland trekken --> Regen  :-[

Het lijkt dus heel spannend te gaan worden, de modellen heb het erg lastig.
Denk 30% kans op zuid westen wind, 30% kans op een bak met sneeuw en 40% kans op kwakkeltemperaturen van rond de +5/6

jens

zo erg is de nieuwe gfs toch niet, ok wel wat minder maar nog steeds sneeuwkansen zaterdagochtend en de nacht van zaterdag naar zondag
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Jan van Ooijen

Citaat van: jens op ma 22 dec 2014 - 11:43
zo erg is de nieuwe gfs toch niet, ok wel wat minder maar nog steeds sneeuwkansen zaterdagochtend en de nacht van zaterdag naar zondag

Inderdaad, zo erg is die inderdaad niet.... laagje anders dan EC maar zeker niet kansloos
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Hector Pascal

Citaat van: Hector Pascal op vr 19 dec 2014 - 11:15
Toch denk ik dat alles (net) niet goed valt. Dus de druksystemen op de verkeerde plek. Ik blijf natuurlijk hopen.

Toch ben ik bang dat dit het scenario gaat worden...
Nul bestaat niet.

JerryL

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 22 dec 2014 - 09:44
Sneeuwbom en windstoten

Bij het zien van het Europees weermodel was het even schrikken vanmorgen. Er is op de operationele run een ware sneeuwinvasie te zien voor aanstaande zaterdag. Naast de sneeuw moeten we ook rekening gaan houden met de windstoten, we weten allemaal dat sneeuw in combinatie met windstoten sneeuwjacht betekend!!! We geven nog geen garantie dat het ook daadwerkelijk zal vallen, maar de termijn van 4 à 5 dagen geeft ons toch hoop.

Wat is sneeuwjacht:

Sneeuw levert de grootste problemen ook als het ook hard waait en vooral als het vriest. Bij een krachtige tot harde wind, windkracht 6 of 7, is tijdens sneeuwval met minder dan 200 meter zicht sprake van een ware sneeuwjacht. De stuifsneeuw, die bij temperaturen onder nul in kieren en gaten doordringt, leidt tot grote overlast: het verkeer en openbaar vervoer worden ontwricht en wegen raken versperd door ophopingen en duinen van sneeuw. In een sneeuwjacht is het zeer onaangenaam, zeker bij temperaturen ver onder nul. Bovendien vermindert het het zicht, afhankelijk van de intensiteit van de sneeuw.

Sneeuw en zeker een sneeuwjacht is zeer belemmerend voor het verkeer. Het KNMI geeft bij sneeuw extra waarschuwingen uit. Bij een sneeuwjacht of sneeuwstorm, waarin minstens windkracht 6 wordt bereikt en het zicht minder dan 200 meter is, gaat een Weeralarm uit, zo mogelijk voorafgegaan door een voorwaarschuwing. Sneeuwval of driftsneeuw bij windkracht 8 of meer wordt een sneeuwstorm genoemd

Nu hopen dat dit uit mag komen. Liever nog met Kerstavond, maar dat zal wel niets worden. Iemand de huidige verwachting voor Kerstavond en Eerste Kerstdag?

joboy52


Energizer85

pffff nog 2 dagen en dan zijn we eindelijk ff van dat grijze winderige weer af.... tenminste even...

Weerfreak 1337

Die computers maken het weer extra spannend.

Nu ECMWF erg goed, met zelfs een winters vervolg.. Nee, GFS moet nu weer dwars gaan liggen. Hahah ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

raymond041

Citaat van: joboy52 op ma 22 dec 2014 - 12:22
Weerplaza heeft nog een artikeltje geschreven: http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Weerbericht+kerstweek+(2)/2139

Kijk, dat is nou een mooi helder stukje. Ben benieuwd wat het wordt. Ben er wel aan toe even een paar dagen wat rustiger weer. Na de Kerst zit ik in kop noord holland, dus zit ik niet te wachten op een zware storm. Gelukkig kunnen we er niets aan veranderen.

Energizer85


jornonweer

Citaat van: Weerfreak op ma 22 dec 2014 - 13:11
Die computers maken het weer extra spannend.

Nu ECMWF erg goed, met zelfs een winters vervolg.. Nee, GFS moet nu weer dwars gaan liggen. Hahah ;D
ja, in iedergeval denk ik dat het noorden van het land zich kan gaan opmaken voor een van de zwaarste stormen van de laatste 10 jaren..
Danger is real, fear is a choice.

Weerfreak 1337

Citaat van: jornonweer op ma 22 dec 2014 - 14:02
ja, in iedergeval denk ik dat het noorden van het land zich kan gaan opmaken voor een van de zwaarste stormen van de laatste 10 jaren..

Dat zal allemaal afhangen van de positie en koers van het laagje. Potentie voor zware storm zit erin, maar dan krijg je wel met een zachtere variant te maken. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal