Winter discussietopic 2014/2015 deel 3

Topic gezien door 195147 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 07 dec 2014 - 21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Koen-IJM

Zware NW-storm. Temps wel helaas te hoog voor sneeuw.

vossejongk

Animatie van de GFS run, en daaronder het laatste beeld





Redelijk relevant voor het laatste kaartje:


Overigens zie ik na het Scandilaag geen overig lagedruk op de noordelijke atlantische oceaan, die ten westen van Groenland trekt noordwest weg, en dat gevalletje onder Engeland trekt ver zuidelijk langs. Daarna nergens L meer maar her en der wat H, of gaat dat afgesnoerde geval iets ten westen van IJsland nog wat ontwikkelen?

En als laatst een vraagje voor de deskundigen: Dat scandilaag blijft dat daar plakken en zo ja, wat zijn dan de gevolgen? Dat het op den duur kouder gaat worden lijkt me duidelijk, maar hoe koud en welk type neerslag?

flyerke

als noob heb ik nog een klein vraagje, is de nieuwste run van ECMWF geen goede run?


Hoe moet ik deze kaart nu interpreteren?
Winter is coming

glenn

Het is dan uiteindelijk zo ver EC is compleet om !! op +144u laat ec zowaar een duiker zien en dat dan mooi gevolgd door koude lucht !!! Mogelijk een leuke sneeuwoptie richting het aankomende weekend.

Straks eens kijken wat de pluim zegt  :) :)

Unknown-user1778

Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat er de komende dagen veranderingen plaatsvinden die bovenstaand scenario gaan triggeren.
Ik denk zaterdag sneeuw winterinval. Op gevoel

xzaz

Hebben we dit jaar uberhaupt sneeuw gehad in Nederland? Alleen het puntje van zuid-Limburg toch?
De winter is nog niet eens begonnen!

Jan van Ooijen

EC oper... einde van het jaar en begin van het nieuwe jaar koud!!!!!



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Vincent

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 22 dec 2014 - 09:20
EC oper... einde van het jaar en begin van het nieuwe jaar koud!!!!!



Termijn nog even in het oog houden maar de laatste dwarsligger lijkt om te zijn.  ::)

DSDLimburg

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 22 dec 2014 - 09:20
EC oper... einde van het jaar en begin van het nieuwe jaar koud!!!!!


Dat zijn kaartjes  8), het blijft spannend. Maar we komen steeds een stapje dichter bij, nu hopen dat het weer geen losse flodders zijn :D
seizoen 2018/2019

Lucifer

Citaat van: Vincent op ma 22 dec 2014 - 09:30
Termijn nog even in het oog houden maar de laatste dwarsligger lijkt om te zijn.  ::)

EN hopen dat deze run geen koude uitbijter is in het ensemble  ::)

Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 22 dec 2014 - 09:20
EC oper... einde van het jaar en begin van het nieuwe jaar koud!!!!!

Zie je wel komt allemaal goed :) wel inderdaad de termijn in de gaten houden.

plaatje j. Visser

Jan van Ooijen

Sneeuwbom en windstoten

Bij het zien van het Europees weermodel was het even schrikken vanmorgen. Er is op de operationele run een ware sneeuwinvasie te zien voor aanstaande zaterdag. Naast de sneeuw moeten we ook rekening gaan houden met de windstoten, we weten allemaal dat sneeuw in combinatie met windstoten sneeuwjacht betekend!!! We geven nog geen garantie dat het ook daadwerkelijk zal vallen, maar de termijn van 4 à 5 dagen geeft ons toch hoop.

Wat is sneeuwjacht:

Sneeuw levert de grootste problemen ook als het ook hard waait en vooral als het vriest. Bij een krachtige tot harde wind, windkracht 6 of 7, is tijdens sneeuwval met minder dan 200 meter zicht sprake van een ware sneeuwjacht. De stuifsneeuw, die bij temperaturen onder nul in kieren en gaten doordringt, leidt tot grote overlast: het verkeer en openbaar vervoer worden ontwricht en wegen raken versperd door ophopingen en duinen van sneeuw. In een sneeuwjacht is het zeer onaangenaam, zeker bij temperaturen ver onder nul. Bovendien vermindert het het zicht, afhankelijk van de intensiteit van de sneeuw.

Sneeuw en zeker een sneeuwjacht is zeer belemmerend voor het verkeer. Het KNMI geeft bij sneeuw extra waarschuwingen uit. Bij een sneeuwjacht of sneeuwstorm, waarin minstens windkracht 6 wordt bereikt en het zicht minder dan 200 meter is, gaat een Weeralarm uit, zo mogelijk voorafgegaan door een voorwaarschuwing. Sneeuwval of driftsneeuw bij windkracht 8 of meer wordt een sneeuwstorm genoemd




Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Unknown-user1778

Prachtige kaarten. En dit is al over 5 dagen. Ben benieuwd naar de de controle run en andere 49 berekeningen.

Vincent

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 22 dec 2014 - 09:44
Sneeuwbom en windstoten




Oh wat een genot als dit zou gebeuren.  :P Van 14 graden naar rond 0 en een pak sneeuw in een week.

martijn


Joep

Nu GFS nog die laat in laatste run sneeuw ten oosten van NL


DSDLimburg

Pluim midden en zuidoost, van dinsdag naar donderdag maakt toch een verschilletje in temperatuur :D
seizoen 2018/2019

Unknown-user1778

Als het scenario uitgaat komen waar ik mijn geld op inzet. Dan zullen de temperaturen waarschijnlijk lager uitgaan vallen dan de pluimen weer geven door neerslagafkoeling en reflectie van het sneeuwdek lijkt me :)
De 'onzekerheid' is in ieder geval weer zichtbaar op de pluim en ik verwacht dat met elke run de koude opties terrein gaan winnen :)
Op naar zaterdag! We verdienen het :)

Energizer85

zo dan! wat en EC ineens verbeterd zeg! maar goed we hebben ook geleerd, 1 run maakt nog geen winter.. laat t m de komende dagen maar eens ff vast houden!

Unknown-user1778

Citaat van: DSDLimburg op ma 22 dec 2014 - 10:14
Pluim midden en zuidoost, van dinsdag naar donderdag maakt toch een verschilletje in temperatuur :D

Die plotselinge flinke daling lijkt me het omlaag komen van het koude luchtdrukje dat de hele winterse episode gaat inluiden :)
En rond de 27st wanneer het allemaal moet gebeuren geeft de gemiddelde temperatuur dus rond de 1 a 2 graden aan. Welke natuurlijk omlaagschiet als het opeens hevig begint te natte sneeuwen en overgaat in sneeuw :D ik geloof er nu echt in.

Powered by EzPortal