Winter discussietopic 2014/2015 deel 3

Topic gezien door 195409 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 07 dec 2014 - 21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

In het (noord)westen is altijd wat te beleven, altijd is er wind, ik houd van wind, maar de kaartjes van GFS.. slik! Als dit uitkomt, krijgen we (mogelijk zware) sneeuwstorm. De dag komt steeds dichterbij, en het komt telkens weer terug.. Het zal toch niet? Komende dagen worden zeer spannend.

KNMI heeft nu ook al code geel voor delen afgegeven, geldig van 23 tot 23 uur morgen.

Offtopic: Vraagje aan forummods: hoe kan je in bbcode tweets toevoegen aan het bericht?

Armand

Citaat van: winter67 op zo 21 dec 2014 - 19:33
Zo koud is de GFS pluim niet.

Dat is waarschijnlijk nog de oude pluim van GFS.
Dit is de GFS 12z.
EC oper 12 is alweer warm. Het is om moedeloos van de worden, je kunt toch niet run na run voor warme (of zelfs de warmste) oplossingen gaan? Hoop dat deze nog bijdraait, en dat de oper weer bovenin de pluim zit natuurlijk!

ron12

Botsing warme en koude lucht boven de oceaan, kan leuk worden ::)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter67

Citaat van: Armand op zo 21 dec 2014 - 20:08
Dat is waarschijnlijk nog de oude pluim van GFS.
Dit is de GFS 12z.
EC oper 12 is alweer warm. Het is om moedeloos van de worden, je kunt toch niet run na run voor warme (of zelfs de warmste) oplossingen gaan? Hoop dat deze nog bijdraait, en dat de oper weer bovenin de pluim zit natuurlijk!
Zeker regio noordoost?

Armand


Stephanie

Ik ga zaterdag naar Noorwegen vliegen (en ik ben niet zo'n held met vliegtuigen), dus ik houd dit met spanning in de gaten...
zou zo'n eventuele sneeuwstorm gevaar op kunnen leveren voor het vliegverkeer?

Extremissimorum

Citaat van: Stephanie op zo 21 dec 2014 - 21:24
Ik ga zaterdag naar Noorwegen vliegen (en ik ben niet zo'n held met vliegtuigen), dus ik houd dit met spanning in de gaten...
zou zo'n eventuele sneeuwstorm gevaar op kunnen leveren voor het vliegverkeer?

Als er een stormdepressie zal ontwikkelen, misschien. Als er een sneeuwstormdepressie zal ontwikkelen, nog meer kans. Als het over Nederland trekt (en we GFS moeten geloven), <vul zelf in>.

Stephanie

Citaat van: Extremissimorum op zo 21 dec 2014 - 21:32
Als er een stormdepressie zal ontwikkelen, misschien. Als er een sneeuwstormdepressie zal ontwikkelen, nog meer kans. Als het over Nederland trekt (en we GFS moeten geloven), <vul zelf in>.
Ik hoop voor deze ene keer, níet op extreem weer, haha.

Extremissimorum

Citaat van: Stephanie op zo 21 dec 2014 - 21:39
Ik hoop voor deze ene keer, níet op extreem weer, haha.

Dat snap ik heel goed!
Misschien biedt deze pluim van ec hoop voor jou.. :o
Ec oper is weer, samen met control warme uitbijter.

Weerfreak 1337

De zekerheid is toegenomen, geen winter. We kunnen weer wachten.  :o Januari dan maar..?  :-\

De oper had dus toch gelijk de afgelopen dagen. ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

En dat is dus de reden dat ik iemand erop aansprak voor die -10 graden ;)

Een slag om de arm houden is nooit verkeerd.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Extremissimorum

Citaat van: Weerfreak op zo 21 dec 2014 - 21:43
De zekerheid is toegenomen, geen winter. We kunnen weer wachten.  :o Januari dan maar..?  :-\

De oper had dus toch gelijk de afgelopen dagen. ;)

Och och, niet te snel. Er is nog kans op winterweer.
Stormpje wordt belangrijk. Indien er sneeuw valt kan dat weer leiden tot koeler weer..

Laten we ook GFS afwachten.

Maar ik geef toe: "Blast zem oper!"

pietjelol

Citaat van: Weerfreak op zo 21 dec 2014 - 21:43
De zekerheid is toegenomen, geen winter. We kunnen weer wachten.  :o Januari dan maar..?  :-\

De oper had dus toch gelijk de afgelopen dagen. ;)
Komt wel goed. Ben er toch stellig van overtuigt dan we nog wel wat krijgen. En ja dit jaar nog

Joep

Prima pluim! Winter kan zeker nog invallen na komend weekend.

Blizzard

Ik begon zojuist met de Duitsers, daarna de Canadezen, beide Amerikanen, de Engelse en tot slot de Europeanen.
En ze hadden allemaal 1 ding gemeen, dat ik er vanuit winters oogpunt niet vrolijk van werd.
GFS 12z ens laat zien dat er nog steeds grote onzekerheid is voor het weer vanaf Kerst, maar echt winterweer lijkt op basis van de 12z niet te verwachten, binnen alle getoonde termijnen, wellicht wat inversie kou begin januari daargelaten.
De EC oper vanaf +144 is symbolisch van alles wat verkeerd kan vallen, na een wat kouder intermezzo tijdens Kerst laat mn dit model de positie van het laag zó zijn dat volgend weekend er al weer een stevige ZW zal staan.
Licht winters, met na Kerst een aantal vuilwinterse dagen met kans op winterse neerslag, da's het hoogst haalbare obv deze runs.
Handhaving van het overwegend zachte en wisselvallige weerbeeld is echter veel kansrijker.
Op naar morgen, op naar betere kaarten.... ;)

Mvg, Ronald de Wildt

Extremissimorum

Dit lijkt weer een typisch geval van de wet van Murphy..

Maar: ec komt met daupunttemperaturen van -10 voor nacht zaterdag op zondag, sneeuwkansen zijn toegenomen, stormkansen afgenomen.

Het kan echt nog alle kanten op! Vergeet niet: het is nog een week ver! Ongemeen spannend.
Ronald, mooi verhaal.maar naar mijn idee te negatief. Onderschat de cyclogenese niet! Kaarten kunnen zomaar nog omslaan.

Joep

Ook UKMO voorspelt storm volgend weekend.

kaartje weather europe


Extremissimorum

En dit is waarom ik CFS nooit serieus heb genomen, neem en zal nemen. Paar dagen geleden werd nog een te warme januari verwacht, nu te koud.. (mag natuurlijk wel uitkomen!)

GFS18 druppelt binnen. Ben benieuwd!

ron12

00.03 uur hoera de winter is begonnen, op de kalender dan he alweer een minuut oud :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

alfons


Powered by EzPortal