Winter discussietopic 2014/2015 deel 3

Topic gezien door 195342 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 07 dec 2014 - 21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

joboy52

Citaat van: DSDLimburg op zo 21 dec 2014 - 11:54
Nou ja het is maar wat je een kansje noemt  ;), ik vindt de periode rond kerst en en de ontwikkelingen daarin leuk om te volgen. Want dat gaat daarna bepalen wat er gebeurt met de drukgebieden. :D

Ja klopt, het kaartje leek me ook leuk om te vermelden omdat dit nu plotseling in de kaarten staat.

Vincent

Citaat van: DSDLimburg op zo 21 dec 2014 - 10:22
Beetje van dat kwakkel weer, Dauwpunt is zo van af de 25ste wel iets rond nul of net iets eronder. Misschien wat winterse buien, maar nog echt geen winter  :D

Alles beter dan de hele dag half schemerig en regen.  8)

vossejongk

Citaat van: Armand op zo 21 dec 2014 - 11:53
Toch bijna onvoorstelbaar hoe er in het niets opeens zo'n krachtig lagedrukgebied kan ontstaan. Noordoosten van Nederland maakt de meeste kans op sneeuw, maar het zuiden krijgt het moeilijker. Wil het hier tot sneeuw komen, dan moet die L toch echt richting Noord-Frankrijk gaan, maar ook dat is nog altijd mogelijk! 

Kun je dat kaartje posten :) ?

Joep

(sneeuw)stormpie? volgend weekend? :-\

kaartjes GFS

Arnold BT

Dag iedereen,

Ik ben Arnold en ook al jaren geboeid door het weer, vooral het winterseizoen.

Ik hoop hier met jullie fijn over te kunnen discussiëren. Hou het weer intussen elke dag bij, voornamelijk op wetterzentrale.de.

Lijkt toch een spannende periode aan te komen  :)

Koen-IJM

Citaat van: Joep op zo 21 dec 2014 - 12:55
(sneeuw)stormpie? volgend weekend? :-\

kaartjes GFS

Stormpje? Als dit werkelijk wordt (wat slechts een van de mogelijkheden is) zou dat betekenen dat het westen te maken krijgt met windkracht 11/12 en veel regen en het binnenland sneeuw mag verwelkomen bij een windkracht 5 a 6.

Weerfreak 1337

Citaat van: Koen-IJM op zo 21 dec 2014 - 15:11
Stormpje? Als dit werkelijk wordt (wat slechts een van de mogelijkheden is) zou dat betekenen dat het westen te maken krijgt met windkracht 11/12 en veel regen en het binnenland sneeuw mag verwelkomen bij een windkracht 5 a 6.

Gezien de koude luchtsoort en temperaturen op 1,5km die dalen richting -8 en lager (Ideaal voor maritieme sneeuwsituaties), kan dat nog wel eens natte sneeuw worden voor het westen.

Een natte sneeuwstorm, kom maar op. :) Maargoed, we weten nog niet hoe het gaat lopen. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

gilleeesss

Ik ben benieuwd wanneer de modellen eens gelijke settings gaan tonen :-) Dit trekt op niet veel momenteel dit gezwabber :p

Ik bedoel, kijk eens naar de verschillende modellen (ja ik weet je moet niet aan alle modellen evenveel waarde geven maar hier een voorbeeld voor aankomende zaterdag. EC en GFS ook niet met elkaar eens dus moet nog 'veel' verandert worden)

gilleeesss

GFS oper berekent kern voor zaterdag een heel stuk noordelijker vergeleken met vorige run

ries1407

Zo het loof niet valt voor St. Martijn (11 nov.) zo zal 't een harde winter zijn.

gilleeesss

Citaat van: ries1407 op zo 21 dec 2014 - 17:23
Maar voor zondag niet

Inderdaad, blijft gewoon spannend ^^ lijkt momenteel allemaal net niet goed te vallen (of niet koud genoeg, etc) :)

Weerfreak 1337

Citaat van: gilleeesss op zo 21 dec 2014 - 17:24
Inderdaad, blijft gewoon spannend ^^ lijkt momenteel allemaal net niet goed te vallen (of niet koud genoeg, etc) :)

Het scenario gaat waarschijnlijk zo:

Morgen berekenen alle modellen plotseling dat het laagje onder ons door gaat, met kans op sneeuw.

Één dag van tevoren blijkt dat het laagje toch ineens noordelijk langsschuift. :)  ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

gilleeesss

Citaat van: Weerfreak op zo 21 dec 2014 - 17:31
Het scenario gaat waarschijnlijk zo:

Morgen berekenen alle modellen plotseling dat het laagje onder ons door gaat, met kans op sneeuw.

Één dag van tevoren blijkt dat het laagje toch ineens noordelijk langsschuift. :)  ;D

Opzich is het wel goed dat het nu nog niet het ideale richting toont van het laagje, omdat het nooit 30 runs volhoud nog op dezelfde plaats (als we positief denken xd)

Weerfreak 1337

Citaat van: gilleeesss op zo 21 dec 2014 - 17:40
Opzich is het wel goed dat het nu nog niet het ideale richting toont van het laagje, omdat het nooit 30 runs volhoud nog op dezelfde plaats (als we positief denken xd)

Haha, inderdaad.

Hetgeen wat ik hierboven beschreef gaat namelijk ook wel eens andersom. (Dat het plotseling wel op de goede plek valt) :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

lander20

laatste run gfs komt met sneeuw voor 30 op 31 en 31 december overdag! nja verandert nog wel  :P

Energizer85

Citaat van: lander20 op zo 21 dec 2014 - 17:50
laatste run gfs komt met sneeuw voor 30 op 31 en 31 december overdag! nja verandert nog wel  :P

en belangrijker a.s zaterdag een heuse sneeuwstorm....

ron12

Aanstaande zaterdag 65 procent kans op (zware) storm, en (kansje) op sneeuwbuien. Vanaf 3 januari wordt vorst in de nacht verwacht, overdag temperaturen nog ruim boven nul, nog geen echte vorstperiode in zicht :(  Was zojuist op de duitser wdr radio. O ja eerste 3 dagen worden lenteachtig tussen 9 en 14 graden ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand

GFS 12z heeft weer een mooie sneeuwrun + goede pluim. En dat terwijl GFS 12z vaak een van de warmste runs is ;) Nu maar hopen dat EC ook eens met het gemiddelde meegaat, want deze is al een aantal dagen de warme uitbijter...

winter67

Citaat van: Armand op zo 21 dec 2014 - 18:59
GFS 12z heeft weer een mooie sneeuwrun + goede pluim. En dat terwijl GFS 12z vaak een van de warmste runs is ;) Nu maar hopen dat EC ook eens met het gemiddelde meegaat, want deze is al een aantal dagen de warme uitbijter...
Zo koud is de GFS pluim niet.

Weerfreak 1337

ECMWF zou ik niet kijken als je van veel vorst en sneeuw houd!  ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal