Winter discussietopic 2014/2015 deel 3

Topic gezien door 195172 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 07 dec 2014 - 21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Danny

Citaat van: Armand op za 20 dec 2014 - 19:06
Bij de nieuwe GFS is voor zuidoost Nederland ongeveer 40% kans op sneeuw zaterdag. Bij EC van vanmorgen was dit iets lager dan 40%. Het wordt in elk geval spannend om in te gaten te houden, kans is groot dat we op z'n minst wat natte sneeuw krijgen. (zie ook de kansberekening van Weerplaza). EC oper is dan weer een van de weinigen die voor scenario 1 gaat: (zuid)westenwind met regen en veel wind. Met kerst weten we meer ;)!

2de kerstdag gaat EC oper voor een noordelijke wind met een flinke portie kou in de lucht. Kijken wat het vervolg van de run doet en wat de pluim straks gaat zeggen.

jornonweer

Citaat van: glenn op za 20 dec 2014 - 18:42
Net alle ensemble leden apart is gaan bekijken bij GFS en maar liefst bijna de helft van de ensemble leden berekend voor Belgie zeer veel sneeuw door een afsnoerend laag dat volgende week mogelijk over frankrijk trekt en zich uitdiept boven onze noordzee mogelijk dus volgende week in belgie veel sneeuw ! Afwachten wat de volgende runs gaan zeggen
net de temp kaart bekeken, 3-4 graden of meer op momenten dat er neerslag valt, sneeuw? hoezo sneeuw? enkel in de ardennen zou het kunnen gaan sneeuwen.
Danger is real, fear is a choice.

Danny

Citaat van: Danny op za 20 dec 2014 - 19:39
2de kerstdag gaat EC oper voor een noordelijke wind met een flinke portie kou in de lucht. Kijken wat het vervolg van de run doet en wat de pluim straks gaat zeggen.

Vervolg van oper is voorlopig niet best. Afwachten of het een warme run is in de pluim......

Extremissimorum

GFS en EC komen allebei met een stormsignaal voor eind volgende week. Deze kan goed zwaar worden en moeten we goed in de gaten houden.

Gisteren leek het gebied over NL te trekken volgens GFS18, met jackpot aan sneeuw, nu noordelijker en regen.
Aangezien het allemaal nog een week ver is en het nog heel onzeker is, is het onzinnig nu uitspraken te doen of deze storm wel uitkomt en zo ja, in wat voor hoedanigheid en of er sneeuw uit zal vallen.
Laten we het goed in de gaten houden!
Voor NW Nederland lijken de sneeuwkansen af te nemen, maar ook hier geldt: het is 50/50.

In ander nieuws: vandaag was er een estofex level 1, in het uiterste noordoosten van Groningen zelf level 2.
Beetje overdreven naar mijn idee... Ja, het waaide, maar echt gevaarlijk is het niet geweest.
2 korte hagelbuien, en dat was het..

Citaat van: Danny op za 20 dec 2014 - 19:43
Vervolg van oper is voorlopig niet best. Afwachten of het een warme run is in de pluim......

Oper is al een paar dagen warme uitbijter, dat verwacht ik nu ook. Noem het een realistisch optimisme. ;)

Lothiriel

Wellicht een domme vraag, maar zou iemand me eens in het kort kunnen zeggen waarom de Oper zo belangrijk is? Ik lees namelijk wat tegenstrijdigheden. Soms lees ik dat het 1 van de 50 leden is op de verwachting, maar velen lijken er toch heel veel belang aan te hechten. Hetzelfde voor de zogenaamde 'control'.

Aangezien ik deze twee vaak heel erg zie afwijken van het gemiddelde, wat me dan weer een betere maatstaf lijkt :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Joep


Lucifer

Citaat van: Lothiriel op za 20 dec 2014 - 20:15
Wellicht een domme vraag, maar zou iemand me eens in het kort kunnen zeggen waarom de Oper zo belangrijk is? Ik lees namelijk wat tegenstrijdigheden. Soms lees ik dat het 1 van de 50 leden is op de verwachting, maar velen lijken er toch heel veel belang aan te hechten. Hetzelfde voor de zogenaamde 'control'.

Aangezien ik deze twee vaak heel erg zie afwijken van het gemiddelde, wat me dan weer een betere maatstaf lijkt :)

Wat je zegt, klopt exact.

Dus inderdaad beter om naar de stippellijn (gemiddelde) te kijken. Geeft een betere indicatie dan Oper of Control.

Op korte termijn zijn de kaarten van oper en control natuurlijk wel meer te vertrouwen en handig om te bekijken.

Extremissimorum

Citaat van: Lothiriel op za 20 dec 2014 - 20:15
Wellicht een domme vraag, maar zou iemand me eens in het kort kunnen zeggen waarom de Oper zo belangrijk is? Ik lees namelijk wat tegenstrijdigheden. Soms lees ik dat het 1 van de 50 leden is op de verwachting, maar velen lijken er toch heel veel belang aan te hechten. Hetzelfde voor de zogenaamde 'control'.

Aangezien ik deze twee vaak heel erg zie afwijken van het gemiddelde, wat me dan weer een betere maatstaf lijkt :)

Oper kan gezien worden als belangrijker, omdat deze op hoge resolutie berekend is. Maar dan blijft: het is maar 1 van de scenario's.

Dus ja, het is belangrijker om naar het gemiddelde te kijken of naar clusters scenario's. Als er namelijk twee clusters -een warm en een koud- zijn, kan je beter die twee clusters in de gaten houden dan het gemiddelde, aangezien het gemiddelde dan niet waarschijnlijk is uit te komen.

Joep

De operationele uitvoer van het ECMWF van vanavond is nog steeds in lijn met de runs van de laatste dagen. De 'oper' blijft hardnekkig volhouden dat zich vlak voor de jaarwisseling opnieuw een sterke temperatuurstijging voltrekt.   >:(

Jan Visser


Lothiriel

Dankjewel @ Extremissimorum en Lucifer! :P Dat is al wat duidelijker.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Weerfreak 1337

De ontwikkelingen na de laatste zachte fase zijn dan wel weer goed. ;)

Hopelijk wordt het zachte 2014 dan eindelijk afgesloten...

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Joep

Blijven leuke kaartjes van GFS  :D wel lange termijn


Jan van Ooijen

De nieuwe 10-daagse, Oper duidelijk een warme broeder in het geheel

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op za 20 dec 2014 - 21:29
De nieuwe 10-daagse, Oper duidelijk een warme broeder in het geheel

oper is wel al paar runs de warmste, hopelijk krijgt hij geen gelijk + het besluit is dus gewoon koeler weer maar niet echt een winterinval (maar wat niet is , kan nog komen... of het omgekeerde)

Weerextrem

en we gaan vrolijk verder waar we gisteren gebleven zijn.  ;D



ook de pluim van Jan kun je hieruit afleiden  ;)

mauriceb

Polar low thv van bodo, Noorwegen. Een van de weinige landen waar t.momenteel.nog een beetje wintert.

Bron: yr.no

Extremissimorum

Citaat van: Weerextrem op za 20 dec 2014 - 21:46
en we gaan vrolijk verder waar we gisteren gebleven zijn.  ;D

ook de pluim van Jan kun je hieruit afleiden  ;)

Ik weet het niet, maar volgens mij is hij warmer geworden, zijn de sneeuwkansen afgenomen, maar is er wel een dalend gemiddelde over de dagen.

Overigens lijkt eerste kerstdag aardig zonnig te verlopen.

winter

Citaat van: Extremissimorum op za 20 dec 2014 - 21:58
Ik weet het niet, maar volgens mij is hij warmer geworden, zijn de sneeuwkansen afgenomen, maar is er wel een dalend gemiddelde over de dagen.

Overigens lijkt eerste kerstdag aardig zonnig te verlopen.

Ja klopt de kansen op sneeuw volgend weekend zijn een stuk kleiner, het lijkt weer een beetje opgeschoven te worden. Weet niet precies hoe de drukgebieden liggen en of er maar een kleine verschuiving hoeft plaats te vinden en we in winterweer terecht kunnen komen.

Dus jan/johann misschien een kleine uiteenzetting over de mogelijke winterkansen a.s. week tot met de jaarwisseling?

Cdtj3

Hierbij ook even de uitgebreide pluim+sneeuwkansen. Zo slecht is de pluim niet, maar nog wel altijd de grote onzekerheid op LT :D
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

gilleeesss

Citaat van: winter op za 20 dec 2014 - 22:26
Ja klopt de kansen op sneeuw volgend weekend zijn een stuk kleiner, het lijkt weer een beetje opgeschoven te worden. Weet niet precies hoe de drukgebieden liggen en of er maar een kleine verschuiving hoeft plaats te vinden en we in winterweer terecht kunnen komen.

Dus jan/johann misschien een kleine uiteenzetting over de mogelijke winterkansen a.s. week tot met de jaarwisseling?

Volgens mij komen ze daar maar mee als de modellen het met elkaar eens zijn, en niet anders zijn t.o.v elkaar en ook elke run veranderen. Ik denk dat je zoiets(topic) pas woensdag ofzo mag verwachten (moest het er nog instaan)

Powered by EzPortal