Winter discussietopic 2014/2015 deel 3

Topic gezien door 195166 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 07 dec 2014 - 21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

flyerke

ik merk op dat het in de VS weer terug kouder begint te worden. Ik blijf bij mijn gevoel, kou in de vs, warm bij ons. Ik hoop dat ik verkeerd ben want een winter als die van vorig jaar wil ik niet meer. We zijn teveel verwend geweest met die winters daar voor
Winter is coming

Jelte

Citaat van: henkensjoeke op za 20 dec 2014 - 06:35
ik we13 -14 febr 1979 een zeer zware oost noordooster sneeuwstorm kracht 10 tot 11 sneeuwduinen van 06 en7 meter hoog, het was prachtig,het hele leven was hier in het noorden ontwricht dat was dus niet zo mooi maar ja ik was toen 36 jaar .

Geinig, toen was ik 1 dag oud. Op zich logisch dat ik me dat niet herinner... Maar goed, dat is dus het moment dat ik vond dat het tijd werd om op de wereld te komen. Zegt genoeg over waarom ik hier op het forum zit.
Het gaat hier nu even bar tekeer. Met windstoten boven de 90 km/u en slagregens. Het fluit om de deur af en toe. De gemiddelde windsnelheid valt mee (Terschelling ligt beschut met NW), maar de stoten knallen er lekker overheen.

Energizer85

Jan Visser op Twitter: vooralsnog geen kans op winter


Weatherman

Citaat van: Energizer85 op za 20 dec 2014 - 12:44
Jan Visser op Twitter: vooralsnog geen kans op winter
Dat is natuurlijk onzin, zoals we elke keer zeggen het kan zo veranderen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Vincent

Citaat van: Weatherman op za 20 dec 2014 - 12:53
Dat is natuurlijk onzin, zoals we elke keer zeggen het kan zo veranderen.

Vooral met de termijn waarop je zit kan het net zo hard terugkeren als dat het verdwenen is van de kaarten.

Weatherman

Citaat van: Vincent op za 20 dec 2014 - 12:56
Vooral met de termijn waarop je zit kan het net zo hard terugkeren als dat het verdwenen is van de kaarten.
Precies dat bedoel ik, dat zie je met gisteren en vandaag wel.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Vincent

Al zou een graad of 5 a 6 met zon ook niet erg zijn. Sneeuw of zon en niet die grijze bende die er af ten toe was de laatste tijd. :P

Mrkos

Weerplaza heeft een interessant stukje staan op hun website met 3 scenario's.  Hun zien het opzich positief in toch met scenario 2 en 3 als meeste kans.

fritswillem

Geplaatst op 20 december 2014 - 14:14 - door Michiel Severin
Weerbericht kerstweek
De weersverwachting tot en met de kerstdagen laat een grote zekerheid zien. Maar wat er direct na Kerstmis gebeurt, is hoogst onzeker en, meteorologisch gezien, zeer interessant. Lees dus snel verder.
Veel wolken
De eerste dagen hebben we veel bewolking (foto L van Elp)

Wind, zacht en wisselvallig
De weersverwachting tot en met de kerstdagen kent weinig onzekerheid wat betreft de grote lijnen. Maandag en dinsdag krijgen we zacht en wisselvallig weer met een stevige wind en van tijd tot tijd regen. De temperaturen zijn met 8 tot 12 graden, ook in de nacht, zeer hoog.

Een frontaal systeem ligt net ten noorden van ons land, waardoor we de meeste regen mislopen. Droog blijft het echter ook bij ons niet. Zowel maandag als dinsdag zijn er perioden met regen en motregen. De bewolking overheerst, en als de zon al doorbreekt dan maakt het zuiden daar de meeste kans op.

De wind waait uit het zuidwesten en is landinwaarts vaak vrij krachtig, 5 Bft. Aan zee staat een harde wind, 7 Bft, en soms neemt hij even toe naar stormachtig, 8 Bft. Daardoor moet het verkeer op beide dagen in de kustprovincies rekening houden met zware windstoten.

Minder zacht en droger
Woensdag en tijdens de kerstdagen gaan we naar een droger weertype, waarbij de zon vaker zal schijnen. Let op! Er staat 'droger', helemaal droog blijft het dus niet. Tegelijkertijd begint de temperatuur te dalen tot de normale waarden voor deze tijd van het jaar. 's Nachts is dat rond het vriespunt en het maximum ligt op tweede kerstdag rond een graad of 5.

Spectaculaire strijd
Wat er na de kerstdagen gebeurt, is extreem onzeker. Op de oceaan botsen tijdens de kerstdagen koude en warme lucht tegen elkaar op. Dat is op zich niet bijzonder, want dat gebeurt dagelijks. Polaire lucht en subtropische lucht hebben altijd ergens een grensvlak, en dat is het gebied waar de fronten liggen.

Dit keer is er echter meer aan de hand. De subtropische lucht is namelijk wat warmer dan gemiddeld terwijl de polaire lucht vrijwel normaal is. De tegenstellingen zijn dus iets groter waardoor er meer energie beschikbaar is in het onderste deel van de atmosfeer.

Op 7 tot 10 km hoogte waait de straalstroom. Deze zeer harde wind is de motor van het weer. De wind op die hoogte bepaalt voor een groot deel de koers van de lagedrukgebieden op de grond. Bovendien bepaalt de straalstroom of een lagedrukgebied oplost, of juist activeert. Als je de straalstroom ziet als een snelweg dan heeft hij aan het begin twee opritten (links en rechts), en aan het einde twee afritten. We noemen dit de ingang van de straalstroom en de uitgang. Bij de rechteringang en linkeruitgang activeren lagedrukgebieden. En andersom, bij de linkeringang en rechteruitgang, lossen ze op.

De botsing van de twee luchtsoorten gebeurt op de oceaan exact onder de rechteringang van de straalstroom. Hierdoor zien we een spectaculaire ontwikkeling van het lagedrukgebied. Wat op tweede kerstdag (vrijdag) een lagedrukgebied is met kerndruk van 1013 hPa en 4 tot 6 Bft aan wind, is de dag daarna een stormdepressie met 991 hPa als luchtdruk en 7 tot 9 Bft aan wind. De storm trekt daarna zaterdag via de Britse Eilanden naar het vasteland van Europa.

Veel scenario's
De kans dat er een stormdepressie gaat ontstaan is groot, maar niet zeker. De botsing van de beide luchtsoorten moet immers exact bij de rechteringang van de straalstroom plaatsvinden. De koers van de (storm)depressie is ook onzeker. Die hangt namelijk af van de route die de straalstroom gaat afleggen. De variatie in routes loopt nu nog van IJsland tot aan West-Frankrijk, een zeer groot gebied.

De depressie bestaat in de kern en aan de zuid- en zuidoostzijde uit warme lucht. Aan de noordwest- en noordkant bevindt zich koude lucht. De uiteindelijke koers van de depressie maakt dus heel veel uit voor het weer in Nederland na de kerstdagen. We hebben dat de afgelopen dagen al teruggezien in de weermodellen. Soms werd er 10 graden berekend, maar er was ook een berekening waarbij de winter Nederland binnenviel. Die zeer grote variatie, en de gevolgen ervan, maken de weersverwachting tussen de kerstdagen en Nieuwjaar meteorologisch zeer interessant.

Conclusie
Wat kunnen we nu met deze kennis? Ten eerste met heel veel interesse de weerberichten volgen, en ten tweede bij de locatieverwachting beseffen dat alles wat er na 26 december staat nog flink kan veranderen.

De scenario's voor Nederland lopen uiteen van;
1) Lagedrukgebied richting IJsland/noordelijke Noordzee: opnieuw zacht weer met maxima tussen 7 en 11 graden, regen en een stevige wind
2) Lagedrukgebied naar Benelux/zuidelijke Noordzee: kans op (zware) storm, veel regen en zacht, maar na de passage winterse buien en kouder
3) Lagedrukgebied naar West-Frankrijk: eerst wind, regen en zacht, daarna kouder met winterse buien of sneeuwbuien. Maxima tussen 3 en 7 graden, 's nachts lichte vorst.

Bron: www.weerplaza.nl

Scenario 1: 15% kans
Scenario 2: 40% kans
Scenario 3: 45% kans

>>> volgende update zondagochtend <<<

Mrkos

Die bedoel ik inderdaad.  Bedankt.
Maar dat is toch positief?

Energizer85


winter67

Citaat van: Energizer85 op za 20 dec 2014 - 16:36
geen commentaar.... :-X
Nou ik wel het is 50, 50 morgen of vanavond kan het zomaar anders zijn kijk maar naar weerplaza

pietjelol

Citaat van: Energizer85 op za 20 dec 2014 - 16:36
geen commentaar.... :-X
gfs zwabbert me te veel de afgelopen dagen. Zal morgenvroeg wel weer kouder zijn.

ron12

Nu -53 oost Rusland 8) dit zal hier nooit gebeuren :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Vincent

Citaat van: Energizer85 op za 20 dec 2014 - 16:36
geen commentaar.... :-X

GFS vliegt alle kanten op en ecmwf blijft wat stabieler met meer leden naar kouder wijzen.

glenn

Net alle ensemble leden apart is gaan bekijken bij GFS en maar liefst bijna de helft van de ensemble leden berekend voor Belgie zeer veel sneeuw door een afsnoerend laag dat volgende week mogelijk over frankrijk trekt en zich uitdiept boven onze noordzee mogelijk dus volgende week in belgie veel sneeuw ! Afwachten wat de volgende runs gaan zeggen

Weatherman

Citaat van: glenn op za 20 dec 2014 - 18:42
Net alle ensemble leden apart is gaan bekijken bij GFS en maar liefst bijna de helft van de ensemble leden berekend voor Belgie zeer veel sneeuw door een afsnoerend laag dat volgende week mogelijk over frankrijk trekt en zich uitdiept boven onze noordzee mogelijk dus volgende week in belgie veel sneeuw ! Afwachten wat de volgende runs gaan zeggen
Alleen daar, of geldt dat ook voor NL.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

glenn

Citaat van: Weatherman op za 20 dec 2014 - 18:52
Alleen daar, of geldt dat ook voor NL.

Momenteel vooral voor belgie en stukje zuid nederland maar is natuurlijk nog hoogst onzeker en het hangt er ook van af hoe noordelijk het laagje over frankrijk zal trekken trekt het echt over noord frankrijk is de kans groter op sneeuw in midden en noord nederland groter trekt het meer richting over midden frankrijk is de kans op sneeuw in belgie veel groter dan in nederland puur afwachten binnen 2 dagen kunnen we meer precies beginnen speculeren

Snowfreak

Citaat van: glenn op za 20 dec 2014 - 18:42
Net alle ensemble leden apart is gaan bekijken bij GFS en maar liefst bijna de helft van de ensemble leden berekend voor Belgie zeer veel sneeuw door een afsnoerend laag dat volgende week mogelijk over frankrijk trekt en zich uitdiept boven onze noordzee mogelijk dus volgende week in belgie veel sneeuw ! Afwachten wat de volgende runs gaan zeggen

voor  volgende week zaterdag bedoel je?

Armand

Bij de nieuwe GFS is voor zuidoost Nederland ongeveer 40% kans op sneeuw zaterdag. Bij EC van vanmorgen was dit iets lager dan 40%. Het wordt in elk geval spannend om in te gaten te houden, kans is groot dat we op z'n minst wat natte sneeuw krijgen. (zie ook de kansberekening van Weerplaza). EC oper is dan weer een van de weinigen die voor scenario 1 gaat: (zuid)westenwind met regen en veel wind. Met kerst weten we meer ;)!

Powered by EzPortal