Winter discussietopic 2014/2015 deel 3

Topic gezien door 195215 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 07 dec 2014 - 21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

winter

Citaat van: TaL op vr 19 dec 2014 - 23:46
Wil je aub niet eens iedereen gek maken met deze berichten, het is nog niet eens zeker of het wel zal vriezen laat staan -10, zet die roze winterbril even af en wees realistisch. Realisme op zijn plaats kan geen kwaad. Eerst maar zien hoe het verder evolueert, voor hetzelfde geld is alles binnen 2 dagen weg ;)

Hoezo gek maken, zeg alleen zeker dat er een kans is op een serieuze koude winterperiode met winterse neerslag. Heb je de pluim van de ECMWF/GFS gezien? Bij ECMWF ruim 4 leden die meerdere dagen met matige vorst komen in de nachten! Als er sneeuw ligt dan kan het met gemak -10 worden. Ik zeg daarnaast ook erbij dat de drukgebieden nog wel iets beter moeten komen te liggen en het op dit moment nog niet in de kaarten staat. Maar wat er niet is kan nog komen! Dus ik maak niemand gek, ik geef alleen mogelijkheid.
Het zou ook best zo kunnen zijn dat het +10 graden blijft tot het einde van het jaar als de drukgebieden slecht komen te liggen.

Citaat van: Extremissimorum op vr 19 dec 2014 - 23:47
Dat doe ik zeker! Het is alleen een bizar kaartje van GFS, kijken hoe dat verder gaat.

Edit: zie het sneeuwkaartje: :P ;D

Mooie kaart zie je TAL? Het lagedrukgebied levert een bak sneeuw trekt naar mid-EU zorgt ervoor dat de wind naar het NO draait voor een tijdje --> ingeval van een heldere nacht --> temps tussen de -5 en -10 zeer reëel!
Alleen helaas verandert de stroming na 2 dagen weer, omdat de drukgebieden anders komen te liggen.
Dus misschien kan jij iets positiever zijn  ;)

TaL

Citaat van: winter op vr 19 dec 2014 - 23:57
Hoezo gek maken, zeg alleen zeker dat er een kans is op een serieuze koude winterperiode met winterse neerslag. Heb je de pluim van de ECMWF/GFS gezien? Bij ECMWF ruim 4 leden die meerdere dagen met matige vorst komen in de nachten! Als er sneeuw ligt dan kan het met gemak -10 worden. Ik zeg daarnaast ook erbij dat de drukgebieden nog wel iets beter moeten komen te liggen en het op dit moment nog niet in de kaarten staat. Maar wat er niet is kan nog komen! Dus ik maak niemand gek, ik geef alleen mogelijkheid.
Het zou ook best zo kunnen zijn dat het +10 graden blijft tot het einde van het jaar als de drukgebieden slecht komen te liggen.

Mooie kaart zie je TAL? Het lagedrukgebied levert een bak sneeuw trekt naar mid-EU zorgt ervoor dat de wind naar het NO draait voor een tijdje --> ingeval van een heldere nacht --> temps tussen de -5 en -10 zeer reëel!
Alleen helaas verandert de stroming na 2 dagen weer, omdat de drukgebieden anders komen te liggen.
Dus misschien kan jij iets positiever zijn  ;)

Ik kan positiever zijn maar ik verkies realisme boven positivisme, dit zijn echt de uiterste extremen dat we nu voorgeschoteld krijgen, akkoord er is een waterkansje maar zoiets is gedoemd om niet uit te komen. Volgende run is het weer weg ;) En 4 leden van de 52 is nu ook niet echt spectaculair, dat wilt zeggen dat er 48 warmere oplossingen zijn dus helaas.

Dat het frisser tot kouder wordt dat is zo goed als zeker maar er zijn ook nog genoeg leden die voor warmere opties komen (zullen ook wel 4 leden tussen zitten) dus hou nog even slag om de arm. Het zou niet de eerste keer zijn dat het terug niets wordt.

Als het er dinsdag/woensdag nog instaat kunnen we onze borst al wat nat maken ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

bliksems

laat ze ons dit aub niet afnemen!
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Jelte

Citaat van: Extremissimorum op vr 19 dec 2014 - 23:39
WAT moet ik HIER nou mee?! (Gfs18)
Bizar gebied op de 27e volgens GFS.
Zware (sneeuw)storm.

Hah noordooster storm kracht 10. Dat zou wat zijn. Dat geeft pas schade... alles is berekend op storm tussen zuid/west/noord. Maar echt zware storm uit het oosten... ik kan het me niet herinneren!

Tam

Zoals het nu op mij overkomt is het gewoon een Hollandsche winter, soms een beetje koud door de regen, soms lekker warm in de regen. En d kaarten... tja over een week of het er nou 1 is of 2 hebben we sneeuw... dus over een week of over twee weken staat er in de kaarten dat we sneeuw hebben over 1 week of 2.

Zou wel leuk zijn hoor sneeuw en het liefst zoveel mogelijk zoals ergens in de jaren 70, lijkt me leuk ((tot een meter of 7 on 3 hoog)) zolang het gas maar werkt en ik kan verwarmen met een gaskachel en koken) maar 2 of 3 cm tja. daar doe ik het niet voor. Dat is overal zo pap, in de stad of druk bezochte natuur. Alles is vies van de pekel of modder door het gebanjer van iedereen. Dus tja de kaarten zijn allemaal leuk en aardig maar betekenen weinig totdat ik rustig wakker wordt en in mn bed kan horen dat het heeft gesneeuwd. Op de 1 of andere manier slaap ik dan uit, zal wel door het door sneeuw gedempte geluid komen. Tot die tijd het kan vriezen en dooien... Ook zoals door vele benoemde saaie grijze weer vind ik goed hoor> geen zon in mn bek, geen dagjes mensen in het bos heerlijk, regen hoort bij NL dus tja daarover zeuren, ben niet van suiker. En sneeuw is hier een cadeautje net zoals 35+ waar ik net zo goed van kan genieten.

BTW, volgende week is het kerst en wat me qua weer is bij gebleven is (1) het zwarte woud dat het had een beetje gedooid en daarna streng ging vriezen zodat je bovenop de aangevroven sneeuw (20cm+) liep ipv erin zakte en anderzijds (2) 18+ in Parijs kipkluiven in de zon op het balkon, alletwee eerste kerstdag... dus tja de opgedrongen commercie met "I'm dreaming of a white Christmas" zit er hier maar voor 50% in he?

Dus voor 2015 kan ik maar 1 ding zeggen.. of 2 eigenlijk op naar de -20 en +40

Laat ik nou de eerste zijn die dit seizoen nog vraagt hoelaat het bij mij zal gaan sneeuwen, hehehehe
Dat het "hier" niks wordt heb ik namelijk al een tijd geleden gelezen ergens.. zal geen namen noemen,

btw het valt me op dat in de meteologische tak eigenlijk weinig achteraf wordt gepraat over wat er nu gebeurd is en waarom. Ongetwijfeld zal dit plaatsvinden in de professionele kant van de wetenschap maar hier en ook andere forums/media is het hoofdzakelijk gericht op wat er gaat komen en niet op wat er gekomen is.

Naar mijn mening zou het voor de kennisvergaring en analyse een goed begin zijn om de losse topics. zoals bv storm verwachting -een bepaalde datareeks- af te sluiten met een analyse van hetgeen eigenlijk gebeurd is. Ik kan me niet anders voorstellen dat dit bij (semi-)professioneel gebeurd en het lijkt me leerzaam dat dit ook onder de enthousiatelingen en amateurs wordt verspreid. Helaas lees ik vaak de verwachtingen, hoop en aannames op een onhollandsche winter. Eens in de zoveel jaar heb je genoeg kou voor een elfstedentocht, maar het is alleen maar bijzonder omdat het niet iedere winter er is. Maar nergens de conclusie waarom het nou niks was.


BTW

Ik geniet van het weer, als het koud-koud is in de winter en de sneeuw is bevroren op m'n sokken tijdens een biketocht van 80+km, vind ik het toch minder, net zoals 35+ als ik vocht tekort heb uitgezweet tijdens biken. Maar alles heft z'n charmes, geen zon, grauwe grijze dagen, geen migraine door UV, strenge Vorst met wind, lekker cosy warm in je bedje aldaniet alleen, of 35+ of 22+ 's nachts music and cosy on the balcony, zwetend je bed uit, korte rokjes altijd heet en warm of toch maar, sneeuw 50cm, driften met de auto op sneeuw geschuifde wegen of ploegen door de onbetrede natuur waarin je sporen van het dierlijk leven tegenkomt .. kortom alles is best. extremen of gewonen, om het maar zo te noemen.

Het is niet dat ik de winter en sneeuwliefhebbers nu aanval of probeer te downen ofzo ik hou er ook van.

(Maar alles heeft gewoon zn charmes, zelfs het saaie grauwe weer (wat gelijk staat met het bestendige 20 to 25 graden onveranderlijke zomer weer. Ongetwijfeld meteorologisch oninteressant maar het heeft weer zijn Eigen charmes, Ik kan niks anders zeggen dan geniet ervan.)

Dus tja.. Spelling staat op Engels mijn excuses haha

henkensjoeke

Citaat van: Jelte op za 20 dec 2014 - 00:59
Hah noordooster storm kracht 10. Dat zou wat zijn. Dat geeft pas schade... alles is berekend op storm tussen zuid/west/noord. Maar echt zware storm uit het oosten... ik kan het me niet herinneren!
ik we13 -14 febr 1979 een zeer zware oost noordooster sneeuwstorm kracht 10 tot 11 sneeuwduinen van 06 en7 meter hoog, het was prachtig,het hele leven was hier in het noorden ontwricht dat was dus niet zo mooi maar ja ik was toen 36 jaar .

Tyshane

Citaat van: Tam op za 20 dec 2014 - 01:14
btw het valt me op dat in de meteologische tak eigenlijk weinig achteraf wordt gepraat over wat er nu gebeurd is en waarom. Ongetwijfeld zal dit plaatsvinden in de professionele kant van de wetenschap maar hier en ook andere forums/media is het hoofdzakelijk gericht op wat er gaat komen en niet op wat er gekomen is.

Naar mijn mening zou het voor de kennisvergaring en analyse een goed begin zijn om de losse topics. zoals bv storm verwachting -een bepaalde datareeks- af te sluiten met een analyse van hetgeen eigenlijk gebeurd is. Ik kan me niet anders voorstellen dat dit bij (semi-)professioneel gebeurd en het lijkt me leerzaam dat dit ook onder de enthousiatelingen en amateurs wordt verspreid. Helaas lees ik vaak de verwachtingen, hoop en aannames op een onhollandsche winter. Eens in de zoveel jaar heb je genoeg kou voor een elfstedentocht, maar het is alleen maar bijzonder omdat het niet iedere winter er is. Maar nergens de conclusie waarom het nou niks was.


Inderdaad is dat handig om naderhand nog eens door te nemen. :) Bij een meteorologisch interessante setting, die het dus waard is om hier te volgen, wordt op dit forum regelmatig naderhand nog nagesproken over hoe het is verlopen, juist ook als de realiteit nogal anders was dan de verwachting. Met name Johann & Marsel nemen dan nog wel eens de variabelen door om te zien waar en hoe het 'mis' ging, juist vanwege het educatieve aspect.  ;)

Unknown-user1778

Ben benieuwd wat de weermodellen vandaag gaan laten zien. Kerst komt in zicht en juist erna is een spannend moment. Mochten we een sneeuwdekje krijgen dan wordt het misschien kouder dan de modellen ons voorspellen? Ik heb goed moed voor volgend weekend.

Jan van Ooijen

Laat je niet gek maken door de 18Z
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

bliksems

maar bij de 0h komt ie er ook in terug toch?

o,ik zie het al,sneeuw is verdwenen.
moet onder ons door het L.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Danny

Nieuw Pluim van EC. Langzaam verdwijnt de kou toch een beetje uit de pluim na de kerstdagen. De sneeuwkansen voor 27 dec. staan nog prima in de pluim maar het gemiddelde laat daarna al weer een stijging zien in temperatuur.

Ries

Onzekerheid is me vanaf Kerst veel te groot, zien hoe dat komende week verandert.

Danny

Citaat van: Ries op za 20 dec 2014 - 10:10
Onzekerheid is me vanaf Kerst veel te groot, zien hoe dat komende week verandert.

Zelfs de "glijbaan" geeft nog genoeg ruimte en onzekerheid. Als we naar vrijdag kijken (2de kerstdag) maakt 2 of 6 graden overdag toch echt een wereld van verschil. Spanning genoeg en ik vermoed dat het ook nog wel een dag of 2 tot 3 minimaal duurt voor we meer zekerheid gaan krijgen.

Jan van Ooijen

Citaat van: bliksems op za 20 dec 2014 - 09:36
maar bij de 0h komt ie er ook in terug toch?

o,ik zie het al,sneeuw is verdwenen.
moet onder ons door het L.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Oele


bliksems

ik wil volgend jaar liever over de winter van 2014/15 lezen  ;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Weatherman

Het was te verwachten dat die droom kaarten zouden veranderen in traan kaarten. hoop dat het nog bij draait.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Energizer85

nou inderdaad... voor de zoveelste keer een virtuele winter, ipv een echte.... maargoed misschien draait t ook weer een beetje positief bij

bliksems

het is gewoon afwachten,want het kan er ineens weer in staan en er in blijven.
verder valt er weinig over te zeggen. vanaf 2 dagen is eigenlijk al moeilijk om een preciese verwachting te maken.
en er hoeft maar 1 dingetje precies anders te vallen en we zitten in de winter.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Powered by EzPortal