Winter discussietopic 2014/2015 deel 3

Topic gezien door 195198 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 07 dec 2014 - 21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

martijn

Ziet er goed uit Jan nu nog hopen dat het uitkomt 8)

gilleeesss

Citaat van: JerryL op vr 19 dec 2014 - 13:09
Hehe!! Wat hebben we die sneeuwkaarten gemist het afgelopen jaar! Ondanks alle negatieve berichtgeving over de Kerst lijkt dit de pleister op de wond.

Het blijft nog ver en de modellen zijn het nog niet helemaal met elkaar eens en zwabberen nog wat, ookal komt GFS al dagen met zo'n setting en sneeuw enzo, we zien wel wat het word binnen paar dagen, hopelijk blijven ze positief evolueren

Lucas

Ineens 4 dagen achter elkaar sneeuw(buien) ? Het is me er een die GFS.

Stand van zaken:

Langzaam afkoelende EC met af en toe een opstandige Oper
GFS eerst koud, kouder toen koudst, daarna warmer en warm en nu weer veel sneeuw.

Ook dit jaar weer blijft GFS de trendsetter maar begint vervolgens als een olifant in een porselein kast herrie te maken.
Ik ga dit jaar maar eens meer waarde hechten aan de stabiliteit van EC...

:-X


Aanhoudende sneeuwval

Nopie

Citaat van: Jan van Ooijen
Zo beter :P

Zou fantastisch zijn als dat uitkomt, het warmste jaar ooit afsluiten met sneeuw ;D

winter67

Waarom denkt weeronline telkens 9 graden tot het einde van deze jaar?

ron12

Limburg tweede kerstdag in de sneeuw  :-\
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Citaat van: ron12 op vr 19 dec 2014 - 14:08
Limburg tweede kerstdag in de sneeuw  :-\

Haha zijn die kaarten ooit wel is uitgekomen van Wetterpool?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 19 dec 2014 - 14:12
Haha zijn die kaarten ooit wel is uitgekomen van Wetterpool?

Is gewoon GFS 


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter67


mauriceb

Mooi, weekend na kerst kans op een beetje sneeuw? en een beetje frisse nachten? wil nog een weekendje hiken ( trainen . Waar kan ik het beste gaan bivakeren, hoge venen/ardennen wellicht?

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 19 dec 2014 - 14:41
Maar niet de GFS die doorgaans gebruikt worden

Welke dan ....??
...ken maar 1 GFS en natuurlijk nu de parallel loop met iets hogere resolutie (test fase)

Ijsbloem

 ;) Nou, nu maar hopen dat het een beetje uit gaat komen .
Ik ben nog niet overtuigd met die zwabberende kaarten.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Jan van Ooijen

Citaat van: Johann op vr 19 dec 2014 - 14:54
Welke dan ....??
...ken maar 1 GFS en natuurlijk nu de parallel loop met iets hogere resolutie (test fase)

Weet ik niet, maar er is iets met die kaarten aan de hand waardoor ze niet kloppen. Is mij al meerdere malen opgevallen. Van de week ook al, ze kwamen met sneeuw en we zijn de grond ingeregend terwijl de kaartjes die hier doorgaans gebruikt worden gewoon regen aangaf
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 19 dec 2014 - 15:57
Weet ik niet, maar er is iets met die kaarten aan de hand waardoor ze niet kloppen. Is mij al meerdere malen opgevallen. Van de week ook al, ze kwamen met sneeuw en we zijn de grond ingeregend terwijl de kaartjes die hier doorgaans gebruikt worden gewoon regen aangaf

Ja die kaartjes kloppen inderdaad niet, toch niet wat betreft sneeuw :p

Vincent

De kaarten de komende dagen in de gaten houden gaat met dit mogelijke scenario wel extra mooi worden.  ::)

Johann

Citaat van: gilleeesss op vr 19 dec 2014 - 16:24
Ja die kaartjes kloppen inderdaad niet, toch niet wat betreft sneeuw :p

Was GFS00 vandaar misschien de verschillen?! Maar goed, maakt allemaal neit veel uit gezien gejojo van de modellen

gilleeesss

Citaat van: Johann op vr 19 dec 2014 - 17:04
Was GFS00 vandaar misschien de verschillen?! Maar goed, maakt allemaal neit veel uit gezien gejojo van de modellen

Ik doel niet alleen op GFS00 of GFS06 :D Het is gewoon omdat ik al verschillende keren gekeken had op die kaarten en er was veel dat er gewoon 'iets van sneeuw' op de kaarten stond daar voor de dag erop terwijl het gewoon 8 graden werd en bovenluchten van rond de 0. Maar idd de modellen zijn nog aan het zoeken wat het word, hopelijk komen ze ALLEMAAL positief. De 12z van gfs loopt ook alweer. Benieuwd naar EC en de pluim vooral.

e: De 12z GFS oper lijkt beetje hetzelfde als de GFS 6z oper, alvast tot +192h (misschien klein klein beetje minder goed, maar details moeten we nu nog niet naar kijken als het nog meer dan week verder is)

Maar kijk eens aan ::) 1060hPa boven groenland, kan nog iets worden als het zo stevig blijft en nog wat verder uitstrekt naar ons (droommodus: met glijdende laagjes?)

Hansle

cfsv2 nog steeds in lijn met vorige runs.

Hansle

Ik denk dat de modellen het lastig hebben door de opwarming in de stratosfeer door wave 1 activiteit en evt het gevolg hiervan op termijn. In het verleden is al meer gebleken dat het cfsv2 model dit redelijk goed kan inschatten.

Powered by EzPortal