Winter discussietopic 2014/2015 deel 3

Topic gezien door 195176 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 07 dec 2014 - 21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wilfred Janssen

GFS ensemble op lange termijn opnieuw kouder. Gemiddelde is ongeveer de mediaan en ligt alweer 2 graden lager dan de 12z run van gisteren.
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Weerfreak 1337

Citaat van: ron12 op wo 17 dec 2014 - 17:48
Nooit meer een Elfstedentocht? http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/warmterecords-nooit-meer-een-elfstedentocht :(

Dat zeiden ze in de jaren '80 ook meen ik. :P

@ Wilfred

Mooie pluim, weer een stuk verbeterd ten opzichte van de vorige. :)


Citaat van: Hector Pascal op do 18 dec 2014 - 11:04
Een uitbijter is de operationele uitvoer van het ECMWF. De oper lijkt vanaf zondag de 28ste namelijk alweer aan te sturen op een verzachting onder invloed van een activerende depressie boven de Britse Eilanden.

Een quote uit Jan Vissers weerbericht...

Hier even de weerkaart erbij. :) Het lijkt misschien een uitbijter te zijn, we zullen het moeten afwachten. Ik vind die "blokkade-ontwikkeling" nog niet echt super. Wie weet komt het nog. :)


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter


Weerfreak 1337

Citaat van: winter op do 18 dec 2014 - 14:58
Hoi wat doen de andere modellen GEM/UKMO?

Zie hieronder GEM, UKMO gaat niet zo ver.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

henkensjoeke

Citaat van: winter op do 18 dec 2014 - 14:58
Hoi wat doen de andere modellen GEM/UKMO?
ga naar google en typ topkarten, dan kun je het zelf mooi zien , alles zit er in.

winter

Citaat van: henkensjoeke op do 18 dec 2014 - 15:26
ga naar google en typ topkarten, dan kun je het zelf mooi zien , alles zit er in.

Ja maar ik begrijp nog niet goed hoe ik die kaarten moet lezen. Ik weet heb veel reacties maar betekent nog niks hahha
Bij een laagdrukgebied met de klok mee hogedrukgebied tegen de klok in dat is wat ik weet.
En een beetje van de blokkades op Atlantische oceaan/Groenlandblokkade of het trekpaard boven italie zulke dingen begrijp ik, maar meer ook niet  :P

Weerfreak 1337

Citaat van: winter op do 18 dec 2014 - 15:28
Ja maar ik begrijp nog niet goed hoe ik die kaarten moet lezen. Ik weet heb veel reacties maar betekent nog niks hahha
Bij een laagdrukgebied met de klok mee hogedrukgebied tegen de klok in dat is wat ik weet.
En een beetje van de blokkades op Atlantische oceaan/Groenlandblokkade of het trekpaard boven italie zulke dingen begrijp ik, maar meer ook niet  :P

Het dikgedrukte moet precies andersom zijn. Geeft niet, zo leer je weer eens wat! :)

>>>>>Op het noordelijk halfrond draait de stroming om een lagedrukgebied TEGEN de klok in, en om een hogedrukgebied met de klok MEE.<<<<<

Op het zuidelijk halfrond draait de stroming om een lagedrukgebied met de klok MEE, en om een hogedrukgebied TEGEN de klok in.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Armand

Dat worden nog spannende tijden voor de kerst! Spreiding in de pluim is weliswaar nog erg groot, maar de meeste leden gaan toch voor een kouder weertype. Zondag geeft 60% van de leden van EC zelfs sneeuw aan voor ZO Nederland :D

Edit: Zondag 28 december natuurlijk ;)

Extremissimorum

Citaat van: Weerfreak op do 18 dec 2014 - 15:31
Het dikgedrukte moet precies andersom zijn. Geeft niet, zo leer je weer eens wat! :)

>>>>>Op het noordelijk halfrond draait de stroming om een lagedrukgebied TEGEN de klok in, en om een hogedrukgebied met de klok MEE.<<<<<

Op het zuidelijk halfrond draait de stroming om een lagedrukgebied met de klok MEE, en om een hogedrukgebied TEGEN de klok in.

Wat ook mooi te zien is aan (tropische) stormen en orkanen. Aangezien dat lagedrukgebieden zijn kun je mooi zien hoe ze draaien.

Mag ik voorstellen om eerst nu op korter termijn te kijken? Het begint hier nu aardig te waaien, KNMI komt met code geel voor windstoten tot 80 km/u.

Zaterdag komt daar nog een schepje bovenop met in Noord Nederland windstoten tot 90 km/u, en maandag/dinsdag weer een relatief schepje bovenop, wanneer er in het hele land windstoten tot 80 km/u mogelijk zijn. Oh en vergeet de neerslag niet! (GFS06)

Kan dit nog van invloed zijn op de verwachtingen of is dit al meegerekend?

winter

Citaat van: Weerfreak op do 18 dec 2014 - 15:31
Het dikgedrukte moet precies andersom zijn. Geeft niet, zo leer je weer eens wat! :)

>>>>>Op het noordelijk halfrond draait de stroming om een lagedrukgebied TEGEN de klok in, en om een hogedrukgebied met de klok MEE.<<<<<

Op het zuidelijk halfrond draait de stroming om een lagedrukgebied met de klok MEE, en om een hogedrukgebied TEGEN de klok in.

Hartstikke bedankt voor de uitleg, ook zeer logisch anders zou het trekpaardje zoals het vaak genoemd word boven centraal Europa/Italiƫ wat een lagedrukgebied is niet voor kou kunnen zorgen:P
Ook fijn dat je bij de kaartjes omcirkelt wat een hoog- en laagdrukgebied is en met pijlen aangeeft hoe de stroming is.

winter

Dit jaar verloopt de ijsgroei op de Noordpool aan normaal. Dus volgens mij valt er weinig verband te trekken uit de ijsgroei op de Noordpool en de winters in Nederland/West Europa. Want, in de 20e eeuw waren de winters gemiddeld iets kouder en was het ijsoppervlak op de Noordpool gemiddeld groter dan nu het geval is.
http://nsidc.org/arcticseaicenews/

Weerfreak 1337

Citaat van: Extremissimorum op do 18 dec 2014 - 15:42
Wat ook mooi te zien is aan (tropische) stormen en orkanen. Aangezien dat lagedrukgebieden zijn kun je mooi zien hoe ze draaien.

Mag ik voorstellen om eerst nu op korter termijn te kijken? Het begint hier nu aardig te waaien, KNMI komt met code geel voor windstoten tot 80 km/u.

Zaterdag komt daar nog een schepje bovenop met in Noord Nederland windstoten tot 90 km/u, en maandag/dinsdag weer een relatief schepje bovenop, wanneer er in het hele land windstoten tot 80 km/u mogelijk zijn. Oh en vergeet de neerslag niet! (GFS06)

Kan dit nog van invloed zijn op de verwachtingen of is dit al meegerekend?

Zal altijd afhangen van de koers van bepaalde luchtdrukgebieden. We hebben vaker gezien dat een plotselinge koerswijziging er ook voor kan zorgen dat er ineens hele andere weerkaarten berekend worden.(<Daar doelde je op dacht ik?) Al met al lijken de verwachtingen voor de komende dagen (zeer) zeker. Details zullen natuurlijk nog veranderen/wisselen.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

Citaat van: Weerfreak op do 18 dec 2014 - 16:19
Zal altijd afhangen van de koers van bepaalde luchtdrukgebieden. We hebben vaker gezien dat een plotselinge koerswijziging er ook voor kan zorgen dat er ineens hele andere weerkaarten berekend worden.(<Daar doelde je op dacht ik?) Al met al lijken de verwachtingen voor de komende dagen (zeer) zeker. Details zullen natuurlijk nog veranderen/wisselen.

Zoiets bedoelde ik, ja. Maar ik bedoelde vooral: kunnen de kaarten nog drastisch andere vormen aannemen als we te maken krijgen met flinke noordwesterwindstoten? Ik denk dat je dat zo al beantwoord hebt!  ;)

J

GFS12 Oper is toch wel behoorlijk anders dan zijn voorganger.. (niet positief, maar ook niet meteen HEEL negatief.. wel gewoon een stuk minder). Benieuwd waar deze staat in de pluim.

flyerke

nieuwste GFS is een stuk minder winters terug ... Het zal nog een paar keer veranderen ...
Winter is coming

J

En de GFS12 Paralel is ook niet goed.. hmmz...
Pluim needs to safe the day

gilleeesss

Citaat van: J op do 18 dec 2014 - 17:57
En de GFS12 Paralel is ook niet goed.. hmmz...
Pluim needs to safe the day

Vind d  paralel nog geen zo'n ramp hoor. Kan beter maar ach.

J

Citaat van: gilleeesss op do 18 dec 2014 - 17:59
Vind d  paralel nog geen zo'n ramp hoor. Kan beter maar ach.

Mja vergeleken met de EC en GFS pluim opties (meest recente edities) voor 28 dec vind ik dit kaartje van de Paralel voor 6 uur in de ochtend(!) best behoorlijk slecht.


Maar t kan ook dat deze twee uitdraaien helemaal niet de pluim representatief weergeven dus ja even afwachten

Armand

We zullen de pluim moeten afwachten. Er zijn altijd warmere leden aanwezig, misschien is GFS oper nu een van die? Trouwens de 18z pluim van GFS was ook dramatisch, terwijl de 00z juist erg goed was. Het zal nog wel vaker heen en weer schommelen, maar ik hoop dat het schommelen deze keer eens stopt bij de koudere versies, want vaak komt er bij onzekerheid uiteindelijk de warme versie naar boven... Het is nog ver ;)

winter67


Powered by EzPortal