Winter discussietopic 2014/2015 deel 3

Topic gezien door 195173 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 07 dec 2014 - 21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

winter

Klopt pluim is wel beduidend  kouder. Maar nog steeds middagtemperatuur van +2/+3 graden is sneeuw dan zeker mogelijk? Want ik zie geen leden die temperatuur aangeven van -5 Jan?


Mellink86

Zaterdag 27 dec vlieg ik naar Munchen, hopen op geen vertraging e.d.. >:(
Maar het mag wel weer eens goed sneeuwen! :)

Nopie

EC gaat er ook steeds beter uit zien op termijn. Maar lange termijn dus hoevaak gaat het nog veranderen? Al met al wel positieve ontwikkelingen.

Danny

In navolging van GFS, die al dagen koeler weer op lange termijn laat zien begint ook EC nu die kant op te draaien. We zien na begin komende week, wanneer de temperatuur nogmaals tegen de dubbele cijfers aan lijkt te gaan pieken toch een mooie glijbaan ontstaan in de pluim naar koeler en in ieder geval meer normaal weer voor de tijd van het jaar.
Vooral in de 2 dagen na kerst (zaterdag en zondag) slaat de sneeuwpluim nu uit. Geen conclusies aan verbinden maar de lange termijn biedt wel weer wat hoop voor de winter liefhebbers in Nederland. Geen diepvries kou uit het oosten maar winterse wisselvalligheid uit het noorden kan ons op termijn misschien wel eens gaan bereiken.

Afwachten of de kaarten de komende dagen de settings zoals ze er nu op staan versterken of juist weer verzwakken. Het lijntje van winterse hoop is namelijk nog steeds maar heel dun.

Vincent


Lucas

Citaat van: Vincent op wo 17 dec 2014 - 10:24
*heel koud plaatje*

Herhaling van dit maar doen?  ::)

Ja! wat ik alleen nooit begrijp zijn die contouren.  -15 staat in dezelfde kleur als -18 en eind verder op staat -22 in dezelfde contour als -18.
Volgens de legenda is elk lijntje 1 graad verschil.... >:(

Doe het dan niet denk ik dan...

Maar goed GFS6 drupt binnen..in de gaten houden kan hier:http://www.meteociel.fr/modeles/gfse_cartes.php?runpara=1&ech=6
Aanhoudende sneeuwval

jens6

Citaat van: winter op wo 17 dec 2014 - 09:11
Klopt pluim is wel beduidend  kouder. Maar nog steeds middagtemperatuur van +2/+3 graden is sneeuw dan zeker mogelijk? Want ik zie geen leden die temperatuur aangeven van -5 Jan?


zal wel nog veranderen :) 4 dagen geleden was er geen enkel lid met 5 graden overdag :)

Extremissimorum

Citaat van: winter67 op di 16 dec 2014 - 22:18
Heel veel sneeuwkansen na kerst volgens pluim. ;D

Ik sta helemaal open voor een wit Oud en Nieuw! 8) 8)

Citaat van: Danny op wo 17 dec 2014 - 10:23
In navolging van GFS, die al dagen koeler weer op lange termijn laat zien begint ook EC nu die kant op te draaien. We zien na begin komende week, wanneer de temperatuur nogmaals tegen de dubbele cijfers aan lijkt te gaan pieken toch een mooie glijbaan ontstaan in de pluim naar koeler en in ieder geval meer normaal weer voor de tijd van het jaar.
Vooral in de 2 dagen na kerst (zaterdag en zondag) slaat de sneeuwpluim nu uit. Geen conclusies aan verbinden maar de lange termijn biedt wel weer wat hoop voor de winter liefhebbers in Nederland. Geen diepvries kou uit het oosten maar winterse wisselvalligheid uit het noorden kan ons op termijn misschien wel eens gaan bereiken.

Afwachten of de kaarten de komende dagen de settings zoals ze er nu op staan versterken of juist weer verzwakken. Het lijntje van winterse hoop is namelijk nog steeds maar heel dun.

Zie je nou wel: GFS op lange termijn goed, EC voor precisie.
Het zou me niets verbazen als de komende dagen GFS met een warmere reeks runs komt, terwijl EC wel koudere opties tekent.
Vervolgens draait gfs weer bij en zijn EC en GFS weer op één lijn.
N.B. dit is mijn prognose, maar niet waterdicht.

P.S. volgens mij is wetter3 overbelast...

Vincent

Dat er steeds meer signalen de kant van kouder weer op wijzen is wel 'goed' nieuws. Dit herfstweer waar het maar niet licht word is het ook niet helemaal.  >:(

Jan van Ooijen

Johann op twitter.....

Tropo(pauze) dynamiek (NCEP-GFS): uitvloeien van zeer koude lucht /koudepool over grote delen van Europa.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

martijn

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 17 dec 2014 - 12:26
Johann op twitter.....

Tropo(pauze) dynamiek (NCEP-GFS): uitvloeien van zeer koude lucht /koudepool over grote delen van Europa.



Dus er is een kans op kouder weer?

xzaz

Citaat van: martijn op wo 17 dec 2014 - 12:33
Dus er is een kans op kouder weer?
Er is altijd kans op kouder weer, de modellen berekenen het nu ook  8)
De winter is nog niet eens begonnen!

jones

Ik weet dat veel leden sceptisch staan tegenover dit model (NCEP CFSv2), maar ik bekijk het toch regelmatig en ook deze laat de warmte in januari iets verder oostwaarts dringen. Vorige week liet dit model nog een afwijking van +2°C zien in onze streken, nu is het al ongeveer -0,5 tot +0,5. Daarnaast meer neerslag dan normaal en als je de z700 kaarten bekijkt zie je de dominantie van lagedruk boven Scandinavië. Met koude bovenluchten en een noor(west)elijke stroming kan dit wel een aantal interessante situaties opleveren, indien alles meezit natuurlijk ;) Nog steeds niet op en top winters, maar in deze tijden moeten we al blij zijn dat we geen ZW-circulatie met +10°C en regen krijgen...

(Bijlage met de kaartjes lukt niet...)

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 17 dec 2014 - 12:26
Johann op twitter.....

Tropo(pauze) dynamiek (NCEP-GFS): uitvloeien van zeer koude lucht /koudepool over grote delen van Europa.

Oh.... wauw! Dit is een droomkaart!

JerryL

Gaat het dan misschien toch nog wat worden? Een witte eerst Kerstdag lijkt moeilijk, maar tweede Kerstdag en nog zekerder derde en vierde Kerstdag (tel ze gewoon tot Oud en Nieuw door) lijken toch steeds witter te worden. Dat beloofd wat!! ;D ::) ;D ::)

Wilfred Janssen

GFS06 controlerun heeft de winter in de bol op lange termijn. Het ensemblegemiddelde nog steeds (ruim) boven 0 graden op lange termijn.

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Armand

Er zijn met de run ook steeds minder warmere leden bij EC. Echter er blijven nog warmere oplossingen over. Het zou helemaal geweldig zijn als deze ook verdwijnen komende dagen, maar dat lijkt me nog even te vroeg

Vincent

Weerplaza voor Venlo richting eind december:


Dat zou wel erg brrr zijn.  ::)

Armand

Nou, zo koud zijn de uitschieters in de pluim nog niet eens, haha.

Vincent

Citaat van: Armand op wo 17 dec 2014 - 14:05
Nou, zo koud zijn de uitschieters in de pluim nog niet eens, haha.

Geen idee op basis van welk model zij die prognose bepalen ook.  :-\

Powered by EzPortal