Winter discussietopic 2014/2015 deel 3

Topic gezien door 195174 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 07 dec 2014 - 21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: Hector Pascal op di 16 dec 2014 - 11:41
Laatste GFS kaarten bieden hoop vanaf Kerst!! Wederom een run die potentie heeft.

Inderdaad, maar nog geen inval winter

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Kijk, dit ziet er ook al een stuk beter uit :D


xzaz

Leuk dat het verandert, heeft de winter tenminste nog enige perspectief. Maar blijft helaas allemaal wel (E)LT.
De winter is nog niet eens begonnen!

mauriceb

Ik weet niet hoe we deze kaart moeten lezen? Meer kans op kou tussen kerst en nieuwjaar aan de oostzijde VS en Europa?

https://twitter.com/BigJoeBastardi/status/544827124809728000/photo/1

Lijkt me nog erg ver weg btw :)

Johann

Citaat van: mauriceb op di 16 dec 2014 - 14:24
Ik weet niet hoe we deze kaart moeten lezen? Meer kans op kou tussen kerst en nieuwjaar aan de oostzijde VS en Europa?

https://twitter.com/BigJoeBastardi/status/544827124809728000/photo/1

Lijkt me nog erg ver weg btw :)

Er zijn inderdaad aanwijzingen dat de atmosfeer op de wat LT voor een ander stromingspatroon gaat kiezen. Goed mogelijk dat dit een koudere weerfase gaat inluiden die rond kerstdagen dan gestalte zou moeten gaan krijgen. Eigenlijk zie je dat de veranderingen de komende dagen al in gang worden gezet met het "opdoeken" van het Azorenhoog richting de centrale Middellandse Zee, daarna een afzwakken van de zonale hoogtestroming op de noordelijk Atl. Oceaan doordat de koude-injecties bij Groenland-New Foundland uitblijven. In dit "Isobarensumpf" gebied (afnemende drukgradiĆ«nt) vervolgens kansen voor hogedruk impulsen (Groenland) dan wel Blokkade. Juist in de wintermaanden kunnen dit soort op het oog kleine veranderingen grote veranderingen in het stromingspatroon teweeg brengen. Even nog niet op vastpinnen maar zeker iets om de komende dagen verder te vervolgen!   


mauriceb

Citaat van: Johann op di 16 dec 2014 - 15:04
Er zijn inderdaad aanwijzingen dat de atmosfeer op de wat LT voor een ander stromingspatroon gaat kiezen. Goed mogelijk dat dit een koudere weerfase gaat inluiden die rond kerstdagen dan gestalte zou moeten gaan krijgen. Eigenlijk zie je dat de veranderingen de komende dagen al in gang worden gezet met het "opdoeken" van het Azorenhoog richting de centrale Middellandse Zee, daarna een afzwakken van de zonale hoogtestroming op de noordelijk Atl. Oceaan doordat de koude-injecties bij Groenland-New Foundland uitblijven. In dit "Isobarensumpf" gebied (afnemende drukgradiƫnt) vervolgens kansen voor hogedruk impulsen (Groenland) dan wel Blokkade. Juist in de wintermaanden kunnen dit soort op het oog kleine veranderingen grote veranderingen in het stromingspatroon teweeg brengen. Even nog niet op vastpinnen maar zeker iets om de komende dagen verder te vervolgen!

We pinnen ons er maar niet op vast maar geeft toch weer wat leuks om naar uit te kijken :)
Laten we hopen op wat winterse taferelen rond kerst. Zou het geheel toch wat aantrekkelijker maken.

Unknown-user1778

Laten we het hopen Johann.
Een witte kerst is leuk maar wat ik nog belangrijker vind is temperaturen rond of onder het vriespunt met oud en nieuw.
Dan is de kans op droog weer namelijk het grootst :)


gilleeesss

Volgens mij zit er weer sneeuwkans bij GFS rond dezelfde periodes? Toch iets om in de gaten te houden, maar blijft nog 10 dagen ver weg

Armand

Citaat van: gilleeesss op di 16 dec 2014 - 17:53
Volgens mij zit er weer sneeuwkans bij GFS rond dezelfde periodes? Toch iets om in de gaten te houden, maar blijft nog 10 dagen ver weg

Inderdaad. GFS berekent leuke situaties. Jammer dat het niet echt doorzet en dat het Hoog ten noorden van Nederland niet sterk genoeg is. Nog steeds hoop dus, ben benieuwd naar de pluim en EC!

Extremissimorum

Waar zien jullie sneeuw? Het enige wat ik zie is een stevige noordwesterstroming met bakken water...

Johann

Citaat van: Extremissimorum op di 16 dec 2014 - 18:48
Waar zien jullie sneeuw? Het enige wat ik zie is een stevige noordwesterstroming met bakken water...

Zoiets

Energizer85


Wilfred Janssen

Nieuwe pluimt GFS12z ook niet bepaald winters te noemen... mag nog flink aan gesleuteld worden!

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Extremissimorum

Citaat van: Johann op di 16 dec 2014 - 18:53
Zoiets

Maar is dit niet met noordwesten wind? Zou dat niet juist regen veroorzaken. Voor sneeuw is noordenwind toch ideaal?

Niet dat dit niet van mij uit mag komen, maar dit lijkt te mooi om waar te zijn!

ron12

Luchtdruk ook waardeloos wil maar niet de hoogte in  :( Verre oosten van Rusland tegen de -50 op dit moment 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

dick_laurent

Pfff, snap niet zo goed waarom het merendeel hier graag diepvriestemperaturen wilt.

Heeft men enig idee wat dat met de infrastructuur hier zou doen? Hoeveel miljoenen schade dat gaat geven? En nog belangrijker, hoeveel mensen dan wel niet slachtoffer zullen worden van de kou door verkeersongelukken en andere kou gerelateerde letselschaden.

En in economisch opzicht, strenge vorst zal de energiekosten gigantisch omhoog drijven dus het is ook nog eens schadelijk voor het milieu en je portemonnee.

Maar ja, het "efteling" plaatje van besneeuwde mooie landschappen en bevroren grachten is blijkbaar verblindend voor sommigen.
Realiteit is echter anders  ;) dus ik vind plus 7 graden in de winter een heul stuk relaxter en hoop van harte dat t zo blijft.  8)

Energizer85

Citaat van: dick_laurent op di 16 dec 2014 - 20:44
Pfff, snap niet zo goed waarom het merendeel hier graag diepvriestemperaturen wilt.

Heeft men enig idee wat dat met de infrastructuur hier zou doen? Hoeveel miljoenen schade dat gaat geven? En nog belangrijker, hoeveel mensen dan wel niet slachtoffer zullen worden van de kou door verkeersongelukken en andere kou gerelateerde letselschaden.

En in economisch opzicht, strenge vorst zal de energiekosten gigantisch omhoog drijven dus het is ook nog eens schadelijk voor het milieu en je portemonnee.

Maar ja, het "efteling" plaatje van besneeuwde mooie landschappen en bevroren grachten is blijkbaar verblindend voor sommigen.
Realiteit is echter anders  ;) dus ik vind plus 7 graden in de winter een heul stuk relaxter en hoop van harte dat t zo blijft.  8)

uhh ff serieus.....?????


en trouwens al die kosten....., daar wordt elk jaar door de regering netjes geld voor gereserveerd....

ontopic... EC dus niet mee in de afkoeling en ook niet met de sneeuwkansen?

dick_laurent

Citaat van: Energizer85 op di 16 dec 2014 - 20:47
uhh ff serieus.....?????


en trouwens al die kosten....., daar wordt elk jaar door de regering netjes geld voor gereserveerd....

ontopic... EC dus niet mee in de afkoeling en ook niet met de sneeuwkansen?

Nee, geen sneeuw. Jammer joh ;)

Powered by EzPortal