Winter discussietopic 2014/2015 deel 3

Topic gezien door 195195 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 07 dec 2014 - 21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

MamaAs

Kan iemand mij helpen met een bliksem detectie kaart van 11 december? Rond 10 uur in de ochtend omgeving Arnhem zuid?
Is voor iemand die vermoed dat ze indirect is getroffen door een bliksem inslag, maar door een huisarts niet wordt geloofd.
Alvast heel erg bedankt!

Armand

Citaat van: MamaAs op zo 14 dec 2014 - 19:04
Kan iemand mij helpen met een bliksem detectie kaart van 11 december? Rond 10 uur in de ochtend omgeving Arnhem zuid?
Is voor iemand die vermoed dat ze indirect is getroffen door een bliksem inslag, maar door een huisarts niet wordt geloofd.
Alvast heel erg bedankt!

Ik heb hier een link van de geregistreerde blikseminslagen van buienradar. Hoop dat ik je daar verder mee kan helpen.

http://www.buienradar.nl/bliksem/11-12-2014/10

Extremissimorum

Citaat van: MamaAs op zo 14 dec 2014 - 19:04
Kan iemand mij helpen met een bliksem detectie kaart van 11 december? Rond 10 uur in de ochtend omgeving Arnhem zuid?
Is voor iemand die vermoed dat ze indirect is getroffen door een bliksem inslag, maar door een huisarts niet wordt geloofd.
Alvast heel erg bedankt!

Citaat van: Armand op zo 14 dec 2014 - 19:21
Ik heb hier een link van de geregistreerde blikseminslagen van buienradar. Hoop dat ik je daar verder mee kan helpen.

http://www.buienradar.nl/bliksem/11-12-2014/10

Inderdaad onweer bij Arnhem rond 10 uur. Dit is het radarbeeld erbij, maar het lukte mij niet om onweer erbij te doen. Je kan het beeld ook zelf HIER vinden.

Het is echt goed mogelijk!

MamaAs

Super ???????? heel erg bedankt, ik kreeg het niet voor elkaar  ;D

Joep

ZEER interessante weersontwikkelingen volgens Amerikaans weermodel tussen kerst en oud en nieuw met een onvervalst LMG (luftmassagrenze)
(1978-1979?

Putto

jens6


J

Klopt wel dat die te zien is (een soort variant ervan, posities liggen nog iets te noorderlijk eigenlijk) maarja op ultralangetermijn en voorlopig pas op één run van alleen GFS Oper.

Hector Pascal

LMG = Luftmassgrenze. Oftewel, we zitten in het grensgebied met koude en zachte lucht. Dat kan weer resulteren in bakken met sneeuw of juist net niet. Meestal heeft noord Nederland dan vorst, terwijl het in het zuiden tot 10 graden kan zijn.
Nul bestaat niet.

Weatherman

Citaat van: Hector Pascal op zo 14 dec 2014 - 19:58
LMG = Luftmassgrenze. Oftewel, we zitten in het grensgebied met koude en zachte lucht. Dat kan weer resulteren in bakken met sneeuw of juist net niet. Meestal heeft noord Nederland dan vorst, terwijl het in het zuiden tot 10 graden kan zijn.
Was vorig jaar ook, maar wil toch echt wel sneeuw  :'(
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Armand

Voor ons in zuid-limburg is dat niet zo goed...

Johann

Woensdag zal een warmtefront voor een volgende thermische opleving gaan zorgen. Daarvoor moeten we echter nog rekening houden met winterse perikelen. Interessant is ook de timing van het front. Na een koude nacht ligt er vooral boven de oostelijke helft van het land nog een koude grenslaag. De kans op (natte)sneeuw in het oosten van het land is zeker niet onmogelijk, de kans dat er zich een sneeuwdekje gaat vormen is echter vrij klein. Iig iets om even goed in de smiezen te houden! Ook voor dinsdag is winterse neerslag niet uitgesloten, SVG deels dan op zeeniveau.

ron12

Citaat van: Hector Pascal op zo 14 dec 2014 - 19:58
LMG = Luftmassgrenze. Oftewel, we zitten in het grensgebied met koude en zachte lucht. Dat kan weer resulteren in bakken met sneeuw of juist net niet. Meestal heeft noord Nederland dan vorst, terwijl het in het zuiden tot 10 graden kan zijn.
kaartje van 29 december 1978
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Citaat van: Johann op zo 14 dec 2014 - 20:58
Woensdag zal een warmtefront voor een volgende thermische opleving gaan zorgen. Daarvoor moeten we echter nog rekening houden met winterse perikelen. Interessant is ook de timing van het front. Na een koude nacht ligt er vooral boven de oostelijke helft van het land nog een koude grenslaag. De kans op (natte)sneeuw in het oosten van het land is zeker niet onmogelijk, de kans dat er zich een sneeuwdekje gaat vormen is echter vrij klein. Iig iets om even goed in de smiezen te houden! Ook voor dinsdag is winterse neerslag niet uitgesloten, SVG deels dan op zeeniveau.
Woensdag ook kans op storm, volgens de Duitsers
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Johann

Citaat van: ron12 op zo 14 dec 2014 - 21:08
Woensdag ook kans op storm, volgens de Duitsers

Inderdaad zeer markant warmtefront en luchtmassa wisseling met sterk windveld. Kijk ook maar eens naar de isobaren. Storm vnl noordelijke kustwateren en Duitse bocht!

ron12

Nog een kaartje nu max temperatuur 30 December 1978
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Extremissimorum

Citaat van: Johann op zo 14 dec 2014 - 21:15
Inderdaad zeer markant warmtefront en luchtmassa wisseling met sterk windveld. Kijk ook maar eens naar de isobaren. Storm vnl noordelijke kustwateren en Duitse bocht!

Waarop is dit kaartje gebaseerd? GFS is namelijk nog wat terughoudend met storm voor woensdag, net als EC...

Johann

Citaat van: Extremissimorum op zo 14 dec 2014 - 21:32
Waarop is dit kaartje gebaseerd? GFS is namelijk nog wat terughoudend met storm voor woensdag, net als EC...

GFS12


Extremissimorum

Citaat van: Johann op zo 14 dec 2014 - 21:42
GFS12

Ah ja, zie het nu. Maar dit noem ik geen storm.
(Of ik zie het niet? Dan leer ik graag! :D)

Johann

Citaat van: Extremissimorum op zo 14 dec 2014 - 21:48
Ah ja, zie het nu. Maar dit noem ik geen storm.
(Of ik zie het niet? Dan leer ik graag! :D)

Ik heb ook niets over storm geschreven voor Ned.  :) Sterk windveld
Overigens op de Noordzee wrs wel storm

Powered by EzPortal