Winter discussietopic 2014/2015 deel 3

Topic gezien door 195170 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 07 dec 2014 - 21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joep


Armand

Die sneeuw op woensdagochtend kunnen we waarschijnlijk vergeten volgens de nieuwste runs. EC heeft nog enkele leden die wat kans geven, maar er zijn er toch al veel afgevallen. Bij GFS is de kans nog veel kleiner... Bovendien heeft het ook weinig zin als het een paar uur later gewoon boven de 8 graden is. Wat wel interessant is, is dat de pluim op LT steeds kouder gaat worden. Ik denk nog steeds dat er na de jaarwisseling iets gaat veranderen!

Armand

Kijk, ik zie dit patroon steeds vaker terug komen na de jaarwisseling. Hoop dat er steeds meer modellen en leden meegaan!

Weatherman

Dus de kans op een witte / koude kerst is er niet ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Citaat van: Armand op zo 14 dec 2014 - 10:00Bij GFS is de kans nog veel kleiner...

Vraag me af of we GFS wel serieus moeten nemen want die kwamen gisteren ook met regen voor de Ardennen. Resultaat 14 centimeter sneeuw...
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Citaat van: Weatherman op zo 14 dec 2014 - 10:16
Dus de kans op een witte / koude kerst is er niet ?
Het is geen zekerheid dus zo kun je dat niet stellen. Als je naar de leden kijkt op de pluim zie je dat maar weinig leden koude scenario's ondersteunen, en veel meer leden voor zacht weer gaan. Daaruit mag je afleiden dat de kans op een zachte kerst groter is dan een koude kerst. Maar dat is geen zekerheid dus... ;)

Weatherman

Citaat van: Tyshane op zo 14 dec 2014 - 10:36
Het is geen zekerheid dus zo kun je dat niet stellen. Als je naar de leden kijkt op de pluim zie je dat maar weinig leden koude scenario's ondersteunen, en veel meer leden voor zacht weer gaan. Daaruit mag je afleiden dat de kans op een zachte kerst groter is dan een koude kerst. Maar dat is geen zekerheid dus... ;)
Oke dankje  ;)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Armand

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 14 dec 2014 - 10:31
Vraag me af of we GFS wel serieus moeten nemen want die kwamen gisteren ook met regen voor de Ardennen. Resultaat 14 centimeter sneeuw...

Oke, daar heb je gelijk in. Ben trouwens gistermiddag nog even naar de Ardennen geweest. Vanaf mijn huis ongeveer 40 minuten rijden en je zat al in de sneeuw :) Ook in Vijlen nog wat natte vlokken tegengekomen. Ik heb op sommige plaatsen zelfs 18 centimeter gemeten! Door relatief weinig wind waren ook de bomen mooi bedekt met sneeuw. Prachtige omgeving daar! Vandaag zal het er wel druk worden...

Tyshane

Citaat van: Armand op zo 14 dec 2014 - 10:47
Oke, daar heb je gelijk in. Ben trouwens gistermiddag nog even naar de Ardennen geweest. Vanaf mijn huis ongeveer 40 minuten rijden en je zat al in de sneeuw :) Ook in Vijlen nog wat natte vlokken tegengekomen. Ik heb op sommige plaatsen zelfs 18 centimeter gemeten! Door relatief weinig wind waren ook de bomen mooi bedekt met sneeuw. Prachtige omgeving daar! Vandaag zal het er wel druk worden...

Gaaf! Dat zou ik ook hebben gedaan als ik er dichtbij zou hebben gewoond. Maak je er toch nog iets van mee! :P

Extremissimorum

Komende week belooft een bijzonder natte week te worden met plaatselijk (in Noord-Holland, Waddeneilanden en het noorden van Friesland en Groningen) tot 70 mm in een week (GFS06).
GFS geeft geen sneeuwkansen, maar dat zegt niet zoveel, bleek maar weer eens gisteren

Wat ook interessant is: het belooft een bijzonder stormachtig weekje te worden vanaf woensdag, met vrijdag als belangrijke dag om in de gaten te houden, wanneer storm mogelijk is met windstoten tot 100 km/u in het noordwesten.

Het slechte nieuws: kou is volgens GFS ver te zoeken... Woensdag is een dieptepunt met minima van rond de 10 graden.
Ik schat de kans op witte kerst miniem in..
December is nu a 1,5 graad te warm gemiddeld, en is hard op weg de 11e maand van dit jaar te worden die warmer dan gemiddeld verloopt

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 14 dec 2014 - 08:57
Temperatuur 10cm hoogte aardig fris te noemen

hier was het -2.4 deze nacht op 2m hoogte

JerryL

Citaat van: Tyshane op zo 14 dec 2014 - 10:36
Het is geen zekerheid dus zo kun je dat niet stellen. Als je naar de leden kijkt op de pluim zie je dat maar weinig leden koude scenario's ondersteunen, en veel meer leden voor zacht weer gaan. Daaruit mag je afleiden dat de kans op een zachte kerst groter is dan een koude kerst. Maar dat is geen zekerheid dus... ;)

Helaas, opnieuw niet. Erg jammer weer.

pietjelol

Citaat van: JerryL op zo 14 dec 2014 - 13:15
Helaas, opnieuw niet. Erg jammer weer.
Een witte kerst is eigenlijk vrij zeldzaam in nederland. Laat staan 2 jaar achter me kaar. Waarschijnlijk zul je twee jaar achter me kaar niet nog een keer mee maken

Extremissimorum

Dit waren nog eens tijden! Noordooster storm! ::)
14 februari 1979
Zullen we dit ook weer eens krijgen hier?

Lothiriel



De Europese pluim gaat toch terug een *beetje* de goede kant uit na de stormachtige driedaagse komende week.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Energizer85

opzich nog best een hoop spreiding.. laten we hopen op beter tijden

Energizer85

Citaat van: Energizer85 op zo 14 dec 2014 - 17:09
opzich nog best een hoop spreiding..op LT dan.... laten we hopen op beter tijden

vossejongk

GFS, lagedruk overheerst :(


Laatste beeld


edit: nog ff de jetstream erbij gepakt, later in de run zie je wel ipv de strakke west-> oost stroming een slingerende jet. Misschien dat Jan of Johan hier iets over kunnen toelichten wat dit eventueel kan betekenen?


J

Op LT is GFS12 Oper dan wel weer een stuk interessanter. Geeft op 384u zelfs een sneeuwbom voor midden en noord NL met rond vriespunt temps terwijl het in zuidwest Belgie dan +10C is. Grote verschillen dus.. Maargoed.. 384 u vooruit... zegt genoeg. Maar het moet ergens beginnen!


Overigens begint de drukverdeling vanaf 300u rondom IJsland-Groenland ook wat te verbeteren. Een Hoogje en minder klaarliggende depressiemotoren die nu iets meer zuidelijk proberen te gaan.

Is kijken hoe die Oper er in de pluim voor staat.

J

Overigens geeft de GFS12 Paralel het nog niet op voor vlak voor kerstmis. Overigens houdt die positionering volgens deze run maar 1,5 dag aan. Maargoed.. wat winterse/sneeuw buitjes.


Powered by EzPortal