Winter discussietopic 2014/2015 deel 3

Topic gezien door 195155 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 07 dec 2014 - 21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

henkensjoeke

Citaat van: grizzrh op vr 12 dec 2014 - 16:02
Ik neem aan sinds ze metingen verrichten eh :P Zal hier vast warmer en kouder geweest zijn dan dat wij hier ooit gemeten hebben. Maar sowieso ik denk dat dit gewoon met de natuurlijke cyclus te maken heeft, om af te gaan wat de media allemaal roept dan wordt je gewoon gebrainwashed.. Dus we kunnen beter onze eigen aannames maken en vooral ook kijken wat professionele weermannen zeggen die geen sensatie berichten de wereld insturen om meer kijkers e.d. te krijgen!   er waren 300 jaar geen geijkte thermometers konden geen tienden van graat meten

Weerfreak 1337

Citaat van: grizzrh op vr 12 dec 2014 - 16:02
Ik neem aan sinds ze metingen verrichten eh :P Zal hier vast warmer en kouder geweest zijn dan dat wij hier ooit gemeten hebben. Maar sowieso ik denk dat dit gewoon met de natuurlijke cyclus te maken heeft, om af te gaan wat de media allemaal roept dan wordt je gewoon gebrainwashed.. Dus we kunnen beter onze eigen aannames maken en vooral ook kijken wat professionele weermannen zeggen die geen sensatie berichten de wereld insturen om meer kijkers e.d. te krijgen!

Inderdaad, het is de grilligheid van het weer. :)

De extremen worden steeds groter, kijk maar naar het voorjaar van 2013 (en eigenlijk heel 2013 in het algemeen), deze was juist zeer koud, maar dat wordt nooit meegenomen. Het is natuurlijk wel een feit dat er de afgelopen decennia meer warmterecords dan kouderecords zijn verbroken. Maar dat zegt niet altijd wat natuurlijk. ;)

Je moet maar eens weerberichten op televisie kijken. Als het te zacht is voor de tijd van het jaar, wordt dat met dikgedrukte letters (figuurljik) naar voren gebracht. ;) Pas als de temperatuur 10 graden onder normaal ligt beginnen ze pas te zeggen dat het toch wel frisjes is voor de tijd van het jaar. :P

Goed, verdere discussie over het klimaat graag hierrr!

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

Ik denk dat we ons teveel vastpinnen op het meteorologisch (metingen) aspect wat de winter betreft. We hebben natuurlijk ook de astronomische variant en het weer zal zich meer daaraan houden dan 'luisteren' naar onze afbakening voor de metingen.

Trouwens de winter van 2012-2013 begon op een speldenprikje in het begin van december na ook pas op 12 januari, ervoor was het ook niet veel soeps dus om de winter al af te schrijven vind ik het een beetje voorbarig.

Er komen nog genoeg rondes, en nieuwe kansen, in de astronomische winter ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerfreak 1337

Citaat van: TaL op vr 12 dec 2014 - 17:30
Ik denk dat we ons teveel vastpinnen op het meteorologisch (metingen) aspect wat de winter betreft. We hebben natuurlijk ook de astronomische variant en het weer zal zich meer daaraan houden dan 'luisteren' naar onze afbakening voor de metingen.

Trouwens de winter van 2012-2013 begon op een speldenprikje in het begin van december na ook pas op 12 januari, ervoor was het ook niet veel soeps dus om de winter al af te schrijven vind ik het een beetje voorbarig.

Er komen nog genoeg rondes, en nieuwe kansen, in de astronomische winter ;)

Volledig mee eens. Legendarische winters begonnen vaak eind december of in januari. En in 1956 zelfs pas in februari! (< dan wordt het wel "kiele-kiele".)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Remy

Het weer is geen klimaat,dus een koud verlopende winter kan altijd.
Zolang niemand nog het weer kan voorspellen blijf ik dit forum lezen.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

JerryL

Om dan maar de negatieve tendens, die door mijzelf het meest wordt hooggehouden (hand in eigen boezem) wat af te breken een nieuw pluimpje die ietsjes beter is dan de vorige. Het zijn dus die kleine dingen die het doen. Klein beetje kouder vlak voor Kerst. Tis maar wat je wilt zien toch?


Jan van Ooijen

ECMWF komt met een sneeuwbommetje voor (noord) oostelijk deel van het land



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Citaat van: bliksems op vr 12 dec 2014 - 19:57
ach,weet je wat het is..je moet het gewoon zo bekijken:

Hahaha geweldig. Wel opvallend: de lijn vam de control blijft ongeveer hetzelfde!

18 december 12 graden...  >:(
Dat is warm, maar (om iets van positiviteit erin te brengen:) het zal geen dagrecord zijn: de hoogste temperatuur gemeten op 18 december is 14,7 graden, in 1987. Het kan dus altijd erger.

Citaat van: Henk1976 op vr 12 dec 2014 - 15:52
Ik wordt niet vrolijk van het feit dat de media alles maar klakkeloos overneemt. Warmste jaar ooit... Sinds wanneer is ooit, sinds het jaar 0? Sinds dat de mammoeten zijn uitgestorven? Sinds de oerknal? Beetje meer nuance aub...


Sinds drie eeuwen (minstens).

We moeten ook de Bardarbunga (de vulkaan op IJsland) in de gaten houden. Deze staat al een tijd op punt van uitbarsten. Wanneer dat gebeurt is er kans op een 'water-op-hete-kolen'-effect, wat inhoudt dat er door de rook minder zonlicht de aarde bereikt, wat tot een kleine ijstijd zou kunnen leiden.
Het is niet zeker of, wanneer en hoe hij uit zal barsten, maar het is een factor die we mee moeten nemen.

Citaat van: Henk1976 op vr 12 dec 2014 - 16:11
Amen

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 12 dec 2014 - 20:43
ECMWF komt met een sneeuwbommetje voor (noord) oostelijk deel van het land

En een waterbom voor rest NL? Hoe zit het met de wind(stoten) voor die dag, Jan?

Jan van Ooijen

Citaat van: Extremissimorum op vr 12 dec 2014 - 20:47

En een waterbom voor rest NL? Hoe zit het met de wind(stoten) voor die dag, Jan?

Valt wel mee, maar 50 km/h
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 12 dec 2014 - 20:52
Valt wel mee, maar 50 km/h

Oke, geen storm volgens oper dus.
maar die neerslaghoeveelheden! Heel Benelux+Duitsland krijgt een boel, zeg!

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 12 dec 2014 - 20:43
ECMWF komt met een sneeuwbommetje voor (noord) oostelijk deel van het land



Dit is idd wel een pak neerslag, (als het geen sneeuw is, dan een bak water :o)

Tenminste opnieuw eens iets winters op de kaarten, ben benieuwd

glenn

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 12 dec 2014 - 20:43
ECMWF komt met een sneeuwbommetje voor (noord) oostelijk deel van het land




Mocht dat nu is over heel het land komen en de termijn is zelfs niet zo gek ver weg

winter67

Hoe zijn de kansen voor een witte (winterse) kerst

Marc.S

Citaat van: TaL op vr 12 dec 2014 - 17:30
Ik denk dat we ons teveel vastpinnen op het meteorologisch (metingen) aspect wat de winter betreft. We hebben natuurlijk ook de astronomische variant en het weer zal zich meer daaraan houden dan 'luisteren' naar onze afbakening voor de metingen.

Trouwens de winter van 2012-2013 begon op een speldenprikje in het begin van december na ook pas op 12 januari, ervoor was het ook niet veel soeps dus om de winter al af te schrijven vind ik het een beetje voorbarig.

Er komen nog genoeg rondes, en nieuwe kansen, in de astronomische winter ;)

Toch vond ik begin december 2012 veel spectaculaider dan deze, toen er met een noord/noordwester continu sneeuwbuien aan werden gevoerd die bij mij in de ochtend van 6 december een laagje sneeuw achter lieten, geweldig gezicht was dat vooral omdat het net na sinterklaas was en de kerstperiode van start ging 8) Maar helaas was die winterprik van korte adem op een volgende sneeuwstoring na die van vrijdag 7 december dacht ik..

Zynex

Die pluim is zo slecht haha, mijn ogen doen er pijn van!

vossejongk

Voorlopig een force WC helaas, maar op het eind verandering, zo rond de 20e? Lagedruk lijkt zich te vestigen boven Scandi, wat voor ons een noordstroming met veel neerslag gaat betekenen, maar in welke vorm? Zie ook de opvallende uitloper van het azorenhoog over het VK afbuigend richting Groenland, mogelijke blokkade in de maak?




glenn

Het gebied met neerslag ligt een stuk westelijker dan voorspeld sneeuwradar geeft intussen midden belgie natte sneeuwval aan en aan zee mogelijk frige sneeuw omdat de koude bovenluchten daar al gepaseerd zijn !!

Extremissimorum

Dit doet gewoon pijn aan je ogen....  >:( >:(
Verder: geen storm voor komende week, wel onstuimig met Bft 6 gedurende de hele week en aardig wat neerslag.

TaL

Citaat van: glenn op za 13 dec 2014 - 03:15
Het gebied met neerslag ligt een stuk westelijker dan voorspeld sneeuwradar geeft intussen midden belgie natte sneeuwval aan en aan zee mogelijk frige sneeuw omdat de koude bovenluchten daar al gepaseerd zijn !!

Valt hier geen vlok hoor, beter is dat de radar van het KMI erbij haalt, veel duidelijker en nauwkeuriger beeld ;)
En de 2m temps liggen rond +5 graden en ook het dauwpunt ligt boven 0, dus droge sneeuw moet je aan zee zeker niet verwachten. Het is meer dan koude bovenluchten alleen ;)

Ardennen trouwens bijna 10 cm aan het witte goud :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Powered by EzPortal