Winter discussietopic 2014/2015 deel 3

Topic gezien door 195154 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 07 dec 2014 - 21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Tyshane

Citaat van: Rayonhoofd op wo 10 dec 2014 - 20:23
Wil nog even off-topic blijven: Kan iemand uitleggen wat er zo fascinerend is aan heel veel wind en een plens water ? Meestal geeft dit alleen maar ellende.

Dat is iets persoonlijks, ieder zijn ding natuurlijk. Persoonlijk hou ik van de extremen, dus veel wind en flink wat water geeft me een soort spanning, net als veel sneeuw, harde onweer, etc. Veel zon ook trouwens. ;) Maar grijs, grauw en verder niks, nee bah. En uiteraard zie ik liever geen ellende, dat lijkt me evident.  8)

Tyshane

Stukje Knmi / Guidance:

Buien boven de Noordzee. Vanaf vanavond/vannacht ook boven land en met toenemende kans op korrelhagel en onweer, dit houdt aan tot aan het einde van de aandachtsperiode. Er is forcering vanuit de linkeruitgang van de jet op donderdag, verder geen duidelijk forcering door de 500 hPa trog. Capewaardes donderdag boven zee 400-700 J/kg, boven het noordwesten rond 400 J/kg, Vrij veel windschering (30 kt 0-3 km), dus behoorlijke organisatie is mogelijk. Dit kan pittige buien opleveren. In het noordoosten zijn morgenmiddag enkele vlokken natte sneeuw mogelijk in intensieve buien. Neso geeft hiervoor een signaal.

fgfredje

stukje nostalgie door Jan Pelleboer de beste weerman


Weatherman

Citaat van: fgfredje op wo 10 dec 2014 - 21:47
stukje nostalgie door Jan Pelleboer de beste weerman


ken de beste man niet, maar wel geinig die opgeplakte plaatjes. Alleen op YouTube zeggen ze wat anders over zijn kwaliteiten.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Joep

Citaat van: Rayonhoofd op wo 10 dec 2014 - 20:23
Wil nog even off-topic blijven: Kan iemand uitleggen wat er zo fascinerend is aan heel veel wind en een plens water ? Meestal geeft dit alleen maar ellende.

NB: 11,5 graad tegen 10,1 normaal voor 2014. Dit wordt dus een triest record   :(

Wel luisteren naar wat jan net zei  :)

Henk1976

Citaat van: fgfredje op wo 10 dec 2014 - 21:47
stukje nostalgie door Jan Pelleboer de beste weerman



Als Pelleboer op Radio Noord kwam met zijn weerpraatje dan was iedereen stil.. altijd tijdens koffietijd op de boerderij.

Joep

Citaat van: Weatherman op wo 10 dec 2014 - 22:15
ken de beste man niet, maar wel geinig die opgeplakte plaatjes. Alleen op YouTube zeggen ze wat anders over zijn kwaliteiten.

Pellerboer was een heerlijke weerman en wereldberoemd in Nederland  :)

Hiero de pluim

Marsel

Citaat van: Tyshane op wo 10 dec 2014 - 20:43
Stukje Knmi / Guidance:
Buien boven de Noordzee. Vanaf vanavond/vannacht ook boven land en met toenemende kans op korrelhagel en onweer, dit houdt aan tot aan het einde van de aandachtsperiode. Er is forcering vanuit de linkeruitgang van de jet op donderdag, verder geen duidelijk forcering door de 500 hPa trog. Capewaardes donderdag boven zee 400-700 J/kg, boven het noordwesten rond 400 J/kg, Vrij veel windschering (30 kt 0-3 km), dus behoorlijke organisatie is mogelijk. Dit kan pittige buien opleveren. In het noordoosten zijn morgenmiddag enkele vlokken natte sneeuw mogelijk in intensieve buien. Neso geeft hiervoor een signaal.

Terecht dat je dit even aanhaalt. Immers, vandaag een convectieve dag met dynamische tintje.

As we speak nadert vanuit het westen een zeer actief deel van polaire jet  waarin langs de as snelheden van 150kt of iets meer behaald worden (een zogenaamde 'streak'). Eea is goed zichtbaar op oa airmass en WV platen. De as komt daarbij vannacht vanaf de UK richting N-FR terecht om vervolgens morgen overdag langzaam N-waarts te trekken.
Deze evolutie maakt dat vooral het zuiden en midden van ons land vandaag tijdelijk onder de LU komen te liggen. De daarmee gepaard gaande geforceerde optilling (agv bovenlucht divergentie) zorgt over deze regio's voor een opzwiepend effect op eventuele buiigheid. Tegelijkertijd  koelt morgenochtend de bovenlucht steeds verder af (T500 -30 a -32 in het zuiden tot -38 in het noorden) hetgeen uiteraard ook buien in de hand werkt.

Wat verder benoemenswaardig is is de enorme diepe schering onder invloed van de jet. Vandaag mogen we over het midden en zuiden al snel 50-70kt diepe schering verwachten alsmede 20-30kt schering in de onderste km. Erg hoge waarden dus en niet verwonderlijk slaan enkele zwaar weer indices voor deze regio's vandaag licht uit. Onstabiliteit daarentegen lijkt daarbij in de polaire massa niet overtuigend: max een paar honderd joule over een diepte van grofweg 6km. Verder naar het noorden zijn deze waarden overtuigender, maar juist daar zijn scheringsplaatjes minder uitzonderlijk.

Al met al mogen we vandaag in de sterk gescheerde atmosfeer over het midden en met name het zuiden (nabijheid jet) buien verwachten die ondanks de geringe onstabiliteit aldaar goed georganiseerd zijn. Zeer waarschijnlijk regelmatig in lijnvorm gerangschikt met een flauwe hoek tov algemene stromingsrichting. Onweer, korrelhagel en zware windstoten zijn daarbij mogelijk. Vooral even oppassen voor mogelijk gebogen segmenten (met grotere hoek tov de jet) binnen deze lijnen.  Daar zouden geïsoleerd gusts tot 50kt voor kunnen komen (oa Harmonie komt daar mee).

Stormrelatief gezien is de situatie niet zeer uitzonderlijk,  toch wordt er door de verschillende rekenbreinen voor het midden en met name het zuiden een karppe 100-150m2/s2 aan heliciteit in de onderste 3km berekend, daarvan het gros in de onderste km(!). Gezien de relatief lage LCL's en de hoge LLS zou een enkele bui 'afwijkend gedrag' met bijbehorende verschijnselen kunnen gaan vertonen. De vraag is echter even in hoeverre dit boven land goed van de grond kan komen.....

Verder naar het noorden lijkt 'normale' luchtsoortconvectie in minder gescheerde toestand de belangrijkste neerslagbrenger te zijn. Toch ook daar in de loop van de dag oplopende diepe schering tot uiteindelijk waarden van rond of iets boven 40kt. Voldoende voor langlevende actieve (multicellulaire) buien. De vraag is echter even of daar eenzelfde opgelijnde structuur mogelijk is aangezien de LU niet direct invloed lijkt  te hebben.

Overigens, buiten het feit dat convectieve windstoten tot diep landinwaarts fors kunnen zijn, moeten we de non-convectieve variant niet uit het oog verliezen morgen. Immers, vrijwel alle modellen laten in een brede kuststrook gusts tot rond 50k toe.

EDIT: excuses voor de mogelijk ontstane verwarring. Bovenstaande geldt uiteraard voor VANDAAG.  Ik schreef dit stuk tijdens de nachtdienst en heb in eerste instantie een paar keer onterecht 'morgen'  gebruikt. Is aangepast inmiddels.

JerryL

Citaat van: bliksems op wo 10 dec 2014 - 17:21
we wachten al 2 jaar op een leuk sneeuwdekje.
hoeveel geduld kan een mens hebben...

Jij weet tenminste waarom mijn reactie wat ongenuanceerd was. Recht uit mijn tenen.

Ik wil dus nooit meer die onzin horen over die zogenaamde sneeuw in Siberië en effecten bij ons. Klonk nochthans overtuigend, blijkt gewoon een indianenverhaaltje. Zonnevlekkencyclus, yeah right. Ook dat is pure nonsens.

bliksems

^ja,inderdaad vermoeiend,die aandachttrekkerij van die gasten.
get a life denk ik dan.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Tyshane

Citaat van: Marsel op do 11 dec 2014 - 06:50
Terecht dat je dit even aanhaalt. Immers, morgen een convectieve dag met dynamische tintje.
---
Overigens, buiten het feit dat convectieve windstoten tot diep landinwaarts fors kunnen zijn, moeten we de non-convectieve variant niet uit het oog verliezen morgen. Immers, vrijwel alle modellen laten in een brede kuststrook gusts tot rond 50kt toe.

Goeie uiteenzetting Marsel, met recht een dynamisch tintje.  :)

Op dit moment ook erg mooie donkere wolken die heel verzadigd zijn, schitterend om dat zo snel voorbij te zien jagen. Het lijkt een beetje de sfeer van sneeuwgevulde luchten te zijn, wat meer homogeen qua kleur en structuur vergeleken met luchten die ik nu zou verwachten met deze wind en turbulentie. Goed mocht het kouder zijn geweest in de verschillende luchtlagen en was het sneeuw geworden, hadden we vandaag en morgen helemaal onze lol op gekund.  8)

Danny

Ook vanuit mijn kant een korte uiteenzetting van mijn visie op de huidige weerkaarten.
Actueel maken we een onstuimige en wisselvallige periode mee waar op korte termijn weinig aan lijkt te veranderen. Toch zijn er altijd onzekerheden in de weersverwachting.

De weerkaarten laten voorlopig nog niks van stabiel, winters weer zien door middel van een hoge druk opbouw. Nu is het ook de vraag of een hoge druk gebied boven Scandinavië echt zinvol is momenteel. Als we naar de temperaturen kijken is er weinig kou voorradig in oostelijke richting. Boven Scandinavië, Rusland en Siberië liggen de temperaturen lang niet zo ver onder 0 als wenselijk zou zijn voor een oostelijke winter inval in Nederland.
Boven Canada en Groenland is wel flink wat kou aanwezig. Dit is o.a. de motor achter de trein van storingen die IJsland, Groot Brittannië en Scandinavië aandoet en voorlopig aan blijft doen volgens de verwachtingen. Ook ons land krijgt hierdoor met regelmaat de gevolgen van deze lage druk gebieden te verwerken en dit merken we o.a. gisteren, vandaag en morgen heel goed in ons land.

Toch blijft o.a. GFS iedere keer weer een "wandelend" en sterk hoge druk gebied bij de Azoren op de oceaan zien. Boven Groenland zagen we een aantal dagen terug voor het eerste een voorzichtig hoge druk gebied geboren worden op de weerkaarten. Momenteel lijkt dit hoge druk gebied niet enkel een paar dagen stand te houden maar zien we dit gebied voor een langere periode boven Groenland ontstaan. Met een stevig Azoren hoog op de oceaan dat de nijging vertoond om noordelijk te trekken, flirt o.a. GFS toch met een blokkade optie. Helemaal zuiver staat deze optie nog steeds niet op de kaarten en daarom is en blijft het een wisselvallig en van tijd tot tijd onstuimig in de verwachtingen. Mede hierdoor denk ik dat de lange termijn verwachting voorlopig zeer onbetrouwbaar is. Als bijv. vanavond of morgen de blokkade wel lukt op de kaarten kunnen we wel eens met heel ander weer op midden lange termijn gaan zien op de weerkaarten.

Een andere optie is dat er een lage druk gebied niet noordelijk trekt maar het vaste land van Europa op. In de aanzuiging kan een goede bel koude lucht meekomen en ons in ieder geval tijdelijk voorzien van winterse (on)gemakken als sneeuw.

Ik denk dat met deze 2 opties er nog steeds van alles mogelijk is in December. Het is te kort door de bocht om je vast te pinnen aan de actuele pluim en kaarten en December al volledige af te schrijven op de 11e dag van de maand. Zelf ben ik van mening dat een klein verschil in detail (zoals hierboven beschreven) de hele verwachting op z'n kop kan zetten. Een lage druk gebied, en storm als vandaag en morgen is hier toe in staat. Mogelijk is dit niet het laag dat alles op z'n kop zet maar waarom kan een lage druk gebied dit volgende week dan niet doen?

Ik zeg we blijven het aandachtig volgen met z'n allen......

Marsel

Paar opvallende pitten zo af en toe, en lokaal lichte oplijning van convectie at the moment. Nog niks verdachts overigens. Blijft nog wel eventjes tot het begin van de middag opletten in het midden en zuiden onder de LU.
Lees overigens de EDIT even in mijn vorige bericht op deze pagina.  Ik ha tijdens mn nachtdienst moeite met het onderscheiden vanvandaag overdag en morgen  ;D.  Inmiddels aangepast.

Jan van Ooijen

Winter topic gaat even op slot, want nu worden de stormkansen en winterkansen door elkaar gehaald
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JerryL

Aha ik zie het al. Dacht even dat de winter geen doorgang kon vinden dit jaar. Zijn er nog hoopvolle berichten te melden? Of wordt het een regenachtige Kerstmis (wederom :( :( :( :( :( :( :()

Hector Pascal

Voorlopig wordt het niks. Het enige lichtpuntje wat ik nu zie is eind december. Eerder moeten we denk ik ook niet rekenen op enig winterweer. Rond 28 december zijn er wat drukstijgingen te zien boven Scandinavie. Alleen het hoog in de Middellandse Zee ligt baart mij zorgen. Hier zouden lagedrukgebieden moeten liggen om zo het effect van de oostenwind te stimuleren. Als het laag wat nu nog op de Atlantische Oceaan ligt onder ons door trekt en het hoog boven Scandinavie aanzwelt, dan zitten we goed. Maar goed, alles is nog ver weg en zal nog tig keer veranderen (dit is het enige positieve wat ik op dit moment in de weerkaarten zie).
Nul bestaat niet.

JerryL

@Hector Pascal: Bedankt voor de toelichting. Een groene Kerst dus. Ach ja, we hebben al het warmste jaar ooit zou dus ook niet voor de hand liggen dat we überhaupt winter krijgen, laat staan met Kerst. Deze winter was beter dan de volgende. Wellicht krijgen in 2015/2016 een betere winter. Deze schrijf ik af. Is exact hetzelfde als vorig jaar.

Marco_Goes

Kan iemand alvast een lentetopic openen voor Jerry? Kan ie daar lekker gaan zeiken. wat een onzin om nu de winter al af te schrijven

Hector Pascal

Ik zou de winter ook nou nog zeker niet afschrijven. En Marco, dat kun je ook anders zeggen, we zitten hier met volwassenen onder elkaar en een beetje respect naar elkaar toe kan zeker geen kwaad.
Nul bestaat niet.

Reutel


Powered by EzPortal