Winter discussietopic 2014/2015 deel 3

Topic gezien door 195258 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 07 dec 2014 - 21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

glenn

En opnieuw blijft de gfs pluim mooi vooral op termijn komtber mogelijk weer een winters plaatje opzetten pluim is de laatste dagen flink afgekoeld

Energizer85


En opnieuw blijft de gfs pluim mooi vooral op termijn komtber mogelijk weer een winters plaatje opzetten pluim is de laatste dagen flink afgekoeld
[/quote]

Klopt.. hij veranderd steeds in positieve zin. Zo zie je maar dat de hele maand afschrijven nog helemaal geen zin heeft.

Afwachten de komende dagen....

Joep


Extremissimorum

Citaat van: Joep op di 09 dec 2014 - 21:38
oei....  >:(

Prima pluim lijkt mij prima. Op kt kouder, op mt mwoah, oper moet je vergeten (warme uitbijter). Voor de rest is het verboden gebied.

Overigens nog niet veel bijzonders hier in Hoorn. Wat wind, maar dat ben ik gewend, niets noemenswaardigs

winter

Pluim van de GFS is veel kouder dan zijn voorganger en de ECMWF is tevens iets kouder.

Edwin

Als je winterweer wilt dan is het toch helemaal geen prima pluim, lijkt mij?! Het is "gewoon" aan de frisse kant rond de 5 graden, nat en winderig.
Never Stop Exploring

Joep

Zwaarste windstoot nu 174 km voor de Schotse hooglanden


vossejongk

Citaat van: Edwin op di 09 dec 2014 - 22:24
Als je winterweer wilt dan is het toch helemaal geen prima pluim, lijkt mij?! Het is "gewoon" aan de frisse kant rond de 5 graden, nat en winderig.

Ja.. da's een "normale" temp voor December...

xzaz

De winter is nog niet eens begonnen!

winter

Citaat van: Edwin op di 09 dec 2014 - 22:24
Als je winterweer wilt dan is het toch helemaal geen prima pluim, lijkt mij?! Het is "gewoon" aan de frisse kant rond de 5 graden, nat en winderig.

Ligt eraan hoe je de pluim bekijkt. Je moet niet alleen naar het gemiddelde kijken. Stel een pluim bestaat uit 20 leden. 10 leden voorspellen een middagtemperatuur van rond de 9 graden en de andere 10 voorspellen een temp. van 3 graden dan is het gemiddelde 6,5 graad maar de kans is groter dat het ene of het andere wordt.

Bij GFS is dit het geval op dit moment zijn er veel meer koudere leden dan t.o.v. de vorige pluimen daarom is de pluim relatief kouder t.o.v. de andere er is een stuk grotere kans op winterweer --> daarom zijn we een stukje positiever want ECMWF toont ook een grotere spreiding in de pluim.

PS de pluim van het Noord-Oosten van de GFS is behoorlijk winters te noemen!
http://www.weerplaza.nl/15daagseverwachting/?type=gens_pluim&element=&r=noordoost

Edwin

Behoorlijk winters? 90% van de leden zit de hele pluim boven nul. Voor mij is winter dan toch echt wat anders ;)
Never Stop Exploring

bliksems

ja precies,slaat nergens op die uitleg
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

jornonweer

volgens mij begrijpen jullie een gemiddelde temperatuur niet, het is nu al 2 weken rond de 5 graden hier dus is het een perfect normale winter tot nu toe. stel jullie verwachtingen bij dan worden jullie ook niet zo teleurgesteld. we leven in nederland en belgie, de winters schommelen hier vaak. het ene jaar koud andere jaar warm..
Danger is real, fear is a choice.

glenn

achja die gemiddelde temperatuur heeft al heel wat losgebracht laat ons even opnieuw goede moed inspreken op het forum want ook de GFS run van 18 u heeft er opnieuw zin in tegen zaterdagavond mogelijk verspreid over Belgiƫ en Zuid-Nederland een mooi sneeuwdekje ?

jornonweer

jup zuidoosten van nl overdag 1 graad tot 2 graden max  8)
Danger is real, fear is a choice.

ries1407

De Canadezen beginnen er weer zin in te krijgen.
Zo het loof niet valt voor St. Martijn (11 nov.) zo zal 't een harde winter zijn.

bliksems

de canadezen zullen ons weer bevrijden ;)

maar dit is toch een oosten wind door dat lage druk gebied daar? waarom zijn die 2m temps dan zo hoog?
snap het effe niet.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

zorba

Noordelijk halfrond draait met de klok mee.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

JerryL

Even opnieuw onder de aandacht. Ik hou er niet van genegeerd te worden :P :P :P

Citaat van: JerryL op di 09 dec 2014 - 15:27
Ziet er steeds beter uit. Bij Weer.nl zijn ze echter een stuk negatiever. Wat zeg ik, volgens mij liegen ze ook een beetje??? Ik maak het dik gedrukt.

Kansen voor koud vervolg?
De weerkaarten voor de komende twee weken zijn duidelijk: straalstroomweer. Oftewel; westcirculatie. Alle modelberekeningen komen met een forse jetstream.** Geen wonder dat de wind bij tijden flink uithaalt en in de nacht van woensdag op donderdag zouden aan de noordwestkust mogelijk al stormwinden kunnen opsteken. De mogelijkheid bestaat bovendien dat er in de komende tijd ergens een kleine depressie ontstaat op een nu nog onvoorziene plek en dat er vaker 9 Bft uit de bus komt.

Vanaf Kerst worden de kaarten geleidelijk wat minder duidelijk. Niet dat er iets van kou in de kaarten zit, maar je zou je voor kunnen stellen dat er dan weer iets in de atmosferische constellatie verandert. Bijvoorbeeld een terugkeer van de meandering met voor ons zuidelijke winden. Maar ook kan het Russische hogedrukgebied zich mogelijk weer eens onze kant, of naar de kant van Scandinaviƫ, uitbreiden. Of, en die is erg interessant; de straalstroom wordt zuidelijker gedrukt. Als de jetstream over Zuid-Europa komt te liggen, gaan wij in Nederland de kou in......
Bron: http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/8aee13ebf89f6eec632ff01654a88f2d/article/straalstroom_werkt_als_pomp.html

** alle modelberekeningen? Zien wij in de pluim niet voldoende leden iets anders zeggen? Ben ik gek? Of wordt hier nou gewoon gelogen? Wie o Wie?

xzaz

Citaat van: JerryL op wo 10 dec 2014 - 08:42
Even opnieuw onder de aandacht. Ik hou er niet van genegeerd te worden :P :P :P
Klopt toch wel?
De winter is nog niet eens begonnen!

Powered by EzPortal