Winter discussietopic 2014/2015 deel 3

Topic gezien door 195392 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 07 dec 2014 - 21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

SnowBoots

Verschillende mensen hebben het steeds over "herfst". Het is echter ook maar net hoe je "Winter" definieert.

Vandaag heb ik de temperatuur wat in de gaten gehouden, vannacht werd het helder en heeft het hier (Ede Gld) gevroren (ca. -1 / -2°C). Vandaag is het lang mistig gebleven en is de temperatuur pas rond 13-14.00u boven 0°C gekomen. Nu is het ca. +2°C, dat is allemaal toch wel meer winters dan steeds voorzien wordt (KNMI: overdag 4-8°C).

Henk1976

Citaat van: SnowBoots op di 09 dec 2014 - 16:57
Verschillende mensen hebben het steeds over "herfst". Het is echter ook maar net hoe je "Winter" definieert.

Vandaag heb ik de temperatuur wat in de gaten gehouden, vannacht werd het helder en heeft het hier (Ede Gld) gevroren (ca. -1 / -2°C). Vandaag is het lang mistig gebleven en is de temperatuur pas rond 13-14.00u boven 0°C gekomen. Nu is het ca. +2°C, dat is allemaal toch wel meer winters dan steeds voorzien wordt (KNMI: overdag 4-8°C).

Idd in Groningen en Drenthe zijn de temperaturen nauwelijks boven de 1 graad gekomen en de hele dag was het knap mistig. En vannacht en vanochtend vond ik het toch behoorlijk winters! EN het is al de zoveelste nacht dat het tot vorst kwam ik december. Die heb ik vorig jaar niet zoveel gezien

winter67

Citaat van: SnowBoots op di 09 dec 2014 - 16:57
Verschillende mensen hebben het steeds over "herfst". Het is echter ook maar net hoe je "Winter" definieert.

Vandaag heb ik de temperatuur wat in de gaten gehouden, vannacht werd het helder en heeft het hier (Ede Gld) gevroren (ca. -1 / -2°C). Vandaag is het lang mistig gebleven en is de temperatuur pas rond 13-14.00u boven 0°C gekomen. Nu is het ca. +2°C, dat is allemaal toch wel meer winters dan steeds voorzien wordt (KNMI: overdag 4-8°C).
8 graden hier vind ik niet echt winters.
En het oosten krijg denk ik wel een kans op natte sneeuw met 1, 5 graad

bliksems

Citaat van: NitroGenetics op di 09 dec 2014 - 16:23
oh als ik het uitgebreid op tafel ga gooien kan ik wel wat a4tjes invullen met gifjes daarbij enzovoort, maar heb een pas geboren dochter dus echt superveel tijd heb ik niet haha :P

ok,dan neem ik mijn woorden terug;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Energizer85

Citaat van: winter op di 09 dec 2014 - 16:47
Komt groot neerslaggebied aan. Wie weet een pak sneeuw voor de Ardennen?


wat een onzin zeg... het blijkt 5 dagen vooruit al meermaals lastig genoeg.. maar ach ik ga er vanaf nu niet eens meer op reageren....

Ijsbloem

 :D Het grootste deel van het land is het inderdaad niet winters.
Hier in het westen ...Amsterdam gewoon  plus zeven terwijl normaal 5.5C is voor dit moment
dus ' alweer' zachter dan normaal.
Komen al weer in de buurt van een overschot deze maand en .............
Laat maar anders krijg ik weer iedereen op m'n dak... ;D 8)
ik doel op alle seizoensverwachtingen. :P
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

bliksems

Citaat van: SnowBoots op di 09 dec 2014 - 16:57
Verschillende mensen hebben het steeds over "herfst". Het is echter ook maar net hoe je "Winter" definieert.

Vandaag heb ik de temperatuur wat in de gaten gehouden, vannacht werd het helder en heeft het hier (Ede Gld) gevroren (ca. -1 / -2°C). Vandaag is het lang mistig gebleven en is de temperatuur pas rond 13-14.00u boven 0°C gekomen. Nu is het ca. +2°C, dat is allemaal toch wel meer winters dan steeds voorzien wordt (KNMI: overdag 4-8°C).

komop nou zeg,de winterliefhebber wil toch gewoon een vorstperiode met sneeuw en/of ijs?of zie ik het verkeerd??
de definitie van winter is wat de winterliefhebber wil zien in de winter!
dat je komt met dat het een paar grader kouder is dan het knmi voorspeld had,vind ik echt nergens op slaan.
dit is natuurlijk gewoon flut en saai herfstweer wat we nu hebben.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Remy

Citaat van: bliksems op di 09 dec 2014 - 17:25
verhaal.
Wat je als winter ervaart is persoonlijk.
Het is maar een graad verschil tussen wel of niet vriezen. Natuurlijk is overdag nu de temperatuur te hoog maar winterweer in de nacht kan ook nu echt volledig winter zijn.Paar dagen terug hier nog lag er echt een goed beetje sneeuw,meeste was al weg toen ik er een goede foto van had maar het was wel echte sneeuw (uit de mist) :) Als er (nacht)vorst is is het wat mij betreft voor ons land gewoon winter.In de herfst heb je windkracht tien heel veel regen en een dikke west circulatie met zeven tot tien graden boven nul of nog warmer :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Ijsbloem

 >:( december kunnen we alvast afschrijven voor winterweer.
Geen opwarming polarvotex sterker  met zo rond min 70 koud.
Ook de NAO gaat hiermee flink positief.
Begin januari ZOU dan een warming in de vortex KUNNEN komen
maar dan duurt het nog zo'n tien dagen tot twee weken voordat
dit invloed heeft op een voor ons betere uitgangspostie op winterweer.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

jornonweer

Citaat van: bliksems op di 09 dec 2014 - 17:25
komop nou zeg,de winterliefhebber wil toch gewoon een vorstperiode met sneeuw en/of ijs?of zie ik het verkeerd??
de definitie van winter is wat de winterliefhebber wil zien in de winter!
dat je komt met dat het een paar grader kouder is dan het knmi voorspeld had,vind ik echt nergens op slaan.
dit is natuurlijk gewoon flut en saai herfstweer wat we nu hebben.

ik weet niet maar hier is het maximum 2.5 graden geweest vandaag, en dat is nu pas gehaald, daarvoor vroor het hier, jullie stellen jullie verwachtingen gewoon te hoog in,natuurlijk hoop ik ook op een lange vorstperiode en veel sneeuw maar we leven allemaal in nederland en belgie niet vergeten... onder de 5 graden is gewoonweg winter voor de meeste delen van nederland en belgie.
Danger is real, fear is a choice.

J

GFS12 Oper is duidelijk: gekwakkel  :(
De WC is niet boterzacht in ieder geval, omdat er soms een NW variant tussen zit.

Armand

Tot de kerst lijkt me het weerpatroon redelijk duidelijk: Stevige (noord)westelijke winden met temperaturen rond normaal en een wisselvallig weertype. Vanaf kerst lijkt er toch het een en ander te veranderen. De straalstroom kan bochten gaan maken, waardoor wij juist weer in die zuidelijke stromingen terecht komen met warm weer, maar de straalstroom kan ook naar het zuiden verplaatsen, waardoor de kou weer richting Nederland stroomt.

De komende twee weken lijkt me de kans op winterweer dan ook helaas erg klein. Zo rond kerstmis wordt het spannend wat de straalstroom gaat doen  ;)

SnowBoots

Tsja.. Ik wil ook graag dat het heerlijk helder weer is, met -10°C vorst overdag, en dat er dan elke nacht 5cm verse sneeuw valt, maar dan de dag erna wel weer gewoon prachtig helder vriesweer, en dan daarna weer sneeuw.. Als het aan mij lag, dan had ik het wel geweten! Maar helaas, het weer is niet altijd wat we willen/hopen, en daarbij zijn we ook nog eens in Nederland gaan wonen...!

Feit blijft dat we in een groot deel van het land (uitgezonderd de westkust en zuidelijk Limburg) een aanzienlijk deel van de dag rond en onder 0°C zijn gebleven, dat is best wel beneden gemiddeld. Nu zitten we rond +2°, al met al toch geen verkeerde eerste decade van de winter! :)

Met een beetje mazzel worden de kaarten met de komende onstuimigheid toch weer geschut, en vallen de berekeningen daarna toch kouder uit!





J

Citaat van: Armand op di 09 dec 2014 - 18:04
Tot de kerst lijkt me het weerpatroon redelijk duidelijk: Stevige (noord)westelijke winden met temperaturen rond normaal en een wisselvallig weertype. Vanaf kerst lijkt er toch het een en ander te veranderen. De straalstroom kan bochten gaan maken, waardoor wij juist weer in die zuidelijke stromingen terecht komen met warm weer, maar de straalstroom kan ook naar het zuiden verplaatsen, waardoor de kou weer richting Nederland stroomt.

De komende twee weken lijkt me de kans op winterweer dan ook helaas erg klein. Zo rond kerstmis wordt het spannend wat de straalstroom gaat doen  ;)

Meestal ALS het koud is in december is dat tussen de 10e en de 22e (naar mijn beleving dan) en dan tussen kerst en oudjaar van dat typische dooiweer. Hopelijk nu eens andersom... maarja valt nog vrij weinig over te zeggen.

benjamin112

Citaat van: Ijsbloem op di 09 dec 2014 - 17:43
>:( december kunnen we alvast afschrijven voor winterweer.
Geen opwarming polarvotex sterker  met zo rond min 70 koud.
Ook de NAO gaat hiermee flink positief.
Begin januari ZOU dan een warming in de vortex KUNNEN komen
maar dan duurt het nog zo'n tien dagen tot twee weken voordat
dit invloed heeft op een voor ons betere uitgangspostie op winterweer.

Lijkt met sterk dat dat zo zeker is kan nog zo vaak veranderen.

pietjelol

Citaat van: benjamin112 op di 09 dec 2014 - 18:10
Lijkt met sterk dat dat zo zeker is kan nog zo vaak veranderen.
ag is bekend dat hij een pessimist is

Armand

Kijk hier heb je zo'n situatie. Boven Groenland ontstaat een krachtig Hogedrukgebied wat er voor zorgt dat de WC gebroken wordt. Daarna zorgt  dit hogedrukgebied op langere termijn voor een oostelijke stroming met ook een erg koude bovenlucht.

winter

Citaat van: Armand op di 09 dec 2014 - 18:46
Kijk hier heb je zo'n situatie. Boven Groenland ontstaat een krachtig Hogedrukgebied wat er voor zorgt dat de WC gebroken wordt. Daarna zorgt  dit hogedrukgebied op langere termijn voor een oostelijke stroming met ook een erg koude bovenlucht.

En nu hopen dat de laagjes houden van duiken  ;D

Danny

De komende dagen gaat het meer op herfst dan winter lijken in Nederland. Een flink doorwaaiende wind met regelmatig flinke neerslaghoeveelheden.

Op veel plekken aan de kust verwacht GFS vanaf nu tot zaterdagochtend vroeg 30 tot 40mm neerslag. Dat zijn flinke hoeveelheden. Tegelijkertijd blijft de wind vanaf vanavond tot in de loop van de vrijdag flink doorwaaien. Toch is het nog maar de vraag of we stormkracht 9 echt gaan halen.
Als we de laatste verwachtingen mogen geloven is windkracht 8 (38 knopen vannacht en 37 knopen op vrijdag) het maximum gemiddelde voor Den-Helder. Windstoten kunnen vooral vannacht en donderdag overdag evenals in de nacht naar vrijdag wel flink uithalen tot z'n 90/95 km/u.

vossejongk


Powered by EzPortal