Winter discussietopic 2014/2015 deel 3

Topic gezien door 195177 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 07 dec 2014 - 21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JerryL

Citaat van: Joep op di 09 dec 2014 - 10:45
Wiite kerst vorlgens GFS?

weatheroutlook

Dat zou fantastisch zijn! Laten we niet al te vroeg juichen. Zijn er kenners die kunnen vertellen of de weergoden ons gunstig(er) gestemd zijn? Gaan we uit die warme westenwind komen?

Weerfreak 1337

Statistisch gezien is de kans op een Witte Kerst 6-7%... Maargoed, wie weet zeggen we dan maar. ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

Citaat van: Weerfreak op di 09 dec 2014 - 13:19
Statistisch gezien is de kans op een Witte Kerst 6-7%... Maargoed, wie weet zeggen we dan maar. ;D

Statistiek! Pfff.. 50% kans dat die uitkomen: wel of niet. Leuk dat het in de kaarten zit iig.

Op korter termijn: verbaast me dat knmi geen code geel voor oost/zuid(west) nl heeft uitgegeven. Ook daar zijn wel degelijk windstoten van boven 75 km/u mogelijk (volgens gfs), de richtlijn van code geel.
Gfs komt met storm al voor vannacht op Texel

Morgen zijn bij Schotland golven van boven de 15 meter mogelijk (bron: severe weather europe)

xzaz

Mua een beetje wind in de nacht, niks geks.
De winter is nog niet eens begonnen!

SniperEye

Gisterochtend bij vertrek naar het werk overduidelijk een dun ijslaagje te zien op het wegdek, vanochtend daarentegen voelbaar zachter en dus geen ijslaagje. (omgeving Weert).

Joep

Hierbij fantastische beelden vanuit een satelliet van de depressie die in Engeland heftig weer gaat brengen en bij ons
herfstweer zal brengen



https://vine.co/v/OrT9VEdzgFu.gif

hoe plaats je hier een filmpje  :-\


bron metoffice

winter67

http://wetter3.de/pulldown_3.html?0
Leuke kaarten hoog opbouw vanuit Rusland en een laag uit het nw. Die hoog uit het westen lijkt weg te trekken.

Reutel

Citaat van: JCD op di 09 dec 2014 - 12:33
Fraaie plaatjes uit Tilburg van vanochtend:

Wow mooi! Eerste is waarschijnlijk vanaf Westpoint gemaakt, maar waar is de tweede foto gemaakt?

Marc.S

Citaat van: JCD op di 09 dec 2014 - 12:33
Fraaie plaatjes uit Tilburg van vanochtend:

WOW schitterend!! >:( 8)

ron12

Veel wind de komende dagen in het noorden van het land
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

glenn

Opnieuw is de pluim van gfs een flink stuk afgekoeld op termijn de warmste leden zijn nu duidelijk in de minderheid.
Wat opvalt is dat de pluim van het midden van nederland een stuk warmer is dan die van het zuiden en bijvoorbeeld de kempen dit wijst er op dat er misschien een noordwestelijke aanvoer op til gezet kan worden en wie weet valt er zaterdag en zondag wel een mooi sneeuwtapijt in belgie en zuid nederland

Weatherman

Citaat van: glenn op di 09 dec 2014 - 15:22
wie weet valt er zaterdag en zondag wel een mooi sneeuwtapijt in belgie en zuid nederland
Oh dat is heel wat anders dan de 6 a 7 graden wat er nu op KNMI staat.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

JerryL

Citaat van: glenn op di 09 dec 2014 - 15:22
Opnieuw is de pluim van gfs een flink stuk afgekoeld op termijn de warmste leden zijn nu duidelijk in de minderheid.
Wat opvalt is dat de pluim van het midden van nederland een stuk warmer is dan die van het zuiden en bijvoorbeeld de kempen dit wijst er op dat er misschien een noordwestelijke aanvoer op til gezet kan worden en wie weet valt er zaterdag en zondag wel een mooi sneeuwtapijt in belgie en zuid nederland

Ziet er steeds beter uit. Bij Weer.nl zijn ze echter een stuk negatiever. Wat zeg ik, volgens mij liegen ze ook een beetje??? Ik maak het dik gedrukt.

Kansen voor koud vervolg?
De weerkaarten voor de komende twee weken zijn duidelijk: straalstroomweer. Oftewel; westcirculatie. Alle modelberekeningen komen met een forse jetstream.** Geen wonder dat de wind bij tijden flink uithaalt en in de nacht van woensdag op donderdag zouden aan de noordwestkust mogelijk al stormwinden kunnen opsteken. De mogelijkheid bestaat bovendien dat er in de komende tijd ergens een kleine depressie ontstaat op een nu nog onvoorziene plek en dat er vaker 9 Bft uit de bus komt.

Vanaf Kerst worden de kaarten geleidelijk wat minder duidelijk. Niet dat er iets van kou in de kaarten zit, maar je zou je voor kunnen stellen dat er dan weer iets in de atmosferische constellatie verandert. Bijvoorbeeld een terugkeer van de meandering met voor ons zuidelijke winden. Maar ook kan het Russische hogedrukgebied zich mogelijk weer eens onze kant, of naar de kant van Scandinaviƫ, uitbreiden. Of, en die is erg interessant; de straalstroom wordt zuidelijker gedrukt. Als de jetstream over Zuid-Europa komt te liggen, gaan wij in Nederland de kou in......
Bron: http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/8aee13ebf89f6eec632ff01654a88f2d/article/straalstroom_werkt_als_pomp.html

** alle modelberekeningen? Zien wij in de pluim niet voldoende leden iets anders zeggen? Ben ik gek? Of wordt hier nou gewoon gelogen? Wie o Wie?

JCD

Citaat van: Reutel op di 09 dec 2014 - 15:08
Wow mooi! Eerste is waarschijnlijk vanaf Westpoint gemaakt, maar waar is de tweede foto gemaakt?

Aangezien linksachter Westpoint een puntje van de Stadsheer ziet moet dit wel vanaf een van de complexen bij de universiteit genomen zijn.

NitroGenetics

zal heel kort zijn, met een sterk west/noordwestelijke wind en in december is simpelweg kwakkelweer met MISCHIEN kans op een vlokje sneeuw (hoger gelegen gebied is het misschien anders) ik kan niet anders concluderen dat de temps simpelweg te hoog zijn zowel als op de grond als erboven, je kan het vergelijken met de storing van gister het is gewoon geen weertype voor sneeuw temps vliegen al gauw in de +7 en hoger overdag en zeker als er een beste LAAG ten noordwesten van Engeland ligt en we met westerwinden te maken krijgen, allemaal leuk die pluimen, maar in feite is het gewoon slecht te noemen slechts enkele leden gaan ervan uit dat het in de nacht mogelijk een graadje kan vriezen. om dat positief te noemen voor het winterweer dat we zo graag willen, nee. wat wel zo is de komende dagen, het gaat waaien! en misschien stormen! we beleven tenminste weer iets dan die grijze dagen we de afgelopen weken te maken mee hadden. toch weer om iets naar uit te kijken ;)

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

NitroGenetics

Citaat van: bliksems op di 09 dec 2014 - 16:19
nou,zo kort vind ik dat niet.

oh als ik het uitgebreid op tafel ga gooien kan ik wel wat a4tjes invullen met gifjes daarbij enzovoort, maar heb een pas geboren dochter dus echt superveel tijd heb ik niet haha :P

vlerk

Citaat van: NitroGenetics op di 09 dec 2014 - 16:08
zal heel kort zijn, met een sterk west/noordwestelijke wind en in december is simpelweg kwakkelweer met MISCHIEN kans op een vlokje sneeuw (hoger gelegen gebied is het misschien anders) ik kan niet anders concluderen dat de temps simpelweg te hoog zijn zowel als op de grond als erboven, je kan het vergelijken met de storing van gister het is gewoon geen weertype voor sneeuw temps vliegen al gauw in de +7 en hoger overdag en zeker als er een beste LAAG ten noordwesten van Engeland ligt en we met westerwinden te maken krijgen, allemaal leuk die pluimen, maar in feite is het gewoon slecht te noemen slechts enkele leden gaan ervan uit dat het in de nacht mogelijk een graadje kan vriezen. om dat positief te noemen voor het winterweer dat we zo graag willen, nee. wat wel zo is de komende dagen, het gaat waaien! en misschien stormen! we beleven tenminste weer iets dan die grijze dagen we de afgelopen weken te maken mee hadden. toch weer om iets naar uit te kijken ;)

Amen, zeker t/m Kerst Westenwinden, rondom Herfstweer dus, gezien we dat nog weinig gehad hebben zal de Winter in januari komen. ;)

winter

Komt groot neerslaggebied aan. Wie weet een pak sneeuw voor de Ardennen?

Joep

Citaat van: vlerk op di 09 dec 2014 - 16:45
Amen, zeker t/m Kerst Westenwinden, rondom Herfstweer dus, gezien we dat nog weinig gehad hebben zal de Winter in januari komen. ;)

Dit is wel heel kort door de bocht. Wacht eerst maar eens de komende dagen af na de 'storm'.

Powered by EzPortal