Winter discussietopic 2014/2015 deel 2

Topic gezien door 204917 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 24 nov 2014 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

JerryL

Misschien zoek ik niet goed, maar heeft iemand de actuele Noorzee-watertemperatuur? Ben benieuwd of die transport koude die op die kaartjes voorbij komt steeds eigenlijk wel stand kan houden......

pietjelol

Citaat van: JerryL op wo 03 dec 2014 - 19:39
Misschien zoek ik niet goed, maar heeft iemand de actuele Noorzee-watertemperatuur? Ben benieuwd of die transport koude die op die kaartjes voorbij komt steeds eigenlijk wel stand kan houden......
rond de 10/11 graden

glenn

Iemand die de neerslagkaartjes van ec heeft en hier zou willen posten aub??

winter

Nieuwe ECMWF is volgens mij niet zo slecht.
De wind lijkt uit het westen te komen maar de lucht komt uit het noorden! De zeetemperatuur is denk de afgelopen week toch flink afgekoeld dus zo slecht is de situatie volgende week niet eens!
Met een beetje geluk sneeuwbuien als er hogedrukopbouw komt boven de noordpool/scandinavië waardoor het lagedrukgebied onder Nederland door kan duiken.

Update Zie aan het einde van de run volgens mij een soort van vinger richting groenland ontstaan. Wie weet een blokkade? Corrigeer me als er geen bal van klopt!

Extremissimorum

Citaat van: winter op wo 03 dec 2014 - 19:49
Nieuwe ECMWF is volgens mij niet zo slecht.
De wind lijkt uit het westen te komen maar de lucht komt uit het noorden! De zeetemperatuur is denk de afgelopen week toch flink afgekoeld dus zo slecht is de situatie volgende week niet eens!
Met een beetje geluk sneeuwbuien als er hogedrukopbouw komt boven de noordpool/scandinavië waardoor het lagedrukgebied onder Nederland door kan duiken.

Volgens mij is dit niet heel gunstig, juist door die westenwind, zorgt voor te veel warmte lijkt me. Maar misschien door neerslagagkoeling dat er wel iets van snreuw valt? Niet om te blijven liggen, maar wel voor mooie beelden. Zeker icm stormachtige wind.

JerryL

Citaat van: pietjelol op wo 03 dec 2014 - 19:46
rond de 10/11 graden

Ah thnx.

Vond deze, lijkt dus dat de watertemperatuur bovengemiddeld is.


glenn

Winterplaza heeft er zin in op 13 december haha

grizzrh

Citaat van: glenn op wo 03 dec 2014 - 20:25
Winterplaza heeft er zin in op 13 december haha

Gelukkig is het wel maar 10 dagen nog tot de 13e :P
Doenrade, Limburg

Lothiriel

Voorspelling van het KMI is ronduit slecht helaas, temperaturen rond een graad of 6-7, en vaak neerslag (regen). Ook nogal winderig. Nogal vis noch vlees weer. Daar heb ik juist een enorme hekel aan :(
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

grizzrh

Citaat van: Lothiriel op wo 03 dec 2014 - 20:43
Voorspelling van het KMI is ronduit slecht helaas, temperaturen rond een graad of 6-7, en vaak neerslag (regen). Ook nogal winderig. Nogal vis noch vlees weer. Daar heb ik juist een enorme hekel aan :(

Tja je kan er niet veel meer van maken dan het is jammer genoeg... Hopelijk wordt het niet zo slecht en warmt het slechts op tot max 4c en gaat het daarna weer goed omlaag!!
Doenrade, Limburg

Remy

Citaat van: JerryL op wo 03 dec 2014 - 19:39
Misschien zoek ik niet goed, maar heeft iemand de actuele Noorzee-watertemperatuur? Ben benieuwd of die transport koude die op die kaartjes voorbij komt steeds eigenlijk wel stand kan houden......
Bij KNMI staat op de pagina http://www.knmi.nl/actueel/ deze link: http://www.knmi.nl/datacentrum/satellite_earth_observations/NOAA/ Kan je ook mooi op zien dat Het Kanaal met een vermogen van duizenden energie centrales warm water de Noordzee in pompt.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Remy

Ff voorbeeld plaatje omdat iedereen hier blijkbaar dol is op kleurige kaartjes ;)

Milieu organisaties hebben het vaak over warm water op rivieren lozen maar kijk eens goed,ondanks alle centrales onderweg zijn onze rivieren en binnenwateren relatief koud tov de kustwateren! Kan je na gaan hoe gigantisch veel energie er verplaatst wordt met water dat slechts een paar graden warmer is.

Misschien leuk voor crowd funding.
Dam met dikke snelweg over het kanaal leggen met een paar grote sluizen er in om de scheepvaart niet te hinderen.
Paar getijden turbines omdat dat kleine beetje waterflow maar een fractie is van wat het was voor de aflossing en kom maar met die baggerschuit!
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

jornonweer

flopruns laat deze periode maar snel voorbij zijn.. geen storm noch winter te zien..  :-X
Danger is real, fear is a choice.

Lothiriel

Citaat van: grizzrh op wo 03 dec 2014 - 20:55
Tja je kan er niet veel meer van maken dan het is jammer genoeg... Hopelijk wordt het niet zo slecht en warmt het slechts op tot max 4c en gaat het daarna weer goed omlaag!!

Dat zie ik wel zitten ja, of het zou nog eens lekker moeten gaan stormen. Maar regenweer met frisse temperaturen is zo'n beetje m'n minst favoriete weer. Dan heb ik het liever lekker koud zoals vandaag :).
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

winter

Citaat van: jornonweer op wo 03 dec 2014 - 21:24
flopruns laat deze periode maar snel voorbij zijn.. geen storm noch winter te zien..  :-X

Ik weet niet maar heb je de pluim van de GFS gezien. De pluim is op korte termijn/midden termijn VEEL KOUDER.
Tot a.s. dinsdag lijkt het nog gewoon te koud te blijven voor de tijd van het jaar! Met max 5 en min 3 graden.
De oostelijke provincies hebben een nog koudere pluim.

PatrickM

Alleen het uiterste noordwesten nog 'groen'. Zal vannacht heel Nederland blauw worden? Ben benieuwd..

benjamin112

Pluim ecwmf niet heel slecht op lt weer kouder :D

Koen-IJM

Citaat van: PatrickM op wo 03 dec 2014 - 21:58
Alleen het uiterste noordwesten nog 'groen'. Zal vannacht heel Nederland blauw worden? Ben benieuwd..

Ik denk dat Texel blijft steken op 0,4 graden... Voorgevoel haha. Maar uberhaupt al weer genoeg records gebroken vandaag. Vlissingen heeft voor t eerst in bijna 2 jaar weer eens vorst  ;D

ries1407

Citaat van: benjamin112 op wo 03 dec 2014 - 22:04
Pluim ecwmf niet heel slecht op lt weer kouder :D

Pluim niet, controle run wel, maar het geeft hoop.
Zo het loof niet valt voor St. Martijn (11 nov.) zo zal 't een harde winter zijn.

glenn

Volgende week 1 dag richting 8°c om nadien terug te zakken naar temperaturen die opnieuw de 5°c niet halen op lange termijn terug kouder en gemiddelde komt later niet boven de 6°c uit benieuwd hoe het allemaal gaat evolueren ????

Powered by EzPortal