Winter discussietopic 2014/2015 deel 2

Topic gezien door 204884 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 24 nov 2014 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: Extremissimorum op ma 01 dec 2014 - 20:54
Piet P. winterverwachting <sic!> van vorig bevatte ook de mededeling dat we in januari zouden kunnen schaatsen. Niet uitgekomen, had wel gekund natuurlijk, maar is nattevingerwerk. Jammer dat hij blijft volhouden een voorspelling te maken, en zichzelf belachelijk te maken. Kan het niet anders noemen...

Dan schaffen we de Hellmannwedstrijd ook maar af.. :) We doen er met z'n allen net zo hard aan mee door zelf ook een winterverwachting te maken en/of te gokken. Ik doe het zelf ook, gebaseerd op onderbuik en enkele meteorologische factoren.. en dan maar hopen dat het uitkomt.. ;)

Ik heb zelf ook een mening over zijn verwachtingen hoor, ze lijken wel ieder jaar hetzelfde. Hij benoemt eigenlijk alle weertypen, en zal dus in 90% van de gevallen uitkomen. :P Dus ja, dat over Piet ben ik zeker met je eens. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

bisoutjee

Citaat van: SniperEye op ma 01 dec 2014 - 20:26
Hoewel ik geen winterliefhebber ben lijkt me een winter als in 1979 wel wat. Tenminste, ik zag beelden vanavond bij 1 vandaag over winterverwachtingen. Men liet beelden zien uit 1979 toen kennelijk half NL dicht gesneeuwd was. Ik weet het niet, ik was er toen nog niet bij.

Overigens werd Piet P. ook geinterviewd. Men claimde dat 3 van de 4 winterverwachtingen van de afgelopen 4 jaar zijn uitgekomen. Ik vond zijn verhaal verder zwak. Het KNMI daarentegen beweerde weer dat het onmogelijk is een verwachting te maken. Volgens mij is beiden onzin.


Het verbaast me sowieso dat er nog mensen zijn die Piet Paulusma serieus nemen  ;)

Extremissimorum

Citaat van: Weerfreak op ma 01 dec 2014 - 20:56
Dan schaffen we de Hellmannwedstrijd ook maar af.. :) We doen er met z'n allen net zo hard aan mee door zelf ook een winterverwachting te maken en/of te gokken. Ik doe het zelf ook, gebaseerd op onderbuik en enkele meteorologische factoren.. en dan maar hopen dat het uitkomt.. ;)

Ik heb zelf ook een mening over zijn verwachtingen hoor, ze lijken wel ieder jaar hetzelfde. Hij benoemt eigenlijk alle weertypen, en zal dus in 90% van de gevallen uitkomen. :P Dus ja, dat over Piet ben ik zeker met je eens. :)

Hellmannwinterwedstrijd is voor de lol, daarom is het ook een wedstrijd! Dat is leuk, maar ook niet bedoeld als serieuze voorspelling (want dat blijft het). Vooral doen! ;)

Ik erger me aan het doen alsof je het weer maanden van te voren kan voorspellen en deze, zonder relativering of voorbehoud, bekend te maken. Media pikt dit dan op, waardoor er weer mensen komen met 'horrorwinter' en dat soort termen. Vervolgens worden ze dan weer teleurgesteld en de hele weerbranche zwartgemaakt door onwetenden (wat begrijpelijk is, maar als de bron niet zulke berichten verspreidt, zou het allemaal veel minder zijn).

Conclusie: voorspellen is prima, zelfs op basis van onderbuikgevoel, mits je aangeeft dat er een voorbehoud is en men dit niet al te serieus moet nemen

Bacci

Pluim is meer van hetzelfde, op korte termijn zelfs nog iets kouder :P Op lange termijn al dan niet winterse neerslag, dat wordt nog spannend.

winter

Nieuwe ECMWF pluim is toch over het algemeen een stuk kouder gemiddeld denk zo'n 1/1,5 graad.
In het weekend kleine temp. opleving met temperaturen rond de +5 graden Celsius. Vervolgens iets meer onzekerheid maar waarschijnlijk blijft het rond deze temperatuur zitten. Wel veel kans op neerslag vanaf volgende week, hopelijk sneeuw!

JerryL


JerryL

Citaat van: Bacci op ma 01 dec 2014 - 21:41
Pluim is meer van hetzelfde, op korte termijn zelfs nog iets kouder :P Op lange termijn al dan niet winterse neerslag, dat wordt nog spannend.

Bacci, posten wij dezelfde? Lijken toch ergens verschillend doch beide KNMI? Wat doen wij anders?

Energizer85

Citaat van: JerryL op ma 01 dec 2014 - 22:10
Bacci, posten wij dezelfde? Lijken toch ergens verschillend doch beide KNMI? Wat doen wij anders?

Hij is t zelfde hoor, alleen die van jou is langer  ;)

winter

Citaat van: Energizer85 op ma 01 dec 2014 - 22:12
Hij is t zelfde hoor, alleen die van jou is langer  ;)

Mensen hij heeft natuurlijk over de pluimen, voordat u iets anders interpreteert.

Waarom blijft de temperatuur in Eindhoven en omgeving zo relatief hoog? De wind waait NO waar het vriest dus dan zou het hier nu toch ook al moeten vriezen of niet?

Energizer85

Citaat van: winter op ma 01 dec 2014 - 22:25
Mensen hij heeft natuurlijk over de pluimen, voordat u iets anders interpreteert.

;D :D ;D :D

Koen-IJM

Citaat van: winter op ma 01 dec 2014 - 22:25
Mensen hij heeft natuurlijk over de pluimen, voordat u iets anders interpreteert.

Waarom blijft de temperatuur in Eindhoven en omgeving zo relatief hoog? De wind waait NO waar het vriest dus dan zou het hier nu toch ook al moeten vriezen of niet?

Komt door de bewolking. Warmte kan er niet uit. Denk dat de vorstgrens voor vannacht daarom ook niet verder zal komen dan de grens van Noord- en Zuidholland en Gelderland/Limburg.

Overigens benieuwd wanneer in Vlissingen de temp eindelijk weer eens onder de 0 duikt. Kan me herinneren dat dat afgelopen winter niet gebeurd is.  :o

glenn

benieuwd naar morgenavond het laagje 100 kilometer anders tegenover de berekeningen en geheel belgie kan sneeuw krijgen het worden spannende uren ;)

arjanbruggink

De kickoff van de Hellmannen is aanstaande.... Nw. Beerta die nu ongetwijfeld die de eerste (tienden) punten pakt. Of de overige noordelijke stations ook doen is nog afwachten.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Farid_A

Wordt er nog een Helmann overzicht gemaakt dit jaar voor alle stations? Ik kan me herinneren dat dat de voorgaande jaren wel werd gedaan. Zou wel weer leuk zijn.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:

Enerzijds hebben we het front op de Noordzee, dat zal grotendeels lichte regen of motregen zijn en het meeste valt boven de Noordzee. Ook daar vooruit ontstaat langs de kust af en toe lichte regen of motregen. Anderzijds mogelijk ook lichte neerslag van het zuidoosten uit. De neerslag zou kunnen bestaan uit zowel onderkoelde neerslag als sneeuw. Progtemps laten in de bewolking temperaturen zien die rondom de 0-graden isotherm liggen. Als er wat valt zullen de neerslaghoeveelheden zeer gering zijn en de kans op gladheid klein vanwege de nog hoge bodemtemperaturen. Voorlopig laten we deze winterse neerslag weg uit de verwachtingen. Hirlam komt echter morgen nog met een klein gebiedje met sneeuw of ijsregen dat over het zuiden van het land oostwaarts trekt, gekoppeld aan het tweede hoogtewarmtefront. EC en Harmonie laten echter niets zien.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Reutel

Citaat van: Koen-IJM op ma 01 dec 2014 - 23:08
Komt door de bewolking. Warmte kan er niet uit. Denk dat de vorstgrens voor vannacht daarom ook niet verder zal komen dan de grens van Noord- en Zuidholland en Gelderland/Limburg.

Overigens benieuwd wanneer in Vlissingen de temp eindelijk weer eens onder de 0 duikt. Kan me herinneren dat dat afgelopen winter niet gebeurd is.  :o

Hier in Tilburg is T ook niet onder nul geweest afgelopen nacht, nu dikke vieze motregen met één graad boven nul. Oppassen geblazen in het verkeer! Vorige winter heeft het hier ook niet mogen vriezen, dus vanaf nu is elke graad onder nul mee genomen.  8)

Remy

Die eerste Hellmann puntjes kunnen we hier in onze zak steken :D
Goede winterse moergen :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Extremissimorum

Ec komt met sneeuwopties voor hele land vandaag!

JerryL

Goedemorgen Remy.
Heerlijk waterkoude start. Lichte regen dat wel, maar verder heerlijk gefietst!

@Extremissimorum: Sneeuw vandaag? Plaatjes?

Extremissimorum

Citaat van: JerryL op di 02 dec 2014 - 08:46
@Extremissimorum: Sneeuw vandaag? Plaatjes?

Op de facebookpagina van winter 2014/2015. Geen grote hoeveelheden en meeste zal wss regen zijn (of ijzel!) Maar toch, sneeuwoptirs op zo'n korte termijn hebben we al lange tijd niet meer gezien!

Powered by EzPortal