Winter discussietopic 2014/2015 deel 2

Topic gezien door 204857 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 24 nov 2014 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

glenn

intressante setting bij de controle run op +216 en +228 u mogelijk veel sneeuw als de bovenluchttemperatuur goed afkoelt

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

gilleeesss

Citaat van: glenn op ma 01 dec 2014 - 18:33
intressante setting bij de controle run op +216 en +228 u mogelijk veel sneeuw als de bovenluchttemperatuur goed afkoelt

De meeste leden zien toch ook zoiets, maaaaar er ontstaat nergens een blokkade ofzo, dus zou van korte duur zijn, maar is nog LT, kan weggaan, maar kan nog positief evolueren.

glenn

Gfs ensemble duidelijk toch weer stukje kouder gemiddeld zowel op 2m als op 850hpa persoonlijk denk ik dat we volgende week overgaan op een noordelijke stroming met grotere neerslagkansen en middagtemperaturen tussen 0°c en +3°c dus vanaf volgende week zegt mijn gevoel grotere kansen op sneeuw

Energizer85

Sorry maar een middagtemperatuur tussen 0 en 3 graden haal ik niet uit dat ensemble. Eerder 5-7..... (Dus geen sneeuw)

Remy

Koudere aanvoer in de relevante laag waar de sneeuw vandaan komt,dus meer sneeuwkansen dan momenteel het geval is met dit weer.
Nu kunnen we wel mooie ijzel krijgen als het zou gaan regenen :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Kres


Jan van Ooijen

ECMWF geeft zowat voor het gehele land lichte sneeuwval aan, ook in België. Veel zal het allemaal niet voorstellen en ijzel behoort nog steeds tot de mogelijkheden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jens

Citaat van: Energizer85 op ma 01 dec 2014 - 19:11
Sorry maar een middagtemperatuur tussen 0 en 3 graden haal ik niet uit dat ensemble. Eerder 5-7..... (Dus geen sneeuw)
7 graden vind ik wat overdreven, laten we zeggen tussen 4 en 5 graden
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

winter

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 01 dec 2014 - 19:38
ECMWF geeft zowat voor het gehele land lichte sneeuwval aan. Veel zal het allemaal niet voorstellen

Zijn de bovenlucht temperaturen dan nu wel koud genoeg? Wie weet dat het neerslaggebied boven UK nog wat kan activeren boven het warme Noordzeewater of zie je dat niet gebeuren Jan?

pietjelol

Citaat van: winter op ma 01 dec 2014 - 19:41
Zijn de bovenlucht temperaturen dan nu wel koud genoeg? Wie weet dat het neerslaggebied boven UK nog wat kan activeren boven het warme Noordzeewater of zie je dat niet gebeuren Jan?
zou kunnen. Heb het wel vaker gezien (IJsselmeer). Owja water is nog flink warm 10/11 graden

glenn

Citaat van: pietjelol op ma 01 dec 2014 - 19:43
zou kunnen. Heb het wel vaker gezien (IJsselmeer). Owja water is nog flink warm 10/11 graden

In de Ardennen mogelijk een leuk sneeuwdekje
maar boven het midden van Frankrijk wel flink koud op 850 hpa door het koudeputje tot wel -7° op 850 hpa  maar een kleine afwijking in de trekrichting en belgie kan zomaar even mooi wit worden spannend om het morgen te gaan volgen

jens

Citaat van: winter op ma 01 dec 2014 - 19:41
Zijn de bovenlucht temperaturen dan nu wel koud genoeg? Wie weet dat het neerslaggebied boven UK nog wat kan activeren boven het warme Noordzeewater of zie je dat niet gebeuren Jan?
voor nederland is het een twijfelgeval, maar belgie krijgt een soort van schampschot van een koudeputje boven oost frankrijk waardoor de 850 hpa wat afkoelt en het misschien toch wat kan sneeuwen. bovendien kan de neerslag ook onder de inversie ontstaan waardoor het toch sneeuw is
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Hansle

CFS update ltste 2 weken december. Cfs blijft met winterse kaarten komen.

SniperEye

Citaat van: Marsel op ma 01 dec 2014 - 18:20
;).

Die hersenkrakers (zo kan ik het wel vertalen denk ik?) zijn er absoluut. Ik zal blij zijn als we een ander weertype mogen verwelkomen. Of dat nu koud winterweer met vorst en zon, vuil winterweer met sneeuw of actief stormweer is maakt me dan niet zoveel uit ;).

Hoewel ik geen winterliefhebber ben lijkt me een winter als in 1979 wel wat. Tenminste, ik zag beelden vanavond bij 1 vandaag over winterverwachtingen. Men liet beelden zien uit 1979 toen kennelijk half NL dicht gesneeuwd was. Ik weet het niet, ik was er toen nog niet bij.

Overigens werd Piet P. ook geinterviewd. Men claimde dat 3 van de 4 winterverwachtingen van de afgelopen 4 jaar zijn uitgekomen. Ik vond zijn verhaal verder zwak. Het KNMI daarentegen beweerde weer dat het onmogelijk is een verwachting te maken. Volgens mij is beiden onzin.

winter67

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 01 dec 2014 - 19:38
ECMWF geeft zowat voor het gehele land lichte sneeuwval aan, ook in België. Veel zal het allemaal niet voorstellen en ijzel behoort nog steeds tot de mogelijkheden

Wat nou als die lagedruk iets meer naar het oosten gaat krijgen we dan meer sneeuw of wat het dan regen. Aangezien het morgen rond 0 blijft?

Geen foto's mee quoten aub

ron12

Citaat van: jeroentje890 op ma 01 dec 2014 - 16:17
De vorst komt nu letterlijk binnen wandelen eindelijk, je kunt het goed zien op de satelliet waar de vorstlijn zich bevindt grappig!!!
Gewoon effe op de zomerradar kijken http://zomerradar.buienradar.nl/temperatuur temperatuur tot 3 uur vooruit ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

ECMWF geeft pas op +240u vooruit weer wat "winters". In ieder geval dus een lichte verbetering, al is dit natuurlijk ver weg. Het azorenhoog probeert weer te klimmen richting Groenland, waar al drukstijgingen plaatsvinden. Bovendien is de lucht die berekend wordt bij het laagje in onze omgeving vrij koud, maar nog niet winters natuurlijk. In ieder geval weer eens een mooie ontwikkeling. Nu kijken of het stand houdt en of de pluim er ook zo over denkt. :)

Overigens is deze run zeker niet heel zacht. We krijgen wel te maken met meer invloeden vanaf de oceaan, maar de luchtsoort blijft vrij koud. De 850hPa temperatuur (1,5km hoogte), schommelt de hele run eigenlijk tussen 0 en -5. In combinatie met de onstabiele lucht vanaf de oceaan kan dit interessant en actief weer opleveren. Denk bijv. aan winterse buien met onweer. :) Is ook leuk! De zee is immers nog 12 graden!

ECMWF 12z op +240u





Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

Citaat van: SniperEye op ma 01 dec 2014 - 20:26
Overigens werd Piet P. ook geinterviewd. Men claimde dat 3 van de 4 winterverwachtingen van de afgelopen 4 jaar zijn uitgekomen. Ik vond zijn verhaal verder zwak. Het KNMI daarentegen beweerde weer dat het onmogelijk is een verwachting te maken. Volgens mij is beiden onzin.

Piet P. winterverwachting <sic!> van vorig bevatte ook de mededeling dat we in januari zouden kunnen schaatsen. Niet uitgekomen, had wel gekund natuurlijk, maar is nattevingerwerk. Jammer dat hij blijft volhouden een voorspelling te maken, en zichzelf belachelijk te maken. Kan het niet anders noemen...

winter

Gisteren posten Jan wat kaarten met een sneeuwstoring op 9 december volgens ECMWF.
Zit dit nog steeds in de kaarten? Johann zei volgens mij zelfs dat er in het weekend toch al sneeuw zou kunnen vallen?
http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,5380.msg89691.html#msg89691

Powered by EzPortal