Winter discussietopic 2014/2015 deel 2

Topic gezien door 204913 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 24 nov 2014 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: winter67 op ma 01 dec 2014 - 14:36
Bij mij motsneeuwt het (nat) terwijl ze dat niet opgegeven
Citaat van: Johann op ma 01 dec 2014 - 14:38
Volgens mij heeft het KNMI dat keurig benoemd!  ;)

Buiten dat om, hier: http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,5380.msg89733.html#msg89733 staat overigens dat een vlok (natte) sneeuw lokaal goed mogelijk is uit de dikke St/Sc van dit moment.

Bacci

Pluim is iets warmer, maar verder bijna hetzelfde als gisteren. Na zaterdag grote spreiding en gemiddelde rond 5 graden, niets nieuws.

Citaat van: Weerfreak op ma 01 dec 2014 - 15:13

Persoonlijk ben ik geen fan van dit weertype: nét boven nul, miezerig en zeer vochtig. Het voelt een beetje aan buiten alsof je in zware regen fietst met windkracht 7 bij een temperatuur van 3 tot 5 graden... vieze kou. :P

Ik ben er ook geen fan van, maar het geeft me wel een wintergevoel. Je weet wel dat oost europese grauwe weer, heeft wel wat.

Civiccoupe

Ik meen mij iets te herrinneren dat de pluim automatisch naar het gemiddelde trekt als de onzekerheid groot is in de weerkaarten, zou dat nu ook het geval kunnen zijn. Of lul ik maar gewoon lariekoek?

Koen-IJM

Al ruim 48 uur zo dicht bij nul... maar gewoon net niet eronder. Wel bijzonder zo vroeg in het winterseizoen hier aan de kust. Hopen dat t voor t weekend nog bijdraait. Op dit moment kan je wel spreken van de donkere dagen voor kerst haha...

Koen-IJM

Citaat van: Civiccoupe op ma 01 dec 2014 - 15:44
Ik meen mij iets te herrinneren dat de pluim automatisch naar het gemiddelde trekt als de onzekerheid groot is in de weerkaarten, zou dat nu ook het geval kunnen zijn. Of lul ik maar gewoon lariekoek?

Hoeft niet. Maar dit beïnvloed natuurlijk wel het gemiddelde. Maar voor a.s weekend is de situatie imo vergelijkbaar met morgen en woensdag. Tot een paar dagen geleden voorspelden de kaarten al voor dinsdag een omschakeling naar een NW-stroming. En kijk nu... Blijft i.i.g. spannend voor het weekend erna. Gelukkig geen 10+ Tx in de kaarten...

winter67

Heeft iemand de nieuwe kaarten waar morgen sneeuw valt?

Weerfreak 1337

Citaat van: winter67 op ma 01 dec 2014 - 15:59
Heeft iemand de nieuwe kaarten waar morgen sneeuw valt?

Zelfs dan is nog niets zeker. Het is en blijft prutneerslag uit wat dikke lage bewolking. Het zal lokaal, misschien regionaal dan even gaan nat sneeuwen en/of regenen.

Grootste kansen op wat regen/natte sneeuw lijken voor de westelijke helft; grootste kansen op wat drogere winterse neerslag juist vooral in het zuidoosten en misschien ook oosten.  :)

Mocht er wat vallen, dan zal dat zeker niet veel zijn. Ga uit van hoeveelheden onder de 1mm/1cm.  ;) :) (Verrassingen zijn altijd welkom :P)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Danny

Citaat van: Koen-IJM op ma 01 dec 2014 - 15:47
Al ruim 48 uur zo dicht bij nul... maar gewoon net niet eronder. Wel bijzonder zo vroeg in het winterseizoen hier aan de kust. Hopen dat t voor t weekend nog bijdraait. Op dit moment kan je wel spreken van de donkere dagen voor kerst haha...

Toch daalt de temperatuur heel langzaam gezien wel. Gisteren in Alphen aan den Rijn nog ruim 3 graden (bijna 4) boven 0 overdag. Vandaag komt de temperatuur nier veel hoger dan 1.5/2 graden boven 0. Daarmee is het sinds gisteren dus wel afgekoeld maar sinds vanmorgen eigenlijk niet tot nauwelijks opgewarmd.

Als dit de komende 24uur ook zo doorzet lijkt het vriespunt toch inzicht te komen.

Roan

Citaat van: arjanbruggink op ma 01 dec 2014 - 15:29
Nw. Beerta kan wel weer eens het (eerste) station zijn wat de eerste Hellmannpunten gaat scoren. De temperatuur moet vanaf nu niet meer boven 0 uitkomen. Tot en met 15:00 uur lag het gemiddelde op -0,06 graden.
Dat gaat um voor Nieuw Beerta wel worden!!

Ook in Eelde is de temperatuur onder 0 gegaan.. Met een beetje opklaringen vanavond kan het ook nog wat tienden aan Hellmannetjes opleveren!!

jeroentje890

De vorst komt nu letterlijk binnen wandelen eindelijk, je kunt het goed zien op de satelliet waar de vorstlijn zich bevindt grappig!!!

arjanbruggink

Citaat van: Roan op ma 01 dec 2014 - 16:13
Dat gaat um voor Nieuw Beerta wel worden!!

Ook in Eelde is de temperatuur onder 0 gegaan.. Met een beetje opklaringen vanavond kan het ook nog wat tienden aan Hellmannetjes opleveren!!
Dan kun je aan de bak jongen!!! Of ga je het dit jaar niet bij houden???  ;)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

vossejongk

Snap nooit dat mensen zich zo enorm druk kunnen maken of het nou + of -1 is, koud is koud :P

Jasneker

Dat mijn meter in Sneek nu op 1.5 meter hoogte -0,1 aangeeft is psychologisch kouder als 0.1 graden ;)

winter67

Citaat van: vossejongk op ma 01 dec 2014 - 16:41
Snap nooit dat mensen zich zo enorm druk kunnen maken of het nou + of -1 is, koud is koud :P
Maar -1 is kouder dan +1 dus het is logisch :P

Remy

Dat ondanks die wind de lucht maar keurig zonder turbulentie over elkaar heen blijft glijden vindt ik wel apart.Je zou toch denken dat de turbulentie aan de grond op zijn minst een beetje in de soep moet kunnen roeren.Maar blijkbaar is die lucht zo zwaar dat ook de wervelingen niet hoog komen.Des te meer vreemd omdat er wel stevige windvlagen bij zitten.
Terwijl ik dit schrijf zit er gewoon een joekel van een mug in mijn vinger te boren... Die mogen dus gelijk ook allemaal kapot vriezen.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Jasneker

- 0,1 of + 0.1 is 0.2 C verschil, niet echt voelbaar, maar buiten dat, de meter is gezakt naar -0.4 nu, gaat snel nu het donker wordt.... ;)

Danny

Duidelijk te zien in de bijgevoegde grafiek dat de temperatuur afgelopen 24 uur wel gedaald maar vandaag overdag niet tot nauwelijks is gestegen in Zuid-Holland. Een zelfde daling aankomende nacht kan er voor zorgen dat de temperatuur rond of net onder het vriespunt zal gaan uitkomen.

Rood = Temperatuur 2m.
Groen = Temperatuur 10cm.
Blauw = Dauwpunt.

jens

mooi om te zien dat de vorstgrens samenhangt met die lijn op de sat, waarschijnlijk is de stratus hier dunner waardoor het harder afkoeld,boven het noorden van duitsland hangen ook enkele opklaringen, ik vrees dat ze de noordzee opgaan maar misschien pak het uiterste noorden nog een opklaring mee
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Johann

Citaat van: Marsel op ma 01 dec 2014 - 15:34
Buiten dat om, hier: http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,5380.msg89733.html#msg89733 staat overigens dat een vlok (natte) sneeuw lokaal goed mogelijk is uit de dikke St/Sc van dit moment.

Waarvan akte!  ;) Overigens had het KNMI in de voormiddag de "motsneeuw" weer uit de guidance en ook weerbericht gehaald. Toch ook wel het nodige "Kopfzerbrechen" met de vertikale temperatuur kolom (inversie)

Marsel

Citaat van: Johann op ma 01 dec 2014 - 18:13
Waarvan akte!  ;) Overigens had het KNMI in de voormiddag de "motsneeuw" weer uit de guidance en ook weerbericht gehaald. Toch ook wel het nodige "Kopfzerbrechen" met de vertikale temperatuur kolom (inversie)

;).

Die hersenkrakers (zo kan ik het wel vertalen denk ik?) zijn er absoluut. Ik zal blij zijn als we een ander weertype mogen verwelkomen. Of dat nu koud winterweer met vorst en zon, vuil winterweer met sneeuw of actief stormweer is maakt me dan niet zoveel uit ;).

Powered by EzPortal