Winter discussietopic 2014/2015 deel 2

Topic gezien door 204875 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 24 nov 2014 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Energizer85

Tja... op de een of andere manier voelt t bij mij aan als een net niet periode.....

Jelte

Net de hond uitgelaten bij gevoelstemperatuur -5.5. Laten we zeggen dat hier de winter is gearriveerd hoor. Poeh da's even wennen.

jornonweer

Citaat van: Tha-Ghost op zo 30 nov 2014 - 15:32
Geen idee waar je de regelmaat vandaan haalt.

Meer info kan je vinden in http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,4975.20.html

Updates zijn te lezen in de forum index
oh was niet slecht bedoeld hoor, vroeg me gewoon af hoe het kwam dat hij er 2 keer op relatief korte tijd uitlag, maar fijn dat het probleem opgelost is  :D
Danger is real, fear is a choice.

vossejongk


Unknown-user1778

Jan, Johann.

Veel gehoord dat het komend weekend (sinterklaasweekend) wel eens 'raak' zou kunnen zijn.
Als laatste voorbeeld het GEM kaartje wat ik één of twee pagina's terug zag voorbijkomen.

Er gaat waarschijnlijk dus neerslag vallen. Echter nu geven de pluims precies op vrijdag, met het aanvangen van dit weer een hogere temperatuur aan. Kunnen de pluimen iets over het hoofd zien wat ze niet goed berekenen/ rekening houden met?

Hoe schatten jullie dat in? Ergens had/heb ik veel hoop gevestigd op 6 december..

Armand

De pluim van GFS is niet goed en ook de nieuwe EC ziet er niet leuk uit. In de pluim van EC zie je ook duidelijk dat opeens veel leden voor een westelijke stroming gaat. Het zal toch niet weer he? :(

flyerke

was me ook meteen opgevallen ... het is voorlopig maar 1 run dus nog geen stress :-)
Winter is coming

bliksems

we verhuizen gewoon met z'n allen naar amerika en dan zijn we van dit gedonder af;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

JerryL

Citaat van: Energizer85 op zo 30 nov 2014 - 23:30
Tja... op de een of andere manier voelt t bij mij aan als een net niet periode.....

Nu al beter dan vorig jaar!

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

flyerke

dat voordeel hebben we spijtig genoeg ... slechter als vorig jaar kan gewoonweg niet  ;)
Winter is coming

MamaAs

Citaat van: JerryL op ma 01 dec 2014 - 08:41
Nu al beter dan vorig jaar!

Echt wel!

Ik geniet van de kou. De meteorologische winter is vandaag begonnen met gevoelstemperaturen van -5! In het Noord oosten een heel klein beetje vorst. Gister wat winterse neerslag gezien....
We hebben helemaal niets te klagen mensen, doe dat dan maar eind februari als we blijkt dat we een r*k winter hebben gehad.

Henk1976

Citaat van: MamaAs op ma 01 dec 2014 - 08:52
Echt wel!

Ik geniet van de kou. De meteorologische winter is vandaag begonnen met gevoelstemperaturen van -5! In het Noord oosten een heel klein beetje vorst. Gister wat winterse neerslag gezien....
We hebben helemaal niets te klagen mensen, doe dat dan maar eind februari als we blijkt dat we een r*k winter hebben gehad.

Zojuist mogen krabben in Assen bij temperatuur rond 0. En het ijzelde heel licht. Onderweg wat vlokjes gezien.

Jan van Ooijen

Vanuit de Guidance:

Morgen zien we de neerslag van twee kanten ons land naderen. Enerzijds hebben we het front boven de Noordzee, dat zal gewoon lichte regen zijn. Anderzijds zien we ook lichte neerslag van het zuidoosten uit, de neerslag die hier uit valt zou zowel onderkoelde neerslag als sneeuw kunnen zijn. Progtemps laten in de neerslagproducerende bewolking temperaturen zien die rondom de 0-graden isotherm liggen. De NESO van Harmonie laat landinwaarts sneeuw zien. De NESO van Hirlam voornamelijk onderkoelde neerslag laat zien, dit omdat het bovenste gedeelte van de neerslagproducerende bewolking duidelijk boven het vriespunt ligt. Op dit moment lastig aan te geven welke neerslagvorm landinwaarts gaat prevaleren. Alhoewel de neerslaghoeveelheden gering zijn is de kans op gladheid zeker iets wat we in de gaten moeten houden.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Citaat van: JerryL op ma 01 dec 2014 - 08:41
Nu al beter dan vorig jaar!

Citaat van: MamaAs op ma 01 dec 2014 - 08:52
Echt wel!

Ik geniet van de kou. De meteorologische winter is vandaag begonnen met gevoelstemperaturen van -5! In het Noord oosten een heel klein beetje vorst. Gister wat winterse neerslag gezien....
We hebben helemaal niets te klagen mensen, doe dat dan maar eind februari als we blijkt dat we een r*k winter hebben gehad.

Helemaal mee eens, ik heb vorig jaar geen 1 sneeuwvlok gezien, niet eens de natte variant. Elke sneeuwvlok die ik komende winter ga zien is al meer winter dan afgelopen winter. En volgens mij gaat dat helemaal goedkomen! :)

Marsel

Citaat van: Ramon Oost op zo 30 nov 2014 - 21:06
Winterse neerslag?
Verspreid over het land komen meldingen binnen van winterse neerslag. Natte sneeuw, ijsregen en korrelhagel worden genoemd. Sneeuw is gewoonweg onmogelijk omdat de temperatuur op 850 hPa (1,5 km) rond de 8 graden ligt. Met deze temperaturen op hoogte is sneeuw gewoon niet mogelijk. De andere vormen van winterse neerslag (ijsregen en korrelhagel) zijn wel mogelijk gezien de opbouw van de atmosfeer momenteel.
Hieronder ziet u een sondering van Essen (Duitsland). In deze sondering is het eerste wat opvalt de forse inversie (warme laag) rond de 900 hPa. De eventuele sneeuw die door deze laag valt smelt voordat hij het aardoppervlak kan bereiken. De neerslag valt dus als regen. Maar dat is bij lichte neerslag vanavond niet het geval. De neerslag is gesmolten als het door de warme laag heen valt maar aangezien de temperatuur tussen de 500 en 700 meter iets onder 0 ligt (te zien in het cirkeltje) krijgt lichte neerslag de mogelijkheid om te bevriezen. Aan het aardoppervlak valt dan ook geen lichte regen maar ijsregen of korrelhagel. Gezien de temperatuur op 1,5 meter overal nog boven het vriespunt ligt is van gladheid geen sprake.

Af en toe een vlok (natte) sneeuw is in dit geval as we speak wel mogelijk Ramon, de wat drogere variant dan vooral in het ENE. Kijk eens waar de neerslag producerende bewolking zich in jouw- en onderstaande temp bevindt?
Juist precies onder die warme massa. Dat is vaak ook hetgeen er plaatsvindt onder dergelijke inversies, het meeste vocht en dus ook bewolking bevindt zich ónder de inversie(!). Die hoge T850 staat dus los van eea.

Als we dan uitgaan van neerslag (veelal door coalisentie) vanuit die St/Sc zal voor een neerslagdeeltje de temperatuur tijdens het afdalen voor het overgrote deel rond of iets onder nul liggen, het langst in het ENE. Alleen in de onderste honderden ft zullen temperaturen enkele tienden (ENE) tot een enkele graad (SW) boven nul liggen, zie ook T2m momenteel.
Neemt niet weg dat het overgrote deel, als er al wat valt, gewoon in (al dan niet enigszins bevroren) regenvorm naar beneden komt.

Of had jij het over de neerslag van de buien van gisterenavond?

Nopie

Alleen GEM geeft nog mogelijkheden voor winterweer op LT. Maar eerst maar lekker genieten van dit weekje met winters weer.

Tyshane

Citaat van: Nopie op ma 01 dec 2014 - 09:44
Alleen GEM geeft nog mogelijkheden voor winterweer op LT. Maar eerst maar lekker genieten van dit weekje met winters weer.

Klopt inderdaad, maar zelf probeer ik me niet aan de uitbijters vast te houden maar meer te kijken naar de overeenkomsten in verschillende oplossingen cq modellen. Neemt niet weg dat elke kans weer leuk is om te lezen, en dus goed is om in het achterhoofd te houden. Morgen iig kans op wat winterse perikelen, een mooie voorzichtige start van de meteorologische winter.  :)

Hector Pascal

Conclusie: dramatische weerkaarten. Weer wachten op nieuwe "hoop", dan weer afwachten of dat weer uitkomt. We zijn weer terug bij af. Mooier kan ik het niet maken op dit moment.
Nul bestaat niet.

Powered by EzPortal