Winter discussietopic 2014/2015 deel 2

Topic gezien door 204952 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 24 nov 2014 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

grizzrh

Doenrade, Limburg

Armand

GFS 12z is verslechterd t. o. v. de vorige runs van GFS. Gemiddelde is niet slecht (overdag richting 5 graden,'s nachts 0 of 1 graad), maar we hebben beter gezien. Kijken waar EC straks mee komt. Heb veel vertrouwen in EC, want de pluimen worden steeds beter ;)

gilleeesss

Citaat van: Armand op wo 26 nov 2014 - 19:01
GFS 12z is verslechterd t. o. v. de vorige runs van GFS. Gemiddelde is niet slecht (overdag richting 5 graden,'s nachts 0 of 1 graad), maar we hebben beter gezien. Kijken waar EC straks mee komt. Heb veel vertrouwen in EC, want de pluimen worden steeds beter ;)

Ja gfs is bijna (qua gemiddeld) nog niet zo goed geweest als EC, maar gfs verslecht idd wel :( hopen dat EC blijft bij het winterweer of prikje

flyerke

ik vond gfs een stuk beter, veel kouder op middel en lange termijn
Winter is coming

gilleeesss

Citaat van: flyerke op wo 26 nov 2014 - 19:11
ik vond gfs een stuk beter, veel kouder op middel en lange termijn

Ik vind dit niet bepaald 'beter' (pluim 12z GFS 'Brussel')

Weerfreak 1337

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 26 nov 2014 - 13:57
Ik zit meer te denken aan hoogdrukgebied thv IJsland: "Als de kern van het hogedrukgebied ongeveer boven IJsland komt te liggen, dan zal de wind bij ons veelal uit het noorden gaan waaien. Met deze noordenwind worden Arctische luchtmassa's deels van over zee aangevoerd en kunnen kleine depressies vanuit de omgeving van Spitsbergen helemaal tot aan de Lage Landen afzakken. De lucht is dan vochtig en zal voor veel winterse neerslag zorgen. Geen ideale ijsomstandigheden dus. Deze luchtdrukverdeling kwam veelvuldig voor in de winter van 2009-2010. Een winter met inderdaad veel sneeuw en matig ijs"

1e Scenario
Klopt, het probleem van dit jaar is dat we door het zeer zachte weer een te warme zee hebben. Deze is nu nog zo'n 12 á 13 graden, wat bijzonder is voor eind november.
Het liefst zie ik een zeewatertemp die genoeg is afgekoeld, om arctische luchtmassa's niet meer zodanig op te warmen, zodat het wel koud wordt, maar dat het water nog wel warm genoeg is voor fikse sneeuwbuien.
Heeft natuurlijk ook met andere factoren te maken, bijvoorbeeld de snelheid waarmee de kou wordt aangevoerd over zee.

Zo zagen we in 2010 dat de arctische lucht binnen 1 á 2 dagen vanuit het gebied tussen Lapland en Groenland ons land bereikte. Door de hoge snelheid in de aanvoer warmt de lucht natuurlijk minder snel op als dat hij langer boven het zeewater blijft hangen. Het resultaat weten we wel inmiddels, tot twee keer toe 35 tot 40cm sneeuw in december 2010. :P
Wat ook bijzonder was destijds, is dat het gewoon een paar graden vroor bij een harde wind vanuit het noorden (dus vanaf zee!). Ik vond dat persoonlijk een "rare" belevenis, want zoiets maak je niet vaak mee.  :P

Dus laat de zee nog maar even iets afkoelen. Het aanstaande weer is daar een prima begin van.  :)

2e Scenario
Een andere manier om dikke sneeuwbuien te krijgen vanaf zee, is bij zeer rustig weer, waarbij de hoogtestroming de neiging heeft om wat westelijker te worden, terwijl de stroming in de onderste lagen juist vanaf het land blijft waaien, waardoor het dus koud blijft en de sneeuw blijft liggen. Boven zee ontstaan dan door de zeer koude bovenluchten zeer stevige sneeuwbuien, die door de geringe stroming soms heel lang kunnen blijven hangen, of zelfs helemaal uitsneeuwen. Deze trekken dan vaak vlak langs de kust en/of verder de kustprovincies in. Binnenlanders hebben meer profijt van het scenario hierboven, als de stroming wat sterker is. (dan trekken de buien ook verder het land op voordat ze uitsterven). Bij het tweede scenario willen we gewoon een zo warm mogelijke zee(des te zwaarder de buien), omdat deze dan door de aflandige wind in de onderste lagen weinig invloed heeft op de temperatuur.

Een mooi voorbeeld van het tweede scenario zagen we op 14 januari 2013 (vlak voor de grote sneeuwstoring van de nacht 14>15 januari).

Hier twee radarbeelden van 14:00 en 15:00 op die dag. De beelden spreken voor zich:





Groeten, Weerfreak

Bron: Buienradar Radararchief



Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

Citaat van: Armand op wo 26 nov 2014 - 19:01
GFS 12z is verslechterd t. o. v. de vorige runs van GFS. Gemiddelde is niet slecht (overdag richting 5 graden,'s nachts 0 of 1 graad), maar we hebben beter gezien. Kijken waar EC straks mee komt. Heb veel vertrouwen in EC, want de pluimen worden steeds beter ;)

Citaat van: gilleeesss op wo 26 nov 2014 - 19:04
Ja gfs is bijna (qua gemiddeld) nog niet zo goed geweest als EC, maar gfs verslecht idd wel :( hopen dat EC blijft bij het winterweer of prikje

Citaat van: flyerke op wo 26 nov 2014 - 19:11
ik vond gfs een stuk beter, veel kouder op middel en lange termijn

Citaat van: gilleeesss op wo 26 nov 2014 - 19:15
Ik vind dit niet bepaald 'beter' (pluim 12z GFS 'Brussel')

Zit nog perfect in de lijn van mijn verwachting. Paar slechtere modellen van gfs, terwijl ec steeds beter wordt. Binnen een paar dagen wordt gfs weer beter!

Komt goed, komt goed!  8)

Citaat van: Weerfreak op wo 26 nov 2014 - 19:18
mooi verhaal

Je maakt ons wel heel enthousiast voor sneeeuw! Maaruh, volgens mij bedoel je 14 januari 2013.   ;)

Weerfreak 1337

Citaat van: Extremissimorum op wo 26 nov 2014 - 19:20


Je maakt ons wel heel enthousiast voor sneeeuw! Maaruh, volgens mij bedoel je 14 januari 2013.   ;)


Haha, oeps.. :P

Heb het direct aangepast. ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

benjamin112

Pluim ziet er mooi uit voor t zuiden. ;D

Nopie

Volgens mij is de nieuwe run van ECMWF niet echt beter op geworden. Pluim afwachten maar.

Weerfreak 1337

ECMWF 12z lijkt op de korte termijn iets beter te zijn, maar op de lange termijn iets minder mooi dan de vorige run. Grote onzekerheid is dus nog zeker aan de orde voor de langere termijn. Eens kijken wat de pluim ervan gaat zeggen.

Persoonlijk heb ik wel vertrouwen in een flink geblokkeerd patroon verder december in. Het moet dan natuurlijk nog wel op z'n plaats vallen. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

Citaat van: Weerfreak op wo 26 nov 2014 - 19:54
ECMWF 12z lijkt op de korte termijn iets beter te zijn, maar op de lange termijn iets minder mooi dan de vorige run. Grote onzekerheid is dus nog zeker aan de orde voor de langere termijn. Eens kijken wat de pluim ervan gaat zeggen.

Persoonlijk heb ik wel vertrouwen in een flink geblokkeerd patroon verder december in. Het moet dan natuurlijk nog wel op z'n plaats vallen. :)

Verbetering op korte termijn is veel belangrijker dan (in deze run) verslechtering op lange termijn. Ik heb er ook vertrouwen in, nu hopen dat dat ook bevestigd wordt!

Jan van Ooijen

Sinterklaas in de sneeuw op pakjesavond in Limburg? Operationele run ECMWF zegt van wel. Midden en Oost België ook



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

vossejongk


Edwin

Ik vind het allemaal nog niet zo gek veel voorstellen. Het wordt kouder, vrij normaal voor de tijd van het jaar, maar winter...+2 of +3 vind ik geen winter. Zit ook niet op sneeuw te wachten als het niet vriest, dan heb je er niks aan :P
Never Stop Exploring

Joep

Oper van ECMF komt met hogere tempo's begin december

vossejongk

Ik zie anders gewoon een paar ijsdagen aan het eind van t gifje?

Lothiriel

Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Joep


Weerfreak 1337

Tot en met dinsdag een vrij zekere 10-daagse. Daarna kan het twee kanten op. :P Ik denk dat dag 10 t/m 15 in de komende 15-daagse naar kouder weer neigen gezien de ontwikkelingen. ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal